Mededeling

Collapse
No announcement yet.

winterbanden merk? maat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Maar de extremen maken hooguit enkele percenten van het totaal uit, want het grootste deel van het jaar is het hier net "matig". Zoals in onze winters. En de Nokians scoorden in verschillende tests die ik al las, beduidend minder op zo goed als elk vlak (uitgezonderd ijs en in mindere mate sneeuw) dan de beste winterbanden die er voor ons milde zeeklimaat zijn.
    Jouw redenering gaat even goed op voor jouw denkfout, immers: wat ben je met een top-winterbanden die hier nooit (of érg zelden) de omstandigheden ziet waarin 'ie uitblinkt, en in de omstandigheden waarin 'ie minder goed is (omdat 'ie daar niet voor is gemaakt) continu zal moeten presteren?
    Voor woon-werkverkeer zal ik nooit de limieten van beide soorten banden benaderen, en uit voorgaande posts kan ik net afleiden dat de Nokians het zeer goed doen op droge baan (90% van m'n dagelijks ritje ligt de baan droog) ..
    Hoezo 'denkfout'? In de winter ga ik op skireis, dus dan wil ik 1 van de beste banden die er is voor die omstandigheid.
    In de zomer, nu en dan eens op de ring gaan sjezen, en daarvoor heb ik deftige zomerbanden. That's it.
    Dus bvb all-season rubbers zouden voor mij een ramp zijn op skireis, en op de Ring.

    Wat echter vooral belangrijk is voor mij, buiten het feit van aangepaste banden te hebben volgens de seizoenen, is de staat van de banden.
    Een nieuwe winterband zal beter presteren in de zomer, dan een versleten zomerband... ik gooi m'n banden weg eens ze geen 3,5mm profiel meer hebben.
    Ik denk dat ik me zo goed mogelijk aanpas dus.

    .

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      In de laatste test in AMS scoren ze pover. Ze zijn erg goed op ijs, maar ze zijn nauwelijks tot niet beter dan de "West-Europese" winterbanden op sneeuw, en duidelijk slechter dan de top op droog en nat. Voor onze milde winters eigenlijk niet aan te raden, temeer omdat ze nauwelijks goedkoper zijn dan b.v. een Dunlop SP Winter Sport 3D.

      Als 'k 't me goed herinner werd de top-3 bevolkt door de Continental WinterContact TS830, de Michelin Pilot Alpin 4 en ... nog ene, maar 'k ben effe kwijt welke. De Dunlop SP Winter Sport 3D doet 't nog altijd goed, maar door z'n ouderdom begint 'ie toch eerder naar 't middenveld af te zakken. De nieuwste winterbanden (zoals die Conti's TS810 en TS830) zijn beduidend beter.
      Die banden waren vorig jaar op m'n swift gemonteerd, en dat was een echte ramp.
      Alhoewel, op m'n ouwe e36 had ik een ouder type ContiWinter(ts790 dacht ik) en die waren schitterend.

      Ik heb nu Nokians, omdat die op m'n pa z'n IX55 ronduit formidabel waren vorige winter.
      Voor hetzelfde geld zijn ze op mijn kar een ramp.

      Ongeacht welk merk iemand koopt, je kan het toch enkel toejuichen dat ze winter- en zomerbanden monteren bij het daarbij horend seizoen.

      Comment


      • #83
        Mijn audi A3 wordt eind oktober geleverd met 15" met ecobanden. Ik wou van deze set velgen ineens mijn winterset maken en volgende zomer 17'' opleggen.

        Kent iemand de juiste maat van deze standaard R15 banden die geleverd bij nieuwe Audi? Dan kan ik reeds bestellen en misschien ineens laten placeren bij levering.

        Comment


        • #84
          Ik rij nu al 2 winters rond met Nokian WR G2 in de maat 225/50/17 en heb nog nooit een betere winterband gehad,zowel bij regen,sneeuw,ijzel en droog weer.
          Zolang het niet warmer is dan een 7°C welteverstaan.
          En het is niet dat ik rustig rond rijd als een ouwe knar hé.
          Op de vivaro steken Dunlops,welk type moet ik eens bekijken,en daar ben ik ook zeer tevreden van.
          Normaal gezien ben ik voor dit laatste merk niet te vinden door slechte ervaringen met zomerbanden.
          Wat ik hieruit kan besluiten is dat het ene merk of type voor een bepaalde wagen wel presteert en voor de andere niet.

          Comment


          • #85
            Op de Z4M blijven de PA2 en PA3 liggen.

            Op de 120d van 'm vrouw zullen waarschijnlijk 17" velgen met PA4 komen.

            Comment


            • #86
              Is 't eigenlijk erg om dezelfde velgen voor je winter- en zomerbanden te gebruiken ?

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door fredoo Bekijk Berichten
                Is 't eigenlijk erg om dezelfde velgen voor je winter- en zomerbanden te gebruiken ?
                Waarom zou dat erg zijn?
                Je moet telkens naar de garage of de bandenboer om uw banden te laten demonteren/monteren/uitbalanceren.... en als je een extra set banden+velgen hebt, kan je ze zelf versteken.
                Dat kost elk jaar dus 2x een rit naar de garage/bandencentrale, betalen voor het versteken van de banden, elke keer lichte beschadiging aan de velgen door monteren/demonteren/balanceren(zeker met gewichtjes aan de buitenrand...) van de banden...

                Voor mij persoonlijk dus liever een volledige winterset.
                4 Extra velgen kosten nu ook niet zo veel, en weegt niet op tegen het extra gemak, en je hebt eens een 'nieuwe' look elke 6 maand.

                Comment


                • #88
                  Gisteren voor het eerst winterbanden laten steken, en naar aanleiding van deze test is dat Goodyear UltraGrip 7+ geworden. 185/60 in 14 inch, net dezelfde maat als mijn zomerbanden (die waren ondertussen gare BF Goodrich van de vorige eigenaar)

                  Leuke band die UltraGrip! Gek genoeg stiller dan mijn zomerband , comfortabeler, en je voelt aanvankelijk bij het insturen de lamellen zich wel een beetje zetten, maar eens dat gebeurd is zeer spoorvast. Zelfs iets levendiger, in de zin van overstuurder op het gas. Communicatie is goed, glijdt subtiel en progressief.

                  Ben eens benieuwd voor regen, koude, sneeuw, ijs,...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                  Bestelt
                  1995 Mazda MX-5 1.8

                  Comment


                  • #89
                    Verschil in koude omstandigheden zal enorm zijn.

                    En ge kunt dus al nagaan wat 't leggen van nieuwe goeie sportbanden zou gegeven hebben na die ouwe BF'kes.

                    Trouwens, op 'n MX5 lijken semi's mij als daily rubber in de lente/zomer zeer goed doenbaar, en dat moet een fenomenale wegligging geven. (zolang je niet onder de 1,5 mm profiel komt zijn die zeker niet slechter dan gewone zomerbanden als 't vochtig is ... enkel staand water is een probleem dan)

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Verschil in koude omstandigheden zal enorm zijn.

                      En ge kunt dus al nagaan wat 't leggen van nieuwe goeie sportbanden zou gegeven hebben na die ouwe BF'kes.

                      Trouwens, op 'n MX5 lijken semi's mij als daily rubber in de lente/zomer zeer goed doenbaar, en dat moet een fenomenale wegligging geven. (zolang je niet onder de 1,5 mm profiel komt zijn die zeker niet slechter dan gewone zomerbanden als 't vochtig is ... enkel staand water is een probleem dan)
                      En 't kost 'geen bal' in mijn maat (wel 15" voor de zomer, denk ik)
                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                      Bestelt
                      1995 Mazda MX-5 1.8

                      Comment


                      • #91
                        *jaloers*

                        Miljaar seg semikes voor nen E30 bijvoorbeeld of idd voor een 1st gen MX5, da's idd pokkecheap.

                        (bij mij, 17", gaat dat ook nog in de reden, al komt 225/45R17 nu geleidelijk aan wel al tegen de 200 EUR ... maar da's nog niks vergeleken met de brede 19" die GT3's en GTR's en zo nodig hebben)

                        Comment


                        • #92
                          Op mijn Mondeo worden enkel de banden veranderd (ook 18"). Geen problemen mee gehad. Doet er mij aan denken dat ik moet bellen voor een afspraak, thanks!

                          Comment


                          • #93
                            Sinds vorige week staat m'n wagen terug op wintersloefkes... (iets sneller dan voorzien aangezien ik een van m'n zomerbanden stukgereden had en deze niet voorradig was)

                            Zomerbanden: Michelin Pilot Sport - 205/50R17 89Y

                            Winterbanden:

                            Vooraan: Pirelli Sottozero W240 Serie 2 - 205/50R17 93V
                            Achteraan: Pirelli Sottozero W240 - 205/50R17 93V

                            M'n winterbanden vooraan zijn nieuw sinds begin dit jaar na het stukrijden van 2 banden (en velgen) door een put in de weg... Ik ben aan het twijfelen om achteraan ook 2 nieuwe te steken maar ergens vind ik het de moeite niet meer... De banden achteraan hebben amper 20 à 30.000km achter de rug en zijn nog quasi nieuw en anderzijds is m'n wagen "afgeschreven" en moet ik wss volgend jaar een nieuwe kiezen...

                            Maar langs de andere kant merk ik wel een duidelijk verschil in grip tussen de Sottozero en de Sottozero Serie 2... Moeilijke keuze

                            Comment


                            • #94
                              Is altijd gevaarlijk om banden met verschillende "grip" op de voor- en achterassen te hebben. (Had vroeger op de Mini vooraan sneeuwbanden met studs (geen winterbanden want dat bestond toen gewoon niet) en achteraan de gewone zomerband (Dunlop Sport) en op een bepaalde dag met vastgereden en bevroren sneeuw wegdek (er werd vroeger geen zout gestrooid) moest ik, in een lichte bergaf, wat inhouden wegens het andere verkeer, dus ik liet gewoon het gas los en mijn achterste stond nog rapper voor mij dan ik het hier kan typen. (Die studs die "beten" echt in de bevroren sneeuw en het achterste dat bolde en gleed maar wat mee).

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                Gisteren voor het eerst winterbanden laten steken, en naar aanleiding van deze test is dat Goodyear UltraGrip 7+ geworden. 185/60 in 14 inch, net dezelfde maat als mijn zomerbanden (die waren ondertussen gare BF Goodrich van de vorige eigenaar)

                                Leuke band die UltraGrip! Gek genoeg stiller dan mijn zomerband , comfortabeler, en je voelt aanvankelijk bij het insturen de lamellen zich wel een beetje zetten, maar eens dat gebeurd is zeer spoorvast. Zelfs iets levendiger, in de zin van overstuurder op het gas. Communicatie is goed, glijdt subtiel en progressief.

                                Ben eens benieuwd voor regen, koude, sneeuw, ijs,...
                                nog steeds content van? Ik denk dat ik me ook een setje Ultragrip 7+ ga aanschaffen... van die GW3 was ik indertijd iig content!
                                In de meeste tests lijken ze ook wel goed te scoren. Gemiddeld goed op het droge en bovengemiddeld goed in de sneeuw.

                                Comment


                                • #96
                                  m'n pa heeft die liggen iirc, en das best een deftige winterband.

                                  ik moet ook eens opzoek gaan, en vooral voor de 190. Eens een setje TS810 (of 830?)'s bestellen denk ik.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Donderdag ga ik het verschil tussen zomer en winterbanden eens aan den lijve gaan ondervinden.
                                    Uitnodiging gekregen van GoodYear voor een Safe Driving Experience

                                    Het programma.

                                    - Remmen en uitwijken op een glad wegdek

                                    - Ervaar zelf het verschil tussen winter- en zomerbanden

                                    - Een RunOnFlat testdrive, waarbij u zelf kan ondervinden hoe goed een auto met een lege RunOnFlat-band rijdt

                                    - Hoe omgaan met aquaplaning: beheers je wagen bij aquaplaning zowel rechtdoor als in de bochten

                                    - Doe de slalom! Ondervind zelf de moeilijkheidsgraad van de befaamde slalomtest en optimaliseer je reactiesnelheid
                                    Last edited by ; 19/10/2010, 03:28.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                      m'n pa heeft die liggen iirc, en das best een deftige winterband.

                                      ik moet ook eens opzoek gaan, en vooral voor de 190. Eens een setje TS810 (of 830?)'s bestellen denk ik.
                                      nieuw? of okkosje?
                                      TS810 moet niet onderdoen voor TS830 denk ik.

                                      En aangezien jouw 190 al een oude auto is mag je ook gerust oude banden steken hé... dat drift beter

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER Bekijk Berichten
                                        Donderdag ga ik het verschil tussen zomer en winterbanden eens aan den lijve gaan ondervinden.
                                        Uitnodiging gekregen van GoodYear voor een Safe Driving Experience

                                        Het programma.

                                        - Remmen en uitwijken op een glad wegdek

                                        - Ervaar zelf het verschil tussen winter- en zomerbanden

                                        - Een RunOnFlat testdrive, waarbij u zelf kan ondervinden hoe goed een auto met een lege RunOnFlat-band rijdt

                                        - Hoe omgaan met aquaplaning: beheers je wagen bij aquaplaning zowel rechtdoor als in de bochten

                                        - Doe de slalom! Ondervind zelf de moeilijkheidsgraad van de befaamde slalomtest en optimaliseer je reactiesnelheid
                                        Moet zeer informatief zijn en vooral om te doen
                                        2006 - Opel Astra H COSMO 1.7 CDTI

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                                          nieuw? of okkosje?
                                          TS810 moet niet onderdoen voor TS830 denk ik.

                                          En aangezien jouw 190 al een oude auto is mag je ook gerust oude banden steken hé... dat drift beter
                                          kga zien wat nieuwe kosten.

                                          En dat driften zal zo ook wel gaan.... nu is dat echt erover, kar is diréct weg

                                          Comment

                                          Working...
                                          X