Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen - Fiat Grande Punto ???

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuwe wagen - Fiat Grande Punto ???

Aangezien ik nu voor een jaar of 2 elke week gemiddeld zo'n 2 keer weg en weer naar Kortrijk moet (25km enkel) zou ik uitkijken naar een dieselke (huidige is een E34 520i, verbruikt veels te veel). Mijn oog is gevallen op de Fiat Grande Punto in Sport-uitrusting.
    Nu twijfel ik enkel nog over de motor: de 1.3 Mjet van 90pk of de 1.9 Mjet van 130 pk. Verschil in prijs is 1000 Euro.
    36
    Fiat GP 1.3 Mjet
    44,44%
    16
    Fiat GP 1.9 Mjet
    55,56%
    20

De 130. Ik vrees dat de 90PK versie net te licht is voor die wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GT-R Bekijk Berichten
      De 130. Ik vrees dat de 90PK versie net te licht is voor die wagen.
      Idd, met 130 pk in een grand punto zal dat wel vooruit gaan
      Wel zal die iets méér lawaai maken, en makkelijk een litertje meer verbruiken als de 1.3jtd...maar voor iets hoort iets...

Comment

Voor dat kleine aantal kms zou ik geen diesel kopen.
        25 km x2 (heen en terug)= 50 km
        50 km x2 (2 keer per week)= 100 km
        100km x 52 (aantal weken in een jaar) = 5200 km

Die 90pk zullen wel volstaan. Mijn vriendin reed vroeger in een 207 met 90pk en dat was voldoende.

Comment

't is niet voor 5200 km hé, 't is voor 5200 méér dan 'k nu al doe...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
            't is niet voor 5200 km hé, 't is voor 5200 méér dan 'k nu al doe...
            Hoeveel doe je dan nu?

Comment

Als je op dit forum de vraag stelt te kiezen tussen 90 of 130 pk... dan weet je op voorhand dat de 130'er gaat winnen

Ik vind dat in een kleine wagen - de Grande Punto blijft nog steeds een "kleine" wagen ja? - een krachtbron van 90 pk nog altijd méér dan voldoende moet zijn om in het dagelijkse verkeer mee te kunnen.

Comment

Hangt er gewoon een beetje vanaf wat ge zelf wilt hé. Wilt ge op een normale tot redelijk vlotte manier mee kunnen met het verkeer, dan lijkt die 1.3 mij ruim voldoende. Trekt ge graag eens verkwistend door met bijhorende versnelling, dan moet ge voor de 1.9 gaan.
                1.3 zal wel taksgewijs interessanter zijn
                Ga eens testrijden, kan erg verhelderend werken

Comment

90pk is ruim voldoende.

130pk is plezanter.

Comment

de 1.3
                    zo plezierig en fantastisch rijdt de grande punto nu ook niet met de 1.9 (tis een goeie motor, daar niet van) dus is het verspilling van geld (zowel aankoop, taks als verbruik)
                    en als ge binnen 2 jaar weer tijd hebt voor iets anders zal je de 1.3 sneller kwijtzijn

Comment

't Is wel de bedoeling dat ie langer dan 2 jaar blijft ze Verschil in aankoop is ook te verwaarlozen das maar 1000 Euro.
                      Kben enkel wat bevreesd dat de 1.3 gewoon 'genoeg' is, terwijl 'k af en toe wel es een sportief ritje wil wagen...

Comment

Als het voor een sportief ritje is, dan neem je beter jou BMW. Of wordt die vervangen door de Fiat?

Comment

op de autosnelweg rijdt een 1.3 90 voldoende vlot, de sport-uitvoering heeft een 6-bak en haalt op snelheid geen al te hoge toeren.
                          uiteraard voel je het verschil bij een actieve rijstijl, vooral omwille van het 'gat' onder de 1800-2000 t/min.
                          waarom neem je geen Bravo 1.6 Mjet 105 pk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                            Die 90pk zullen wel volstaan. Mijn vriendin reed vroeger in een 207 met 90pk en dat was voldoende.
                            Met dat soort vergelijkingen moet je oppassen, de ene 90pk is de andere niet. Je kan deze motor niet vergelijken met een 1.6HDI (en nog veel minder met de 1.9TDI/90pk van VW), ook al hebben ze dan evenveel vermogen. De 1.3 JTD/CDTI met 90pk heeft een verschrikkelijk groot turbogat en een heel alineaire alles-of-niets karakteristiek, typisch voor een kleine motor met een grote turbo. Bij hernemingen of vertrekken vanuit stilstand valt hij vaak dood terwijl je dit niet verwacht en je moet hem goed op toeren houden om hem vooruit te krijgen. Het is een motor waar ik zenuwachtig van werd. Voor normaal (niet al te sportief) gebruik vind ik de 75pk versie zelfs aangenamer.

Dat gezegd zijnde, ik vind de Grande Punto wel een van de leukste auto's uit zijn klasse. Hij ziet er goed uit, is verrassend goed afgewerkt vanbinnen (lekker stuur!) en gedraagt zich lekker vinnig in de bochten. Met de 1.9JTD/130pk motor transformeer je dit leuke wagentje in een klein bommetje waar je ongetwijfeld heel veel plezier mee zal hebben. Voor 1000 euro zou ik niet twijfelen, maar 't is jouw geld natuurlijk

Ik heb ook even op spritmonitor opgezocht wat in de praktijk het verschil in verbruik is tussen de twee versies, je mag rekenen dat de 1.9JTD zo'n 0.77l/100km meer verbruikt. (Links: verbruik 1.3, verbruik 1.9)
                            Last edited by janvkn; 29/09/2008, 00:32.
                            AutoMinded.be

Comment

1.3 is te kort

Comment

Die 1.3 90PK rijdt nog best plezant. Niet zoveel power maar hij laat zich wel hoog in toeren trekken en eens voorbij het turgogat hangt hij vlot aan het gas. De 1.9 130PK zal wel plezanter rijden maar die is veel duurder qua taxen, verzekering en zal ook wel iets meer verbruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                  Die 1.3 90PK rijdt nog best plezant. Niet zoveel power maar hij laat zich wel hoog in toeren trekken en eens voorbij het turgogat hangt hij vlot aan het gas. De 1.9 130PK zal wel plezanter rijden maar die is veel duurder qua taxen, verzekering en zal ook wel iets meer verbruiken.
                                  Ge spreekt uzelf tegen. Een kleine motor die ge in toeren moet trekken om vooruit te komen is allesbehalve zuinig. De 1.3 is volgens mij enkel op de markt gebracht voor de lease rijders waar evrbruik van geen tel is maar fiscale pk's wel.
                                  Als niet lease rijders zou ik dan ook nooit de 1.3 overwegen. Buiten de lagere verkeersbelasting is gewoon geen voordeel aan.

Comment

als de tax en verbuik u minder stoort de 1.9

+ YouTube Video
                                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                                    Last edited by ; 29/09/2008, 09:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                                      De 1.3 is volgens mij enkel op de markt gebracht voor de lease rijders waar evrbruik van geen tel is maar fiscale pk's wel.
                                      Dat is wel een heel scheve redenering, sinds wanneer zou verbruik niet van tel zijn bij leasing??? Rare opmerking.

On topic: die 1.3 moet volstaan zeker omdat het duidelijk geen kilometervreter moet zijn.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Het zou me niet veel verwonderen moest de Punto MY 2009 de 1.9JTD niet meer aanbieden. Ik ben er vrij zeker van dat deze vervangen zal worden door de nieuwe 1.6 Multijet. Op de Italiaans Fiat configurator staat de 1.9Mjtd er niet meer tussen...
                                        Fiat dealer zal dit misschien al kunnen bevestigen!

Comment

Working...
                                        X