Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto kopen in Polen - Golf VI, Mazda 3, Megane ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Je had het over een kennis van je vader...is hij Pools? Is er niemand die de auto eerst op z'n naam kan zetten daar? Of blijft dat hetzelfde?

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door ac.88 Bekijk Berichten
      Je had het over een kennis van je vader...is hij Pools? Is er niemand die de auto eerst op z'n naam kan zetten daar? Of blijft dat hetzelfde?
      Is nu een Belg maar een dergelijke constructie is ook niet zo evident want dan koop ik een 2de hands wagen - terug andere papieren ...

      Die piste bewandel ik niet, afwachten wat de andere dealers doen, indien hetzelfde resultaat ga ik eens rondneuzen of dit wel wettelijk is - volgens mijn info tot dusver is een handelaar vrij te kiezen welke prijs er wordt betaald voor een auto, de prijs vermeld op de website heeft geen enkele waarde, de dealer kan vrij kiezen of hij het bubbele vraagt of de wagen voor 1 euro verkoopt. Het is dus best mogelijk dat VW een ongeschreven overeenkomst heeft bepaald vast tarief te handteren voor wagens voor buitenlanders.

      Elke verdere ontwikkeling zal hier wel verschijnen ... ik heb tijd en wil het gewoon echt weten

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
        Is nu een Belg maar een dergelijke constructie is ook niet zo evident want dan koop ik een 2de hands wagen - terug andere papieren ...

        Die piste bewandel ik niet, afwachten wat de andere dealers doen, indien hetzelfde resultaat ga ik eens rondneuzen of dit wel wettelijk is - volgens mijn info tot dusver is een handelaar vrij te kiezen welke prijs er wordt betaald voor een auto, de prijs vermeld op de website heeft geen enkele waarde, de dealer kan vrij kiezen of hij het bubbele vraagt of de wagen voor 1 euro verkoopt. Het is dus best mogelijk dat VW een ongeschreven overeenkomst heeft bepaald vast tarief te handteren voor wagens voor buitenlanders.

        Elke verdere ontwikkeling zal hier wel verschijnen ... ik heb tijd en wil het gewoon echt weten

        Goed zo, zet er maar je tanden in, ik volg dit topic met veel aandacht!!

        Comment


        • #44
          Eigenaardigheidje tussenin:

          - bij mijn eerste (als test) prijsaanvraag kreeg ik dezelfde dag nog antwoord en offerte

          - inmiddels 4 andere dealers gecontacteerd (verspreid over 4 provincies in Polen) ... ondertussen al 3 dagen geleden en nog geen enkele die gereageerd heeft

          best wel eigenaardig te noemen daar telkens de configuratie van de poolse VW site werd meegestuurd ....

          nog even afwachten dan maar

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
            Is nu een Belg maar een dergelijke constructie is ook niet zo evident want dan koop ik een 2de hands wagen - terug andere papieren ...

            Die piste bewandel ik niet, afwachten wat de andere dealers doen, indien hetzelfde resultaat ga ik eens rondneuzen of dit wel wettelijk is - volgens mijn info tot dusver is een handelaar vrij te kiezen welke prijs er wordt betaald voor een auto, de prijs vermeld op de website heeft geen enkele waarde, de dealer kan vrij kiezen of hij het bubbele vraagt of de wagen voor 1 euro verkoopt. Het is dus best mogelijk dat VW een ongeschreven overeenkomst heeft bepaald vast tarief te handteren voor wagens voor buitenlanders.

            Elke verdere ontwikkeling zal hier wel verschijnen ... ik heb tijd en wil het gewoon echt weten
            Als je een auto verkoopt van partikulier naar partikulier, wat heb je dan als extra papieren? Volgens mij zo goed als niets. Zelfs minder dan als je een nieuwe koopt rechtstreeks van het buitenland.
            Onderhoor eerst maar eens goed want dat zou wel is geen slecht idee kunnen zijn

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
              Eigenaardigheidje tussenin:

              - bij mijn eerste (als test) prijsaanvraag kreeg ik dezelfde dag nog antwoord en offerte

              - inmiddels 4 andere dealers gecontacteerd (verspreid over 4 provincies in Polen) ... ondertussen al 3 dagen geleden en nog geen enkele die gereageerd heeft

              best wel eigenaardig te noemen daar telkens de configuratie van de poolse VW site werd meegestuurd ....

              nog even afwachten dan maar

              Misschien achten ze de mogelijkheid dat je effectief bij hen koopt zo klein dat ze er geen tijd aan willen besteden of denken ze dat je een oplichter bent. Denk maar niet dat het zomaar zal gaan.

              Misschien nog een tip voor mocht je de wagen gaan ophalen: ik was deze week aan het kijken voor een goedkoop vliegtuigticket naar Berlijn en dat kon al vanaf €90 enkele vlucht. Het kon nog goedkoper op andere data. Lijkt me interessant voor als je op die manier een wagen wil gaan ophalen want het lijkt me moeilijk om voor die prijs heen en terug naar ginder te rijden met een auto met nog iemand mee, je moet er dan zelfs nog overnachten.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                Verkoper in Polen moet dan een factuur opstellen zonder BTW bij het verkopen van een nieuwe wagen aan een inwoner van een andere lidstaat van de EU. Vervolgens zal je zelf de BTW moeten aangeven/betalen in het land waar je woont aan de daar gangbare tarieven (dus 21% als Belg).
                Is dat niet enkel voor BTW-plichtige (rechts)personen?

                Comment


                • #48
                  Niet bij een nieuwe wagen ("nieuw" = minder dan 6 maanden oud of minder dan 6000 km).

                  Exportprijs = als je een geldig btw-nr kunt voorleggen, anders kunnen (mogen) ze je niet zonder btw verkopen.
                  Dit geldt alleen bij niet-nieuwe wagens.
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

                  Comment


                  • #49
                    Na een weekje zoekwerk heb ik eindelijk complete informatie:

                    Een Poolse kennis heeft dus gebeld met een dealer in Polen teneinde een goede prijs te bekomen voor een VW Golf. Feit blijft wel dat de dealers hogere prijzen handteren indien de wagen voor export is bedoeld. Dit is niet in opdracht van de VW groep maar gewoon om er meer aan te verdienen. De prijzen op de website van VW -Polen zijn indicatief en iedere dealer heeft het recht hiervan af te wijken - staat in de Europese wetgeving. Het verschil tussen de dealers onderling kan wel varieren.

                    Teneinde mijn vergelijking compleet te maken heb ik ook een offerte bedongen bij een VW dealer in Belgie. Mijn resultaten:

                    BELGIE:
                    • Golf 6 1.4 TSI 122pk
                      • Trendline
                      • Kleur rood
                      • Optiepack cool & sound:
                        • Radio CD 310
                        • Automatische airco
                      • Optiepack City:
                        • Parkeersensoren voor en achter
                        • Lichten in en uitschakelen met sensor
                        • zelfdimmende binnenspiegel
                        • buitenspiegel passagier draait naat beneden tijdens het parkeren
                        • opberglade onder de zetels
                        • in de hoogte verstelbare zetels
                        • Bandenspanningscontrole
                        • Ruitenwissers met sensor
                      • Cataloog prijs: 21 664,00 euro
                      • Verkregen korting na 30min onderhandelen: 9 procent
                      • Totaal: 19 714,00 euro
                    POLEN:
                    • Golf 6 1.4 TSI 122pk
                      • Trendline
                      • Kleur rood
                      • Optiepakket 990:
                        • Radio CD 310
                        • Alarm
                        • pakeersensoren voor en achter
                        • buitenspiegel passagier draait naat beneden tijdens het parkeren
                        • Verwarmde ruitensproeiers
                        • Contorle op ruitensproeiervloeistof
                        • Verwamde voorstoelen
                        • Winter pack - geen idee wat hierin zit
                      • Verkregen prijs inclusief de te betalen BTW in Belgie: 15 681,00 euro
                      • Transport naar Belgie: 595,00 euro
                      • Kosten papierwerk; 25,00 euro
                      • Totaal: 16301,00 euro
                    De opties exact op elkaar afstemmen is niet mogelijk maar bovenstaand overzicht komt in de buurt.. Het verchil is dus 3400 euro.

                    Verschil is niet weinig maar of het voldoende is weet ik nog zo niet, ik dacht dat een VW Golf vrij goed zijn waarde wist te behouden, het tegendeel blijkt echter - eerste jaar verliest een Golf zowat 20a25 procent.

                    We kijken tot slot nog even naar een Hyundai I30:
                    • Koop je nieuw in Belgie met een korting van 29 procent
                    • Verkoop je deze wagen 1 jaar later dan verlies je 15procent
                    • Na twee jaar 20a25 procent
                    stof tot nadenken

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
                      Na een weekje zoekwerk heb ik eindelijk complete informatie:

                      Een Poolse kennis heeft dus gebeld met een dealer in Polen teneinde een goede prijs te bekomen voor een VW Golf. Feit blijft wel dat de dealers hogere prijzen handteren indien de wagen voor export is bedoeld. Dit is niet in opdracht van de VW groep maar gewoon om er meer aan te verdienen. De prijzen op de website van VW -Polen zijn indicatief en iedere dealer heeft het recht hiervan af te wijken - staat in de Europese wetgeving. Het verschil tussen de dealers onderling kan wel varieren.

                      Teneinde mijn vergelijking compleet te maken heb ik ook een offerte bedongen bij een VW dealer in Belgie. Mijn resultaten:

                      BELGIE:
                      • Golf 6 1.4 TSI 122pk
                        • Trendline
                        • Kleur rood
                        • Optiepack cool & sound:
                          • Radio CD 310
                          • Automatische airco
                        • Optiepack City:
                          • Parkeersensoren voor en achter
                          • Lichten in en uitschakelen met sensor
                          • zelfdimmende binnenspiegel
                          • buitenspiegel passagier draait naat beneden tijdens het parkeren
                          • opberglade onder de zetels
                          • in de hoogte verstelbare zetels
                          • Bandenspanningscontrole
                          • Ruitenwissers met sensor
                        • Cataloog prijs: 21 664,00 euro
                        • Verkregen korting na 30min onderhandelen: 9 procent
                        • Totaal: 19 714,00 euro
                      POLEN:
                      • Golf 6 1.4 TSI 122pk
                        • Trendline
                        • Kleur rood
                        • Optiepakket 990:
                          • Radio CD 310
                          • Alarm
                          • pakeersensoren voor en achter
                          • buitenspiegel passagier draait naat beneden tijdens het parkeren
                          • Verwarmde ruitensproeiers
                          • Contorle op ruitensproeiervloeistof
                          • Verwamde voorstoelen
                          • Winter pack - geen idee wat hierin zit
                        • Verkregen prijs inclusief de te betalen BTW in Belgie: 15 681,00 euro
                        • Transport naar Belgie: 595,00 euro
                        • Kosten papierwerk; 25,00 euro
                        • Totaal: 16301,00 euro
                      De opties exact op elkaar afstemmen is niet mogelijk maar bovenstaand overzicht komt in de buurt.. Het verchil is dus 3400 euro.

                      Verschil is niet weinig maar of het voldoende is weet ik nog zo niet, ik dacht dat een VW Golf vrij goed zijn waarde wist te behouden, het tegendeel blijkt echter - eerste jaar verliest een Golf zowat 20a25 procent.

                      We kijken tot slot nog even naar een Hyundai I30:
                      • Koop je nieuw in Belgie met een korting van 29 procent
                      • Verkoop je deze wagen 1 jaar later dan verlies je 15procent
                      • Na twee jaar 20a25 procent
                      stof tot nadenken
                      Gisteren nog een mailtje gekregen van de dealer in Polen: 15 000 euro (inclusief belgische BTW) rond voor bovenstaande configuratie

                      twijfel twijfel

                      Comment


                      • #51
                        Ben razend benieuwd hoe dit hier gaat uitdraaien! Succes!

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stancke Bekijk Berichten
                          Ben razend benieuwd hoe dit hier gaat uitdraaien! Succes!
                          beschouw ik daar een licht cynische ondertoon

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
                            Gisteren nog een mailtje gekregen van de dealer in Polen: 15 000 euro (inclusief belgische BTW) rond voor bovenstaande configuratie

                            twijfel twijfel

                            Ik zou niet twijfelen. Prijsverschil is groot genoeg om effe tot daar te reizen om hem op te halen.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              Ik zou niet twijfelen. Prijsverschil is groot genoeg om effe tot daar te reizen om hem op te halen.
                              Kan het nog inpassen als een tussendoor-reisje als je wil

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Ik zou niet twijfelen. Prijsverschil is groot genoeg om effe tot daar te reizen om hem op te halen.
                                Probleem is dat het prijsverschil niet mijn eerste doel is, mijn eerste doel is een goedkope wagen en dit dan wel in de betekenis van aantal euro per jaar. Ik dacht slim te zijn door een wagen te kopen in Polen, er vervolgens een aantal jaar mee te rijden en dan in Belgie te verkopen. De harde cijfers zijn als volgt:

                                - Kopen in Polen aan 15000 euro
                                - Zelf gaan halen of laten afhalen is mijn inziens idem qua prijs: 600 euro

                                TOTAAL: 15600 euro - 4000 euro goedkoper dan hier nota bene

                                - we rijden 4 jaar-50000km met de auto - op de 2de handsmarkt krijg je nog 10000 euro voor deze auto.

                                Kost per jaar is dus 1400 euro ...... inclusief het voordeel van 4000 die ik haal uit mijn Poolse aankoop. Als ik het vebruik ook in rekening breng kom ik op 1150 euro per jaar.

                                Een in Belgie gekocht golf verliest dus de helft van zijn waarde op 4 jaar tijd, zelfs merken als lada, Hyundai, Kia, Fiat scoren een pak beter.

                                Het enige waar de Golf dan beter op scoort is vebruik, echter is dit verschil bij kleinere afstanden te verwaarlozen of anders gezegd: Men is in vele gevallen beter een wagen te kiezen die ca 1 liter meer verbruikt.
                                Wie een zuinige wagen koopt en minder dan 15000km rijdt wordt tot op heden nog steeds gestraft.

                                Ook het feit dat Belgie en Europa corrupt zijn door premies te geven voor veelal dieselwagens (omdat ze hun kyoto normen anders niet halen).

                                Het moet ook gewegd worden dat de autoconstructeurs er ook niet gek veel van bakken, ter illustratie:

                                Mijn huidige benzine heeft een vermogen van 70Kw, gaat in 11s naar 100, is inmiddels 10 jaar oud en heeft een gemiddeld verbruik van 6,90 liter in de praktijk over gemengd traject. Onbegrijpelijk dat nu, 10 jaar later er met moeite 5 motoren op de markt zijn met dergelijk vebruik en vermogen. Engineering staat gewoon stil wanneer men het over benzinemotoren heeft.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
                                  Mijn huidige benzine heeft een vermogen van 70Kw, gaat in 11s naar 100, is inmiddels 10 jaar oud en heeft een gemiddeld verbruik van 6,90 liter in de praktijk over gemengd traject. Onbegrijpelijk dat nu, 10 jaar later er met moeite 5 motoren op de markt zijn met dergelijk vebruik en vermogen. Engineering staat gewoon stil wanneer men het over benzinemotoren heeft.
                                  Bij VAG, Opel, Renault en Fiat kan je nu al benzines vinden die wel degelijk zuinig zijn en vlot 120 pk en meer halen. Het is inderdaad zo dat blijkbaar de voorbije tien jaar alle ontwikkeling in de dieselmotoren is gestoken.

                                  Ik ben voor mijn schoonouders ook aan een zoektocht bezig die gelijkaardig is aan de jouwe, alleen rekenen wij niet op een restwaarde omdat de wagen zal worden opgereden. Volgens mij zijn je veronderstellingen over restwaarde ook heel riskant. Ik denk dat je meer naar zaken zoals euro5 motor en dergelijke zal moeten kijken. Mocht het taxatie systeem aangepast worden in de richting dat we nu gaan dan zal de tweedehandsmarkt binnen enkele jaren er totaal anders uitzien.

                                  Tot nu toe ligt bij ons de Astra in pole position
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Bij VAG, Opel, Renault en Fiat kan je nu al benzines vinden die wel degelijk zuinig zijn en vlot 120 pk en meer halen. Het is inderdaad zo dat blijkbaar de voorbije tien jaar alle ontwikkeling in de dieselmotoren is gestoken.

                                    Ik ben voor mijn schoonouders ook aan een zoektocht bezig die gelijkaardig is aan de jouwe, alleen rekenen wij niet op een restwaarde omdat de wagen zal worden opgereden. Volgens mij zijn je veronderstellingen over restwaarde ook heel riskant. Ik denk dat je meer naar zaken zoals euro5 motor en dergelijke zal moeten kijken. Mocht het taxatie systeem aangepast worden in de richting dat we nu gaan dan zal de tweedehandsmarkt binnen enkele jaren er totaal anders uitzien.

                                    Tot nu toe ligt bij ons de Astra in pole position
                                    Aangezien je ook aan het zoeken bent - waar ligt de golf ergens - scheelt in principe weinig met de astra denk ik zo. Mocht je soms ook interesse hebben in een Golf - kunnen we gerust samen kopen in Polen, ik regel transport en verzekering tot in Belgie en we kunnen zeker een betere prijs krijgen voor 2 wagens.

                                    Als je de wagen wil gaan oprijden is het idd iets makkelijker, al moet je eigenlijk altijd wat rekening houden met het waardeverlies per jaar, maar luxe heeft ook een prijs natuurlijk ...

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
                                      Aangezien je ook aan het zoeken bent - waar ligt de golf ergens - scheelt in principe weinig met de astra denk ik zo. Mocht je soms ook interesse hebben in een Golf - kunnen we gerust samen kopen in Polen, ik regel transport en verzekering tot in Belgie en we kunnen zeker een betere prijs krijgen voor 2 wagens.

                                      Als je de wagen wil gaan oprijden is het idd iets makkelijker, al moet je eigenlijk altijd wat rekening houden met het waardeverlies per jaar, maar luxe heeft ook een prijs natuurlijk ...
                                      De Astra in Cosmo uitvoering met Launch pack is goedkoper dan een Golf Plus Trendline. Het gaat in beide gevallen om de 1.4 turbo. Het is nu een beetje wachten om te gaan testrijden, er is geen haast bij.

                                      Wagen zal in BE gekocht worden want de huidige Swift van twee jaar oud zouden ze liefst overlaten aan de garage. De Swift zal op twee jaar tijd iets van een 2000 euro verloren hebben, doordat er een bedrijfswagen is weggevallen zal deze vervangen worden door een iets comfortabelere wagen.

                                      Waardeverlies is iets waar je blijkbaar veel rekening mee houdt, ik begrijp dan ook niet dat je voor een nieuwe zou gaan.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk Berichten
                                        Een in Belgie gekocht golf verliest dus de helft van zijn waarde op 4 jaar tijd, zelfs merken als lada, Hyundai, Kia, Fiat scoren een pak beter.
                                        Dat is iets wat ik toch al een hele tijd probeer duidelijk te maken?! Hier op dit forumpje leeft men, als het op gebied van inruilwaarden aankomt, 15 tot 20 jaar in het verleden. Toen was een Golf, en bij uitbreiding een Duitser in 't algemeen, beduidend waardevaster dan zijn concurenten. Dit om veelerlei redenen, de bouwkwaliteit van de wagen waarschijnlijk op de eerste plaats.

                                        De laatste jaren is er echter héél wat veranderd. Niet voor het minst op de occasiemarkt maar zeker ook in de concurentie in 't algemeen.

                                        Om terug te gaan naar de Golf, een zeer degelijke wagen maar lang niet meer zo vooruitstrevend tov de concurentie als 15 jaar geleden. En al hélemaal niet meer de hogere inruilwaarde als toen.

                                        In 't verkoopstopic probeert iemand een BMW 3 touring diesel bj 2000 te verkopen. Prachtig onderhouden, amper 125.000km en in perfecte staat. Het maximum dat 'ie krijgt is 7500 euro. Wel, een Ford Mondeo bj 2000 gaat vandaag ook nog 5000 euro in occasie (in dezelfde staat dan wel). En die heb je 9 jaar geleden waarschijnlijk een pak minder duur betaald dan de BMW.

                                        Akkoord, je hebt een BMW gereden, anders dan die Ford. Maar puur in centen (en niet in procenten) had je aan die Ford een veel betere zaak gedaan.

                                        En dat is identiek 't zelfde als voor de Golf vandaag.

                                        Comment


                                        • #60
                                          En?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X