Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Je kan het nummer van je roze kaart ingeven op de website van GOCA denk ik, daar staan in principe alle toegestane maten op.
edit: hier dus http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
Keuring > personenwagens > banden > dan onderaan de pagina, toegestane banden
waar kan je eigenlijk de toegestane bandenmaat vinden voor je wagen?
want de index van men huidige banden is 95Y
Doorheen alle types die op je gelijjkvormigheidsattest staan wat is de laagste snelheidsindex en lastindex? Die 2 mag je gebruiken.
Bij mij staan daar ook rare zaken op. Zo zou op een 17" enkel 94 toegestaan zijn en op een 16" 91. Terwijl je evengoed 91 mag gebruiken op een 17" velg.
de 2de waren besteld in 17inch de eerste zijn 18inch en net in promo en komen dus even duur/goedkoop uit (50€ verschil)
winterbanden in 17 of 18inch geven dus geen verschil qua wegligging? want er is wel een breedte verschil natuurlijk (215 tegenover 235)
De banden in 18" gaan een pak duurder uitkomen normaalgezien.
Qua wegligging moet je je geen zorgen maken, als het niet sneeuwt is het slechter dan zomerbanden, als het wel sneeuwt is het beter dan zomerbanden.
Velgen zijn trouwens lelijk imho
En qua snelheids-/laadindex: gewoon op gelijkvormigheidsattest kijken. Hoewel snelheidsindex lager mag zijn als je een stickertje plakt
Pas in winterse omstandigheden (sneeuwtapijt + de drap van erna) zal je merken dat een smallere band zijn voordelen heeft. Hoe smaller de banden, hoe kleiner 't contactoppervlak weg <-> band, hoe groter de door het gewicht van de auto uitgevoerde druk per cm² (cfr. naaldhakken vs. olifant )... en dus ook hoe vlugger je terug grip krijgt in de sneeuw.
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Zowieso als je 205/55R16, 225/55R16 of 225/45R17 kan leggen op je wagen zou ik die maat als winterband nemen, heb de indruk dat dat zowat de meest voorkomende maten zijn, en dus prijstechnisch best interessant. En als ik al zie waar ik vorige winter met mijn Roadstone 225/55R16 door kon ploegen volstaat dat ruimschoots voor Belgische winters.
wrm dan geen 195/65/R15 leggen als je nu zomerbanden r16 hebt?
Die MO staat voor Mercedes Original, dus blijkbaar is er toch écht een verschil in kwaliteit dan? Of zou dat toeval zijn en ze geen zonder MO kunnen vastkrijgen hebben?
Dat zijn banden die gemaakt zijn voor de specifieke eisen van Mercedes. Het kan zijn dat het profiel lichtjes veranderd. Ik heb onlangs zelf het verschil gezien tussen 2 banden in dezelfde maat en profiel. De loopvlakbanen verschilden tussen beide banden. Op zich is er geen wereld van verschil
De pagina die je zocht is niet gevonden. Deze bestaat niet (meer) of is verhuisd naar een andere plaats op onze site. Wij vragen je te controleren of je het juiste adres hebt ingevoerd. Let ook op het gebruik van punten in plaats van bijvoorbeeld een komma.
(ANWB gebruikt dezelfde test/resultaten).
De Nokians zijn denk ik meer een maat voor Scandinavische landen, presteren heel erg goed in extreme omstandigheden (ijs maw), maar scoren beduidend minder in het milde Belgische klimaat.
In de maat 225/45R17H strijkt de Michelin Alpin A4 met de hoogste eer
Deze zullen er bij mij onder komen te liggen. Volledig nieuwe band met heel knappe resultaten
Heb ik mislezen als ik veronderstel dat de Nokians bij de winterbanden top of the bill zijn ??
Dat heb je niet mislezen.
Maar zolang je niet op een skipiste gaat rijden, maar in Belgie ben je "beter" af om voor iets als Michelin ofzo te kiezen, omdat de keren dat we hier echt door de sneeuw moeten ploegen heel zeldzaam zijn.
Maar zolang je niet op een skipiste gaat rijden, maar in Belgie ben je "beter" af om voor iets als Michelin ofzo te kiezen, omdat de keren dat we hier echt door de sneeuw moeten ploegen heel zeldzaam zijn.
Mijn Fulda's komen morgen aan.
Blijf het jammer vinden dat je weinig keuze hebt in 205/55 R 15
Heb ik mislezen als ik veronderstel dat de Nokians bij de winterbanden top of the bill zijn ??
Nokian is inderdaad een Scaninavische constructeur, die hebben veel frequenter te maken met winterse omstandigheden dus qua ervaring zit het daar zeker niet mis.
Maar om daaruit te concluderen dat ze 'top of the bill' zijn lijkt me wat kort door de bocht. Wij wonen hier in België, niet in Scandinavië, en onze winterse omstandigheden komen niet overeen met die van hun. Een groot deel van Scandinavië is in de winter permanent ondergesneeuwd, wij hebben hier vooral te maken met koud en bevroren asfalt, nattigheid, vettig wegdek, ... en af en toe ook wat ijs en sneeuw.
Je gaat met Nokian's geen slechte zaak doen in de winter, maar ik houd het liever op één van de A-merken. Conti (TS790/810/830) en Dunlop M3/3D zijn vaste waardes in dit segment, Michelin Pilot Alpin 4 blijkt goed te zijn maar de 2 en 3 leken zich vooral te onderscheiden op droog wegdek en tekort te schieten in besneeuwde omstandigheden, de oudere Goodyear Ultragrips waren dan weer top in de sneeuw. Met één van die rubbers zit je nooit verkeerd.
Ok, bedankt. Ik was zinnens om mijn twee dochters ieder een set winterbanden cadeau te doen en dacht aan Nokians dus, maar als men het zo stelt is het inderdaad eerder uitzondering dan regel dat men het hier, op het gebied van sneeuw en ijs, zo bont maakt. Dus de winterbanden van "onze locale" merken zullen dan wel voldoen. Even checken voor Continental, Dunlop, Michelin e.d.
Comment