Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 3 vs Mercedes C vs Ford Mondeo (breaks)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door GT-R Bekijk Berichten
    Ze staan me alledrie niet aan, ik heb liever een Alfa 159 of een Volvo V50.
    Dan heb je vermoedelijk geen kinderen - beiden zijn veel te klein in dat geval. Met een maxi-cosi (achterwaarts geplaatst) achter de passagierszetel kan je in de 159 nauwelijks nog comfortabel zitten vooraan en de V50 is niet beter. De V50 vind ik trouwens geen concurrent voor de 159, eerder een semi-premium alternatief voor een Focus/Astra/Golf (een mening die me door sommigen niet in dank wordt afgenomen, maar ik blijf er bij).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Octa+ Bekijk Berichten
      Ik denk ook dat de Merc hier het ideale compromis is. De 3 rijdt wellicht het sportiefste, maar heeft hoegenaamd geen grote koffer wat met 2 kindjes wel een noodzaak is. De mondeo wint uiteraard vlot qua ruimte maar biedt niet de rijdynamiek van biede RWDs en ford spreekt mij zowiezo weinig aan (persoonlijke mening). De Merc is in de avantgarde uitvoering knap en goed uitgerust. De 136 pks voldoen voor mij en de koffer is ruimer en praktischer dan bij de 3-reeks...

Dus, Merc!
      Ik heb dus ondertussen (na verder piekeren) ook een voorkeur ontwikkeld, en de redenering is zeer gelijkaardig. Zie verder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Maar de Merc en de BMW zitten in dezelfde klasse qua stouwruimte. Als je 't niet in de BMW krijgt, ga je 't ook niet in de Merc krijgen, en omgekeerd. 't Zijn allebei lifestyle breaks voor iets, hè...
        Toch niet hoor, dan moet je echt eens in de garage gaan vergelijken. De Mercedes heeft sowieso een groter volume (485 tov. 460 liter), maar dat vertelt het ganse verhaal niet:
        1. Afmetingen: van de achterwielas tot de achterbumper meet de BMW 101 cm, de Mercedes 107 cm. Met neergeklapte achterbank wordt het verschil voor de Merc een pak groter, nl. 1500 tov. 1385 liter. De ruimte op de achterbank is echter gelijkaardig, het verschil zit er dus vooral in dat men bij deze maat ook boven de bagage-afdekking meet en de Merc heeft een hoger plafond. Tot het dak gestapeld is het verschil tussen beiden schat ik 20-25%.
        2. Design: de daklijn van de BMW loopt veel sterker af dan die van de Merc. Bovendien heeft de Merc heeft plaatsbesparende wielkasten die enkel achteraan de koffer licht inspringen. Het deel ervoor is groot genoeg om in de volledige breedte bruikbaar te zijn. De BMW heeft wielkasten die meer dan de helft v/d kofferlengte domineren, en in het stuk ervoor kan je nauwelijks iets kwijt. De koffer van de Merc is sowieso breder. Tenslotte heeft de Merc met neergeklapte achterbank een bijna vlakke laadvloer. In de BMW is dit helemaal niet het geval.
        Ik heb beide koffers zeer aandachtig bestudeerd, en die van de BMW viel echt tegen (zelfde bij mijn vrouw - reactie: 'zo klein'), terwijl die van de Mercedes reuze meeviel (opnieuw reactie vrouw: 'grote koffer').

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
          Als je veel plaats wilt, wat is er dan mis met een 2e hands 520 touring of A6 Avant. (uit het 2ehands netwerk van BMW of D'ieteren)

http://www.myway.be/SearchYourCar/Ca...31767&pageNR=0
          Als het mijn eigen geld was, dan kocht ik een Premium Selection 520d (er van uitgaande dat ik mijn huidige beroepsactiviteit op zelfstandige basis zou voortzetten). Maar dat ben ik niet van plan, dus zal het een leasewagen worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
            Maar euh, waarom staan er geen prijzen bij? want als je er prijzen bijzet wint de mondeo met brio. ik durf een prijsverschil van gemakkelijk 5000€ of meer naar voor schuiven tegenover zijn 2 concurenten.
            Er staan geen prijzen bij omdat het leasewagens zijn, en deze drie in lease quasi hetzelfde kosten. M.a.w. als je deze wagens privé zou kopen en er 3 jaar mee zou rijden en dan opnieuw verkopen, dan zouden ze je evenveel gekost hebben (of de leasemaatschappij weet niet waarmee ze bezig is). De Ford is dus een beetje een vals koopje (daar kan Ford natuurlijk niets aan doen, zij zetten gewoon een dijk van een wagen neer voor een erg scherpe prijs). Om maar te zeggen dat de poll ook voor privé aangekochte wagens relevant is...

Edit: Als je wil weten waarom dat zo is, dan moet je enkel naar het resultaat van deze poll kijken. Op dit moment stemt nog geen 10% voor de Mondeo, hoewel velen er waarschijnlijk niet mee gereden zullen hebben en het een schitterende wagen is.
            Last edited by ; 27/10/2008, 23:34.

Comment

Mijn stem dan maar (lange post maar ik heb er ook lang over nagedacht)...

1) Mercedes C200 CDI Avantgarde

Eerst en vooral : de C200 CDI is in de praktijk een pak sneller dan Mercedes zelf laat uitschijnen. Dit komt waarschijnlijk omdat men liever de (immens veel) duurdere C220 CDI verkoopt (zo maar eventjes +3.500€*), terwijl de motoren mechanisch identiek zijn. Bij Mercedes weet men natuurlijk ook dat de ‘value’ koper (of leaser die niet kan kiezen) niet gediend is met een trage wagen als hij meer moet neerleggen dan voor de equivalente A4 2.0 TDI (136 PK) of 318d. In de praktijk is de C dus ongeveer even snel als die beiden. De praktijktests wijzen dat ook uit: Autogids klokt zowel de break (Classic) als de berline (Avantgarde) af op 9,9 sec naar 100, wat quasi identiek is aan wat een 318d of A4 presteert.

Met dat uit de weg zijnde (m.a.w. de C200 presteert lang niet zo slecht als de cijfers laten vermoeden), blijven er voor mij nog weinig redenen over om niet voor de C te kiezen. Het design (Avantgarde) vind ‘k om vingers en duimen bij af te likken – meer dan geslaagd dus (zelfs de achterkant). Het rijden is een geniale mix van comfort en sportiviteit. De koffer (erg belangrijk) is superpraktisch (vlak, lage laaddrempel, met netjes en bevestigingspunten, knap afdeksysteem) en erg ruim (doet niet *zo* veel onder voor een Mondeo). De achterbank is te klein voor volwassenen, maar voor kleine kinderen meer dan OK. Enkel het interieur laat links en rechts een steek vallen (zeker bij niet-lederen bekleding) en is wel erg business-like, maar daar tegenover staan dan weer een bullet proof bouwkwaliteit, een aantal zeer hoogwaardige elementen (tellerpartij bv.) en een uitstekende ergonomie. Samengevat een knappe, comfortabele, sportieve, praktische wagen – meer moet dat niet zijn. Favoriete kleur: Palladiumzilver (middengrijs - sorry voor diegene die dit 'mediocre' grijs vond, maar ik vind het razend knap, echt 'gunmetal' grijs vind ik altijd mooi).

(*) Als particuliere koper houdt dit prijsverschil meer steek, want je krijgt er bij een ‘Classic’ uitvoering ook een Radio/CD, 16” velgen en uitlaatsierstuk bij (ter waarde van ongeveer 1.500€), echter bij een Avantgarde met Business Pack (gratis APS 50) betaal je 3.500€ enkel en alleen voor andere motorsturing.

Pro:
              • Looks (+)
              • Bouwkwaliteit (+)
              • Rijcomfort en rijplezier (+)
              • Ergonomie (+)
              • Uitstekende GPS integratie (+)
              • Ruime en praktische koffer (+)
              • Motor mechanisch identiek aan C220 CDI (+)
              Con:
              • Materiaalkeuze interieur (-)
              • Conservatief interieur design (-)
              • Nieuwe motoren komen er aan (meer koppel) (-)
              • Onhandige parkeersensoren (Parktronic) (-)
              • Dure opties (-)
              2) Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium Blue X Pack

Terwijl de C200 beter presteert dan aangegeven, lijkt Ford bij de 2.0 TDCI in de andere richting te overdrijven. Het is zonder meer een vlotte wagen en vooral de hernemingen zijn erg goed. Om de acceleratiecijfers die Ford opgeeft te halen (9.8 sec naar 100) zal je echter uit bijzonder goed hout gesneden moeten zijn. Ik kwam alvast niet in de buurt, en de professionals geven mij gelijk: Autogids kreeg de 5-deurs maar net onder de 11 sec (10,9) naar 100 (de hernemingen waren dan wel weer beter dan bij BMW, Audi en Mercedes). In de praktijk is de C200 CDI gewoon sportiever, hoewel hij wat meer schakelwerk nodig heeft.

De Ford heeft voor mij echter heel wat andere troeven in huis. Eerst en vooral is er een best knappe afwerking. Ik ben nog jong, wat alu gedoe (spijtig genoeg fake) en een flashy Convers+ schermpje spreken mij wel aan. De sportzetels in leder en alcantara zijn ook knapper dan foto’s laten vermoeden en zitten uitstekend. Vervolgens is er de werkelijk gigantische binnenruimte, met een achterbank die een limousine waardig is en een koffer waar twee volwassenen comfortabel in kunnen gaan zitten (’t is dus eigenlijk een 7-zitter, deze Mondeo ). Het rijcomfort is ook uitstekend, met perfect gedempte vering en een goede geluidsisolatie. Voor zo’n slagschip gaat hij ook erg vlotjes door de bochten, hoewel de BMW en Merc op dat gebied toch meer te bieden hebben. De voorwielen worden ook wel erg makkelijk overweldigd door het koppel van de 2.0 TDCI, met gripproblemen tot gevolg. Blijft nog de bijzonder complete standaarduitrusting, tot op het absurde af (een sleutelloze startknop, meedraaiende koplampen en voice control interesseren mij feitelijk niet zo heel erg). Waarom dan niet de Ford? Wel, uiteindelijk biedt deze wagen mij niets wat de Mercedes niet heeft, terwijl de ‘unique selling points’ van de Ford (zitruimte achterbank, vele snufjes, superkoffer) voor mij geen breekpunten zijn en die van de Mercedes (looks & uitstraling, achterwielaandrijving, bouwkwaliteit) dat wel zijn. Wel een dijk van een auto, die op punten 100% kan concurreren met de zgn. premium merken. Favoriete kleur: Panther Black.

Pro:
              • Koppelrijke, stille en soepele motor (+)
              • Enorme binnenruimte (+)
              • Rijcomfort (+)
              • Uitgebreide uitrusting (+)
              • Goedkope opties (+)
              Con:
              • Acceleraties (-)
              • Onhandige buitenafmetingen (-)
              • Onflexibel optiebeleid (-)
              3) BMW 320d Comfort Line

Om maar meteen de ‘elephant in the room’ uit de weg te krijgen: dit is natuurlijk qua prestaties van een andere kaliber dan zowel de C-klasse als de Mondeo. BMW geeft 8,1 sec naar 100 op, en dat lijkt me nog niet eens zo overdreven (een klein beetje maar ). De motor speelt qua werkingstilte, gretigheid en lineariteit gewoon op een andere niveau.

Ook qua comfort is dit best een goeie wagen, met een goede geluidsdemping en een aanvaardbaar veercomfort (zolang je niet voor het sportonderstel gaat). De interieurafwerking is sowieso top, en staat voor mij op een hoger niveau (zowel qua design als materiaalkeuze) dan dat van de twee anderen - hoewel een paar opties nodig zijn om het verschil te maken (sportstuur, sportzetels, glanzende lijsten, sensatec). Toch eindigt hij bij mij laatst, en dat komt eerst en vooral door de koffer. Ik zoek geen ruimtewonder, maar een 3 Touring doet nauwelijks beter dan pakweg een Golfje en ik weet nu al dat dit vaak voor problemen zal zorgen. Volgens mij houden zij die stemmen op de 3 weinig rekening met de gezinssituatie en enkel met het rijplezier (moet zeggen dat ik die redenering wel kan volgen, tot voor ik de koffer zag was de 3 ook mijn favoriet). Ik kan mijn garage ook niet binnen met een kofferbak, dus dat is ook maar een weinig praktisch (en bovendien toch tamelijk duur) alternatief. Vervolgens zijn er de looks, waar vooral de C-klasse m.i. toch de vloer aanveegt met zijn Beierse concurrent. Voor sommigen zal de C er misschien over zijn, maar ik vind dat een wagen van 40.000€+ toch gerust een afwerking mag hebben die uit iets anders bestaat dan enkel matzwart plastic (dakrails, raamomlijsting, etc.). Het enige superargument van de BMW is zijn motor, maar in de praktijk zal ik 99% van de tijd die extra kracht toch niet gebruiken (snelwegkilometers in cruise control en volgeslibde binnenwegen). Motorisch gezien zijn bovendien noch de Mercedes, noch de Ford sukkelaars.

Pro:
              • Motor en prestaties (+)
              • Zuinig, groot rijbereik (+)
              • Dynamisch rijgedrag (+)
              • Design en afwerking interieur (+)
              • Zitruimte voorin (+)
              Con:
              • Afwerking exterieur (-)
              • Kleine koffer (-)
              • Dure opties (-)
              • 17” velgen niet standaard (-)
              • Geen ingebouwde GPS (-)
              • Geen ingebouwd Bluetooth (-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
                De BMW vind ik qua looks sowieso al erg zwaar onderliggen bij de Merc (Avantgarde), en op 16" wordt het wel helemaal triest. Bovendien koop je voor dat geld geen Professional Navi, zelfs als je de bandenmeerprijs (lease) meerekent (1500€ vs 2250€, uitgaande van Business Line).
                Het ding is dat je die velgen niet ziet vanuit je bestuurderszetel. Als je dan toch moet besparen...

M-stuur hoef ik niet, vind het interieur knapst met standaard sportstuur en zwart glanzende lijsten (gezien in een 5-serie en dat was ). Een M stuur op een niet M-pack of M-wagen is ook een beetje (persoonlijke smaak).
                Het M-stuur is geen sportstuur met een M-badge... Het M-stuur heeft een nog iets dikkere velg, met geperforeerd leder dat itt het gewone sportstuur ook nog eens zachter in de hand ligt. Voor 150€ gaan we niet sukkelen.

Akkoord ivm. touchscreens, dat is idd prutsen. Maar de Mondeo heeft voice control, en dat werkt behoorlijk goed - dus dan hoef je sowieso nergens meer aan te prullen.
                De Mondeo vond ik bij introductie een heel mooie auto, maar hij is heel snel erg flets geworden... IMHO

En ja, ik zou zo terug een 3 nemen moest de gezinssituatie veranderen. Ik en mijn broer zijn destijds opgegroeid in een Fiesta MK1, dus al dat ruimtewagen en ruime koffer is Dik Gelul . Vraag maar aan Buckzilla wat dat geeft, als je met een kleine je 3 touring inwiselt voor een 3 sedan .
                Last edited by ; 27/10/2008, 23:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                  Als ik dat hier zo lees denken er sommigen precies dat je niet zonder een halve verhuiswagen kunt met een kleine erbij.

Beetje selectief zijn in de rommel die je meesleurt he

Vroeger ging dat toch ook allemaal met veel grotere gezinnen en veel kleinere wagens.
                  Mijn pa kan minutenlang een Geert Hoste like tirade opsteken over de waanzin van de hedendaagse moeders, met name dat ze zich in alle bochten wringen om toch maar een Chrysler Grand Voyager met elektrische schuifdeur te kunnen in huis halen om die éne kleine ukkepuk van 90 cm groot en 22 kg zwaar naar school te kunnen brengen.

Eigenlijk heeft 'ie wel een punt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    Sorry voor de off-topic

Het enige wat ik nadelig vind aan zo een losse gps (behalve dat hij veel minder precies is als je door tunnels begint te crossen, tov een ingebouwde) is dat je met die kabelzooi zit als je lange ritten moet doen en de batterij gaat niet lang genoeg mee. Dan heb je zo een dikke auto met mooi interieur, lopen daar van die draden om in de 12V stekker te pluggen over je dashboard
                    Allemaal correct. Al zijn er al (dacht ik) van die modelletjes die "intelligent" de route blijven volgen als je geen GPS-signaal meer hebt.

De kabeltjes vallen weg te werken, je moet er wat moeite voor doen maar 't gaat. Bij mij b.v. zie je het niet meer, zit weg achter de interieurlijst.

Of : dat is toch de bedoeling, 'k ben te tam om het te gaan doen. Om maar te zeggen hoe zwaar dat kabelke mij stoort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Allemaal correct. Al zijn er al (dacht ik) van die modelletjes die "intelligent" de route blijven volgen als je geen GPS-signaal meer hebt.
                      Dat werkt beter met een ingebouwde, zeker als het lange tunnels zijn met bochten

De kabeltjes vallen weg te werken, je moet er wat moeite voor doen maar 't gaat. Bij mij b.v. zie je het niet meer, zit weg achter de interieurlijst.

Of : dat is toch de bedoeling, 'k ben te tam om het te gaan doen. Om maar te zeggen hoe zwaar dat kabelke mij stoort.
                      Oja, nog een nadeel. Die draagbare mag je altijd gaan meepakken als je ergens stopt, of ze slaan je ruit in en zijn er mee weg. Nog meer rommel om mee te sleuren in je zakken.

Comment

Toch niet hoor, dan moet je echt eens in de garage gaan vergelijken. De Mercedes heeft sowieso een groter volume (485 tov. 460 liter), maar dat vertelt het ganse verhaal niet:
                        1. Afmetingen: van de achterwielas tot de achterbumper meet de BMW 101 cm, de Mercedes 107 cm. Met neergeklapte achterbank wordt het verschil voor de Merc een pak groter, nl. 1500 tov. 1385 liter. De ruimte op de achterbank is echter gelijkaardig, het verschil zit er dus vooral in dat men bij deze maat ook boven de bagage-afdekking meet en de Merc heeft een hoger plafond. Tot het dak gestapeld is het verschil tussen beiden schat ik 20-25%.
                        2. Design: de daklijn van de BMW loopt veel sterker af dan die van de Merc. Bovendien heeft de Merc heeft plaatsbesparende wielkasten die enkel achteraan de koffer licht inspringen. Het deel ervoor is groot genoeg om in de volledige breedte bruikbaar te zijn. De BMW heeft wielkasten die meer dan de helft v/d kofferlengte domineren, en in het stuk ervoor kan je nauwelijks iets kwijt. De koffer van de Merc is sowieso breder. Tenslotte heeft de Merc met neergeklapte achterbank een bijna vlakke laadvloer. In de BMW is dit helemaal niet het geval.
                        Ik heb beide koffers zeer aandachtig bestudeerd, en die van de BMW viel echt tegen (zelfde bij mijn vrouw - reactie: 'zo klein'), terwijl die van de Mercedes reuze meeviel (opnieuw reactie vrouw: 'grote koffer').
                        No prob, ik heb nog niet vergeleken zoals jij deed en schaar me dan ook zonder morren achter jouw mening. Ik ben doorgaans wel eerder een kerel van "als er verschil in zit, dan moet er goéd wat verschil in zitten", en ik reken zelfs een 159 Sportwagen nog in dezelfde 'grootte-klasse' als een '3 touring (al heb ik daar wel ervaring met de koffer en weet ik hoe klein 'ie is), maar dat komt omdat ik eigenlijk iemand ben die nauwelijks of nooit al die stouwruimte nodig heeft. Ik vind b.v. mijn BMW '1 3-deurs ruim. Ik krijg er al het duikmateriaal in voor 2 (3 bi-flessen, twee zeer grote plastic bakken voor 't nat materiaal, frigobox, twee duiktassen, ...), m'n mountainbike, of al onze bagage (and we're big packers ) inclusief quiver bag met 3 snowboards, een paar ski's en 3 paar ski/snowboardschoenen om een weekje te gaan wintersporten.

Comment

zeker nie ne Fourt

Comment

Eerst en vooral : de C200 CDI is in de praktijk een pak sneller dan Mercedes zelf laat uitschijnen. Dit komt waarschijnlijk omdat men liever de (immens veel) duurdere C220 CDI verkoopt (zo maar eventjes +3.500€*), terwijl de motoren mechanisch identiek zijn. Bij Mercedes weet men natuurlijk ook dat de ‘value’ koper (of leaser die niet kan kiezen) niet gediend is met een trage wagen als hij meer moet neerleggen dan voor de equivalente A4 2.0 TDI (136 PK) of 318d. In de praktijk is de C dus ongeveer even snel als die beiden. De praktijktests wijzen dat ook uit: Autogids klokt zowel de break (Classic) als de berline (Avantgarde) af op 9,9 sec naar 100, wat quasi identiek is aan wat een 318d of A4 presteert.

Met dat uit de weg zijnde (m.a.w. de C200 presteert lang niet zo slecht als de cijfers laten vermoeden), blijven er voor mij nog weinig redenen over om niet voor de C te kiezen. Het design (Avantgarde) vind ‘k om vingers en duimen bij af te likken – meer dan geslaagd dus (zelfs de achterkant). Het rijden is een geniale mix van comfort en sportiviteit. De koffer (erg belangrijk) is superpraktisch (vlak, lage laaddrempel, met netjes en bevestigingspunten, knap afdeksysteem) en erg ruim (doet niet *zo* veel onder voor een Mondeo). De achterbank is te klein voor volwassenen, maar voor kleine kinderen meer dan OK. Enkel het interieur laat links en rechts een steek vallen (zeker bij niet-lederen bekleding) en is wel erg business-like, maar daar tegenover staan dan weer een bullet proof bouwkwaliteit, een aantal zeer hoogwaardige elementen (tellerpartij bv.) en een uitstekende ergonomie. Samengevat een knappe, comfortabele, sportieve, praktische wagen – meer moet dat niet zijn. Favoriete kleur: Palladiumzilver (middengrijs - sorry voor diegene die dit 'mediocre' grijs vond, maar ik vind het razend knap, echt 'gunmetal' grijs vind ik altijd mooi).

(*) Als particuliere koper houdt dit prijsverschil meer steek, want je krijgt er bij een ‘Classic’ uitvoering ook een Radio/CD, 16” velgen en uitlaatsierstuk bij (ter waarde van ongeveer 1.500€), echter bij een Avantgarde met Business Pack (gratis APS 50) betaal je 3.500€ enkel en alleen voor andere motorsturing.

Pro:
                            • Looks (+)
                            • Bouwkwaliteit (+)
                            • Ergonomie (+)
                            Con:
                            • Dure opties (-)

Terwijl de C200 beter presteert dan aangegeven, lijkt Ford bij de 2.0 TDCI in de andere richting te overdrijven. Het is zonder meer een vlotte wagen en vooral de hernemingen zijn erg goed. Om de acceleratiecijfers die Ford opgeeft te halen (9.8 sec naar 100) zal je echter uit bijzonder goed hout gesneden moeten zijn. Ik kwam alvast niet in de buurt, en de professionals geven mij gelijk: Autogids kreeg de 5-deurs maar net onder de 11 sec (10,9) naar 100 (de hernemingen waren dan wel weer beter dan bij BMW, Audi en Mercedes). In de praktijk is de C200 CDI gewoon sportiever, hoewel hij wat meer schakelwerk nodig heeft.

De Ford heeft voor mij echter heel wat andere troeven in huis. Eerst en vooral is er een best knappe afwerking. Ik ben nog jong, wat alu gedoe (spijtig genoeg fake) en een flashy Convers+ schermpje spreken mij wel aan. De sportzetels in leder en alcantara zijn ook knapper dan foto’s laten vermoeden en zitten uitstekend. Vervolgens is er de werkelijk gigantische binnenruimte, met een achterbank die een limousine waardig is en een koffer waar twee volwassenen comfortabel in kunnen gaan zitten (’t is dus eigenlijk een 7-zitter, deze Mondeo ). Het rijcomfort is ook uitstekend, met perfect gedempte vering en een goede geluidsisolatie. Voor zo’n slagschip gaat hij ook erg vlotjes door de bochten, hoewel de BMW en Merc op dat gebied toch meer te bieden hebben. De voorwielen worden ook wel erg makkelijk overweldigd door het koppel van de 2.0 TDCI, met gripproblemen tot gevolg. Blijft nog de bijzonder complete standaarduitrusting, tot op het absurde af (een sleutelloze startknop, meedraaiende koplampen en voice control interesseren mij feitelijk niet zo heel erg). Waarom dan niet de Ford? Wel, uiteindelijk biedt deze wagen mij niets wat de Mercedes niet heeft, terwijl de ‘unique selling points’ van de Ford (zitruimte achterbank, vele snufjes, superkoffer) voor mij geen breekpunten zijn en die van de Mercedes (looks & uitstraling, achterwielaandrijving, bouwkwaliteit) dat wel zijn. Wel een dijk van een auto, die op punten 100% kan concurreren met de zgn. premium merken. Favoriete kleur: Panther Black.

Pro:
                            • Rijcomfort (+)
                            • Goedkope opties (+)
                            Con:
                            • Acceleraties (-)
                            3) BMW 320d Comfort Line

Om maar meteen de ‘elephant in the room’ uit de weg te krijgen: dit is natuurlijk qua prestaties van een andere kaliber dan zowel de C-klasse als de Mondeo. BMW geeft 8,1 sec naar 100 op, en dat lijkt me nog niet eens zo overdreven (een klein beetje maar ). De motor speelt qua werkingstilte, gretigheid en lineariteit gewoon op een andere niveau.

Ook qua comfort is dit best een goeie wagen, met een goede geluidsdemping en een aanvaardbaar veercomfort (zolang je niet voor het sportonderstel gaat). De interieurafwerking is sowieso top, en staat voor mij op een hoger niveau (zowel qua design als materiaalkeuze) dan dat van de twee anderen - hoewel een paar opties nodig zijn om het verschil te maken (sportstuur, sportzetels, glanzende lijsten, sensatec). Toch eindigt hij bij mij laatst, en dat komt eerst en vooral door de koffer. Ik zoek geen ruimtewonder, maar een 3 Touring doet nauwelijks beter dan pakweg een Golfje en ik weet nu al dat dit vaak voor problemen zal zorgen. Volgens mij houden zij die stemmen op de 3 weinig rekening met de gezinssituatie en enkel met het rijplezier (moet zeggen dat ik die redenering wel kan volgen, tot voor ik de koffer zag was de 3 ook mijn favoriet). Ik kan mijn garage ook niet binnen met een kofferbak, dus dat is ook maar een weinig praktisch (en bovendien toch tamelijk duur) alternatief. Vervolgens zijn er de looks, waar vooral de C-klasse m.i. toch de vloer aanveegt met zijn Beierse concurrent. Voor sommigen zal de C er misschien over zijn, maar ik vind dat een wagen van 40.000€+ toch gerust een afwerking mag hebben die uit iets anders bestaat dan enkel matzwart plastic (dakrails, raamomlijsting, etc.). Het enige superargument van de BMW is zijn motor, maar in de praktijk zal ik 99% van de tijd die extra kracht toch niet gebruiken (snelwegkilometers in cruise control en volgeslibde binnenwegen). Motorisch gezien zijn bovendien noch de Mercedes, noch de Ford sukkelaars.

Pro:
                            • Zitruimte voorin (+)
                            Con:
                            • Kleine koffer (-)
                            • Dure opties (-)
                            Prachtige roundup. Alhoewel ik niet in dezelfde gezinssituatie verkeer als jij, heb ik zo goed als identiek dezelfde mening als jij.

Zelfs in mijn gezinssituatie zou ik voor de C 200 CDI Avantgarde gaan, en daarna zou 't een dubbeltje op z'n kant worden tussen de Ford (een pak goedkoper, ietsje minder als je de 170pk versie neemt en die zou 't dan bij mij worden) en de BMW (die ik niet lelijk vind, maar 't zal nooit een favoriet worden van me, die E90/E91 ... vooral de boordplank kan ik maar niet aan wennen van styling, ik vind ze wat te lomp, zeker als je ziet dat je b.v. in de BMW '1 een vloeiender, sportievere, "mooiere" (boetie izin daai ofda bieholder) boordplank krijgt).

De C is, alhoewel ik geregeld dingen vind aan die auto die me écht storen qua design (zoals de te laag geplaatste achterlichten bij de break, de S211 had er ook al last van, de resoluut ver-schrik-ke-lijke spiegels, en het afstompende dashboard) maar in Avantgarde-versie is 'ie voor de rest inderdaad prachtig. Ik vind 'm alvast chiquer ogen dan de '3 ook, met z'n chroom op z'n bumpers en zo. Love it!
                            En 'ie rijdt echt goed. En ik vond de 200 CDI ook voldoende, ik heb ook de 220 gereden en daar was ik eerlijk gezegd minder van overtuigd dan van de 200. De 220 klinkt rauwer, en biedt naar mijn mening niet de punch die je van een stal van 170 paarden verwacht, terwijl de 200 zeer romig is en niet zo die gehaaste indruk doorspeelt aan de chauffeur.

Comment

Pro:
                              • Looks (+)
                              • Bouwkwaliteit (+)
                              • Ergonomie (+)
                              Con:
                              • Dure opties (-)

Pro:
                              • Rijcomfort (+)
                              • Goedkope opties (+)
                              Con:
                              • Acceleraties (-)
                              3) BMW 320d Comfort Line

Pro:
                              • Zitruimte voorin (+)
                              Con:
                              • Kleine koffer (-)
                              • Dure opties (-)
                              Dat bedoelde ik dus
                              Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                              VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                De Ford is volgens mij ook een beetje een vreemde bijt in deze selectie en zou ik niet overwegen tegenover die twee. Dat is een wagen om tegen een passat of zo te zetten en dan zou ik hem ook nog niet nemen...
                                nee das waar. de 3-serie zou beter naast de focus staan qua grootte.

de mondeo speelt bij de grote jongens zoals de 5-serie.

Comment

qua ruimte wel maar qua merkimago...

nee das waar. de 3-serie zou beter naast de focus staan qua grootte.

de mondeo speelt bij de grote jongens zoals de 5-serie.

Comment

mja mijn keuze gaat eerst en vooral naar plaats, en hetgeen je "krijgt" voor je waar.
                                    toen ik men mondeo kocht moest ik al in de categorie van de A6 en 5-serie gaan kijken om eerst en vooral de ruimte te evenaren. en als je dan de prijzen vergelijkt. was men keuze snel gemaakt. want de A4 bv. vond ik veel te klein dan, na een eerste zicht op koffer en achterbank, en de A6 was een prijsklasse te hoog.

in mijn ogen krijg je dus voor de prijs van een middenklasser een ruimere wagen. en daar draait het voor mij om.
                                    Zelfde keuze had ik bij de santa. voor de prijs van een X3 kreeg je een wagen die zelfs iets groter was dan de X5 (vorig model). dan moet je bij mij niet afkomen van bmw dit en dat. dan ga ik resoluut voor de ruimste

mijn mening natuurlijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jelle Bekijk Berichten
                                      qua ruimte wel maar qua merkimago...
                                      ik spreek ook nooit over imago
                                      voor mij is de practische kant hoogste prioriteit. merkimago interesseert me echt nougabollen. men vorige wagen was een full option 2.0coupé van hyundai. niemand kon er een woord goed over zeggen. maar ik heb er me rot mee geamuseerd. en dat alles voor de prijs van een "stomme" golf tdi.

de alfa sw is in mijn ogen trouwens de mooiste break momenteel. maar die koffer is om te huilen en daarmee is die afgeschoten bij mij.

Comment

idd ieder zijn prioriteiten en ik denk dat bij velen hier op het forum imago primeert...en bij leasewagens is het ook minder interessant om geen "premium"-merken te kiezen zodat je wel een beetje in die richting gepushed wordt...

ik spreek ook nooit over imago
                                        voor mij is de practische kant hoogste prioriteit. merkimago interesseert me echt nougabollen. men vorige wagen was een full option 2.0coupé van hyundai. niemand kon er een woord goed over zeggen. maar ik heb er me rot mee geamuseerd. en dat alles voor de prijs van een "stomme" golf tdi.

de alfa sw is in mijn ogen trouwens de mooiste break momenteel. maar die koffer is om te huilen en daarmee is die afgeschoten bij mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jelle Bekijk Berichten
                                          idd ieder zijn prioriteiten en ik denk dat bij velen hier op het forum imago primeert...en bij leasewagens is het ook minder interessant om geen "premium"-merken te kiezen zodat je wel een beetje in die richting gepushed wordt...
                                          Dat is niet helemaal waar, in deze poll gaat het om 3 wagens met een gelijke leasingwaarde. De Mondeo heeft duidelijk meer ruimte te bieden dan de andere 2, dus eigenlijk wordt je dan naar deze toe gedwongen als dat primeert ...

Zelfs mocht het niet om een leasingwagen gaan is dit interessant om te bekijken, want de Mondeo lijkt goedkoper dan de andere 2 maar blijkt in gebruik en afschrijving op een gelijk kostenplaatje uit te komen na 3 jaar.
                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                          X