Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 2.0 TFSI (S-tronic) vs 3.2 FSI (tiptronic)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Valt niet veel over uit te leggen. 2 totaal verschillende manieren van rijden met een auto.

Da's persoonlijke voorkeur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      Leg uit... Je kan desnoods ook een gemodificeerde toerenteller monteren die je zegt dat 4000tr/min, 8000 toeren zijn... ?
      Rij eens met een benzine en je zal het wel begrijpen. Bredere powerband is de clue.

Comment

ik zou de 2,0 nemen en chippen
        dan heb je zogoed als evenveel vermogen 2500euro minder biv en een pak minder taks
        +hogere herverkoopwaarde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
          Omdat een 3.0 TDI een diesel is. I rest my case.
          Sterk geargumenteerd.

Not.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
            De 2.0TFSI is de nieuwe versie van de 2.0 TFSI met valve lift systeem. Het koppel is hierdoor gestegen van 280 naar 350 Nm. De 3.2 is gewoon oude techniek, is zwaarder en zuipt veel meer.
            De 3.0 TDI is geen optie want voor een sportieve kar als de A5 zijn hoge toeren wel belangrijk.
            'Oude' techniek?

Bij mijn weten heeft die 3.2 ook directie injectie, Valvelift en weet ik nog allemaal

Zo'n zachte romige V6 past gewoon 10 duusd keer beter bij het imago en karakter van zo'n A5 coupé. Die (echte) automaat met koppelomvormer helpt alleen maar.

Enfin, dat is maar mijn mening he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
              Rij eens met een benzine en je zal het wel begrijpen. Bredere powerband is de clue.
              De eindverhouding van de versnellingsbak maakt ook een verschil eh. Kijk eens naar een filmpje van gTa en tel hoe weinig hij moet schakelen met z'n kort toerentalbereikje. Kort toerentalbereik, ja, als je de gewoontes van het benzinerijden toepast op een diesel, dreig je inderdaad ergens tussen 4000 toeren en de begrenzer te rijden. Ik geef toe dat dat niet optimaal is. Alleen wat betreft die nieuwe S4 motor, gaan we het eens zijn. Dat is tenminste een V6 die de diesel op nagenoeg alle punten overklast.

Maar 't is eigenlijk off-topic, sorry. Uit deze poll kies ik nog altijd zonder verpinken de 2.0TFSI. Diegene die een A5 een luxe GT vinden, moeten hun visie misschien herbekijken? Dat is een A4 coupé, niks meer en niks minder. Een nog meer op comfort afgestelde auto zoals een Mercedes E coupé, die vind ik beter passen in het klassieke plaatje van de V6 met automaat, maar niet de A5. Een A5 met quattro, hi-tech blok en dito versnellingsbak, is hoegenaamd geen klassieke GT.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
                Sterk geargumenteerd.

Not.
                Dat is het net, dat hoef je niet verder te argumenteren. Als je het budget hebt om met benzine te rijden, dan moet je wel zot zijn om met een diesel te rijden. Dan mag dat nog een performante diesel zijn. Het blijft een diesel.

Comment

Het blijft een diesel.
                  Dat is een feit wat zeker is, maar 'k voel mij genoodzaakt u te moeten kidnappen voor een ritje. Denk dat je zal verschieten wat een "diesel" tegenwoordig doet. Tuurlijk, een hoogoctaan turbobom is het niet, maar aub, wat een oogkleppen worden er hier gebruikt.

Comment

Dat is een feit wat zeker is, maar 'k voel mij genoodzaakt u te moeten kidnappen voor een ritje. Denk dat je zal verschieten wat een "diesel" tegenwoordig doet. Tuurlijk, een hoogoctaan turbobom is het niet, maar aub, wat een oogkleppen worden er hier gebruikt.
                    Ik ontken nergens de prestaties van de 3.0 TDI. Maar als ik qua budget niet moet kijken naar de prijs aan de pomp en het verbruik, ik kocht mij NOOIT een diesel.

Comment

Ik ontken nergens de prestaties van de 3.0 TDI. Maar als ik qua budget niet moet kijken naar de prijs aan de pomp en het verbruik, ik kocht mij NOOIT een diesel.
                      't Gaat 'em uiteraard niet alleen om prestaties, maar ook om het comfort (in de brede betekenis van het woord), tot zelfs de sensaties (in vergelijking met een 3.2V6), en het geluid is ook niet te belabberd, wel integendeel. Voor een motor waarvoor je 5000 euro BIV moet betalen, kan je niet meer spreken van een louter rationele keuze. Als die motor werkelijk zo slecht zou zijn, zoals de diesel-haters pretenderen, dan kocht niemand dat.

Sommige dieselmotoren zijn goed genoeg om het verbruik niet meer te moeten aanzien als hoofdargument (120d, 123d, 330d, 335d, enz). Het speelt sowieso nog in het voordeel dat je 't beest kan uithangen, en dan nog altijd weinig verbruikt. Maar als morgen de kostprijs van een liter diesel dat van benzine zou overstijgen, zou ik nog steeds de diesel verkiezen. Die motoren hebben hun kwaliteiten die hier door velen worden onderschat. Omdat men het niet goed kent, ook weinig ervaring mee heeft, of gewoon de snob moet uithangen. Je moet bij vergelijkingen erg goed opletten, want niet elke benzine is per definitie beter. Wie vandaag de dag nog het tegendeel durft te beweren, gebruikt referentiemateriaal uit de vorige eeuw.

Comment

't Gaat 'em uiteraard niet alleen om prestaties, maar ook om het comfort (in de brede betekenis van het woord), tot zelfs de sensaties (in vergelijking met een 3.2V6), en het geluid is ook niet te belabberd, wel integendeel. Voor een motor waarvoor je 5000 euro BIV moet betalen, kan je niet meer spreken van een louter rationele keuze. Als die motor werkelijk zo slecht zou zijn, zoals de diesel-haters pretenderen, dan kocht niemand dat.

Sommige dieselmotoren zijn goed genoeg om het verbruik niet meer te moeten aanzien als hoofdargument (120d, 123d, 330d, 335d, enz). Het speelt sowieso nog in het voordeel dat je 't beest kan uithangen, en dan nog altijd weinig verbruikt. Maar als morgen de kostprijs van een liter diesel dat van benzine zou overstijgen, zou ik nog steeds de diesel verkiezen. Die motoren hebben hun kwaliteiten die hier door velen worden onderschat. Omdat men het niet goed kent, ook weinig ervaring mee heeft, of gewoon de snob moet uithangen. Je moet bij vergelijkingen erg goed opletten, want niet elke benzine is per definitie beter. Wie vandaag de dag nog het tegendeel durft te beweren, gebruikt referentiemateriaal uit de vorige eeuw.
                        De dag dat ik, ondanks "onbeperkt" budget, een diesel verkies, neem ik enkel nog de bus want dan moet er iets serieus met mij schelen. Ik ben geen dieselhater, maar ik ga het nooit verkiezen boven benzine. Toch niet als budget er niet echt toe doet (alles is relatief).

Die motoren hebben zeker hun kwaliteiten, heel goede kwaliteiten zelf, maar dat hebben bv. de TFSI motoren ook. En als je S tronic neemt kan je daar ook lui mee rijden, en het is dan ook een S tronic in dit vergelijk.

Als ik 2 gelijkwaardige wagens vergelijk, bv. de A5 2.0 TFSI 211pk S tronic en de A5 3.0 TDI 211pk Tiptronic, dan kom ik op vrij gelijkwaardige cijfers uit. De 3.0 TDI haalt natuurlijk voordeel uit zijn 150Nm extra koppel, waardoor ie 0,4 seconden sneller is naar 100, maar voor de rest liggen de verbruikscijfers vrij dicht bij elkaar. Al weet ik ook, duw met die benzine goed door en het verbruik ligt duidelijk hoger dan als je hetzelfde doet met de 3.0 TDI. Maar als je dan ook ff ziet dat de benzine €46.225 moet kosten, en de 3.0 TDI €51.495 dan kan je de benzine al aardig onder handen nemen waardoor de 3.0 TDI toch in het stof zal bijten.

Ik wil wel nog ff zeggen dat ik een 3.0 TDI niet zou laten staan moesten ze hem geven Maar als ze mij laten kiezen tussen dat of een 2.0 TFSI (die hierdoor zijn prijsvoordeel verliest, aangezien ik hem krijg), dan kies ik gegarandeerd voor de benzine.

Comment

Zo'n 2 liter turbo is een zalig blok in bijvoorbeeld de Golf GTI, maar in zo'n klassecoupé als de A5 hoort naar mijn mening minstens een V6.

Call me old-fashioned...

Comment

De dag dat ik, ondanks "onbeperkt" budget, een diesel verkies
                            Onbeperkt budget..., de dag dat ik met een onbeperkt budget kan winkelen, als het dan al een Audi moet zijn, zal het waarschijnlijk een RS5 of R8 worden. Dat zijn inderdaad (nog) geen diesels.

Als ik 2 gelijkwaardige wagens vergelijk, bv. de A5 2.0 TFSI 211pk S tronic en de A5 3.0 TDI 211pk Tiptronic, dan kom ik op vrij gelijkwaardige cijfers uit.
                            Nu vergelijk je bewust met een 2.0TFSI, en 'k zou niet dadelijk kunnen kiezen tussen die 2, geef ik toe. Daar zit de S tronic ook voor veel tussen. Maar maak dezelfde vergelijking met een 3.2V6... en dan verdwijnen veel voordelen (prijs, automaat, potentiële prestaties). 47% kiest hier desalniettemin voor een 3.2... Vandaar dat ik de vergelijking met de 3.0TDI aanhaalde, want die valt dan evengoed te overwegen, als het al niet de betere keuze kan zijn zelfs. Typisch antwoord daarop, neen, "Omdat een 3.0 TDI een diesel is. I rest my case."

Comment

Weet iemand wanneer de nieuwe 7-traps S-tronic gaat uitkomen of komt de huidige S-tronic in de A5? De huidige S-tronic kan maar 250Nm aan en is toch beschikbaar op de 2.0TFSI(350Nm?!), maar niet op de 3.2FSI(330Nm), waarom niet op de 3.2FSI, die heeft zelfs minder Nm dan de 2.0TFSI...
                              Last edited by ; 25/02/2009, 09:08.

Comment

Het hangt niet enkel af van het koppel of een uitvoering al dan niet met S tronic kan uitgerust worden. Maar de technische details ga ik u besparen, omdat ik ze zelf niet 100% correct weet

Comment

Onbeperkt budget..., de dag dat ik met een onbeperkt budget kan winkelen, als het dan al een Audi moet zijn, zal het waarschijnlijk een RS5 of R8 worden. Dat zijn inderdaad (nog) geen diesels.
                                  Daarmee dat ik onbeperkt tussen aanhalingstekens heb gezet

Nu vergelijk je bewust met een 2.0TFSI, en 'k zou niet dadelijk kunnen kiezen tussen die 2, geef ik toe. Daar zit de S tronic ook voor veel tussen. Maar maak dezelfde vergelijking met een 3.2V6... en dan verdwijnen veel voordelen (prijs, automaat, potentiële prestaties). 47% kiest hier desalniettemin voor een 3.2... Vandaar dat ik de vergelijking met de 3.0TDI aanhaalde, want die valt dan evengoed te overwegen, als het al niet de betere keuze kan zijn zelfs. Typisch antwoord daarop, neen, "Omdat een 3.0 TDI een diesel is. I rest my case."
                                  De 3.2 heeft als voordeel op de 3.0 TDI dat het een V6 benzine is Zelf heb ik het ook meer voor turbomotoren, mss uit onwetendheid, maar zelf een 3.2 verkies ik boven de 3.0 TDI. Omdat .. het een benzine is, en er nu eenmaal benzine door mijn aderen stroomt vrees ik Ik heb wel te weinig ervaring met V6 benzines om er een eerlijk oordeel over te vellen, dus ik ga hier niet argumenteren. Buiten .. dat het een benzine is. En omdat ik toerengeil ben. En omdat prestaties bij mij niet op de 1ste plaats komen.

Ach soit, benzine >>>>>>>>>>>>>>> diesel. Voor mij bedoel ik dan, niet in het algemeen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michelin Bekijk Berichten
                                    Weet iemand wanneer de nieuwe 7-traps S-tronic gaat uitkomen of komt de huidige S-tronic in de A5? De huidige S-tronic kan maar 250Nm aan en is toch beschikbaar op de 2.0TFSI(350Nm?!), maar niet op de 3.2FSI(330Nm), waarom niet op de 3.2FSI, die heeft zelfs minder Nm dan de 2.0TFSI...
                                    Volgens mij is dat al de nieuwe 7-traps, alleen is die tot nu toe alleen beschikbaar op de 2.0TFSI, zou die niet beschikbaar zijn op de 3.2 omdat die anders nog betere prestaties zou hebben, korter bij die van de S5?

Comment

Welke kies jij en waarom? (beide S-line en quattro)

Prestaties :

Max-vermogen : 155 (211)/4300-6000 kW (PK) vs 195 (265)/6500 kW (PK)
                                      Max-koppel : 350/1500-4200 Nm vs 330/3250 Nm
                                      Max-snelheid : 245 km/h vs 250 km/h
                                      Optrekken 0-100 km/h : 6,5 s vs 6,4 s

Verbruik :

Stad : 9,3L vs 13L
                                      Autostrade : 6,3L vs 6,7L
                                      Gemengd : 7,4L vs 9,0L
                                      Ik zou voor de 3.2 opteren indien men :
                                      • geen rekening moet houden met de financiële nadelen (aankoopprijs, verbruik, jaarlijkse taksen ...).
                                      • de zwaardere neus er voor lief bij neemt (= nadeel voor het betere bochtenwerk t.o.v. de TFSI)
                                      • de V6-sound adoreert (alhoewel, ... in welke mate kan je nog v.h. motorgeluid genieten bij de steeds beter geïsoleerde wagens ??? )
                                      • betere prestaties in rechte lijn wenst (265 pk vs. 211pk ter beschikking, echter een andere motorkarakteristiek waarbij men meer vermogen moet putten uit het toerental i.p.v. het koppel - ik had door die 54pk extra toch iets meer verschil verwacht dan weergegeven in bovenstaande cijfers)
                                      • De verouderde en tragere tiptronic erbij neemt (deze is toch de mindere t.o.v. de s-tronic)
                                      Daarentegen is de TFSI motorisch toch een echt knap staaltje van techniek (nog steeds) :
                                      • Met 54 pk minder dan de 3.2, is deze amper trager in acceleratie/topsnelheid (mede door lichter gewicht, snellere s-tronic, ...)
                                      • Een pak zuiniger
                                      • Hoger koppel ter beschikking over een veel bredere rpm-band wat ten goede komt van heel goede hernemingen
                                      Persoonlijk zou ik opteren voor de TFSI, omdat deze over de S-tronic beschikt en het verbruik aanzienlijk minder is t.o.v. de de 3.2, terwijl de prestaties nagenoeg gelijk zijn.

Bovendien merk ik dat die extra 54pk van de 3.2 niet voor een extra 'punch' zorgen t.o.v. de TFSI.

Ondanks ik een fervent benzine-liefhebber ben, zou ik het bij de keuze van een TFSI of een 3.0TDI veel moeilijker hebben.
                                      Voor velen misschien een vreemd vergelijk, maar toch ...

Comment

Welke kies jij en waarom? (beide S-line en quattro)

Prestaties :

Max-vermogen : 155 (211)/4300-6000 kW (PK) vs 195 (265)/6500 kW (PK)
                                        Max-koppel : 350/1500-4200 Nm vs 330/3250 Nm
                                        Max-snelheid : 245 km/h vs 250 km/h
                                        Optrekken 0-100 km/h : 6,5 s vs 6,4 s

Verbruik :

Stad : 9,3L vs 13L
                                        Autostrade : 6,3L vs 6,7L
                                        Gemengd : 7,4L vs 9,0L
                                        Ik zou voor de 3.2 opteren indien men :
                                        • geen rekening moet houden met de financiële nadelen (aankoopprijs, verbruik, jaarlijkse taksen ...).
                                        • de zwaardere neus er voor lief bij neemt (= nadeel voor het betere bochtenwerk t.o.v. de TFSI)
                                        • de V6-sound adoreert (alhoewel, ... in welke mate kan je nog v.h. motorgeluid genieten bij de steeds beter geïsoleerde wagens ??? )
                                        • betere prestaties in rechte lijn wenst (265 pk vs. 211pk ter beschikking, echter een andere motorkarakteristiek waarbij men meer vermogen moet putten uit het toerental i.p.v. het koppel - ik had door die 54pk extra toch iets meer verschil verwacht dan weergegeven in bovenstaande cijfers)
                                        • De verouderde en tragere tiptronic erbij neemt (deze is toch de mindere t.o.v. de s-tronic)
                                        Daarentegen is de TFSI motorisch toch een echt knap staaltje van techniek (nog steeds) :
                                        • Met 54 pk minder dan de 3.2, is deze amper trager in acceleratie/topsnelheid (mede door lichter gewicht, snellere s-tronic, ...)
                                        • Een pak zuiniger
                                        • Hoger koppel ter beschikking over een veel bredere rpm-band wat ten goede komt van heel goede hernemingen
                                        Persoonlijk zou ik opteren voor de TFSI, omdat deze over de S-tronic beschikt en het verbruik aanzienlijk minder is t.o.v. de de 3.2, terwijl de prestaties nagenoeg gelijk zijn.

Bovendien merk ik dat die extra 54pk van de 3.2 niet voor een extra 'punch' zorgen t.o.v. de TFSI.

Ondanks ik een fervent benzine-liefhebber ben, zou ik het bij de keuze van een TFSI of een 3.0TDI veel moeilijker hebben.
                                        Voor velen misschien een vreemd vergelijk, maar toch ...

Comment

Zeg me dan wanneer... dan moet ik niet "ooit" gebruiken.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                          Tja, weet ik ook niet.
                                          Maar ik denk nog voor een eventuele facelift?
                                          De S5 3.0TFSI komt uit in 2010 ter vervanging van de S5 V8, volgend jaar dus.

Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

Comment

Working...
                                          X