Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kangoo of Berlingo

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kangoo of Berlingo

Hey,

Ik kom hier niet veel langs maar als ik langs kom zit ik met een vraag.
    Ik ga koerier worden en twijfel enorm tussen een Renault Kangoo of de Citroën Berlingo.
    Het is voor zeer intensief gebruik zowel voor de snelweg als stoppen vertrekken in de stad.
    Graag jullie mening en advies. Raad over andere merken mag ook.
    39
    Kangoo
    23,08%
    9
    Berlingo
    58,97%
    23
    Andere
    17,95%
    7

Oorspronkelijk geplaatst door Josephien Bekijk Berichten
    Hey,

Ik kom hier niet veel langs maar als ik langs kom zit ik met een vraag.
    Ik ga koerier worden en twijfel enorm tussen een Renault Kangoo of de Citroën Berlingo.
    Het is voor zeer intensief gebruik zowel voor de snelweg als stoppen vertrekken in de stad.
    Graag jullie mening en advies. Raad over andere merken mag ook.
    Zou niet twijfelen Berlingo, ziet er beter uit (niet zo belangrijk als koerier, maar toch), meer comfort (héél belangrijk als koerier), goeie motoren (neem geen te lichte motor, 1.6 HDI met 110pk is beste keuze!). Enig nadeel is dat hij redelijk zwaar is, dus daarom kan je beter voor die krachtigste diesel kan kiezen, maar je kan daar ook uit afleiden dat hij stevig in elkaar zit.
    Kangoo is natuurlijk ook geen echt verkeerde keuze.

Comment

Berlingo voor mij. Voor intensief gebruik is een Citroën/Peugeot diesel de beste keuze gezien de hoge betrouwbaarheid van deze motoren.
      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

-----
        Last edited by ; 30/10/2012, 08:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CentaurOnix Bekijk Berichten
          Het verbruik ligt met 6.5 liter voor zo'n wagen ook vrij hoog.
          Niet vergeten dan een Berlingo wat hoger is dan een gem. personenwagen, dergelijk verbruik zou ik eerder als normaal tot zuinig omschrijven voor dergelijke wagen.

Comment

Zou je de lichte vracht of personenversie kiezen?

Omdat ik goede ervaringen had met de Berlingo van m'n buurman (eerste model, 1.9 D), heb in januari op het bedrijfswagensalon de personenversie van het nieuwe model Peugeot Partner (=Citroen Berlingo) gekocht, maar in mei uit miserie terug verkocht. Het was een 1.6 HDI met 90 pk en ik vond het absoluut geen leuke auto. Te groot, te zwaar en vooral de rolbewegingen door het hoge zwaartepunt worden na een tijdje echt irritant. Het verbruik ligt met 6.5 liter voor zo'n wagen ook vrij hoog.

Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt, want op tweedehandswebsites zie je tamelijk wat Berlingo's/Partners staan van nog geen jaar oud.

Natuurlijk weet ik niet of dit bij de Kangoo beter is...

Tip: Ga voor de VW Caddy Van met een 1.9 TDI motor.
            Caddy, no way = dikke ramelbak = nul comfort, ongeciviliseerde tractordieselmotor , en niet zuiniger als Berlingo en o, ja 6,5 liter is voor zo'n type voertuig echt niet zo hoog.
            Op tweedehandswebsites zie je ook héél véél dikke Audi's, BMW's, Mercedessen, enz..... van jonge leeftijd te koop staan .
            Last edited by V-zesserke; 18/07/2009, 13:54.

Comment

Vergelijkende test : Peugeot Partner Tepee 1.6 HDi 110 & Renault Kangoo 1.5 dCi 105 (N° 756)

De Peugeot Partner en Renault Kangoozijn allebei fors gegroeid. Beide Franse merken willen veel meer rendement halen uit de succesformule die de bestelbreak is.

De vooruitgang die onze beide kemphanen hebben geboekt in vergelijking met hun voorgangers, is spectaculair. Door over te stappen op het onderstel van een personenwagen zijn het comfort en het rijgedrag er met sprongen op verbeterd. De onderlinge pikorde blijft echter gerespecteerd en de overwinnaar is overduidelijk: net zoals bij de vorige generatie blijft de Peugeot Partner (en de identieke Citroën Berlingo) een onmiskenbare voorsprong behouden op de Renault Kangoo. Hij is comfortabeler opgehangen, is stiller, rijdt beter, heeft een beschaafdere motor, is minder duur (maar ook iets minder goed uitgerust) en heeft ook nog eens de grootste laadruimte. Daar kan de Kangoo enkel zijn veel intelligentere moduleerbaarheid en uitgebreidere uitrusting tegenover zetten, maar de kleine voorsprong die hij op dat vlak heeft, is niet groot genoeg om de nog veel grotere vooruitgang die Peugeot heeft geboekt met zijn Partner, te compenseren.

Lengte van het artikel : 8 bladzijden
              Artikel uit n° 756 van 15/10/2008

Koop dit artikel voor 2 €
              Koop nu dit artikel en krijg gratis toegang tot alle artikels uit deze uitgave!*

*Download nu het volledige artikel en de andere artikels uit hetzelfde nummer van AutoGids die in pdf beschikbaar zijn door op bovenstaande link te klikken.

Je kan dit artikel kopen voor 2 euro. Het zijn wel de persoonswagens ipv lichte vracht. Mss wel interessant voor jou.
              www.autogids.be
              Last edited by prins207; 18/07/2009, 13:56.
              2012 Opel Astra ST Ecoflex
              2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

Andere ;

Opel Combo 1.7 cdti (100 pk)

Ik vind hem persoonlijk mooier,
                krachtige motor voor zo'n auto
                veel laadvermogen
                goeie prijs

...

Comment

combo zit ook op bladveren, terwijl de partner een personenwagen-onderstel heeft ondertussen

Comment

Ja tegen vroeger is de baan liggin enorm veranderd want beiden liggen inderdaad op het onderstel van een personen auto.
                    Ik kan toch maximum gaan voor de 500kg keuring anders moet ik een V-Nummer aanvragen.
                    Voor mij komt de Kangoo goedkoper uit dan de Berlingo tegen wat hierboven ergens gezegd word. Ik krijg er immers gratis Airco bij en een hoop opties waarvoor ik bij de Berlingo nog moet bijbetalen.
                    Wat zou het verschil zijn tussen de Berlingo en de Kangoo... Hoor alngs alle kante tegenstrijdige dingen en daardoor weet ik het niet meer.
                    Ik vind de Berlingo mooier maar hij moet vooral degelijk zijn, dient immers voornamelijk om te werken. Comfort is dus ook belangrijk want zit meer in mijn camionette dan in de zetel thuis...
                    Graag dus nog meer reactie en argumenten!

Comment

iets genre fiat doblo met 1.3mjet.
                      kwestie van nog minder te verbruiken en ecokorting te krijgen
                      of zoiets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                        iets genre fiat doblo met 1.3mjet.
                        kwestie van nog minder te verbruiken en ecokorting te krijgen
                        of zoiets
                        op een lichte vracht is er nooit een eco korting. En een 1.3 motor is me veel te licht.
                        Heb net even gekeken. Die is zelfs een heel stuk duurder dan de rest.
                        geen mogelijkheid dus.

Comment

laat gewoon je hart + verstand kiezen, jij moet ermee rijden en geen van de 2 zal beduidend slechter zijn

Comment

-----
                            Last edited by ; 30/10/2012, 08:17.

Comment

En een Trafic?

Comment

voor mij is het al gelijk wat je gaat kopen ....als je maar niet zoals 80% van de gasten die met zulk type voertuigen op gang zijn , constant op het derde vak gaat rijden ....

Comment

Beste is gewoon gaan testrijden en ik zou niet alleen de franse bestelwagens gaan testrijden maar ook bv opel combo, fiat ... of volkswagen caddy en schrijf dan voor u eigen al de plus en minpunten op naar gelang u eigen ervaring, en dan heb je voor u eigen de beste keuze gemaakt Maar onthou goed, ondanks dat bv renault onderstel van een persoonwagen gekregen heeft, het zal niet rijden gelijk een personenwagen, zie maar toen de eland test waar de kangoo voor faalde wat nu verbetert is

Comment

Tweedehands A-merken= directiewagens
                                    Tweedehands ludo-spaces= 95% particulier

Als je even de cijfers erbij haalt en vergelijkt, dan zie je dat de "ongeciviliseerde tractor" Caddy 1.9 TDI het wint van de 1.6 HDI:
                                    - Vermogen: 105pk versus 90pk
                                    - Koppel: 250 Nm versus 215 Nm
                                    - Verbruik: ligt 0.2 liter hoger bij de Caddy, dus dat geef ik je, alhoewel ik met m'n Partner de opgegeven 5.8 liter NOOIT gehaald heb (kwam eerder in de buurt van de 6.5 zoals eerder gezegd)

In theorie moet de modernere 1.6 HDI inderdaad een betere loopcultuur hebben, maar in de praktijk lig je tegen 120 km/h wel aan 3200 toeren over de autostrade te jakkeren.

Ik kan alleen maar oordelen op m'n eigen ervaring met de Partner. Ik vond de 1.6 HDI in deze auto niet lekker rijden en heb er dus geen goed woord voor over. Los van de motor laat het rijconfort in de nieuwe Partner/Berlingo ook te wensen over.

Overtuig jezelf en probeer hem eens een dagje uit...
                                    Ja, maar je kiest dan ook best voor de 1.6 Hdi 110 P.k. die heeft dan ook 240 Nm en zelfs 26O Nm in overboost. Die 90 P.k. is in de toch niet zo lichte Berlingo/Partner net onvoldoende (tenzij je nooit haast hebt, en welke koerier is nooit gehaast???). Er bestaat trouwens ook een 75 P.k. versie, moet wel helemaal ontoereikend zijn.
                                    De 110 P.k. is ook een stuk rustiger op de snelweg en bromt wat minder, bovendien zal hij zeker niet meer verbruiken, tegendeel zelfs.
                                    Over comfort kan je eeuwig discussies voeren en iedereen zal wel zijn criteria hebben, maar als je de testen er op na kijkt dan lees je toch vaak dat de Berlingo/Partner er op dat vlak behoorlijk goed uit komt en het kortst tegen een normale wagen aanligt.
                                    Je moet niet zo in je gat gebeten zijn , bedoelde met ongeciviliseerde tractormotor maar dat het hier nog gaat over de oude (maar wel degelijke) pompinjector diesel van VAG en daarvan is nu eenmaal bekend dat die niet de mooiste loopcultuur heeft en erg véél lawaai maakt.
                                    Ze hebben dat bij VAG zelf ook ingezien en zijn intussen voor sommige van hun wagens ook al overgestapt op common rail diesels.
                                    Last edited by V-zesserke; 19/07/2009, 12:33.

Comment

-----
                                      Last edited by ; 30/10/2012, 08:17.

Comment

No worries, ben helemaal niet in m'n gat gebeten hoor

De 1.6 HDI 110 pk wordt niet geleverd in de bestelwagenversie, enkel 75 pk en 90 pk...
                                        Oeps , wist niet dat de 110 p.k. niet geleverd word in de bestelwagenversie, wel erg dom van PSA, Ze mogen koeriers en andere proffesionele gebruikers toch ook enig rijplezier gunnen, hé.

Comment

Working...
                                        X