Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vertegenwoordiger : houding tov reclame op bedrijfswagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vertegenwoordiger : houding tov reclame op bedrijfswagen

Hallo allen,

Een poll voor alle vertegenwoordigers hier aanwezig, of bij uitbreiding iedereen die hun gedachtengang wil volgen. Na een discussie met een ondernemer eerder deze week wens ik graag jullie feedback.

In de desbetreffende onderneming zijn er 6 vertegenwoordigers + 2 hogere functies die van een bedrijfswagen genieten. Deze werden tot op heden aangekocht zonder reclame op de wagen.

Onlangs werd er een nieuwe wagen aangekocht door de firma met bestickering. Deze dient als inloopwagen voor nieuwe mensen of vervangingswagen bij schade of onderhoudsbeurten.

Gezien het mooie resultaat, grote zichtbaarheid en relatief lage kost is het dan ook mijn mening dat iedere nieuwe wagen dient van reclame voorzien te worden. Dit enkel naar de toekomst toe, namelijk iedere nieuw aangekocht wagen ter vervanging van de huidige of uitbreidingswagens. (dus geen oude gaan bestickeren)

De ondernemer acht dit echter bijzonder moeilijk verkoopbaar naar de vertegenwoordigers toe. Lees: deze vertegenwoordigers wensen blijkbaar niet dat het overduidelijk is dat zij met een firmawagen onder weg zijn?

Delen jullie deze mening of vinden jullie het eerder fair dat een bedrijf de wagen gebruikt als reclame-drager aangezien zij (grotendeels) de kosten draagt ?

Ter info: het gaat hem om BMW 1 en 3 series en een neutraal logo of merknaam (geen Durex, Always, Veet, etc. toestanden dus).

TOEVOEGING: gaat hem over 2 zijkanten van de wagen met 2 uni-kleuren en een dekking van 25 a 30% van het lakwerk. Neus, dak en achteraan niet bestickert.

Alvast bedankt voor een motivering van jullie stem.

Groeten,
    TheNxSyS
    64
    Positief, voor mij vormt dit geen enkel probleem
    23,44%
    15
    Negatief, ik wil niet met reclame voor het bedrijf rond rijden
    26,56%
    17
    Negatief, maar er kan over gesproken worden mits bonus en uniformiteit (iedereen rijdt ermee)
    45,31%
    29
    Geen mening
    4,69%
    3

The poll is expired.

Last edited by ; 12/05/2010, 18:52.

Zo een kleine sticker onderaan de achteruit vind ik persoonlijk niet echt storend.

Comment

Is iets groter, beneemt zowat de hele zijkant en is gevormd door 2 uni-kleuren.
      Al bij al denk ik 25 a 30% van lakwerk zijpanelen zou beplakt zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS Bekijk Berichten
        Is iets groter, beneemt zowat de hele zijkant en is gevormd door 2 uni-kleuren.
        Al bij al denk ik 25 a 30% van lakwerk zijpanelen zou beplakt zijn.
        Dat zou ik al minder leuk vinden.

Comment

Ge ziet dat niet als ge binnenin zit

Comment

Bij ons is dat enkele jaren terug afgeschaft.

TWee grote nadelen:

- Niemand vind het leuk om met grote stickers rond te rijden.
            - Veel telefoontjes naar aanleiding van 'associaal weggedrag'

Ook grote namen als delhaize hebben gestopt met reclame op hun vrachtwagens te zetten omdat het meer negatief is dan positief.
            2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
            2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Mijn vriendin haar bedrijfswagen is volledig bestickerd en daar maken wij geen enkel probleem van.
              Het feit of je al dat niet opvalt in positieve of negatieve zin (bv door je rijgedrag) ligt immers volledig aan jezelf, nietwaar?
              Last edited by ; 14/05/2010, 15:23.

Comment

Als de vertegenwoordigers ook privé rijden met die wagen, dan vind ik dat je niet zomaar ineens kan verlangen dat ze met reclame op hun wagen gaan rond rijden. Dat is een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden.

Het argument dat de werkgever de kosten draagt houdt geen steek. Ten eerste is een firmawagen een vorm van verloning en niet zomaar een cadeautje dat je krijgt van de werkgever. Een auto met reclame is voor een werknemer minder waard dan een auto zonder reclame, je verlaagt dus eigenlijk het loon. Ten tweede is het vooral de werkgever die profiteert bij het geven van een firmawagen, want dat komt hem veel goedkoper uit dan extra loon en een kilometervergoeding uit te betalen aan zijn vertegenwoordigers. Die tweede optie (loon + kilometervergoeding) wordt meestal ook niet geboden, en de werknemer wordt dus al min of meer "verplicht" om een firmawagen te aanvaarden waar hij dan ook privé mee zal "moeten" rijden.

Om dan als werkgever te gaan zeggen:"ja maar ik betaal dat hier wel, dus er komt reclame op!", vind ik dan ook een beetje hypocriet.
                Last edited by janvkn; 12/05/2010, 21:01.
                AutoMinded.be

Comment

Reclame (buiten een discrete kleine sticker op de achterruit) betekent een teruggave van de wagen

No go voor mij

Als het zo zit: km vergoeding en een hoger loon

Prive wil ik namelijk mezelf zijn en geen afgevaardigde van firma 'x'

Comment

Een bescheiden sticker op de kofferklep of achterruit is geen enkel probleem vind ik.
                    Een wagen van de firma rijdt bij ons alle kanten rond in het land. Onze doelgroep is niet echt de particuliere markt. Toch zorgt dit voor extra naambekendheid.

Nu zijn ze nog niet bestickerd, maar het speelt wel bij één van onze bazen. Heeft hij me toch ooit eens verteld tijdens een etentje *drunk*

2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Nee bedankt.

Mijn rijstijl is ook niet bepaald goede reclame, en wanneer ik niet voor mijn werk onderweg ben wil ik daar ook op geen enkele manier mee geasocieerd worden.

Comment

Ik rij liever geheel anoniem.

1. mensen hoeven niet te weten dat het om een bedrijfswagen gaat
                        2. Ik wil niet dat ze me herkennen aan de reklame en dat ik bijgevolg makkelijk te traceren ben ^^

Maar indien het maar om een klein stickerke gaat, waarom niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                          Een sticker zou ik geen probleem vinden. Teveel stickers wel.
                          Ik ben er trouwens zeker van dat mijn rijstijl (en die van mijn baas) geen reclame is voor de firma
                          reclame is reclame ...

Als iemand de website bezoek om je nummer te weten te komen dan is dat weer al een potentiële klant bij

Waarmee ik Simoni nu niet op verkeerde ideeën wil brengen natuurlijk !

Comment

Zoals bij bedrijfswagens bij Colruyt,, van dochterbedrijven, en niet de vrachtwagens of bestelwagens, hangt er een sticker naast de nummerplaat van een dochterbedrijf. Bvb een werknemer van Infoco heeft een stickertje naast zijn nummerplaat van een dochterbedrijf (zoals bvb Dats24)

Klein, niet storend. Een volledige wagen bestickeren vind ik al iets minder, maar zoiets vind ik wel ok. Als de personen in kwestie "betalen" voor die wagen + privé-gebruik genieten zou ik het ook niet appreciëren om met reclame van X rond te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                              Als de vertegenwoordigers ook privé rijden met die wagen, dan vind ik dat je niet zomaar ineens kan verlangen dat ze met reclame op hun wagen gaan rond rijden. Dat is een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden.

Het argument dat de werkgever de kosten draagt houdt geen steek. Ten eerste is een firmawagen een vorm van verloning en niet zomaar een cadeautje dat je krijgt van de werkgever. Een auto met reclame is voor een werknemer minder waard dan een auto zonder reclame, je verlaagt dus eigenlijk het loon. Ten tweede is het vooral de werkgever die profiteert bij het geven van een firmawagen, want dat komt hem veel goedkoper uit dan extra loon en een kilometervergoeding uit te betalen aan zijn vertegenwoordigers. Die tweede optie (loon + kilometervergoeding) wordt meestal ook niet geboden, en de werknemer wordt dus al min of meer "verplicht" om een firmawagen te aanvaarden waar hij dan ook privé mee zal "moeten" rijden.

Om dan als werkgever te gaan zeggen:"ja maar ik betaal dat hier wel, dus er komt reclame op!", vind ik dan ook een beetje hypocriet.
                              Volledig mee eens. 90% van de mensen die een bedrijfswagen "krijgen", geven daar een aardig stuk loon voor op. Je kan dan ook van je werknemers gaan verlangen dat ze een tattoo met de bedrijfsnaam op hun voorhoofd gaan beginnen te dragen . Ha ja, ze "krijgen" een loon, daar kan toch wel iets tegenover staan zeker? Is er overigens wat betreft fiscaliteit recent iets veranderd hier? Lijkt me dat de laatste maanden plots véél bedrijven aan het stickeren zijn gegaan...

Comment

Bedrijf waar ik tot enkele maanden geleden werkte was daar trouwens ook mee bezig. Alle bedrijfswagens kregen verplicht een, weliswaar redelijk discrete, sticker op de achterruit. Ze wilden echter ook alle werknemers die met hun eigen wagen reden de "kans" geven om een sticker van het bedrijf op hun wagen te plakken. In ruil daarvoor kregen ze eenmalig... een cadeaucheque van 25 euro . Hoe naïef kan een directie zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koentjes007 Bekijk Berichten
                                  Zoals bij bedrijfswagens bij Colruyt,, van dochterbedrijven, en niet de vrachtwagens of bestelwagens, hangt er een sticker naast de nummerplaat van een dochterbedrijf. Bvb een werknemer van Infoco heeft een stickertje naast zijn nummerplaat van een dochterbedrijf (zoals bvb Dats24)

Klein, niet storend. Een volledige wagen bestickeren vind ik al iets minder, maar zoiets vind ik wel ok. Als de personen in kwestie "betalen" voor die wagen + privé-gebruik genieten zou ik het ook niet appreciëren om met reclame van X rond te rijden.
                                  Hehehe, idd. Je kan ze gemakkelijk herkennen, met die groene DATS24-nummerplaathouders.

Ik heb zo ooit aan m'n chef voorgesteld om een sticker van Infoco op de wagens te zetten van de mensen die dat wilden. Hij vond dat een zeer goed idee. Toen ik zei dat dat voor 50 euro per maand aftrek op hetgene we (naast voordeel in natura) moesten betalen voor onze wagen, wel te doen zou zijn, vond hij dat ineens een heel slecht idee
                                  (toen was de uitleg dat Infoco geen klanten moest werven omdat ze maar 1 klant hebben, nl Colruyt. En ineens waren ze verbaasd dat niemand af kwam op hun personeelsadvertenties omdat Infoco niet gekend is , ze hebben het dan maar hernoemd in Colruyt Group Services, yeah)

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

edit`1

Comment

Mijn vader heeft zeker een tiental jaar gereden met reclame op zijn bedrijfswagen. Eerst was het een onopvallende sticker op de achterruit. Dit heeft ons dan ook nagenoeg nooit gestoord.

Rond 2005 veranderde de policy zodoende dat alle breaks van het wagenpark ook op de zijwanden het bedrijflogo moesten dragen, dit was dan een grote versie van het logo, en het sprong dusdanig ook meer in het oog.
                                      Hiermee was mijn vader niet opgezet, maar veel kan je daar als werknemer niet aan veranderen.

Nadat deze stickers geplaatst werden, was er een duidelijke stijging merkbaar van het aantal inbraken in de wagens. Vooral collega's die in de grotere steden woonden werden er het slachtoffer van.

Nu hangt er geen reclame meer op de auto. Het enige waaraan je kan merken dat het een firmawagen is, is dat de plaathouder is van een garage die een kleine 100 km verder ligt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS Bekijk Berichten
                                        Hallo allen,

Een poll voor alle vertegenwoordigers hier aanwezig, of bij uitbreiding iedereen die hun gedachtengang wil volgen. Na een discussie met een ondernemer eerder deze week wens ik graag jullie feedback.

In de desbetreffende onderneming zijn er 6 vertegenwoordigers + 2 hogere functies die van een bedrijfswagen genieten. Deze werden tot op heden aangekocht zonder reclame op de wagen.

Onlangs werd er een nieuwe wagen aangekocht door de firma met bestickering. Deze dient als inloopwagen voor nieuwe mensen of vervangingswagen bij schade of onderhoudsbeurten.

Gezien het mooie resultaat, grote zichtbaarheid en relatief lage kost is het dan ook mijn mening dat iedere nieuwe wagen dient van reclame voorzien te worden. Dit enkel naar de toekomst toe, namelijk iedere nieuw aangekocht wagen ter vervanging van de huidige of uitbreidingswagens. (dus geen oude gaan bestickeren)

De ondernemer acht dit echter bijzonder moeilijk verkoopbaar naar de vertegenwoordigers toe. Lees: deze vertegenwoordigers wensen blijkbaar niet dat het overduidelijk is dat zij met een firmawagen onder weg zijn?

Delen jullie deze mening of vinden jullie het eerder fair dat een bedrijf de wagen gebruikt als reclame-drager aangezien zij (grotendeels) de kosten draagt ?

Ter info: het gaat hem om BMW 1 en 3 series en een neutraal logo of merknaam (geen Durex, Always, Veet, etc. toestanden dus).

TOEVOEGING: gaat hem over 2 zijkanten van de wagen met 2 uni-kleuren en een dekking van 25 a 30% van het lakwerk. Neus, dak en achteraan niet bestickert.

Alvast bedankt voor een motivering van jullie stem.

Groeten,
                                        TheNxSyS
                                        Ik zou de wagens zeker bestickeren! Een trendy, niet al te grote bestickering stoort me totaal niet. De auto's die wij hebben voor onze vertegenwoordigers zijn ook bestickerd en dat levert een zeer herkenning op!

Ik vind trouwens dat de vertegenwoordigers in kwestie daar niks op te zeggen hebben. De auto's zijn van de firma en de firma beslist wat ze er mee doen, punt!

Comment

Working...
                                        X