Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 3 vs Mercedes C vs Ford Mondeo (breaks)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door romariooo Bekijk Berichten
    Ja misschien zie jij dat niet maar het gros van de consumenten wel.
    O jawel, hoor. 'k Heb een zeer fijn oog, fijngevoelige vingertoppen, en 't is niet dat ik een newbee ben in de autowereld.

    Je zal me nooit horen zeggen dat b.v. een Audi A4 niet beter is afgewerkt en dat de materiaalkwaliteit hoger is (of kan zijn) dan b.v. een Ford Mondeo. Ik zei wel dat de verschillen kleiner worden : BMW en Mercedes hebben in de laatste jaren duidelijk aan kwaliteit ingeboet op dat vlak, en de "medium merken" zoals jij ze omschrijft hebben doorgaans wel wat aan kwaliteit gewonnen. Waar het verschil tussen b.v. een BMW E46 en een vorige generatie Ford Mondeo nog groot was, is dat nu tussen een BMW E90 en een huidige generatie Mondeo veel kleiner. En hetzelfde geldt voor (bijvoorbeeld) Opel, Volkswagen, Toyota enerzijds, en Audi en Mercedes anderzijds (niet-limitatieve opsomming).

    Ik vond jouw stelling over de materiaal- en afwerkingskwaliteit gewoon veel te eenzijdig, en niet correct. Verschil is er, maar no way zo'n groot verschil als jij lijkt aan te willen geven. Wat je zegt over het imago, en waaraan die merken dat te danken hebben, daar heb je 't wel bij het rechte eind.

    Maar dan nog ... in tegenstelling tot jij ben ik van mening dat - gezien de kwaliteitsevolutie - het gros van de consumenten net niét wil méér betalen voor een kwaliteitsverschil dat uiteindelijk klein geworden is. We zitten nu in een periode waarin die zgn. premiummerken vooral teren op het imago dat vroeger (terecht) is opgebouwd, maar waarbij de hedendaagse prijsverschillen met sommige non-premiummerken eigenlijk nauwelijks nog verantwoord zijn. Veel mensen zien een premiumkar en denken automatisch "Ha, kwaliteit!", zonder eigenlijk zelf te gaan kijken.
    Twee mooie voorbeelden :
    • De Audi A3 wordt nog altijd omschreven als de auto met de beste materiaalkwaliteit in zijn klasse, maar als je zelf 'es goed gaat kijken, dan zie je dat b.v. de zetelbasis, het handschoenkastje of de deurbekledingen onderaan van een kwaliteit zijn die vandaag zeer zeker wordt geëvenaard door b.v. een Polo of een Astra.
    • De Mercedes-Benz C-klasse heeft een imago van Duitse onverwoestbaarheid en rock solid Verarbeitung, maar de nieuwe C-klasse toont op vrij veel plaatsen een (naar mijn mening) ondermaatse afwerking/materiaalkwaliteit voor zijn prijs. Geen idee of je persoonlijke ervaring hebt met die auto, maar bekijk 'es de afwerking en de materialen rond de tellercombo, of voel 'es hoe solide bepaalde draaiknoppen zijn, of tik 'es met je kneukel op de deurpanelen. Zoiets vond je vroeger no way in een Benz ... en wel in een Vectra.
    Maar als je zoiets zegt, dan word je vaak (en éérst door de fervente merkaanhangers natuurlijk) verweten een halve gare te zijn ... terwijl iedereen met een beetje kennis van zaken en wakkere zintuigen identiek hetzelfde zal constateren.

    Teveel mensen geloven nog blindelings in dat grote kwaliteitsverschil op basis van merknaam ... mensen zoals jij. Ik rijd al bijna 15 jaar zeer veel verschillende modellen van premiummerken (BMW '3, '5, '6, '7, Audi A5, A6, Mercedes E, SL) en rijd ook meer dan voldoende met andere wagens die als concurrent van die eerste auto's kunnen worden gezien, en ik kan niet anders dan constateren dat premium de dag van vandaag helemaal zo premium niet meer is (de drie Duitse titanen lijden ook vaak aan hardnekkige kwaliteitsproblemen, of het nu electronica, bouwkwaliteit, lakkwaliteit of iets anders is), en dat de verschillen duidelijk kleiner zijn dan vroeger.
    Last edited by ; 29/10/2008, 14:30.

    Comment


    • Wij stonden voor dezelfde keuze...

      Even de situatie: M'n vader rijdt zo'n 30 000 km/jaar. We wilden een stabiele auto die weinig geluid maakte, kortom een auto waar je zonder veel zorgen op de snelweg mee kon rijden. in mindere mate was de grootte belangrijk, we zouden er soms wel met 4 volwassenen in zitten maar we hebben nog altijd onze zafira voor familie uitstapjes... We zijn naar de bmw en mercedes garage geweest, in alle 2 gezeten gekeurd en test gereden... Het is uiteindelijk een c200 estate geworden... er is geen 100 % rationele verklaring voor maar hij reed gewoon beter naar ons gevoel

      Om nu terug te komen op de ford mondeo, Als inloop wagen hebben we een nieuwe ford focus break en wat een kl*te wagen is dat... Het is een moeilijke wagen om mee te vertrekken, totaal geen kracht in lage toeren tot plots de turbo er is en je een slag voelt... hij heeft rap de neiging om te blokkeren, enorm veel geluid op de snelweg, onstabiel bij hogere snelheden veel last als een x5, touareg, range rover je inhaalt... natuurlijk is een mondeo niet hetzelfde als een focus maar ik dacht wel dat dezelfde motor er in zat? correct me if i'm wrong...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Morning glory Bekijk Berichten
        Om nu terug te komen op de ford mondeo, Als inloop wagen hebben we een nieuwe ford focus break en wat een kl*te wagen is dat... Het is een moeilijke wagen om mee te vertrekken, totaal geen kracht in lage toeren tot plots de turbo er is en je een slag voelt... hij heeft rap de neiging om te blokkeren, enorm veel geluid op de snelweg, onstabiel bij hogere snelheden veel last als een x5, touareg, range rover je inhaalt... natuurlijk is een mondeo niet hetzelfde als een focus maar ik dacht wel dat dezelfde motor er in zat? correct me if i'm wrong...
        Een Mondeo mag je niet zomaar vergelijken met een Focus hoor, een Focus is op alle gebied heel wat minder verfijnd dan een Mondeo. Dat uit zich vooral in meer lawaai, mindere afwerking, etc. Niet dat het een slechte auto is, maar het prijsverschil moet ergens zitten.

        Comment


        • is de keuze tussen deze 3 wagens definitief??
          Anders zou ik een volvo V70 zeggen.
          Leaseprijs van een A4/C klasse en meer ruimte dan de mondeo.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk Berichten
            is de keuze tussen deze 3 wagens definitief??
            Anders zou ik een volvo V70 zeggen.
            Leaseprijs van een A4/C klasse en meer ruimte dan de mondeo.
            eigenlijk heeft ie hier wel degelijk een punt

            @gta: je hebt een mooi stukje geschreven over hoe premium en volume merken naar elkaar toe groeien.
            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

            Comment


            • Om het verhaal even compleet te maken; ik ben vandaag gaan rijden met de Audi A4 Avant (2.0 TDI 136 PK). Alles bijeen vind ik het een geslaagde wagen, maar het blijft volgens mij eerder iets wat mensen kopen die design boven rijplezier plaatsen.

              De motor voelt iets minder snel aan dan Audi beweert (en is zeker geen ganse seconde sneller naar 100 dan een C200 CDI), maar heeft wel voldoende koppel en power. Hij viel heel goed te vergelijken met de 2.0 TDCI van de Mondeo feitelijk. Echter, hij maakt een soort 'naaimachien' geluid, precies alsof men geprobeerd heeft de ervaring zo steriel (weinig storend) mogelijk te maken. Dat hoeft voor mij niet, het ding moet natuurlijk niet dreunen maar ik hoor wel graag nog dat mijn motor werkt (mag grommen ipv. zoemen).

              Het rijden zelf was goed, met een uitstekend comfort (op 17") en toch nog knappe wegligging. Echter de voorwielaandrijving blijft een inherente beperking - in snel genomen bochten schuif je over de voorwielen weg bij extra gas en in eerste versnellingen zijn er gripproblemen als je echt wil wegspringen. Bij een Mondeo wil ik dat aanvaarden omdat het een ander type wagen is dan de 3 en C, en hij zich ook niet als een rechtstreekse concurrent positioneert. De A4 doet dat echter wel, en daarom is het dus een teleurstelling voor mij. Misschien wat subjectief, maar ik heb bovendien het gevoel dat een Alfa 159 als voorwieltrekker meer te bieden heeft. Dat kan echter ook aan het stuurgevoel liggen, want in de A4 ontbreekt dat volledig (weer dat steriele dus). De inherent veilige en goedmoedige wegligging geeft je wel vertrouwen om alles uit het chassis te halen, maar in je vingertoppen zal je het niet voelen wanneer de gripgrens bereikt is. Desondanks zou ik nooit voor de sportophanging gaan, dat zou het probleem toch niet fundamenteel oplossen en het mooie veercomfort teniet doen.

              Heb ook uitgebreid op de snelweg gereden en de geluidsisolatie is voortreffelijk. Dat had ik minder verwacht, na links en rechts commentaren gelezen te hebben over overdreven windgeruis - wat er dus helemaal niet is. Het zitcomfort is ook erg goed, echter de testwagen had de optionele sportzetels en die vond ik meer een gimmick dan iets anders. De hoog opstaande vleugels aan de schouders zien er nl. bijzonder stoer uit, maar in de praktijk duwden ze mijn schouders lichtjes naar voor, wat ik vooral een ongemak vond. Ben nadien uitgebreid in de standaardzetels gaan zitten en die zien er misschien niet zo stoer uit (hoewel ze ook knap zijn, zeker in vgl. met een 3 of C), maar zitten minstens even goed. BMW toont hoe het wel moet met zijn sportzetels, nl. met extra (verstelbare) zijdelingse steun (maar geen schoudervleugels) en een uitschuifbare zitting.

              Het interieur vervolgens - daar kunnen we kort over zijn, dat is erg knap. Niet mijlen beter dan de 3 of C, maar het geheel toont erg homogeen, met een mooi design en een goeie afwerking. Het kan zeker nog beter, maar het prijsverschil met de hogere klasse (A6) moet toch ergens in zitten. Het was wel een wagen met ingebouwde navigatie, alu inlegplaatjes en drie-zone airco - zonder wordt de ganse middenconsole een groot vlak van hard, zwart plastic en is het premium gevoel toch wel een beetje zoek.

              Save the best for last: de koffer. Alhoewel, 'best' is helemaal niet het juiste woord, want die viel dik tegen. Het is nochtans een erg lange wagen, en de achterbank is heus niet zo verschillend van wat je in de 3 of C vindt. Echter, de enorm aflopende daklijn maakt van de Avant een pure sang lifestyle break. Als je de ruimte boven het (trouwens erg knappe) afdekscherm bekijkt, dan is er nauwelijks (extra) plaats voor 1 grote tas. Verder is de kofferruimte mooi vierkant, maar dat heeft men vooral bereikt door de wielkassen door te laten lopen tot achter (links zit bv. de batterij of iets dergelijks achter de afdekking), waardoor de koffer niet alleen laag maar ook smal is. De koffer van de Avant is dus geen reden om hem te kiezen boven de 3, maar des te meer een reden om voor een C-klasse te gaan. Hulde dus aan Mercedes die het als enige aandurft om een echt functionele break neer te zetten, zonder daarvoor grote compromissen te moeten sluiten op gebied van styling.
              Last edited by ; 06/05/2009, 00:41.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk Berichten
                is de keuze tussen deze 3 wagens definitief??
                Anders zou ik een volvo V70 zeggen.
                Leaseprijs van een A4/C klasse en meer ruimte dan de mondeo.
                Dit is de definitieve lijst ja. Een V70 zou ik zeer zeker overwegen. Ik vind het interieur erg knap - zeer 'premium' - en het is een mooie wagen. Echter, dat is een hogere klasse en dus niet toegestaan. Flauw en typisch Belgisch natuurlijk, maar het is niet anders...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
                  Dit is de definitieve lijst ja. Een V70 zou ik zeer zeker overwegen. Ik vind het interieur erg knap - zeer 'premium' - en het is een mooie wagen. Echter, dat is een hogere klasse en dus niet toegestaan. Flauw en typisch Belgisch natuurlijk, maar het is niet anders...
                  bijzonder vreemd dat een Mondeo dan weer wel mag. Samen delen ze namelijk het EUCD/P24 dat Volvo gemeenschappelijk met Ford ontwikkeld heeft.
                  Jammer dat de lease policy zo vreemd in elkaar zit. Het had een prachtig alternatief geweest dat de ruimte van de mondeo deed verzoenen met een premium look and feel
                  En met fiscaal vriendelijke 2 liter diesel te krijgen
                  Last edited by ; 29/10/2008, 23:00.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten

                    Save the best for last: de koffer. Alhoewel, 'best' is helemaal niet het juiste woord, want die viel dik tegen. Het is nochtans een erg lange wagen, en de achterbank is heus niet zo verschillend van wat je in de 3 of C vindt. Echter, de enorm aflopende daklijn maakt van de Avant een pure sang lifestyle break. Als je de ruimte boven het (trouwens erg knappe) afdekscherm bekijkt, dan is er nauwelijks (extra) plaats voor 1 grote tas. Verder is de kofferruimte mooi vierkant, maar dat heeft men vooral bereikt door de wielkassen door te laten lopen tot achter (links zit bv. de batterij of iets dergelijks achter de afdekking), waardoor de koffer niet alleen laag maar ook smal is. De koffer van de Avant is dus geen reden om hem te kiezen boven de 3, maar des te meer een reden om voor een C-klasse te gaan. Hulde dus aan Mercedes die het als enige aandurft om een echt functionele break neer te zetten, zonder daarvoor grote compromissen te moeten sluiten op gebied van styling.
                    Dit snap ik niet... de A4 Avant heeft een beduidend grotere koffer dan de C en 3... (onder de hoedenplank)
                    Ik vind hem ook praktischer dan de koffer van de C...
                    BMW 420dA : >>>

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                      Dit snap ik niet... de A4 Avant heeft een beduidend grotere koffer dan de C en 3... (onder de hoedenplank)
                      Ik vind hem ook praktischer dan de koffer van de C...
                      De 3 heeft idd ook een kleinere koffer. Echter no way dat de koffer van de A4 'beduidend groter' is dan die van de (huidige) C. Hij is smaller, korter, lager en de daklijn loopt meer af. Eventjes de cijfers van AutoGids erbij genomen:

                      Audi/BMW/Mercedes
                      Koffervolume: 490/460/485 (liter)
                      Koffervolume max: 1430/1385/1500 (liter)
                      Lengte koffer: 1027/950/1037 (mm)
                      Breedte koffer: 1000/940/NB (mm)
                      Hoogte koffer: 773/702/785 (mm)

                      Dit alles in combinatie met de veel minder aflopende daklijn van de Mercedes, wat o.a. verklaart waarom het max laadvolume in de Merc zo veel hoger is (da's boven de kofferafdekking gemeten), nl. 1500 liter t.o.v. 1430 liter in de A4.

                      Enkel op de kofferbreedte zou de A4 beter kunnen scoren (vind voor de C geen cijfers), maar dat betwijfel ik.

                      Comment


                      • ben echt verliefd op de C klasse
                        heb er is mee eentje van de bureau kunne rijde (vandaag) en da rijd echt spr ma da was dan wel ne 220 cdi

                        Comment

                        Working...
                        X