Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Trackrijden is éérst en vooral voor de fun. Sommige (zeker niet alle) trackers cultiveren ook een duidelijke "ik wil goed leren rijden" wens. Maar dan nog blijft de fun primeren, want als dat er niet meer is dan stop je er mee, 't is te kostelijk als 't niet leuk is en te weinig efficiënt als je op die manier een snelle klim richting motorsportwereld wil maken.
De grootste fun zit 'm in de voldoening over jezelf, niet in de voldoening over je auto, of de voldoening over je "plaats" in het peloton die dag on track. Al is dat laatste soms gelijk aan het eerste, voor sommigen. Anyway : de auto is een middel om het trackday'en te beleven, niet het doel op zich. En het is heel zeker geen ticket to fame, want 't is de piloot die de kudos verdient, ge krijgt geen gratis kudos door aan de meet te verschijnen met deze of gene kar.
Niettemin moet de auto je liggen, want als 'ie rijdt als een schele bok dan zit ge ook maar uw kas op te fretten. En dan edde geen fun. En daar gaat het om.
In zeer veel sporten geldt "lopen voor ge kunt wandelen = op uw bek gaan", en in autosport geldt dat imo ook. Nadeel is dat dat bij autosport erg vaak gepaard gaat met een serieuze factuur. Ge moet dat sowieso al incalculeren (want de kans op brokken is helaas reëel, zelfs al doe je aan tight risk management) en daar ruimte voor voorzien.
Maar het geldt ook wat betreft rijtechniek en niveau. Met de beste auto starten is een quasi-garantie op "minder snel leren" dan wanneer ge me een medium (snelle/goeie) kar start en uzelf uitdaagt om daar uit te halen wat eruit te halen valt (binnen de grenzen die je jezelf stelt inzake veiligheid), totdat ge zelf voelt dat ge de kar ontgroeid zijt. Er zijn mensen die elk half jaar (bij wijze van spreken) een snellere auto kopen om te tracken, omdat ze dan elkese keer dat ze gaan tracken, weer wat dichter bij 't hoogste podest komen. Zo word je sneller, maar door de auto en niet door jezelf.
Anderzijds zijn er ook mensen (en dat is geenszins stom of belachelijk of whatever, immers to each his own) geen reet geven om rijstijl en techniek, maar gewoon fun willen hebben en als ze daarbij dan ook nog eventjes bij de snellere zijn door een top kar, dan is dat mooi meegenomen. En dan heb je er ook nog die gewoon koste wat het kost de snelste willen zijn. Die laatste categorie is die waar ik niet graag mee samen rijd, btw.
Als ge een full spec voldoening zoekt, dus zowel content met de kar, maar ook voldoening over je (stijgende) eigen kunnen, dan *denk* ik dat de beste koop die is waarbij ge nu iets in huis haalt waar ge nu ook nog marge mee hebt, maar waarmee ge wél binnen afzienbare tijd (b.v. 20 of 50 trackdays, ik plak er maar iets op) "één" mee zijt, en daarna de kar ontgroeit.
Twee scenario's, in dit geval dus : 1) ge zit echt hard met "goed leren rijden" in uwe kop, en 2) ge wilt gewoon zo snel mogelijk een redelijk niveau bereiken om dan met een snelle kar op geestige en gecontroleerde wijze op trackdays bij de top inzake rondentijden te horen. (er zijn mengvormen maar dan ben ik nog 10.000 tekens bezig ) :
Koopt u een oudere, uitdagende, minder krachtige maar zeer wendbare kar aan die je uitrust zodat je volledig veilig bezig bent. Ik denk b.v. aan een 964 coupé (licht, wendbaar, maar 'ie zal je wel dwingen tot het leren rijden, omdat 't geen auto is die zoals een moderne GT3 't spoor houdt tot ver voorbij je eigen comfort- of balgrootte-grens) die je middels enkele slimme mods echt retestrak kan laten rijden (RS spec susp, remmen, enz.). Ik denk b.v. aan de kar van Raven93 (z'n grijze 911), iets in die aard. Een 996 GT3 clubsport kan ook een mogelijkheid zijn als je meteen al een echt snel ding wil, maar weet dat dat een boze rakker is die niet graag aan 't lijntje loopt, ge moet daar dus wel wat meer in werken.
Ik denk dat ge daarmee echt snel/veel leert, en dat ge na verloop van tijd zonder héél veel verlies die kar kunt wegdoen voor een step up. Na die 993 RS-spec zou dat b.v. een 996 RS kunnen zijn : duidelijk sneller, maar nog altijd erg licht, en uitdagend. Als ge van een 996 GT3 komt die ge ontgroeid zijt, dan zijt ge één van de beste piloten van de amateurpilotenwereld, en dat kunde elke richting uit.
Koopt u een 997/1 GT3 RS. Rete-efficiënt, en een hoop reserve waar een ietwat verstandige mens die dat als starterskar in huis haalt, voorzichtig mee omspringt en niet gaat provoceren. Dus altijd in 't achterhoofd houden dat ge de limieten van de kar niet (snel) moogt overschrijden.
Eentje huren bij Hertz en dan op circuit gaan peren is minder aan te raden, zeker als den baas van het verhuurbedrijf dan toevallig een race-cursus doet in een race prepped wagen die normaal gezien sneller zou moeten zijn dan de gehuurde P, en jij dan die kerel met zijn huurwagen gewoon inhaalt, en 'm zo doet koken van woede. Hé Wannes?
Trackrijden is éérst en vooral voor de fun. Sommige (zeker niet alle) trackers cultiveren ook een duidelijke "ik wil goed leren rijden" wens. Maar dan nog blijft de fun primeren, want als dat er niet meer is dan stop je er mee, 't is te kostelijk als 't niet leuk is en te weinig efficiënt als je op die manier een snelle klim richting motorsportwereld wil maken.
De grootste fun zit 'm in de voldoening over jezelf, niet in de voldoening over je auto, of de voldoening over je "plaats" in het peloton die dag on track. Al is dat laatste soms gelijk aan het eerste, voor sommigen. Anyway : de auto is een middel om het trackday'en te beleven, niet het doel op zich. En het is heel zeker geen ticket to fame, want 't is de piloot die de kudos verdient, ge krijgt geen gratis kudos door aan de meet te verschijnen met deze of gene kar.
Niettemin moet de auto je liggen, want als 'ie rijdt als een schele bok dan zit ge ook maar uw kas op te fretten. En dan edde geen fun. En daar gaat het om.
In zeer veel sporten geldt "lopen voor ge kunt wandelen = op uw bek gaan", en in autosport geldt dat imo ook. Nadeel is dat dat bij autosport erg vaak gepaard gaat met een serieuze factuur. Ge moet dat sowieso al incalculeren (want de kans op brokken is helaas reëel, zelfs al doe je aan tight risk management) en daar ruimte voor voorzien.
Maar het geldt ook wat betreft rijtechniek en niveau. Met de beste auto starten is een quasi-garantie op "minder snel leren" dan wanneer ge me een medium (snelle/goeie) kar start en uzelf uitdaagt om daar uit te halen wat eruit te halen valt (binnen de grenzen die je jezelf stelt inzake veiligheid), totdat ge zelf voelt dat ge de kar ontgroeid zijt. Er zijn mensen die elk half jaar (bij wijze van spreken) een snellere auto kopen om te tracken, omdat ze dan elkese keer dat ze gaan tracken, weer wat dichter bij 't hoogste podest komen. Zo word je sneller, maar door de auto en niet door jezelf.
Anderzijds zijn er ook mensen (en dat is geenszins stom of belachelijk of whatever, immers to each his own) geen reet geven om rijstijl en techniek, maar gewoon fun willen hebben en als ze daarbij dan ook nog eventjes bij de snellere zijn door een top kar, dan is dat mooi meegenomen. En dan heb je er ook nog die gewoon koste wat het kost de snelste willen zijn. Die laatste categorie is die waar ik niet graag mee samen rijd, btw.
Als ge een full spec voldoening zoekt, dus zowel content met de kar, maar ook voldoening over je (stijgende) eigen kunnen, dan *denk* ik dat de beste koop die is waarbij ge nu iets in huis haalt waar ge nu ook nog marge mee hebt, maar waarmee ge wél binnen afzienbare tijd (b.v. 20 of 50 trackdays, ik plak er maar iets op) "één" mee zijt, en daarna de kar ontgroeit.
Twee scenario's, in dit geval dus : 1) ge zit echt hard met "goed leren rijden" in uwe kop, en 2) ge wilt gewoon zo snel mogelijk een redelijk niveau bereiken om dan met een snelle kar op geestige en gecontroleerde wijze op trackdays bij de top inzake rondentijden te horen. (er zijn mengvormen maar dan ben ik nog 10.000 tekens bezig ) :
Koopt u een oudere, uitdagende, minder krachtige maar zeer wendbare kar aan die je uitrust zodat je volledig veilig bezig bent. Ik denk b.v. aan een 964 coupé (licht, wendbaar, maar 'ie zal je wel dwingen tot het leren rijden, omdat 't geen auto is die zoals een moderne GT3 't spoor houdt tot ver voorbij je eigen comfort- of balgrootte-grens) die je middels enkele slimme mods echt retestrak kan laten rijden (RS spec susp, remmen, enz.). Ik denk b.v. aan de kar van Raven93 (z'n grijze 911), iets in die aard. Een 996 GT3 clubsport kan ook een mogelijkheid zijn als je meteen al een echt snel ding wil, maar weet dat dat een boze rakker is die niet graag aan 't lijntje loopt, ge moet daar dus wel wat meer in werken.
Ik denk dat ge daarmee echt snel/veel leert, en dat ge na verloop van tijd zonder héél veel verlies die kar kunt wegdoen voor een step up. Na die 993 RS-spec zou dat b.v. een 996 RS kunnen zijn : duidelijk sneller, maar nog altijd erg licht, en uitdagend. Als ge van een 996 GT3 komt die ge ontgroeid zijt, dan zijt ge één van de beste piloten van de amateurpilotenwereld, en dat kunde elke richting uit.
Koopt u een 997/1 GT3 RS. Rete-efficiënt, en een hoop reserve waar een ietwat verstandige mens die dat als starterskar in huis haalt, voorzichtig mee omspringt en niet gaat provoceren. Dus altijd in 't achterhoofd houden dat ge de limieten van de kar niet (snel) moogt overschrijden.
Eentje huren bij Hertz en dan op circuit gaan peren is minder aan te raden, zeker als den baas van het verhuurbedrijf dan toevallig een race-cursus doet in een race prepped wagen die normaal gezien sneller zou moeten zijn dan de gehuurde P, en jij dan die kerel met zijn huurwagen gewoon inhaalt, en 'm zo doet koken van woede. Hé Wannes?
Zalig gewoon, dat is zo weer typisch een Wannes verhaal hé
Trackrijden is éérst en vooral voor de fun. Sommige (zeker niet alle) trackers cultiveren ook een duidelijke "ik wil goed leren rijden" wens. Maar dan nog blijft de fun primeren, want als dat er niet meer is dan stop je er mee, 't is te kostelijk als 't niet leuk is en te weinig efficiënt als je op die manier een snelle klim richting motorsportwereld wil maken.
De grootste fun zit 'm in de voldoening over jezelf, niet in de voldoening over je auto, of de voldoening over je "plaats" in het peloton die dag on track. Al is dat laatste soms gelijk aan het eerste, voor sommigen. Anyway : de auto is een middel om het trackday'en te beleven, niet het doel op zich. En het is heel zeker geen ticket to fame, want 't is de piloot die de kudos verdient, ge krijgt geen gratis kudos door aan de meet te verschijnen met deze of gene kar.
Niettemin moet de auto je liggen, want als 'ie rijdt als een schele bok dan zit ge ook maar uw kas op te fretten. En dan edde geen fun. En daar gaat het om.
In zeer veel sporten geldt "lopen voor ge kunt wandelen = op uw bek gaan", en in autosport geldt dat imo ook. Nadeel is dat dat bij autosport erg vaak gepaard gaat met een serieuze factuur. Ge moet dat sowieso al incalculeren (want de kans op brokken is helaas reëel, zelfs al doe je aan tight risk management) en daar ruimte voor voorzien.
Maar het geldt ook wat betreft rijtechniek en niveau. Met de beste auto starten is een quasi-garantie op "minder snel leren" dan wanneer ge me een medium (snelle/goeie) kar start en uzelf uitdaagt om daar uit te halen wat eruit te halen valt (binnen de grenzen die je jezelf stelt inzake veiligheid), totdat ge zelf voelt dat ge de kar ontgroeid zijt. Er zijn mensen die elk half jaar (bij wijze van spreken) een snellere auto kopen om te tracken, omdat ze dan elkese keer dat ze gaan tracken, weer wat dichter bij 't hoogste podest komen. Zo word je sneller, maar door de auto en niet door jezelf.
Anderzijds zijn er ook mensen (en dat is geenszins stom of belachelijk of whatever, immers to each his own) geen reet geven om rijstijl en techniek, maar gewoon fun willen hebben en als ze daarbij dan ook nog eventjes bij de snellere zijn door een top kar, dan is dat mooi meegenomen. En dan heb je er ook nog die gewoon koste wat het kost de snelste willen zijn. Die laatste categorie is die waar ik niet graag mee samen rijd, btw.
Als ge een full spec voldoening zoekt, dus zowel content met de kar, maar ook voldoening over je (stijgende) eigen kunnen, dan *denk* ik dat de beste koop die is waarbij ge nu iets in huis haalt waar ge nu ook nog marge mee hebt, maar waarmee ge wél binnen afzienbare tijd (b.v. 20 of 50 trackdays, ik plak er maar iets op) "één" mee zijt, en daarna de kar ontgroeit.
Twee scenario's, in dit geval dus : 1) ge zit echt hard met "goed leren rijden" in uwe kop, en 2) ge wilt gewoon zo snel mogelijk een redelijk niveau bereiken om dan met een snelle kar op geestige en gecontroleerde wijze op trackdays bij de top inzake rondentijden te horen. (er zijn mengvormen maar dan ben ik nog 10.000 tekens bezig ) :
Koopt u een oudere, uitdagende, minder krachtige maar zeer wendbare kar aan die je uitrust zodat je volledig veilig bezig bent. Ik denk b.v. aan een 964 coupé (licht, wendbaar, maar 'ie zal je wel dwingen tot het leren rijden, omdat 't geen auto is die zoals een moderne GT3 't spoor houdt tot ver voorbij je eigen comfort- of balgrootte-grens) die je middels enkele slimme mods echt retestrak kan laten rijden (RS spec susp, remmen, enz.). Ik denk b.v. aan de kar van Raven93 (z'n grijze 911), iets in die aard. Een 996 GT3 clubsport kan ook een mogelijkheid zijn als je meteen al een echt snel ding wil, maar weet dat dat een boze rakker is die niet graag aan 't lijntje loopt, ge moet daar dus wel wat meer in werken.
Ik denk dat ge daarmee echt snel/veel leert, en dat ge na verloop van tijd zonder héél veel verlies die kar kunt wegdoen voor een step up. Na die 993 RS-spec zou dat b.v. een 996 RS kunnen zijn : duidelijk sneller, maar nog altijd erg licht, en uitdagend. Als ge van een 996 GT3 komt die ge ontgroeid zijt, dan zijt ge één van de beste piloten van de amateurpilotenwereld, en dat kunde elke richting uit.
Koopt u een 997/1 GT3 RS. Rete-efficiënt, en een hoop reserve waar een ietwat verstandige mens die dat als starterskar in huis haalt, voorzichtig mee omspringt en niet gaat provoceren. Dus altijd in 't achterhoofd houden dat ge de limieten van de kar niet (snel) moogt overschrijden.
My 2 cents.
Ik kan je mening volledig delen, denk ik , die laatste is wel over budget (nu).
Eventjes iets anders. Stel dat ik toch maar snel wil leren en dus voor iets "lager" ga zonder veel waardeverlies bij doorverkoop: tip?
Een 996GT3 is dus een aartsmoeilijke kar...dju da ligt nu net binnen budget.
Eventjes iets anders. Stel dat ik toch maar snel wil leren en dus voor iets "lager" ga zonder veel waardeverlies bij doorverkoop: tip?
Legio mogelijkheden. Ik denk wel dat het in de regel goedkoper is om ene te zoeken die al "klaar" gemod staat (vind je af en toe wel in D), dan dat je zelf ene haalt en dan nog aan 't aanpassen gaat.
Als je niet terugschrikt van iets "oud" dat geen 6 vlak liggende cilinders heeft achteraan, maar dat wel nog altijd als één van de meest magistraal rijdende auto's is vandaag : 968 Clubsport met M030 optie. Als je daar geen tienduizenden km op zet en die auto goed verzorgt, ga je daar (schat ik) geen geld op verliezen (gebruikskosten niet meegeteld uiteraard).
Voorbeeld : klik. Deze heeft meteen alles wat je nodig hebt : sublieme balans, auto waarin je écht kan leren, kuipjes met multipoint gordels, geschroefde kooi (voorste deel neem je eruit om 'm te laten keuren), ... Staat te smeken om door een liefhebber gekocht te worden om op circuit losgelaten te worden.
Kost wel best veel geld voor "maar" een 4-pittertje met 240 pk. Als je 'n groter budget hebt dan kan ik zeer goed begrijpen dat 't jeukt om toch een elfer te halen met 360pk of meer...
Een 996GT3 is dus een aartsmoeilijke kar...dju da ligt nu net binnen budget.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je dat niet mag kopen? En aartsmoeilijk ... het is maar hoe je daar mee om gaat. Als ik b.v. zie hoe Raven93 en Tuur Bo door geregeld te tracken met veel verstand, gaandeweg de grens wat verleggend zonder ooit te overdrijven en zo steeds hun niveau opbouwden (en als je ziet hoe die nu rijden), dan moet dat ook perfect mogelijk zijn met een 996 GT3.
Het is een auto die enkele specifieke eigenschappen heeft, waaraan je je moet aanpassen, je moet er mee leren om gaan. En ja ze zijn bruut als je ze mismeestert. Maar dat is uiteindelijk elke sportwagen wel.
Zoals Daggidy zegt : ga daar eens mee rijden. En niet enkel met een 996 GT3, elke auto die je serieus overweegt zou je eigenlijk 'es tegoei moeten rijden. Enkel zo kan je voelen of dat iets voor jou is.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je dat niet mag kopen? En aartsmoeilijk ... het is maar hoe je daar mee om gaat. Als ik b.v. zie hoe Raven93 en Tuur Bo door geregeld te tracken met veel verstand, gaandeweg de grens wat verleggend zonder ooit te overdrijven en zo steeds hun niveau opbouwden (en als je ziet hoe die nu rijden), dan moet dat ook perfect mogelijk zijn met een 996 GT3.
Het is een auto die enkele specifieke eigenschappen heeft, waaraan je je moet aanpassen, je moet er mee leren om gaan. En ja ze zijn bruut als je ze mismeestert. Maar dat is uiteindelijk elke sportwagen wel.
Zoals Daggidy zegt : ga daar eens mee rijden. En niet enkel met een 996 GT3, elke auto die je serieus overweegt zou je eigenlijk 'es tegoei moeten rijden. Enkel zo kan je voelen of dat iets voor jou is.
Idd, ik met een 996GT3 ga je echt wel LEREN rijden. Hij is minder vergevingsgezind, maar hij zal dus ook je fouten sneller tonen. Je leert er volgens mij beter mee rijden dan meteen naar een 997GT3 te gaan bvb.
Comment