Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt mij een 4X4 te kiezen ? DANK BIJ VOORBAAT !

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wie helpt mij een 4X4 te kiezen ? DANK BIJ VOORBAAT !

De situatie, momenteel heb ik een sportwagen. En zoals de meeste weten is een wagen met achterwielaandrijving en iets meer dan gemiddeld aantal PK's leuk om mee te rijden ... behalve als het -5 C° is en als er overal sneeuw ligt.

Ik ben dus van plan een extra wagen te kopen om de maanden december, januari en februari te overleven.
    De verzekering kan ik wel regelen dat ik in die 3 maand enkel de 4X4 verzeker en de overige 9 maand de andere.
    Bij de bandieten van de staat zal dit helaas niet lukken vrees ik, daar zal ik beide voor een gans jaar moeten inschrijven, ook al zal de 4X4 slechts 3 maand gebruikt worden.

Soit, wat kunnen julie aanraden ?
    Ik dacht oa aan een Jeep Cherokee 2.5 D

Ik doe sowieso weinig km ( 12.000 per jaar) dus de 4X4 zal per jaar amper 3.000 km bollen
    Hij mag dus al wat kilometers op de teller hebben

Budget --> liefst MAX 10.000 euro
    Mag gerust 7 jaar oud zijn en 150.000 km hebben
    Best een diesel

Graag julie ideeën

hoe kom je daarbij.
    je moet altijd je auto voor een jaar inschrijven, maar vanaf dat je je auto uitschrijft en u platen van u 4x4 bij het ministery in de bus belanden, dan word deze uitgeschreven, en krijg jij het geld van de overige maanden teruggestort.
    MAW, als ik morgen mijn auto inschrijf
    betaal ik 800 euro/jaar. schrijf ik die dan na 4 maand uit en stuur ik mijn platen op, dan krijg ik 600 euro teruggestort op mijn rekening.

Comment

Heb jij winterbanden liggen?

Ik rij zelf met 230pk op de achterwielen zonder sper, zonder ESP, met zomerbanden was dat inderdaad niet te doen, maar met winterbanden nog nergens problemen gekend.

Als 4x4 zou ik eerder kijken naar iets van een Wrangler Sport op LPG, Defender td5 ofzo, aangezien het toch niet al te veel kilometers zijn, en met dat soort 4x4 kan je ook een écht offroad gaan in de zomer (fun).

Als je dat niet ziet zitten zou ik een Range Rover P38 2.5 DSE kunnen voorstellen, die zijn best goedkoop en zien er gelikt uit. Misschien dat je het vorige model ML 270 CDI ook wel kan vinden voor dat budget.

Maar als je momenteel geen winterbanden hebt zou ik dat als eerste eens proberen, mijn SL met winterbanden heeft op dit moment meer grip dan een ML op gewoon zomerrubber.

Comment

Ik zou investeren in een setje winterbanden.
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

ik doe de mijne weg
          De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzine Bekijk Berichten
            De situatie, momenteel heb ik een sportwagen. En zoals de meeste weten is een wagen met achterwielaandrijving en iets meer dan gemiddeld aantal PK's leuk om mee te rijden ... behalve als het -5 C° is en als er overal sneeuw ligt.

Ik ben dus van plan een extra wagen te kopen om de maanden december, januari en februari te overleven.
            De verzekering kan ik wel regelen dat ik in die 3 maand enkel de 4X4 verzeker en de overige 9 maand de andere.
            Bij de bandieten van de staat zal dit helaas niet lukken vrees ik, daar zal ik beide voor een gans jaar moeten inschrijven, ook al zal de 4X4 slechts 3 maand gebruikt worden.

Soit, wat kunnen julie aanraden ?
            Ik dacht oa aan een Jeep Cherokee 2.5 D

Ik doe sowieso weinig km ( 12.000 per jaar) dus de 4X4 zal per jaar amper 3.000 km bollen
            Hij mag dus al wat kilometers op de teller hebben

Budget --> liefst MAX 10.000 euro
            Mag gerust 7 jaar oud zijn en 150.000 km hebben
            Best een diesel

Graag julie ideeën
            Ik ga niet zeggen dat ik een sportwagen rijd, maar toch... ca. 185pk voor +-1200kg, achterwielaandrijving, geen ESP/ASR toestanden...

Normaal haal ik die niet uit in de winter. Enkel als er sneeuw ligt, en dat gaat perfect, veel beter zelfs als alle FWD's hier thuis die wél beschikken over ESP etc.
            Ik geraak er overal op een veilige manier mee en heb nog geen moment het gevoel gehad dat ik vast zat.
            De enige voorwaarde: monteer winterbanden

Comment

- Audi TT quattro
              - Subaru Impreza AWD
              - aller hande SUV's (Sante Fé, Freelander, ...)

Comment

Heeft een 4wd eigenlijk nog winterbanden nodig of is de aandrijving op 4 wielen op zich voldoende om genoeg grip te hebben?
                2.0 JTDm

Comment

Over welke auto hebben we het hier ?

Ik zie het probleem verder ook niet, gewoon (setje velgen met) winterbanden kopen.. je gaat toch geen 10k neerleggen en elk jaar honderden euro's tax betalen voor een wagen waar je enkel 3 maanden mee rijdt met als enige reden om de winter door te komen ?

Ik durf zelfs beweren dat vele RWD's met een deftig setje winterbanden niet onveiliger hoeven te zijn dan vele SUV's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                    Heeft een 4wd eigenlijk nog winterbanden nodig of is de aandrijving op 4 wielen op zich voldoende om genoeg grip te hebben?
                    Mwt 4x4 kom je niet sneller tot stilstand

Comment

Om te beginnen moet ge geen diesel nemen voor er maar 3000km per jaar mee te gaan rijden.

Comment

Een 4WD heeft 4 remmen. Een 2WD ook. Alleen heeft die 4WD ook nog het gewicht van z'n overbrenging op de 4 wielen (en al het gewicht wat er rond hangt, meestal zijn dat door hun concept sowieso al zwaardere wagens) mee te zeulen en af te remmen.
                        Wat denk je dus zelf?

Ik heb vandaag een testrit gemaakt met een Tiguan en een X1, beide op zomerbanden. Het ligt hier op veel secundaire wegen in de buurt nog dichtgesneeuwd, en beide auto's deden er gemakkelijk dubbel zo lang over om tot stilstand te geraken als de (FWD en RWD) wagens die we hier thuis hebben op winterbanden. Ik was eigenlijk blij toen ik dus nadien in m'n 190E kon stappen, geeft mij een véél veiliger gevoel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheVeyron Bekijk Berichten

jeep grand cherokee.... ZALIGEN auto!

sooooooooo american! i love it!
                          bmw 116d sportshatch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                            Een 4WD heeft 4 remmen. Een 2WD ook. Alleen heeft die 4WD ook nog het gewicht van z'n overbrenging op de 4 wielen (en al het gewicht wat er rond hangt, meestal zijn dat door hun concept sowieso al zwaardere wagens) mee te zeulen en af te remmen.
                            Wat denk je dus zelf?
                            Wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van een 4WD als een FWD of zelfs een RWD met winterbanden meer grip hebben en de remafstand met je 4WD nog eens langer is ook?
                            2.0 JTDm

Comment

Wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van een 4WD als een FWD of zelfs een RWD met winterbanden meer grip hebben en de remafstand met je 4WD nog eens langer is ook?
                              Ik zie niet direct dat ik ergens getypt heb dat een RWD of een FWD meer grip heeft dan een 4WD Winterbanden hebben in deze omstandigheden gewoon pakken meer grip dan zomerbanden....

Zet een 4WD op deftige winterbanden en je hebt the winning team.
                              De integrale aandrijving zorgt immers voor meer stabiliteit in de bochten (zowel bij het gas geven als bij het remmen op de motor, voor de vele mensen die op besneeuwd wegdek hun koppeling induwen in de bochten brengt dit uiteraard niets bij) en véél meer grip bij het accelereren. Met een 4WD zal je in ons landje ook niet rap vastzitten, toch zeker niet als je op winterbanden staat, of je moet al van de weg gesukkeld zijn. Ik heb die Tiguan vanmorgen in een ondergesneeuwde wei gedraaid - op zomerbanden - en dat ging nog zonder veel problemen, vermoedelijk zelfs gemakkelijker dan met een 2WD op winterbanden.

Maar ook een 4WD op winterbanden is nog steeds niet heilig hé. Die mensen die van mening zijn dat ze met hun terreinwagen aan 120km/u over een besneeuwd linkerbaanvak kunnen rijden zullen zich serieus mispakken wanneer ze eens een noodstop moeten doen. Dit is dan niet zozeer van toepassing voor vierwielaangedreven personenwagens/breaks, maar échte terreinwagens wegen meestal héél wat meer dan een gewone personenwagen, en dat gewicht voel je heel hard doorduwen bij het remmen op sneeuw.

Comment

Ja ok, maar mijn punt is dat in winterse omstandigheden zoals nu een 2wd met winterbanden beter uit de voeten kan/veiliger is dan een 4wd op zomerbanden.
                                Terwijl het vaakgehoord argument bij hun die een 4wd kopen net de veiligheid is, maar ze blijven dan in de winter wel op zomerbanden rijden wat hun "veiligheids"voordeel teniet doet en ze veel goedkoper af zouden zijn met bijv. een break en winterbanden.
                                2.0 JTDm

Comment

Ja ok, maar mijn punt is dat in winterse omstandigheden zoals nu een 2wd met winterbanden beter uit de voeten kan/veiliger is dan een 4wd op zomerbanden.
                                  Terwijl het vaakgehoord argument bij hun die een 4wd kopen net de veiligheid is, maar ze blijven dan in de winter wel op zomerbanden rijden wat hun "veiligheids"voordeel teniet doet en ze veel goedkoper af zouden zijn met bijv. een break en winterbanden.
                                  Dat is dan ook een feit. Als je wil investeren in veiligheid, investeer dan eerst in winterbanden. Is er geld over om voor een 4wd-versie te gaan, dan is dat heel mooi meegenomen. Maar niet omgekeerd.

Ohja, dit pleidooi geldt vooral voor mensen die ook effectief in de sneeuw komen, dus niet voor zij die - om welke redenen dan ook - hier nooit mee geconfronteerd worden. Of winterbanden ook in andere winterse omstandigheden - dus buiten op een besneeuwd wegdek - nog veel bijdragen ten opzichte van zomerbanden laat ik in het midden, die discussie is hier al meermaals gevoerd. Ik ben van mening van wel, net zoals dat ik echter van mening ben dat je bij 2° op een droog wegdek beter op zomerbanden staat en ik dus die 7°-regel wat overroepen vind. Maar je moet keuzes maken, en de commerce moet ook draaien...

Comment

Merci voor de info.
                                    Dat van die keuzes is zeker waar. Zoals ik in een ander topic schreef, we hebben nu 2 strenge winters op rij en dit is heel uitzonderlijk. Voordien was het geleden van '95-'96.
                                    2.0 JTDm

Comment

Merci voor de info.
                                      Dat van die keuzes is zeker waar. Zoals ik in een ander topic schreef, we hebben nu 2 strenge winters op rij en dit is heel uitzonderlijk. Voordien was het geleden van '95-'96.
                                      Maar heel wat mensen rijden gedurende die 2 strenge winters meer blikschade die mogelijk voorkomen kon worden, dan de aankoop van een set winterbanden zou kosten.

En koop je gewoon een set stalen velgen met daarop winterbanden, het enige wat het je dan kost is de aankoop van die set velgen, die heb je voor ca. 100€. En je zomervelgen zien er ook minder van af.

Comment

343pk op de achterbanden. Winterbanden erop. Minimum 200 km per dag. DSC staat wel aan, maar het verklikkerlampje gaat pas knipperen als ik de wagen bruuskeer.

Voor 10k een 4x4 - waarschijnlijk op zomerbanden, waar je even vrolijk mee de bocht uit glijdt - of voor 1k een set dure sportieve winterbanden + stalen velgen. You decide.

Comment

Working...
                                        X