Oorspronkelijk geplaatst door GT-R
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 3 vs Mercedes C vs Ford Mondeo (breaks)
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Octa+ Bekijk BerichtenIk denk ook dat de Merc hier het ideale compromis is. De 3 rijdt wellicht het sportiefste, maar heeft hoegenaamd geen grote koffer wat met 2 kindjes wel een noodzaak is. De mondeo wint uiteraard vlot qua ruimte maar biedt niet de rijdynamiek van biede RWDs en ford spreekt mij zowiezo weinig aan (persoonlijke mening). De Merc is in de avantgarde uitvoering knap en goed uitgerust. De 136 pks voldoen voor mij en de koffer is ruimer en praktischer dan bij de 3-reeks...
Dus, Merc!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenMaar de Merc en de BMW zitten in dezelfde klasse qua stouwruimte. Als je 't niet in de BMW krijgt, ga je 't ook niet in de Merc krijgen, en omgekeerd. 't Zijn allebei lifestyle breaks voor iets, hè...- Afmetingen: van de achterwielas tot de achterbumper meet de BMW 101 cm, de Mercedes 107 cm. Met neergeklapte achterbank wordt het verschil voor de Merc een pak groter, nl. 1500 tov. 1385 liter. De ruimte op de achterbank is echter gelijkaardig, het verschil zit er dus vooral in dat men bij deze maat ook boven de bagage-afdekking meet en de Merc heeft een hoger plafond. Tot het dak gestapeld is het verschil tussen beiden schat ik 20-25%.
- Design: de daklijn van de BMW loopt veel sterker af dan die van de Merc. Bovendien heeft de Merc heeft plaatsbesparende wielkasten die enkel achteraan de koffer licht inspringen. Het deel ervoor is groot genoeg om in de volledige breedte bruikbaar te zijn. De BMW heeft wielkasten die meer dan de helft v/d kofferlengte domineren, en in het stuk ervoor kan je nauwelijks iets kwijt. De koffer van de Merc is sowieso breder. Tenslotte heeft de Merc met neergeklapte achterbank een bijna vlakke laadvloer. In de BMW is dit helemaal niet het geval.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk BerichtenAls je veel plaats wilt, wat is er dan mis met een 2e hands 520 touring of A6 Avant. (uit het 2ehands netwerk van BMW of D'ieteren)
http://www.myway.be/SearchYourCar/Ca...31767&pageNR=0
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk BerichtenMaar euh, waarom staan er geen prijzen bij? want als je er prijzen bijzet wint de mondeo met brio. ik durf een prijsverschil van gemakkelijk 5000€ of meer naar voor schuiven tegenover zijn 2 concurenten.
Edit: Als je wil weten waarom dat zo is, dan moet je enkel naar het resultaat van deze poll kijken. Op dit moment stemt nog geen 10% voor de Mondeo, hoewel velen er waarschijnlijk niet mee gereden zullen hebben en het een schitterende wagen is.
Comment
-
Mijn stem dan maar (lange post maar ik heb er ook lang over nagedacht)...
1) Mercedes C200 CDI Avantgarde
Eerst en vooral : de C200 CDI is in de praktijk een pak sneller dan Mercedes zelf laat uitschijnen. Dit komt waarschijnlijk omdat men liever de (immens veel) duurdere C220 CDI verkoopt (zo maar eventjes +3.500€*), terwijl de motoren mechanisch identiek zijn. Bij Mercedes weet men natuurlijk ook dat de ‘value’ koper (of leaser die niet kan kiezen) niet gediend is met een trage wagen als hij meer moet neerleggen dan voor de equivalente A4 2.0 TDI (136 PK) of 318d. In de praktijk is de C dus ongeveer even snel als die beiden. De praktijktests wijzen dat ook uit: Autogids klokt zowel de break (Classic) als de berline (Avantgarde) af op 9,9 sec naar 100, wat quasi identiek is aan wat een 318d of A4 presteert.
Met dat uit de weg zijnde (m.a.w. de C200 presteert lang niet zo slecht als de cijfers laten vermoeden), blijven er voor mij nog weinig redenen over om niet voor de C te kiezen. Het design (Avantgarde) vind ‘k om vingers en duimen bij af te likken – meer dan geslaagd dus (zelfs de achterkant). Het rijden is een geniale mix van comfort en sportiviteit. De koffer (erg belangrijk) is superpraktisch (vlak, lage laaddrempel, met netjes en bevestigingspunten, knap afdeksysteem) en erg ruim (doet niet *zo* veel onder voor een Mondeo). De achterbank is te klein voor volwassenen, maar voor kleine kinderen meer dan OK. Enkel het interieur laat links en rechts een steek vallen (zeker bij niet-lederen bekleding) en is wel erg business-like, maar daar tegenover staan dan weer een bullet proof bouwkwaliteit, een aantal zeer hoogwaardige elementen (tellerpartij bv.) en een uitstekende ergonomie. Samengevat een knappe, comfortabele, sportieve, praktische wagen – meer moet dat niet zijn. Favoriete kleur: Palladiumzilver (middengrijs - sorry voor diegene die dit 'mediocre' grijs vond, maar ik vind het razend knap, echt 'gunmetal' grijs vind ik altijd mooi).
(*) Als particuliere koper houdt dit prijsverschil meer steek, want je krijgt er bij een ‘Classic’ uitvoering ook een Radio/CD, 16” velgen en uitlaatsierstuk bij (ter waarde van ongeveer 1.500€), echter bij een Avantgarde met Business Pack (gratis APS 50) betaal je 3.500€ enkel en alleen voor andere motorsturing.
Pro:- Looks (+)
- Bouwkwaliteit (+)
- Rijcomfort en rijplezier (+)
- Ergonomie (+)
- Uitstekende GPS integratie (+)
- Ruime en praktische koffer (+)
- Motor mechanisch identiek aan C220 CDI (+)
- Materiaalkeuze interieur (-)
- Conservatief interieur design (-)
- Nieuwe motoren komen er aan (meer koppel) (-)
- Onhandige parkeersensoren (Parktronic) (-)
- Dure opties (-)
Terwijl de C200 beter presteert dan aangegeven, lijkt Ford bij de 2.0 TDCI in de andere richting te overdrijven. Het is zonder meer een vlotte wagen en vooral de hernemingen zijn erg goed. Om de acceleratiecijfers die Ford opgeeft te halen (9.8 sec naar 100) zal je echter uit bijzonder goed hout gesneden moeten zijn. Ik kwam alvast niet in de buurt, en de professionals geven mij gelijk: Autogids kreeg de 5-deurs maar net onder de 11 sec (10,9) naar 100 (de hernemingen waren dan wel weer beter dan bij BMW, Audi en Mercedes). In de praktijk is de C200 CDI gewoon sportiever, hoewel hij wat meer schakelwerk nodig heeft.
De Ford heeft voor mij echter heel wat andere troeven in huis. Eerst en vooral is er een best knappe afwerking. Ik ben nog jong, wat alu gedoe (spijtig genoeg fake) en een flashy Convers+ schermpje spreken mij wel aan. De sportzetels in leder en alcantara zijn ook knapper dan foto’s laten vermoeden en zitten uitstekend. Vervolgens is er de werkelijk gigantische binnenruimte, met een achterbank die een limousine waardig is en een koffer waar twee volwassenen comfortabel in kunnen gaan zitten (’t is dus eigenlijk een 7-zitter, deze Mondeo ). Het rijcomfort is ook uitstekend, met perfect gedempte vering en een goede geluidsisolatie. Voor zo’n slagschip gaat hij ook erg vlotjes door de bochten, hoewel de BMW en Merc op dat gebied toch meer te bieden hebben. De voorwielen worden ook wel erg makkelijk overweldigd door het koppel van de 2.0 TDCI, met gripproblemen tot gevolg. Blijft nog de bijzonder complete standaarduitrusting, tot op het absurde af (een sleutelloze startknop, meedraaiende koplampen en voice control interesseren mij feitelijk niet zo heel erg). Waarom dan niet de Ford? Wel, uiteindelijk biedt deze wagen mij niets wat de Mercedes niet heeft, terwijl de ‘unique selling points’ van de Ford (zitruimte achterbank, vele snufjes, superkoffer) voor mij geen breekpunten zijn en die van de Mercedes (looks & uitstraling, achterwielaandrijving, bouwkwaliteit) dat wel zijn. Wel een dijk van een auto, die op punten 100% kan concurreren met de zgn. premium merken. Favoriete kleur: Panther Black.
Pro:- Koppelrijke, stille en soepele motor (+)
- Enorme binnenruimte (+)
- Rijcomfort (+)
- Uitgebreide uitrusting (+)
- Goedkope opties (+)
- Acceleraties (-)
- Onhandige buitenafmetingen (-)
- Materiaalkeuze interieur (-)
- Onflexibel optiebeleid (-)
Om maar meteen de ‘elephant in the room’ uit de weg te krijgen: dit is natuurlijk qua prestaties van een andere kaliber dan zowel de C-klasse als de Mondeo. BMW geeft 8,1 sec naar 100 op, en dat lijkt me nog niet eens zo overdreven (een klein beetje maar ). De motor speelt qua werkingstilte, gretigheid en lineariteit gewoon op een andere niveau.
Ook qua comfort is dit best een goeie wagen, met een goede geluidsdemping en een aanvaardbaar veercomfort (zolang je niet voor het sportonderstel gaat). De interieurafwerking is sowieso top, en staat voor mij op een hoger niveau (zowel qua design als materiaalkeuze) dan dat van de twee anderen - hoewel een paar opties nodig zijn om het verschil te maken (sportstuur, sportzetels, glanzende lijsten, sensatec). Toch eindigt hij bij mij laatst, en dat komt eerst en vooral door de koffer. Ik zoek geen ruimtewonder, maar een 3 Touring doet nauwelijks beter dan pakweg een Golfje en ik weet nu al dat dit vaak voor problemen zal zorgen. Volgens mij houden zij die stemmen op de 3 weinig rekening met de gezinssituatie en enkel met het rijplezier (moet zeggen dat ik die redenering wel kan volgen, tot voor ik de koffer zag was de 3 ook mijn favoriet). Ik kan mijn garage ook niet binnen met een kofferbak, dus dat is ook maar een weinig praktisch (en bovendien toch tamelijk duur) alternatief. Vervolgens zijn er de looks, waar vooral de C-klasse m.i. toch de vloer aanveegt met zijn Beierse concurrent. Voor sommigen zal de C er misschien over zijn, maar ik vind dat een wagen van 40.000€+ toch gerust een afwerking mag hebben die uit iets anders bestaat dan enkel matzwart plastic (dakrails, raamomlijsting, etc.). Het enige superargument van de BMW is zijn motor, maar in de praktijk zal ik 99% van de tijd die extra kracht toch niet gebruiken (snelwegkilometers in cruise control en volgeslibde binnenwegen). Motorisch gezien zijn bovendien noch de Mercedes, noch de Ford sukkelaars.
Pro:- Motor en prestaties (+)
- Zuinig, groot rijbereik (+)
- Dynamisch rijgedrag (+)
- Design en afwerking interieur (+)
- Zitruimte voorin (+)
- Afwerking exterieur (-)
- Kleine koffer (-)
- Dure opties (-)
- 17” velgen niet standaard (-)
- Geen ingebouwde GPS (-)
- Geen ingebouwd Bluetooth (-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenDe BMW vind ik qua looks sowieso al erg zwaar onderliggen bij de Merc (Avantgarde), en op 16" wordt het wel helemaal triest. Bovendien koop je voor dat geld geen Professional Navi, zelfs als je de bandenmeerprijs (lease) meerekent (1500€ vs 2250€, uitgaande van Business Line).
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenM-stuur hoef ik niet, vind het interieur knapst met standaard sportstuur en zwart glanzende lijsten (gezien in een 5-serie en dat was ). Een M stuur op een niet M-pack of M-wagen is ook een beetje (persoonlijke smaak).
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenAkkoord ivm. touchscreens, dat is idd prutsen. Maar de Mondeo heeft voice control, en dat werkt behoorlijk goed - dus dan hoef je sowieso nergens meer aan te prullen.
En ja, ik zou zo terug een 3 nemen moest de gezinssituatie veranderen. Ik en mijn broer zijn destijds opgegroeid in een Fiesta MK1, dus al dat ruimtewagen en ruime koffer is Dik Gelul . Vraag maar aan Buckzilla wat dat geeft, als je met een kleine je 3 touring inwiselt voor een 3 sedan .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenAls ik dat hier zo lees denken er sommigen precies dat je niet zonder een halve verhuiswagen kunt met een kleine erbij.
Beetje selectief zijn in de rommel die je meesleurt he
Vroeger ging dat toch ook allemaal met veel grotere gezinnen en veel kleinere wagens.
Eigenlijk heeft 'ie wel een punt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenSorry voor de off-topic
Het enige wat ik nadelig vind aan zo een losse gps (behalve dat hij veel minder precies is als je door tunnels begint te crossen, tov een ingebouwde) is dat je met die kabelzooi zit als je lange ritten moet doen en de batterij gaat niet lang genoeg mee. Dan heb je zo een dikke auto met mooi interieur, lopen daar van die draden om in de 12V stekker te pluggen over je dashboard
De kabeltjes vallen weg te werken, je moet er wat moeite voor doen maar 't gaat. Bij mij b.v. zie je het niet meer, zit weg achter de interieurlijst.
Of : dat is toch de bedoeling, 'k ben te tam om het te gaan doen. Om maar te zeggen hoe zwaar dat kabelke mij stoort.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAllemaal correct. Al zijn er al (dacht ik) van die modelletjes die "intelligent" de route blijven volgen als je geen GPS-signaal meer hebt.
De kabeltjes vallen weg te werken, je moet er wat moeite voor doen maar 't gaat. Bij mij b.v. zie je het niet meer, zit weg achter de interieurlijst.
Of : dat is toch de bedoeling, 'k ben te tam om het te gaan doen. Om maar te zeggen hoe zwaar dat kabelke mij stoort.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenToch niet hoor, dan moet je echt eens in de garage gaan vergelijken. De Mercedes heeft sowieso een groter volume (485 tov. 460 liter), maar dat vertelt het ganse verhaal niet:- Afmetingen: van de achterwielas tot de achterbumper meet de BMW 101 cm, de Mercedes 107 cm. Met neergeklapte achterbank wordt het verschil voor de Merc een pak groter, nl. 1500 tov. 1385 liter. De ruimte op de achterbank is echter gelijkaardig, het verschil zit er dus vooral in dat men bij deze maat ook boven de bagage-afdekking meet en de Merc heeft een hoger plafond. Tot het dak gestapeld is het verschil tussen beiden schat ik 20-25%.
- Design: de daklijn van de BMW loopt veel sterker af dan die van de Merc. Bovendien heeft de Merc heeft plaatsbesparende wielkasten die enkel achteraan de koffer licht inspringen. Het deel ervoor is groot genoeg om in de volledige breedte bruikbaar te zijn. De BMW heeft wielkasten die meer dan de helft v/d kofferlengte domineren, en in het stuk ervoor kan je nauwelijks iets kwijt. De koffer van de Merc is sowieso breder. Tenslotte heeft de Merc met neergeklapte achterbank een bijna vlakke laadvloer. In de BMW is dit helemaal niet het geval.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenMijn stem dan maar (lange post maar ik heb er ook lang over nagedacht)...
1) Mercedes C200 CDI Avantgarde
Eerst en vooral : de C200 CDI is in de praktijk een pak sneller dan Mercedes zelf laat uitschijnen. Dit komt waarschijnlijk omdat men liever de (immens veel) duurdere C220 CDI verkoopt (zo maar eventjes +3.500€*), terwijl de motoren mechanisch identiek zijn. Bij Mercedes weet men natuurlijk ook dat de ‘value’ koper (of leaser die niet kan kiezen) niet gediend is met een trage wagen als hij meer moet neerleggen dan voor de equivalente A4 2.0 TDI (136 PK) of 318d. In de praktijk is de C dus ongeveer even snel als die beiden. De praktijktests wijzen dat ook uit: Autogids klokt zowel de break (Classic) als de berline (Avantgarde) af op 9,9 sec naar 100, wat quasi identiek is aan wat een 318d of A4 presteert.
Met dat uit de weg zijnde (m.a.w. de C200 presteert lang niet zo slecht als de cijfers laten vermoeden), blijven er voor mij nog weinig redenen over om niet voor de C te kiezen. Het design (Avantgarde) vind ‘k om vingers en duimen bij af te likken – meer dan geslaagd dus (zelfs de achterkant). Het rijden is een geniale mix van comfort en sportiviteit. De koffer (erg belangrijk) is superpraktisch (vlak, lage laaddrempel, met netjes en bevestigingspunten, knap afdeksysteem) en erg ruim (doet niet *zo* veel onder voor een Mondeo). De achterbank is te klein voor volwassenen, maar voor kleine kinderen meer dan OK. Enkel het interieur laat links en rechts een steek vallen (zeker bij niet-lederen bekleding) en is wel erg business-like, maar daar tegenover staan dan weer een bullet proof bouwkwaliteit, een aantal zeer hoogwaardige elementen (tellerpartij bv.) en een uitstekende ergonomie. Samengevat een knappe, comfortabele, sportieve, praktische wagen – meer moet dat niet zijn. Favoriete kleur: Palladiumzilver (middengrijs - sorry voor diegene die dit 'mediocre' grijs vond, maar ik vind het razend knap, echt 'gunmetal' grijs vind ik altijd mooi).
(*) Als particuliere koper houdt dit prijsverschil meer steek, want je krijgt er bij een ‘Classic’ uitvoering ook een Radio/CD, 16” velgen en uitlaatsierstuk bij (ter waarde van ongeveer 1.500€), echter bij een Avantgarde met Business Pack (gratis APS 50) betaal je 3.500€ enkel en alleen voor andere motorsturing.
Pro:- Looks (+)
- Bouwkwaliteit (+)
- Rijcomfort en rijplezier (+)
- Ergonomie (+)
- Uitstekende GPS integratie (+)
- Ruime en praktische koffer (+)
- Motor mechanisch identiek aan C220 CDI (+)
- Materiaalkeuze interieur (-)
- Conservatief interieur design (-)
- Nieuwe motoren komen er aan (meer koppel) (-)
- Onhandige parkeersensoren (Parktronic) (-)
- Dure opties (-)
Terwijl de C200 beter presteert dan aangegeven, lijkt Ford bij de 2.0 TDCI in de andere richting te overdrijven. Het is zonder meer een vlotte wagen en vooral de hernemingen zijn erg goed. Om de acceleratiecijfers die Ford opgeeft te halen (9.8 sec naar 100) zal je echter uit bijzonder goed hout gesneden moeten zijn. Ik kwam alvast niet in de buurt, en de professionals geven mij gelijk: Autogids kreeg de 5-deurs maar net onder de 11 sec (10,9) naar 100 (de hernemingen waren dan wel weer beter dan bij BMW, Audi en Mercedes). In de praktijk is de C200 CDI gewoon sportiever, hoewel hij wat meer schakelwerk nodig heeft.
De Ford heeft voor mij echter heel wat andere troeven in huis. Eerst en vooral is er een best knappe afwerking. Ik ben nog jong, wat alu gedoe (spijtig genoeg fake) en een flashy Convers+ schermpje spreken mij wel aan. De sportzetels in leder en alcantara zijn ook knapper dan foto’s laten vermoeden en zitten uitstekend. Vervolgens is er de werkelijk gigantische binnenruimte, met een achterbank die een limousine waardig is en een koffer waar twee volwassenen comfortabel in kunnen gaan zitten (’t is dus eigenlijk een 7-zitter, deze Mondeo ). Het rijcomfort is ook uitstekend, met perfect gedempte vering en een goede geluidsisolatie. Voor zo’n slagschip gaat hij ook erg vlotjes door de bochten, hoewel de BMW en Merc op dat gebied toch meer te bieden hebben. De voorwielen worden ook wel erg makkelijk overweldigd door het koppel van de 2.0 TDCI, met gripproblemen tot gevolg. Blijft nog de bijzonder complete standaarduitrusting, tot op het absurde af (een sleutelloze startknop, meedraaiende koplampen en voice control interesseren mij feitelijk niet zo heel erg). Waarom dan niet de Ford? Wel, uiteindelijk biedt deze wagen mij niets wat de Mercedes niet heeft, terwijl de ‘unique selling points’ van de Ford (zitruimte achterbank, vele snufjes, superkoffer) voor mij geen breekpunten zijn en die van de Mercedes (looks & uitstraling, achterwielaandrijving, bouwkwaliteit) dat wel zijn. Wel een dijk van een auto, die op punten 100% kan concurreren met de zgn. premium merken. Favoriete kleur: Panther Black.
Pro:- Koppelrijke, stille en soepele motor (+)
- Enorme binnenruimte (+)
- Rijcomfort (+)
- Uitgebreide uitrusting (+)
- Goedkope opties (+)
- Acceleraties (-)
- Onhandige buitenafmetingen (-)
- Materiaalkeuze interieur (-)
- Onflexibel optiebeleid (-)
Om maar meteen de ‘elephant in the room’ uit de weg te krijgen: dit is natuurlijk qua prestaties van een andere kaliber dan zowel de C-klasse als de Mondeo. BMW geeft 8,1 sec naar 100 op, en dat lijkt me nog niet eens zo overdreven (een klein beetje maar ). De motor speelt qua werkingstilte, gretigheid en lineariteit gewoon op een andere niveau.
Ook qua comfort is dit best een goeie wagen, met een goede geluidsdemping en een aanvaardbaar veercomfort (zolang je niet voor het sportonderstel gaat). De interieurafwerking is sowieso top, en staat voor mij op een hoger niveau (zowel qua design als materiaalkeuze) dan dat van de twee anderen - hoewel een paar opties nodig zijn om het verschil te maken (sportstuur, sportzetels, glanzende lijsten, sensatec). Toch eindigt hij bij mij laatst, en dat komt eerst en vooral door de koffer. Ik zoek geen ruimtewonder, maar een 3 Touring doet nauwelijks beter dan pakweg een Golfje en ik weet nu al dat dit vaak voor problemen zal zorgen. Volgens mij houden zij die stemmen op de 3 weinig rekening met de gezinssituatie en enkel met het rijplezier (moet zeggen dat ik die redenering wel kan volgen, tot voor ik de koffer zag was de 3 ook mijn favoriet). Ik kan mijn garage ook niet binnen met een kofferbak, dus dat is ook maar een weinig praktisch (en bovendien toch tamelijk duur) alternatief. Vervolgens zijn er de looks, waar vooral de C-klasse m.i. toch de vloer aanveegt met zijn Beierse concurrent. Voor sommigen zal de C er misschien over zijn, maar ik vind dat een wagen van 40.000€+ toch gerust een afwerking mag hebben die uit iets anders bestaat dan enkel matzwart plastic (dakrails, raamomlijsting, etc.). Het enige superargument van de BMW is zijn motor, maar in de praktijk zal ik 99% van de tijd die extra kracht toch niet gebruiken (snelwegkilometers in cruise control en volgeslibde binnenwegen). Motorisch gezien zijn bovendien noch de Mercedes, noch de Ford sukkelaars.
Pro:- Motor en prestaties (+)
- Zuinig, groot rijbereik (+)
- Dynamisch rijgedrag (+)
- Design en afwerking interieur (+)
- Zitruimte voorin (+)
- Afwerking exterieur (-)
- Kleine koffer (-)
- Dure opties (-)
- 17” velgen niet standaard (-)
- Geen ingebouwde GPS (-)
- Geen ingebouwd Bluetooth (-)
Zelfs in mijn gezinssituatie zou ik voor de C 200 CDI Avantgarde gaan, en daarna zou 't een dubbeltje op z'n kant worden tussen de Ford (een pak goedkoper, ietsje minder als je de 170pk versie neemt en die zou 't dan bij mij worden) en de BMW (die ik niet lelijk vind, maar 't zal nooit een favoriet worden van me, die E90/E91 ... vooral de boordplank kan ik maar niet aan wennen van styling, ik vind ze wat te lomp, zeker als je ziet dat je b.v. in de BMW '1 een vloeiender, sportievere, "mooiere" (boetie izin daai ofda bieholder) boordplank krijgt).
De C is, alhoewel ik geregeld dingen vind aan die auto die me écht storen qua design (zoals de te laag geplaatste achterlichten bij de break, de S211 had er ook al last van, de resoluut ver-schrik-ke-lijke spiegels, en het afstompende dashboard) maar in Avantgarde-versie is 'ie voor de rest inderdaad prachtig. Ik vind 'm alvast chiquer ogen dan de '3 ook, met z'n chroom op z'n bumpers en zo. Love it!
En 'ie rijdt echt goed. En ik vond de 200 CDI ook voldoende, ik heb ook de 220 gereden en daar was ik eerlijk gezegd minder van overtuigd dan van de 200. De 220 klinkt rauwer, en biedt naar mijn mening niet de punch die je van een stal van 170 paarden verwacht, terwijl de 200 zeer romig is en niet zo die gehaaste indruk doorspeelt aan de chauffeur.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenMijn stem dan maar (lange post maar ik heb er ook lang over nagedacht)...
1) Mercedes C200 CDI Avantgarde
Eerst en vooral : de C200 CDI is in de praktijk een pak sneller dan Mercedes zelf laat uitschijnen. Dit komt waarschijnlijk omdat men liever de (immens veel) duurdere C220 CDI verkoopt (zo maar eventjes +3.500€*), terwijl de motoren mechanisch identiek zijn. Bij Mercedes weet men natuurlijk ook dat de ‘value’ koper (of leaser die niet kan kiezen) niet gediend is met een trage wagen als hij meer moet neerleggen dan voor de equivalente A4 2.0 TDI (136 PK) of 318d. In de praktijk is de C dus ongeveer even snel als die beiden. De praktijktests wijzen dat ook uit: Autogids klokt zowel de break (Classic) als de berline (Avantgarde) af op 9,9 sec naar 100, wat quasi identiek is aan wat een 318d of A4 presteert.
Met dat uit de weg zijnde (m.a.w. de C200 presteert lang niet zo slecht als de cijfers laten vermoeden), blijven er voor mij nog weinig redenen over om niet voor de C te kiezen. Het design (Avantgarde) vind ‘k om vingers en duimen bij af te likken – meer dan geslaagd dus (zelfs de achterkant). Het rijden is een geniale mix van comfort en sportiviteit. De koffer (erg belangrijk) is superpraktisch (vlak, lage laaddrempel, met netjes en bevestigingspunten, knap afdeksysteem) en erg ruim (doet niet *zo* veel onder voor een Mondeo). De achterbank is te klein voor volwassenen, maar voor kleine kinderen meer dan OK. Enkel het interieur laat links en rechts een steek vallen (zeker bij niet-lederen bekleding) en is wel erg business-like, maar daar tegenover staan dan weer een bullet proof bouwkwaliteit, een aantal zeer hoogwaardige elementen (tellerpartij bv.) en een uitstekende ergonomie. Samengevat een knappe, comfortabele, sportieve, praktische wagen – meer moet dat niet zijn. Favoriete kleur: Palladiumzilver (middengrijs - sorry voor diegene die dit 'mediocre' grijs vond, maar ik vind het razend knap, echt 'gunmetal' grijs vind ik altijd mooi).
(*) Als particuliere koper houdt dit prijsverschil meer steek, want je krijgt er bij een ‘Classic’ uitvoering ook een Radio/CD, 16” velgen en uitlaatsierstuk bij (ter waarde van ongeveer 1.500€), echter bij een Avantgarde met Business Pack (gratis APS 50) betaal je 3.500€ enkel en alleen voor andere motorsturing.
Pro:- Looks (+)
- Bouwkwaliteit (+)
- Rijcomfort en rijplezier (+)
- Ergonomie (+)
- Uitstekende GPS integratie (+)
- Ruime en praktische koffer (+)
- Motor mechanisch identiek aan C220 CDI (+)
- Materiaalkeuze interieur (-)
- Conservatief interieur design (-)
- Nieuwe motoren komen er aan (meer koppel) (-)
- Onhandige parkeersensoren (Parktronic) (-)
- Dure opties (-)
Terwijl de C200 beter presteert dan aangegeven, lijkt Ford bij de 2.0 TDCI in de andere richting te overdrijven. Het is zonder meer een vlotte wagen en vooral de hernemingen zijn erg goed. Om de acceleratiecijfers die Ford opgeeft te halen (9.8 sec naar 100) zal je echter uit bijzonder goed hout gesneden moeten zijn. Ik kwam alvast niet in de buurt, en de professionals geven mij gelijk: Autogids kreeg de 5-deurs maar net onder de 11 sec (10,9) naar 100 (de hernemingen waren dan wel weer beter dan bij BMW, Audi en Mercedes). In de praktijk is de C200 CDI gewoon sportiever, hoewel hij wat meer schakelwerk nodig heeft.
De Ford heeft voor mij echter heel wat andere troeven in huis. Eerst en vooral is er een best knappe afwerking. Ik ben nog jong, wat alu gedoe (spijtig genoeg fake) en een flashy Convers+ schermpje spreken mij wel aan. De sportzetels in leder en alcantara zijn ook knapper dan foto’s laten vermoeden en zitten uitstekend. Vervolgens is er de werkelijk gigantische binnenruimte, met een achterbank die een limousine waardig is en een koffer waar twee volwassenen comfortabel in kunnen gaan zitten (’t is dus eigenlijk een 7-zitter, deze Mondeo ). Het rijcomfort is ook uitstekend, met perfect gedempte vering en een goede geluidsisolatie. Voor zo’n slagschip gaat hij ook erg vlotjes door de bochten, hoewel de BMW en Merc op dat gebied toch meer te bieden hebben. De voorwielen worden ook wel erg makkelijk overweldigd door het koppel van de 2.0 TDCI, met gripproblemen tot gevolg. Blijft nog de bijzonder complete standaarduitrusting, tot op het absurde af (een sleutelloze startknop, meedraaiende koplampen en voice control interesseren mij feitelijk niet zo heel erg). Waarom dan niet de Ford? Wel, uiteindelijk biedt deze wagen mij niets wat de Mercedes niet heeft, terwijl de ‘unique selling points’ van de Ford (zitruimte achterbank, vele snufjes, superkoffer) voor mij geen breekpunten zijn en die van de Mercedes (looks & uitstraling, achterwielaandrijving, bouwkwaliteit) dat wel zijn. Wel een dijk van een auto, die op punten 100% kan concurreren met de zgn. premium merken. Favoriete kleur: Panther Black.
Pro:- Koppelrijke, stille en soepele motor (+)
- Enorme binnenruimte (+)
- Rijcomfort (+)
- Uitgebreide uitrusting (+)
- Goedkope opties (+)
- Acceleraties (-)
- Onhandige buitenafmetingen (-)
- Materiaalkeuze interieur (-)
- Onflexibel optiebeleid (-)
Om maar meteen de ‘elephant in the room’ uit de weg te krijgen: dit is natuurlijk qua prestaties van een andere kaliber dan zowel de C-klasse als de Mondeo. BMW geeft 8,1 sec naar 100 op, en dat lijkt me nog niet eens zo overdreven (een klein beetje maar ). De motor speelt qua werkingstilte, gretigheid en lineariteit gewoon op een andere niveau.
Ook qua comfort is dit best een goeie wagen, met een goede geluidsdemping en een aanvaardbaar veercomfort (zolang je niet voor het sportonderstel gaat). De interieurafwerking is sowieso top, en staat voor mij op een hoger niveau (zowel qua design als materiaalkeuze) dan dat van de twee anderen - hoewel een paar opties nodig zijn om het verschil te maken (sportstuur, sportzetels, glanzende lijsten, sensatec). Toch eindigt hij bij mij laatst, en dat komt eerst en vooral door de koffer. Ik zoek geen ruimtewonder, maar een 3 Touring doet nauwelijks beter dan pakweg een Golfje en ik weet nu al dat dit vaak voor problemen zal zorgen. Volgens mij houden zij die stemmen op de 3 weinig rekening met de gezinssituatie en enkel met het rijplezier (moet zeggen dat ik die redenering wel kan volgen, tot voor ik de koffer zag was de 3 ook mijn favoriet). Ik kan mijn garage ook niet binnen met een kofferbak, dus dat is ook maar een weinig praktisch (en bovendien toch tamelijk duur) alternatief. Vervolgens zijn er de looks, waar vooral de C-klasse m.i. toch de vloer aanveegt met zijn Beierse concurrent. Voor sommigen zal de C er misschien over zijn, maar ik vind dat een wagen van 40.000€+ toch gerust een afwerking mag hebben die uit iets anders bestaat dan enkel matzwart plastic (dakrails, raamomlijsting, etc.). Het enige superargument van de BMW is zijn motor, maar in de praktijk zal ik 99% van de tijd die extra kracht toch niet gebruiken (snelwegkilometers in cruise control en volgeslibde binnenwegen). Motorisch gezien zijn bovendien noch de Mercedes, noch de Ford sukkelaars.
Pro:- Motor en prestaties (+)
- Zuinig, groot rijbereik (+)
- Dynamisch rijgedrag (+)
- Design en afwerking interieur (+)
- Zitruimte voorin (+)
- Afwerking exterieur (-)
- Kleine koffer (-)
- Dure opties (-)
- 17” velgen niet standaard (-)
- Geen ingebouwde GPS (-)
- Geen ingebouwd Bluetooth (-)
Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105
Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk BerichtenDe Ford is volgens mij ook een beetje een vreemde bijt in deze selectie en zou ik niet overwegen tegenover die twee. Dat is een wagen om tegen een passat of zo te zetten en dan zou ik hem ook nog niet nemen...
de mondeo speelt bij de grote jongens zoals de 5-serie.
Comment
-
qua ruimte wel maar qua merkimago...
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichtennee das waar. de 3-serie zou beter naast de focus staan qua grootte.
de mondeo speelt bij de grote jongens zoals de 5-serie.
Comment
-
mja mijn keuze gaat eerst en vooral naar plaats, en hetgeen je "krijgt" voor je waar.
toen ik men mondeo kocht moest ik al in de categorie van de A6 en 5-serie gaan kijken om eerst en vooral de ruimte te evenaren. en als je dan de prijzen vergelijkt. was men keuze snel gemaakt. want de A4 bv. vond ik veel te klein dan, na een eerste zicht op koffer en achterbank, en de A6 was een prijsklasse te hoog.
in mijn ogen krijg je dus voor de prijs van een middenklasser een ruimere wagen. en daar draait het voor mij om.
Zelfde keuze had ik bij de santa. voor de prijs van een X3 kreeg je een wagen die zelfs iets groter was dan de X5 (vorig model). dan moet je bij mij niet afkomen van bmw dit en dat. dan ga ik resoluut voor de ruimste
mijn mening natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jelle Bekijk Berichtenqua ruimte wel maar qua merkimago...
voor mij is de practische kant hoogste prioriteit. merkimago interesseert me echt nougabollen. men vorige wagen was een full option 2.0coupé van hyundai. niemand kon er een woord goed over zeggen. maar ik heb er me rot mee geamuseerd. en dat alles voor de prijs van een "stomme" golf tdi.
de alfa sw is in mijn ogen trouwens de mooiste break momenteel. maar die koffer is om te huilen en daarmee is die afgeschoten bij mij.
Comment
-
idd ieder zijn prioriteiten en ik denk dat bij velen hier op het forum imago primeert...en bij leasewagens is het ook minder interessant om geen "premium"-merken te kiezen zodat je wel een beetje in die richting gepushed wordt...
Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichtenik spreek ook nooit over imago
voor mij is de practische kant hoogste prioriteit. merkimago interesseert me echt nougabollen. men vorige wagen was een full option 2.0coupé van hyundai. niemand kon er een woord goed over zeggen. maar ik heb er me rot mee geamuseerd. en dat alles voor de prijs van een "stomme" golf tdi.
de alfa sw is in mijn ogen trouwens de mooiste break momenteel. maar die koffer is om te huilen en daarmee is die afgeschoten bij mij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jelle Bekijk Berichtenidd ieder zijn prioriteiten en ik denk dat bij velen hier op het forum imago primeert...en bij leasewagens is het ook minder interessant om geen "premium"-merken te kiezen zodat je wel een beetje in die richting gepushed wordt...
Zelfs mocht het niet om een leasingwagen gaan is dit interessant om te bekijken, want de Mondeo lijkt goedkoper dan de andere 2 maar blijkt in gebruik en afschrijving op een gelijk kostenplaatje uit te komen na 3 jaar.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment