Oorspronkelijk geplaatst door romariooo
Bekijk Berichten
Je zal me nooit horen zeggen dat b.v. een Audi A4 niet beter is afgewerkt en dat de materiaalkwaliteit hoger is (of kan zijn) dan b.v. een Ford Mondeo. Ik zei wel dat de verschillen kleiner worden : BMW en Mercedes hebben in de laatste jaren duidelijk aan kwaliteit ingeboet op dat vlak, en de "medium merken" zoals jij ze omschrijft hebben doorgaans wel wat aan kwaliteit gewonnen. Waar het verschil tussen b.v. een BMW E46 en een vorige generatie Ford Mondeo nog groot was, is dat nu tussen een BMW E90 en een huidige generatie Mondeo veel kleiner. En hetzelfde geldt voor (bijvoorbeeld) Opel, Volkswagen, Toyota enerzijds, en Audi en Mercedes anderzijds (niet-limitatieve opsomming).
Ik vond jouw stelling over de materiaal- en afwerkingskwaliteit gewoon veel te eenzijdig, en niet correct. Verschil is er, maar no way zo'n groot verschil als jij lijkt aan te willen geven. Wat je zegt over het imago, en waaraan die merken dat te danken hebben, daar heb je 't wel bij het rechte eind.
Maar dan nog ... in tegenstelling tot jij ben ik van mening dat - gezien de kwaliteitsevolutie - het gros van de consumenten net niét wil méér betalen voor een kwaliteitsverschil dat uiteindelijk klein geworden is. We zitten nu in een periode waarin die zgn. premiummerken vooral teren op het imago dat vroeger (terecht) is opgebouwd, maar waarbij de hedendaagse prijsverschillen met sommige non-premiummerken eigenlijk nauwelijks nog verantwoord zijn. Veel mensen zien een premiumkar en denken automatisch "Ha, kwaliteit!", zonder eigenlijk zelf te gaan kijken.
Twee mooie voorbeelden :
- De Audi A3 wordt nog altijd omschreven als de auto met de beste materiaalkwaliteit in zijn klasse, maar als je zelf 'es goed gaat kijken, dan zie je dat b.v. de zetelbasis, het handschoenkastje of de deurbekledingen onderaan van een kwaliteit zijn die vandaag zeer zeker wordt geëvenaard door b.v. een Polo of een Astra.
- De Mercedes-Benz C-klasse heeft een imago van Duitse onverwoestbaarheid en rock solid Verarbeitung, maar de nieuwe C-klasse toont op vrij veel plaatsen een (naar mijn mening) ondermaatse afwerking/materiaalkwaliteit voor zijn prijs. Geen idee of je persoonlijke ervaring hebt met die auto, maar bekijk 'es de afwerking en de materialen rond de tellercombo, of voel 'es hoe solide bepaalde draaiknoppen zijn, of tik 'es met je kneukel op de deurpanelen. Zoiets vond je vroeger no way in een Benz ... en wel in een Vectra.
Teveel mensen geloven nog blindelings in dat grote kwaliteitsverschil op basis van merknaam ... mensen zoals jij. Ik rijd al bijna 15 jaar zeer veel verschillende modellen van premiummerken (BMW '3, '5, '6, '7, Audi A5, A6, Mercedes E, SL) en rijd ook meer dan voldoende met andere wagens die als concurrent van die eerste auto's kunnen worden gezien, en ik kan niet anders dan constateren dat premium de dag van vandaag helemaal zo premium niet meer is (de drie Duitse titanen lijden ook vaak aan hardnekkige kwaliteitsproblemen, of het nu electronica, bouwkwaliteit, lakkwaliteit of iets anders is), en dat de verschillen duidelijk kleiner zijn dan vroeger.
Comment