Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke schroefkit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
    Doen die niet enkel Porsche? Plus die vragen teveel. Bij PPE heb ik ook al eens voor een schroefset geïnformeerd, die vroegen 400 euro meer voor dezelfde schroefset.
    die vragen teveel?
    Je mag de prijzen niet vergelijken he. Schroefsets van hetzelfde type hebben verschillende prijzen voor verschillende modellen auto's.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      die vragen teveel?
      Je mag de prijzen niet vergelijken he. Schroefsets van hetzelfde type hebben verschillende prijzen voor verschillende modellen auto's.
      Carnewal wil ik nog het voordeel van de twijfel geven, maar doen die effectief alleen niet Porsche? PPE was voor mijn A3, en daar was het prijsverschil effectief zo groot.

Comment

Doen die niet enkel Porsche? Plus die vragen teveel. Bij PPE heb ik ook al eens voor een schroefset geïnformeerd, die vroegen 400 euro meer voor dezelfde schroefset.
        Ik denk het wel ja

en 400€ meer dan wie?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
          Och zot ik dacht dat Meli enkel honing maakte, weer iets bijgeleerd vandaag .
          Meli maakt idd ook choco, heel lekkere zelfs!
          Choco met honing!

Comment

Ik denk het wel ja

en 400€ meer dan wie?
            Bandencentrale Ackermans

Comment

• Ik kan bij Crauwels aan een Bilstien B14 geraken, heeft er één voor dunne poten liggen. Maar ik twijfel aan die poten, heeft de 1.8 TFSI nu dunne of dikke poten. Zat in mijn hoofd dat het dunne poten waren, maar dan vind ik ergens berichten van mezelf terug dat het dikke poten zijn. Nondedju !

Comment

• Kan ik dat ergens terugvinden in mijn papieren hoe dik de veerpoten zijn? Of wordt dat zelf meten?

Comment

Kan ik dat ergens terugvinden in mijn papieren hoe dik de veerpoten zijn? Of wordt dat zelf meten?
                  Zoek gewoon op internet naar ne kit voor uwe auto.
                  Ik snap da ni "dikke poten/dunne poten". Normaal is da toch specifiek voor elk model? (qua dempingskarakteristiek en veren)

Comment

Zoek gewoon op internet naar ne kit voor uwe auto.
                    Ik snap da ni "dikke poten/dunne poten". Normaal is da toch specifiek voor elk model? (qua dempingskarakteristiek en veren)
                    Als ik voor de Audi A3 Sportback 1.8 TFSI de gegevens opzoek in de Bilstein catalogus, dan staan er 2 schroefsets:

BILSTEIN - B14 PSS
                    schroefonderstel (in hoogte verstelbaar) gasdruk, voorwaardes, zie rapport Inbouwplaats vooras, Verlaging 30-50 mm, Tot aslast 1200 kg, Wagencode G02 Inbouwplaats achteras, Verlaging 30-50 mm, Tot aslast 1095 kg Buitendiameter veerpoot voor 50 mm
                    BILSTEIN - B14 PSS
                    schroefonderstel (in hoogte verstelbaar) gasdruk, voorwaardes, zie rapport Inbouwplaats vooras, Verlaging 30-50 mm, Tot aslast 1200 kg Inbouwplaats achteras, Verlaging 30-50 mm, Tot aslast 1095 kg Buitendiameter veerpoot voor 55 mm

Comment

• For what it's worth ... een verstelbare ophanging (hoogte en demping) is geen weggegooigd geld, zeker niet voor die kleine meerprijs die je betaalt tegenover een enkel in hoogte verstelbare kit.

Ik heb nu een PSS9 steken onder m'n duck. Ik heb 'm al enkele keren hoger en lager gezet (naargelang het gebruik : lager voor trackdays, op z'n hoogst voor daily drives), en dat gaat eigenlijk erg makkelijk. Achteraan zijn dat bij de '1 geen coilovers, dus daar kan je niet gewoon de veren beetpakken en draaien, maar moet je met de sleutels werken (duurt toch zo'n 10 minuten per kant), vooraan pak je gewoon de veren beet en draai je tot je de vooraf uitgemeten stand zit (duurt 1 minuut per kant).

Maar evenzeer tevreden ben ik van de instelbare dempers. Ik hoefde geen aparte instellingen voor in- en uitgaande demping, laat staan tussen slow en fast compression/rebound. De in- en uitgaande demping (snel en traag) zijn bij een PSS9/PSS10 in 9/10 vaste, uitgeteste en voor die auto goed bevonden combinaties fix, en je verstelt je demping dus super-easy met een draaike aan het wieleke. Je hoeft niks te demonteren. Vooraan zitten die bij mij onderaan de demper, dus wielen draaien, effe gaan liggen, rubberen beschermkapje eraf en enkele klikjes geven. Vooraan duurt een halve minuut per kant. Achteraan zit het verstelwieltje bovenaan de dempers, dus "binnenin" de auto, maar achter de vaste kofferbekledingswand. Ik heb die wand uitgebouwd en met een klokboor gaten geboord in die wand net ter hoogte van de bovenkant van de dempers, van die grootte dat de originele BMW rubberkappen die normaal gezien in de veerkoepels achteraan zitten, erin passen. Als ik dus achteraan wil verstellen, pluk ik die rubberen deksels uit de kofferbekleding, draai aan het wieleke, en 't is al akke-akke-tuut-tuut.

Alles samen : auto opkrikken (4 kanten) + wielen demonteren en weer monteren (4 kanten) + van hoog naar laag droppen + harder afstellen, duurt dat bij mijn auto zo'n uurtje. Da's echt geen werk, zeker als je voelt wat een verschil dat oplevert. Ik combineer dat ook met 't switchen van daily rubber naar semi's (geen extra tijd) en 't veranderen van de remblokken (5 minuten per kant), dus op anderhalf uur heb ik m'n kar omgebouwd om te gaan tracken. Valt goed mee imo.

En waartoe ik wou komen : het comfortbereik is bij zo'n PSS9 gigantisch groot. In hoogste stand en met de dempers op 8 (vooraan) en 9 (achteraan) rijdt 'ie comfortabeler dan met de standaard M-sportophanging (qua putten/slagen/dwarsrichels) maar 'ie helt wel véél minder over in de bochten. Als ik 'm drop op track-height, en ik zet 'm qua demping op 2 (vooraan) en 1 (achteraan), dan is dat een gans andere auto geworden. Ligt beenhard op de weg, rolt geen millimeter meer, superdirect. En zeer oncomfortabel.

Ik zou niks anders meer willen. Geteste en goed bevonden settings qua demping (fast/slow, compression/rebound), makkelijk te verstellen, hoogteverstelling is fairly easy (bij een auto met 4 coilovers dus nog zoveel te makkelijker), en in "daily" stand echt goed te rijden.

Ik ben dus heel erg tevreden van die PSS9 ... en 'k ben blij dat ik niet enkele euro's heb bespaard daarop, en meteen de top van Bilstein heb gekozen. Ik kan 't iedereen aanbevelen. Een nauwelijks minder dure enkel in hoogte verstelbare kit kopen vind ik weggesmeten geld, als 't 'm toch enkel gaat om de hoogte. Koop dan eerst een 2e hands verenkit, monteer die, en kijk of 't je goesting is of niet. Tweedehands veren kosten niet meer dan een goeie 100 EUR... Dan ga je toch echt geen dikke 1.500 EUR investeren in een schroefkit die niet instelbaar is qua demping?

O ja, en voor zo goed als iedereen is de aparte verstelbaarheid van compression/rebound een overbodig iets, laat staan nog 'es de opsplitsing tussen fast en slow. Vaak hebben die meervoudig verstelbare dempers ook nog 'es meerdere tientallen standen per setting (maal 4 dus), en om een auto dan deftig afgesteld te krijgen is het uren testwerk met een professional, anders zit je maar wat met de natte vinger te klooien en de kans dat je de winst voor het rijgedrag om zeep helpt door een verkeerde setting, is zeer reëel. Als je ziet dan raceteams soms uren of zelfs dagen testen om een 2-voudig verstelbare ophanging deftig afgesteld te krijgen, en dat sommige raceteams een 4-voudig verstelbare ophanging een heel jaar lang niet deftig naar wens afgesteld krijgen ... dan vraag je je af waarom je dat zou willen in je straatkar, right?
                      En in een zeer groot percentage van de gevallen wordt zelfs aan een verstelbare demping nooit meer gekomen eens die is ingesteld en goed bevonden, dus de meeste kits worden zelfs nog niet gebruikt waarvoor ze eigenlijk dienen.

Ik heb op dit moment 3 vaste setups (staat mooi genoteerd, hoogte op de schroefdraad op de dempers opgemeten met de schuifmaat, en dempingstanden erbij gezet), maar de twee sportievere standen moeten nog wat finetuning krijgen... en ik heb camber plates nodig. Da's het grote nut van zo'n kit : je kan zeer comfortabel toe komen bollen aan de track, en als je daar dan banden moet wisselen is je suspension aanpassen geen 20 minuten extra werk. En je kar verandert er compleet door. Als je dat niet voor ogen hebt, en enkel een verlaging beoogt, dan lijkt 't me dat een set veren op de stock dempers de beste keuze is. Een schroefkit zonder instelbare demping zal misschien een tik beter rijden, maar 't kost ook bijna evenveel geld als een verstelbare kit.
                      Last edited by ; 28/05/2009, 13:49.

Comment

Ik kan bij Crauwels aan een Bilstien B14 geraken, heeft er één voor dunne poten liggen. Maar ik twijfel aan die poten, heeft de 1.8 TFSI nu dunne of dikke poten. Zat in mijn hoofd dat het dunne poten waren, maar dan vind ik ergens berichten van mezelf terug dat het dikke poten zijn. Nondedju !
                        Vraag dat 'es na bij je garagist. Gewoon bellen naar 't magazijn, en daar in de ETK laten nakijken welke diameter je moet hebben. Bestaat dat voor Audi niet online? De BMW ETK kan je op enkele sites gewoon gratis en verniet checken -> handig.

Comment

• Mooie uitleg gTa. De grootste reden voor mij om voor een schroefkit te gaan, is dat ik de hoogte exact kan zetten zoals ik ze wil. Het kost meer, klopt, maar visueel kan ik dan de perfectie nastreven. Terwijl je met veren toch vast zit op dat vlak. Als ik dan in de winter bv. wat hoger wil liggen, kan ik dat ook aanpassen. Terwijl met veren .. Soit, het gemak van zo'n schroefset is mij te groot tegenover gewoon veren denk ik. En het klopt, mits wat extra opleg kan ik de demping ook aanpassen. Maar voor wat ik het nodig heb is dat overbodig vermoed ik. Al is het wel goede raad naar anderen toe, waar het u natuurlijk om te doen is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Achteraan zit het verstelwieltje bovenaan de dempers, dus "binnenin" de auto, maar achter de vaste kofferbekledingswand. Ik heb die wand uitgebouwd en met een klokboor gaten geboord in die wand net ter hoogte van de bovenkant van de dempers, van die grootte dat de originele BMW rubberkappen die normaal gezien in de veerkoepels achteraan zitten, erin passen. Als ik dus achteraan wil verstellen, pluk ik die rubberen deksels uit de kofferbekleding, draai aan het wieleke, en 't is al akke-akke-tuut-tuut.
                            En hoe zit dat als je geen gaten in je auto wilt boren?

Comment

En hoe zit dat als je geen gaten in je auto wilt boren?
                              Dan moet je, althans bij een BMW '1, achteraan de kofferwand wegnemen om eraan te kunnen. En dan nog enkel rechts, want links kan je er zo aan door 't klepje van dat bagagevakje open te doen en met je hand zo'n 15 cm naar voor te schuiven tussen kofferbekleding en kofferwand (is voldoende ruimte), dan kan je er zo aan. Rechts gaat dat niet, dan moet je dus de kofferwand eruit nemen. Duurt, eens je weet hoe 't moet, 3 minuten ... maar ik vind dat teveel hassle, continu dat ding eruit en erin. Daarom : klokboor. En 't is niet dat het opvalt, hè, gij zijt in mijne koffer geweest tijdens ons tripke Kaaimanland en ge hebt 't ni eens gezien.

Comment

gij zijt in mijne koffer geweest tijdens ons tripke Kaaimanland en ge hebt 't ni eens gezien.
                                t was daar dan ook donker eens de klep dicht was ....

Comment

Mooie uitleg gTa. De grootste reden voor mij om voor een schroefkit te gaan, is dat ik de hoogte exact kan zetten zoals ik ze wil. Het kost meer, klopt, maar visueel kan ik dan de perfectie nastreven. Terwijl je met veren toch vast zit op dat vlak. Als ik dan in de winter bv. wat hoger wil liggen, kan ik dat ook aanpassen. Terwijl met veren .. Soit, het gemak van zo'n schroefset is mij te groot tegenover gewoon veren denk ik. En het klopt, mits wat extra opleg kan ik de demping ook aanpassen. Maar voor wat ik het nodig heb is dat overbodig vermoed ik.
                                  Zeker van? Wat als je, nadat je 'm installeerde, vindt dat het een tik te hard is? Kans is niet onbestaande. Als je een coilover verhoogt of verlaagt, verandert de veervoorspanning, waardoor je auto initieel harder is. Daar moet ook de demping aan aangepast worden. Als je dan toch 'n schroefkit koopt, doe 't dan meteen goed. Da's mijn mening.

Wat kosten de volgende kits voor jouw kar?
                                  • Bilstein B14 PSS
                                  • Bilstein B16 PSS9
                                  • KW Var.1
                                  • KW Var.2
                                  • KW Var.3
                                  • H&R twintube
                                  • H&R monotube

Comment

t was daar dan ook donker eens de klep dicht was ....
                                    Ja, en toen ge slim wou doen met uwe briqué heb ik 'm afgepakt -> geen vuur in mijne koffer!

Comment

Zeker van? Wat als je, nadat je 'm installeerde, vindt dat het een tik te hard is? Kans is niet onbestaande. Als je een coilover verhoogt of verlaagt, verandert de veervoorspanning, waardoor je auto initieel harder is. Daar moet ook de demping aan aangepast worden. Als je dan toch 'n schroefkit koopt, doe 't dan meteen goed. Da's mijn mening.

Wat kosten de volgende kits voor jouw kar?
                                      • Bilstein B14 PSS
                                      • Bilstein B16 PSS9
                                      • KW Var.1
                                      • KW Var.2
                                      • KW Var.3
                                      • H&R twintube
                                      • H&R monotube
                                      Hard is goed Maar ik zal eens navragen wat de B16 PSS9, KW V2 en V3 en dergelijke kosten.

Wat ik al weet:
                                      • Bilstein B14 PSS inclusief montage: €900 bij Crauwels, omdat ie er nog één liggen heeft voor de mijne (wel dunne poten, dus moet weten of m'n A3 dikke of dunne heeft);
                                      • KW V1 (Inox line): ook ongeveer €900 inclusief montage
                                      • H&R monotube: €1.300 inclusief montage
                                      • H&R twintube: €1.200 inclusief montage
                                      • H&R twintube met regelbare demping: €1.600 inclusief montage
                                      Wel van bij verschillende leveranciers. Ik ga zaterdag eens tot bij Crauwels rijden en daar alles met hem eens overlopen.

Comment

• Gezien jouw motorisatie vermoed ik dat je de smalle zal hebben. De dikke lijken me eerder gerief voor het potentere materieel (2-liters+ en quattro). Gokje.

Comment

Bilstein B14 PSS inclusief montage: €900 bij Crauwels, omdat ie er nog één liggen heeft voor de mijne (wel dunne poten, dus moet weten of m'n A3 dikke of dunne heeft)
                                          Da's proper! Dan zou ik no way 'n KW Var.1 nemen, die kost nog 'es 100 EUR méér.

Doen, man!

Comment

Working...
                                          X