Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Welke luxe lichte vracht met minstens 4 plaatsen? Hyundai H1 of VW Caravelle?
Het gaat over particulier gebruik en niet in een firma.
Clio sport lichte vracht meer bepaald ...
En ik dacht dat ik met een H1 met bullbar en sidebars een buitenbeetje ging zijn ... CLIO "SPORT" <-> "LICHTE VRACHT" is toch echt wel een contradiction in terminis. Da's dan een camion voor lilliputters
En ik dacht dat ik met een H1 met bullbar en sidebars een buitenbeetje ging zijn ... CLIO "SPORT" <-> "LICHTE VRACHT" is toch echt wel een contradiction in terminis. Da's dan een camion voor lilliputters
Zou maar onnozel zijn om 2500 euro BIV te betalen als de producent een fiscaal gunstige oplossing aanbiedt (en daar een graantje van mee pikt in de vorm van een nogal dure ombouw (900euro))
Een Caravelle natuurlijk! Ziet er echt goed uit met die recente facelift.
Zo'n H1 vind ik iets voor in China ofzo.
Nog nooit met een H1 gereden dus?
Lachen met de Koreaantjes is "so 10years ago"
Als we nog eens naar de Nurburgring gaan met een H1, mag je eens proberen volgen.
De kogel is door de kerk ... allez, nog één test-ritje ermee deze namiddag om te zien of onze herinneringen aan de vorige test-rit wel juist waren en dan is het tijd om te bestellen ... een Hyundai H1.
Maar ... Ik zou daar toch echt wel graag een regensensor (automatische ruitenwissers) en een lichtsensor (automatische koplampen) op hebben en dat zit spijtig genoeg niet in de optie-lijst.
Ik heb wel al wat zoekwerk gedaan en vond op http://xanonex.de/ een regensensor voor 150€, maar dan moet die nog ingebouwd worden en daar heb ik geen idee van de prijs van. Wel zijn er op die site inbouwplannen te vinden inclusief voor de H1, wat wat vertrouwen geeft dat het ook effectief zal werken op de H1.
Op Ebay is er een goedkope combinatie licht/regensensor te vinden, maar hier is de vraag dan natuurlijk hoe goed het werkt en wederom hoeveel inbouw zou kosten (ik ben niet meteen een Handige Harry, dus zie het mezelf niet doen op een nieuwe wagen).
En op AutoStyle kan je zoeken op "Coming Home Module", maar daar is het weer onduidelijk of het ook meteen een lichtsensor voor automatisch aanschakelen bij duisternis omvat.
Kortom, mijn vraag: Heeft iemand ervaring met regen- en lichtsensor die niet af-fabriek ingebouwd zijn? Is er een deftig systeem dat je me kan aanraden?
En dan wat vraagjes voor Moyaert en co:
Op bepaalde i30 modellen zit er wel een regensensor. Zou die ook op de H1 geplaatst kunnen worden?
Als Hyundai garagist en H1 kenner, kan jij ongetwijfeld een idee geven hoeveel tijd/geld de inbouw van zo'n systeem zou mogen kosten, niet? Kan je dat idee met mij delen?
De bestelling is ondertussen geplaatst. De 2e test-rit bevestigde wat we al dachten: die H1 staat gewoon steviger op z'n poten dan de Multivan. Ok, de optie-lijst mist was kleinigheden (maar de prijs is natuurlijk ook een pak lager), maar uiteindelijk vind ik hoe een auto rijdt toch nog het belangrijkste.
Begrijp me niet verkeerd, de Multivan was zeker niet slecht voor zo'n gevaarte, maar hij "schommelde" toch wel wat en in een bochtje gaf hij toch het gevoel over te hellen. Bij het rijden voel je in de H1 natuurlijk ook "schokjes", maar dat zijn korte lichte impulsen, zonder dat het ganse met lage frequentie begint te schommelen. Nu ja, sommige mensen zullen misschien zeggen dat de Multivan "comfortabeler" geveerd is, maar mij ligt het toch niet zo (en m'n vrouw die meer reed ook niet) en ik werd er zo'n beetje zeeziek/autobusziek van.
Kortom, keuze was duidelijk na die testrit en bestelling was dan ook snel geplaatst. Begin maart zou hij moeten toekomen, dan nog leder en al de andere opties erop en hopelijk kan ik er midden-maart mee bollen ...
In elk geval dank aan iedereen voor de info. Ik zal zeker de komende maanden mijn bevindingen laten weten ...
Proficiat met de aankoop! Mijn broerke heeft deze morgen ook zijn lichte vracht besteld
Thanks. Ik vraag me eigenlijk af waarom mensen iemand proficiat wensen met een aankoop. Dat je iemand geluk wenst ermee (dat hij er veel plezier en weinig miserie mee zou hebben) snap ik, maar proficiat da's zo precies van "allez jong, ge hebt dus toch eindelijk kunnen beslissen, ga dan nu maar verder met het echte leven"
Soit, wat heeft je broer gekocht? ... en wens hem er maar heel veel geluk mee ...
Proficiat met je aankoop.
Mijn H1 heeft nu zo goed als 39000km.
Eigenlijk geen klagen, behalve over de remmen misschien. Remblokken voor al vervangen bij 35000km (bij mijn vorige auto 2004 Toyota Avensis juist geen 100.000km mee gedaan).
Zal waarschijnlijk komen omdat de H1 zoveel weegt.
Handrem kabel rechtsachter is ook al vervangen (gelukkig in garantie), maar vreemd, vonden ze in de garage ook.
Mijn trip naar de IAA in Frankfurt 212km/u gehaald bergaf. Grootste probleem is de remmen in Duitsland als je +180 rijd, worden snel sponzig.
Verbruik is ook niet min, zit altijd rond de 10liter/100km.
Maar inderdaad, al die mensen die zo zeggen van "haha, zo'n Koreaans busje", laat ze er maar eens mee rijden.
Spijtig genoeg ben ik nog steeds in blijde verwachting. Al een paar negatieve wendingen:
Ik zoek nog steeds naar iemand die een regen/lichtsensor kan inbouwen en hopelijk kan diezelfde persoon dan ook de gewenste uitgebreide parkeersensoren inbouwen. Ook al was dit ganse opgenomen in de offerte van de garage, toen puntje bij paaltje kwam bleken ze dat niet te kunnen leveren. Aan de onderdelen kan ik wel komen, maar dat inbouwen zie ik mezelf niet doen. Dus, iemand enig idee waar ik dat (met goede kwaliteit en niet TE duur) kan laten inbouwen?
Ondertussen toch al zo'n twee weken extra aan 't wachten (en dat zonder de moeilijke punten van hierboven). Vooral nu één van onze 2 wagens de geest heeft gegeven, komt de vertraging hard aan.
Ik blijf toch een beetje bang voor de overstap. Nu rij ik met een Skoda Octavia quasi full option en die VW techniek mag er dan wat Stoïcijns uitzien, ze werkt volledig zoals het hoort. Ik hoef quasi nooit aan de ruitenwisser te komen of m'n lichten aan te steken, bij het parkeren geeft het display me mooi aan hoe ver ik aan elke kant van een hindernis afzit, de zetels stellen zich automatisch in de juiste positie afhankelijk van de sleutel (dus persoon) die de wagen opent, EN een boordcomputer die je toch een redelijk indicatie van het verbruik toont.
Allemaal onnodige luxe, volledig mee akkoord, maar als je het gewend bent (zoals ik nu) wil je het toch liefst niet missen, dus ik blijf het spijtig vinden dat die dingen ontbreken op de H1, vooral omdat Hyundai ze wel op een aantal andere wagens in hun gamma heeft ... Vooral het ontbreken van zoiets basic als een verbruiksindicatie in de boordcomputer vind ik toch wel heel vreemd.
Eigenlijk geen klagen, behalve over de remmen misschien. Remblokken voor al vervangen bij 35000km (bij mijn vorige auto 2004 Toyota Avensis juist geen 100.000km mee gedaan).
Bestaan daar geen "heavy duty" blokken voor? Is dat kostelijk die remblokken vervangen? Klinkt nu niet meteen als het einde van de wereld, maar eigenlijk heb ik er geen idee van ...
Spijtig genoeg ben ik nog steeds in blijde verwachting. Al een paar negatieve wendingen:
Ondertussen rij ik een dikke 2 weken en zo'n 1200km met m'n H1. Zoals beloofd dus toch even mijn bevindingen posten:
Over het algemeen rijdt de H1 goed. Hij stuurt als een (wat grotere) monovolume, trekt vlot op en maakt een zeer stevige indruk.
De motor is duidelijk een turbo-diesel: veel koppel, laag ronken in lage toeren en scheller als de turbo wordt aangejaagd, maar steeds zonder te storen. Daarbij herneemt hij fantastisch maar moet je voor goed optrekken precies toch in de toeren gaan, wat ik momenteel toch probeer te beperken tot hij wat meer kilometers heeft.
Verbruik is NIET beter dan verwacht en ik verwachte zo'n 10l/100km. Zelfs met m'n "eco-pack" lijk ik toch makkelijk daaraan te komen en dat is momenteel nog met een zeer rustige rijstijl. Het ontbreken van een zesde versnelling zorgt er natuurlijk wel voor dat je al snel 2500-3000 t/min zit te draaien en ik vermoed dat dat het verbruik geen goed doet. Hier denk ik dat de VW het beter gedaan zou hebben, maar voor 10000€ meer kan je natuurlijk al wat Diesel kopen.
Op sommige vlakken biedt de H1 meer dan verwacht (de verlichting gedraagt zich standaard een beetje als de coming home functie van VW), maar op andere punten is hij toch wat Spartaans. Het ontbreken van een verbruiksmeter b.v. maakt het moeilijk om te weten welk toerental je nu best op cruise-speed probeert aan te houden om het verbruik te temperen. Ook is het vreemd dat een wagen met zoveel ruimte zo weinig bergruimte heeft. Ik denk er dan ook aan om een klein kistje tussen de voorzetels in te plaatsen om wat dingen in te leggen zonder dat die meteen over gans de vloer verschuiven.
De draaicirkel is super. Ik had nooit gedacht dat ik met zo'n lange wagen zo vlot zou kunnen manoevreren. Alleen spijtig dat er vooraan (nog) geen parkeersensoren opzitten.
De ruitenwissers laten een goede stapsgewijze (5 stappen als ik me niet vergis) aftregeling van de intervalsnelheid toe. Dat compenseert een beetje mijn gemis aan automatische regensensor.
De cruise-control is een achterafje. Die werkt duidelijk minder goed dan die van een VW, maar er valt mee te leven. Ik rij bijna altijd op cruise-control en het feit dat deze niet werkt onder de 60km/u vind ik dan ook storend (bij m'n Skoda kon ik vanaf 30km/u op cruise rijden). Ook het hernemen (op cruise-control) is een stuk minder dan bij de VW, maar ondertussen ben ik ze al gewend en valt er mee te leven.
En tenslotte het gevoel: deze wagen geeft mij en gans m'n familie een vakantie-gevoel. De ruimte in de wagen werkt kalmerend en ik merk dat ik daardoor precies rustiger rij. Misschien dat dat nog verdwijnt, maar op dit moment is het een goed gevoel.
Conclusie: Zou ik opnieuw een H1 kopen met wat ik nu weet? Waarschijnlijk wel. Als ik nu de vergelijking maak met de VW, zou ik zeggen:
Ik blijf de H1 z'n uitzicht mooier vinden.
De H1 rijdt beter. Hij helt minder makkelijk over, ligt iets lager (denk ik, want instappen is makkelijker) en stuurt vlotter naar mijn mening.
De H1 is zo'n 10000€ of zo'n 25% goedkoper dan een gelijk uitgeruste VW.
De H1 z'n 2.5l motor lijkt me robuuster om 190pk te leveren dan een 2l twin-turbo 180pk te laten leveren.
De VW verbruikt waarschijnlijk minder (met een zesde versnelling).
De VW z'n Duitse technologie is geavanceerder (maar daarom niet beter of steviger) en meer geïntegreerd (cruise-control, schakelen, radio, ... alles werkt op eenzelfde "bus" samen).
De VW kan door die technologie extra's als regensensor, lichtsensor, enz. als optie aanbieden.
Uiteindelijk doet vooral de prijs en de looks mijn keuze naar de H1 overhellen ...
Zou je nog eens wat feedback willen posten over jouw aankoop?
Ik overweeg namelijk ook een Hyundai H1 en tot nu was dit forum mijn betrouwbaarste bron...
Alleen is het nu na 1jaar toch precies wat stiller en vraag ik me af of je nog tevreden bent over jouw keuze?
Wie weet heb je nog wat tips om mee te geven alvoor ik er eentje bestel...
Laat er aub geen gras over groeien ;-)
Zou je nog eens wat feedback willen posten over jouw aankoop?
Ik overweeg namelijk ook een Hyundai H1 en tot nu was dit forum mijn betrouwbaarste bron...
Alleen is het nu na 1jaar toch precies wat stiller en vraag ik me af of je nog tevreden bent over jouw keuze?
Wie weet heb je nog wat tips om mee te geven alvoor ik er eentje bestel...
Laat er aub geen gras over groeien ;-)
alvast bedankt
Beste Iguana,
Eerst en vooral de beste wensen voor 2011 en om dan maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, ik ben nog steeds tevreden met m'n keuze voor de Hyundai H1. Ik blijf het een super wagen vinden. De motor ben ik ondertussen wat meer gewoon en weet nu dat je hem ook wel in de toeren mag jagen, wat ik bij m'n vorige bericht hier nog niet door had (lees: ik was nog voorzichtig in aan 't rijden). Dus, ja het is een diesel die in lage toeren al een mooi koppel levert, maar het is ook een direct ingespoten turbo die via het gaspedaal echt vooruit kan schieten. Dan merk je (op een mooi recht stuk) ook meteen de voordelen van achterwiel-aandrijving (naast de zo vaak gehoorde nadelen over het gedrag op gladde hellingen).
Ik heb de afgelopen weken echter ook wat probleempjes gehad. Eerst een kortsluiting door water in het elektrisch circuit van m'n trekhaak. Blijkbaar was op de één of andere manier dat stopcontact niet waterdicht meer (kan ook op een ander merk wagen gebeuren dus). Pech, maar het heeft me wel geleerd dat Hyundai Assistance (dat je normaliter 3 jaar gratis van Hyundai erbij krijgt en als je de extensie naar 5 jaar garantie neemt daar ook nog in zit) gewoon geleverd wordt door VAB. Die leveren je in België ook meteen een vervangwagen (wel wat kleinder dan de H1) en transporteren je H1 desnoods van de andere kant van het land naar je eigen garage (omdat ze zelf niet vonden wat er aan de hand was en de zekering voor de permanente stroom van de trekhaak in tegenstelling tot alle andere zekeringen blijkbaar niet hadden uitgetrokken). Kortom, ondanks m'n pech moet ik toch zeggen dat de service degelijk was, ook bij garage Devisch, waar men ondanks hun verlof-periode het probleem binnen de 24 uur had gevonden en opgelost (inclusief nieuw waterdicht stopcontact).
M'n pech was spijtig genoeg nog niet helemaal gedaan, want gisteren begaf dan plots de dak-DVD-speler het - wederom geen Hyundai-specifiek onderdeel en blijkbaar ingebouwd door Carcenter Zeebrugge, waar men me liet weten dat ik gewoon langs mocht gaan. Ze hebben de speler onmiddellijk vervangen door een nieuwe en dus ook dit probleempje was weer binnen de 24 uur verholpen. Dus ook weer lof voor de service van die mensen.
Kortom, tot op heden, ondanks de kleine kinks in de kabel, ben ik nog zeer tevreden met de keuze. Waar je wel zeker rekening moet mee blijven houden is het verbruik: reken toch op een gemiddelde van 10l / 100km en als je echt sportief rijdt zal je geen moeite hebben om daarboven uit te komen. Als ik Hyundai dan ook één ding zou mogen aanraden voor de volgende versie van deze H1 (of Grand Starex in andere delen van de wereld), zou het een zesde (LANNNGGE) versnelling zijn. Ik denk dat die het verbruik positief zou kunnen beïnvloeden (en de topsnelheid nog wat opkrikken - al is dat misschien niet meteen nodig). Aangezien Hyundai bij de vorige facelift ook de te grote antenne en het ontbreken van achterruiten-wisser (vanuit de Europese regio als probleempunten aangegeven) heeft aangepakt, lijkt het me best wel mogelijk dat ze ook de wens voor een zesde versnelling in een toekomstige versie wel eens zouden kunnen verwerken.
Hoe dan ook, met m'n ervaringen tot op heden blijf ik erbij dat prijs/kwaliteit (of eigenlijk kwaliteit/prijs) deze H1 ver boven de VW en Mercedes concurrentie uitsteekt en ook wat betreft service en kost van onderhoud zijn mijn ervaringen tot op heden zeer positief.
Met vriendelijke groeten,
K
Last edited by MisterK; 06/01/2011, 01:08.
Reden: Er uitsteken bij prijs/kwaliteit kon verkeerd begrepen worden, want bij eenzelfde kwaliteit is de H1 stukken goedkoper ...
Zaterdag ben ik mijn 3 seater-comfort gaan afhalen in de garage en tot nu toe niks dan lof uiteraard!
Ik had hiervoor een VW-caddy 1.4b (2001) op LPG, waarmee ik 200.000 km gebold heb, het is nog even wennen dus om economisch met deze machine te rijden, maar dat komt wel goed :p
Na de testritten bij VW (transporter) en Mercedes (vito) met een voertuig van dezelfde prijsklasse, was de keuze eigenlijk al snel gemaakt... bedankt voor dat extra zetje ;-)
Als je nog tips en tricks zou hebben mag je die uiteraard laten weten!
Ik zou heel graag de cabine achterin wat inrichten zodat ze kan dienen om in te overnachten met alle handigheidjes erin die maar mogelijk zijn, ik wil ermee gaan trekken door europa :p
Kan iemand me vertellen hoe groot de laadruimte is van zo een H-1 met achterbank ?
Bedoeling is om er stukken van 2m20 lengte in te laden. Is dat nog mogelijk of moetzen ze dan diagonaal ?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Kan iemand me vertellen hoe groot de laadruimte is van zo een H-1 met achterbank ?
Bedoeling is om er stukken van 2m20 lengte in te laden. Is dat nog mogelijk of moetzen ze dan diagonaal ?
Ik weet het niet vanbuiten, maar hij voldoet net aan de regels voor lichte vracht, dus als je z'n wielbasis effe opzoekt in de documentatie van Hyundai en je deelt die door 2, heb je de lengte van de koffer voor lichte vracht met 2e zitrij.
En ik kan wel al zeggen dat dat zeker minder dan 2m zal zijn en dat ik vrees dat zelfs diagonaal 2m20 wat te hoog gegrepen zal zijn.
Ik weet het niet vanbuiten, maar hij voldoet net aan de regels voor lichte vracht, dus als je z'n wielbasis effe opzoekt in de documentatie van Hyundai en je deelt die door 2, heb je de lengte van de koffer voor lichte vracht met 2e zitrij.
En ik kan wel al zeggen dat dat zeker minder dan 2m zal zijn en dat ik vrees dat zelfs diagonaal 2m20 wat te hoog gegrepen zal zijn.
Ik vreesde er al wat voor .... bij sommige merken maken ze de scheidingsmuur niet recht, maar gaan ze tot onder de achterste bank volledig en dan zou 2m mss wel moeten lukknen voor planken en panelen ....
Het zal dus een echte camionette eerder worden met enkel de voorste zitrij vrees ik. Toch bedankt !
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment