Mededeling

Collapse
No announcement yet.

G-klasse of M-klasse

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Eigenlijk is dat anno 2011 wel een gigantisch decadente kar zo'n G. Maar ongetwijfeld wel leuk om mee te rijden
    Dat wel.

Desalniettemin vind ik wel dat ze enorm veel moeite doen om hun gamma 'up-to-date' te houden met de ecologische trend die de dag van vandaag de autosector toch heel wat parten speelt. Met name hun BLUETEC-technologie (AdBlue die ingespoten wordt bij de uitlaatgassen) en de 'zuinigere' (lees niet: plezantere?) 4-cilinder dieselmotoren in de ML-, S-klassen. En zo zijn er nog wel wat...

Het blijft natuurlijk één van de meest niet-aerodynamische wagens op de markt met een gewicht van dik 2300 kg, dus een verbruik van 8 liter mag er ook niet verwacht worden... Nuja, onze huidige ML verbruikt toch ook een 11 liter (gecombineerd), wat ik persoonlijk ook niet weinig vind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      je had moeten pinken toen je de fiester voorbijstak

thx leuke filmpjes
      Had ik inderdaad kunnen doen!

Wist zelf niet dat er een deel van het telefoongesprek op staat met vaderlief...

"Kzoe pertank geirn ne kjir ein daj ne kjeer mee ried..."

Comment

ik denk dat het duidelijk is....

Official Music Video for Roxette - Listen To Your Heart (1988)Follow Roxettes Official Spotify Playlist:https://open.spotify.com/playlist/5njHvoLZkaabXUDGXyg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sebke Bekijk Berichten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten

Waarom komt er bij mij enkel die link en bij Burie die kaderkes.. ?
            Dat is precies veel beter ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sebke Bekijk Berichten
              Waarom komt er bij mij enkel die link en bij Burie die kaderkes.. ?
              Dat is precies veel beter ...
              Bij het invoervenster (als je een reactie a/h typen bent) op het logo van YouTube klikken en dan je link daartussen plaatsen...

Comment

Die G is alleszins een andere testwagen dan diegene die ik eens gehad heb voor een weekend.
                Diegene die ik had was zwart - zwart, voor mij dé combo.
                Ik had hoge verwachtingen , maar ze zijn dan ook volledig ingelost.
                Alleen spijtig dat er tweedehands nagenoeg geen te vinden zijn met de juiste specs, kleurencombinatie, prijs, ...
                Ik was uiteindelijk ook uitgekomen bij de G omdat deze er qua looks sowieso bovenuit steekt. Tijdloos en knap.
                Het rijcomfort vond ik echt goed ( heb nu niet vergeleken met een GL of ML ) en het overzicht was zoals in een camionet dus ook een serieus pluspunt.
                Verbruik: altijd planché 14 a 15 liter, normale rijstijl rond de 12 , dus rustig moet toch wel 10 a 11 geven veronderstel ik.. Wat voor een zware wagen naar mijn mening aanvaardbaar is.
                En ook 1 van de weinige wagens waar je zoveel in kan steken door z'n hoekige vorm.
                Waardevast is hij wel, als je de tweedehandsprijzen ziet. Maar de tweedehandsmodellen blijven ook wel zeer lang staan. ( ik volg het nu al een dik jaar en ik zie er maar af en toe een nieuwe bij komen en vooral , ik zie veel dezelfde staan )
                Maar in mijn geval zou ik sowieso langer dan 4 jaar met die wagen rijden. Dus waardevast is relatief.. En ik vrees er ook voor dat je in België een G makkelijk kwijt geraakt..
                De G moet het in mijn ogen alleen onderdoen tegenover de ML als je echt veel (snelweg)km's moet doen en als je de toch grotere laadmogelijkheden van de G t.o.v. ML niet nodig hebt. En voor mij het allerbelangrijkste puntje : de prijs.

Comment

Een mooi testverslag die mijn persoonlijke bevindingen van de "G" perfect weerspiegelen...

De Mercedes-Benz G-Klasse is al dertig jaar op de markt en is in al die tijd nooit door Autozine getest. Schande! Maar nu is er alsnog een goede aanleiding om met deze oer-terreinauto van Mercedes op stap te gaan: er is een speciale uitvoering om de dertigste verjaardag te vieren. Maar is het wel zo'n goed idee om anno 2009 een auto te kopen die in feite sterk verouderd is?
                  Wie dertig wordt, wil wat bereikt hebben in het leven. En daar is de G-Klasse als geen ander in geslaagd. Deze pure terreinauto van Mercedes-Benz heeft overwinningen geboekt in de legendarische Parijs-Dakar rally. Bij het Nederlandse leger en de marechaussee bewijst de G-Klasse zich dagelijks onder de zwaarste omstandigheden. Net zo makkelijk biedt deze alleskunner optimale veiligheid aan de Paus.

Terreinauto

De G-Klasse dankt die successtory aan het pure karakter: dit is geen SUV die er alleen stoer uitziet maar eigenlijk niets kan. De G-Klasse is een terreinauto van het puurste soort en daarvan zijn er nog maar heel weinig over. Wel is de "G" sinds z'n introductie in februari 1979 aangepast en gemoderniseerd, maar de basis bleef grotendeels gelijk.

De G-Klasse is geen auto die zich door middel van elektronica kan gedragen als een terreinauto, dit ís een terreinauto. Alhoewel elektronica heel veel hulp kan bieden, is mechaniek in de regel veel sterker en duurzamer. De G-Klasse kan niet meer dan bijvoorbeeld een GLK (de kleinste terreinauto van Mercedes), maar komt in alle situaties wel beduidend verder. De G-Klasse kan steilere hellingen beklimmen, kan diepere modder doorwaden en is dankzij het pure karakter beter te beheersen voor de bestuurder.

De testauto is gefotografeerd in een terrein waar vele andere terreinauto's en SUV's ook zijn getest. Hellingen die die auto's niet of slechts met moeite wisten te beklimmen, neemt de G-Klasse met een gemak alsof het verkeersdrempels zijn! Dankzij de forse bodemvrijheid (21 cm) zijn er maar weinig obstakels waar de G-Klasse omheen moet, meestal is er overheen geen probleem. Ook door mul zand, waar moderne SUV's alle elektronische hulpmiddelen bijzetten om grip te houden, rijdt de G-Klasse alsof het asfalt is!

Om nog duidelijker te maken hoe capabel de G-Klasse is: in het terrein presteert deze "Geländewagen" zelfs zonder gebruik te maken van de vele off-road voorzieningen beter dan menig moderne SUV mét! Want de G-Klasse beschikt over heel wat hulpmiddelen om zelfs het zwaarste terrein te overwinnen. Dankzij "lage gearing" (speciale, zeer lage versnellingsbakverhoudingen) kunnen extreme hellingen (80%) worden beklommen of kan veilig worden afgedaald. De wielen zijn op de uiterste hoeken geplaatst, zodat de bumpers de grond niet raken bij klimmen of dalen (inloophoek: 36 graden, uitloop 27).

Voor los zand of diepe modder zijn drie "diff locks" beschikbaar. Normaal gesproken gaat de kracht van de motor naar het wiel dat het lichtste draait. Maar in bijvoorbeeld zand, is dat het wiel dat juist geen grip heeft. Zowel de voor- als de achteras, als de verbinding tussen beide assen kan naar wens worden "gelocked" om dit soort situaties te voorkomen. De wielen zijn dan rechtstreeks met elkaar verbonden, zodat de kracht van de motor naar het wiel met de meeste grip gaat.

Motor

De testauto is voorzien van een drie liter, zescilinder dieselmotor die wederom helemaal is bedoeld voor terreinrijden. Mercedes zal het niet bewust hebben gedaan; maar mede door de kenmerkende cadans van de motor klinkt de G-Klasse meer als een vrachtwagen dan als een personenauto!

Al bij lage toeren is veel kracht beschikbaar (540 Nm trekkracht bij 1.600 toeren per minuut) en dit is zeer exact te doseren. De standaard gemonteerde automaat voelt de bestuurder goed aan en is ook sequentieel te schakelen.

On-road

De keerzijde van dit alles is dat de G-Klasse buiten het terrein heel wat minder weet te behagen. De auto voelt groot, grof en zwaar. De prestaties van de "320 CDI"-motor zijn ruim voldoende om met het overige verkeer mee te komen, maar daar blijft het bij. Een vlotte tussensprint of bliksemsnelle inhaalactie is er voor deze dieselende kolos niet bij. De remweg is onwennig lang en zelfs in de flauwste bocht helt de koets behoorlijk over.

Maar Mercedes heeft hier een slimme oplossing voor gevonden. In plaats dat de off-road capaciteiten werden beperkt, is het karakter van de auto zo aangepast dat de "G" als vanzelf een kalme rijstijl afdwingt. De besturing is zo licht en indirect, dat de auto absoluut niet uitdaagt tot vlot bochtenwerk. Het rempedaal moet zo diep worden ingedrukt, dat menig chauffeur als vanzelf eerder begint met remmen.

Dit is in de praktijk absoluut niet storend. Sterker nog: dit karakter maakt een rit met de G-Klasse nog specialer en is absoluut niet beperkend of kleinerend.

Afmetingen

De ongekend hoge zitpositie zorgt ervoor dat de G-Klasse de inzittenden een onoverwinnelijk gevoel geeft. Alhoewel de auto niet extreem groot is voor z'n soort, is de "G" wel hoger dan vrijwel iedere SUV. Vanuit de G-Klasse gezien is een Mercedes ML niet meer dan een aandoenlijk speeltje om meewarig op neer te kijken!

Gedurende de eerste uren is het een hele kunst om deze mastodont binnen de onwaarschijnlijk krappe lijntjes van de weg te houden; de grote knipperlichten bovenop de wielkasten zijn dan een handig hulpmiddel om de omvang van de auto in te schatten. Na een dagje sturen rijdt de G-Klasse echter even gemakkelijk als iedere andere grote auto en is de "G" dankzij de hoekige vormen zelfs makkelijker te overzien.

Uitrusting

Bij de forse buitenmaten hoort gelukkig ook heel veel binnenruimte: wanneer wordt gekozen voor de optionele "langszitbanken" achterin, biedt de G-Klasse ruimte aan negen (!) personen. Ondanks de matige stroomlijn (om het voorzichtig uit te drukken) is de G-Klasse opmerkelijk stil. Ook de zijwindgevoeligheid is gering voor een auto van deze omvang.

Onder het hoekige exterieur is een interieur te vinden dat een bijzondere mix van robuustheid en raffinement biedt. De vormen zijn groots en hoekig, maar de gebruikte materialen juist verfijnd en luxueus. Knoppen zitten soms op de vreemdste plekken, maar de G-Klasse is van binnen bepaald geen spartaans werkpaard.

Ter gelegenheid van de 30e verjaardag is de Mercedes G-Klasse bovendien voorzien van alle luxe, elektronica en veiligheidsvoorzieningen die het merk in huis heeft. Deze oudgediende is daarom weer helemaal bij de tijd en kan nog jaren mee!

Conclusie

Heeft u ook van die kennissen die u eigenlijk alleen bezoekt wanneer ze jarig zijn? De Mercedes-Benz G-Klasse is voor de Autozine-redactie zo'n oude bekende die jaren lang schaamteloos is vergeten. Maar de 30e verjaardag was een goede aanleiding om de banden met de G-Klasse alsnog aan te halen.

En die hernieuwde kennismaking voelde als een feestje, want de G-Klasse is een unieke auto. Rijden met de G-Klasse mag zonder overdrijven een belevenis worden genoemd. De G-Klasse is geen SUV die van alles een beetje kan. Dit is één van de weinig overgebleven echte terreinauto's die dankzij het pure karakter meer in het terrein kan dan menigeen nodig heeft (of durft!). Wat de G-Klasse uniek maakt, is dat deze mannetjesputter desondanks even gecultiveerd is als iedere andere Mercedes-Benz. Terecht boekt die auto al dertig jaar succes. Gefeliciteerd!

Bron: AutoZine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timo911 Bekijk Berichten
                    Die G is alleszins een andere testwagen dan diegene die ik eens gehad heb voor een weekend.
                    Diegene die ik had was zwart - zwart, voor mij dé combo.
                    Ik had hoge verwachtingen , maar ze zijn dan ook volledig ingelost.
                    Alleen spijtig dat er tweedehands nagenoeg geen te vinden zijn met de juiste specs, kleurencombinatie, prijs, ...
                    Ik was uiteindelijk ook uitgekomen bij de G omdat deze er qua looks sowieso bovenuit steekt. Tijdloos en knap.
                    Het rijcomfort vond ik echt goed ( heb nu niet vergeleken met een GL of ML ) en het overzicht was zoals in een camionet dus ook een serieus pluspunt.
                    Verbruik: altijd planché 14 a 15 liter, normale rijstijl rond de 12 , dus rustig moet toch wel 10 a 11 geven veronderstel ik.. Wat voor een zware wagen naar mijn mening aanvaardbaar is.
                    En ook 1 van de weinige wagens waar je zoveel in kan steken door z'n hoekige vorm.
                    Waardevast is hij wel, als je de tweedehandsprijzen ziet. Maar de tweedehandsmodellen blijven ook wel zeer lang staan. ( ik volg het nu al een dik jaar en ik zie er maar af en toe een nieuwe bij komen en vooral , ik zie veel dezelfde staan )
                    Maar in mijn geval zou ik sowieso langer dan 4 jaar met die wagen rijden. Dus waardevast is relatief.. En ik vrees er ook voor dat je in België een G makkelijk kwijt geraakt..
                    De G moet het in mijn ogen alleen onderdoen tegenover de ML als je echt veel (snelweg)km's moet doen en als je de toch grotere laadmogelijkheden van de G t.o.v. ML niet nodig hebt. En voor mij het allerbelangrijkste puntje : de prijs.
                    Exemplaar die bij NNC te koop stond is ondertussen al verkocht. Volgens mij aan iemand uit de streek van Deinze. De G stond bij Mercedes-Benz Deinze voor de deur met 'VERKOCHT' achter de voorruit...

De testwagen die we bij Mercedes-Benz ook eens een paar uur meekregen is inderdaad een andere wagen. Deze was inderdaad zwart - zwart, wat imo ook de perfecte combo is, maar dan wel met notenhouten afwerking in het stuur/pook/dashboard. Hoe komt het trouwens dat jij die voor een weekend meekreeg en wij maar voor een namiddag (lees: anderhalf uur)!?

Deze zou dan de testwagen moeten geweest zijn. Met DJ Oli achter het stuur...

Qua prijs zat de G die bij NNC stond wel snor. Deze stond te koop voor een relatief aanvaardbare prijs ten opzichte van alle andere exemplaren die te koop staan op internet (met dezelfde opties/km stand/jaar).

Wat de laadruimte betreft, heb ik eens opgezocht waar er meest liters ingaan. De ML is ruimer wanneer de achterzetels rechtop staan. De G is ruimer wanneer de zetels platliggen. Dat laatste vind ik toch vreemd aangezien de achterzetels van de ML 'verdwijnen' in de vloer (en je dus een vlakke laadruimte creëert zoals in een camionette), daar waar de zetels van de G iets uitsteken en dus nog 'zichtbaar' blijven... Daar zullen de G zijn extreem hoge daklijn en hoekige vorm parten spelen.

Comment

Uploaded with ImageShack.us

Comment

@ matthias : is er nu al een keuze gemaakt ?

wij hebben thuis ook een ML 270 gehad maar dan PFL heel tevreden van maar rijdt als een terreinwagen, de nieuwe generatie ML bij ons dan de 320 cdi rijdt echt meer als een auto. wij hebben optioneel die luchtveering genomen en god damn ben ik daar blij mee.
                        je kan van hard naar comfort zelf instellen + je kan hem volledig opkrikken als je in het terrein gaat rijden + voelt veel stabieler op de weg !

Heb zelf ook al met een G-klasse gereden en jah dat is een klasse appart. rijdt super comfy rijdt minder sportief (ook door zijn gewicht) maar je past de rijstijl zoals je al zelf meerdere malen aanhaalde.

Persoonlijk zou het een zeer moeilijk keuze zijn, en zou ik dan meer kijken naar de looks & prijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timo911 Bekijk Berichten

Uploaded with ImageShack.us
                          Is dezelfde nummerplaat dus dat zal wel dezelfde geweest zijn. Klant aan huis? Aangezien je hem een gans weekend hebt meegekregen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                            @ matthias : is er nu al een keuze gemaakt ?

wij hebben thuis ook een ML 270 gehad maar dan PFL heel tevreden van maar rijdt als een terreinwagen, de nieuwe generatie ML bij ons dan de 320 cdi rijdt echt meer als een auto. wij hebben optioneel die luchtveering genomen en god damn ben ik daar blij mee.
                            je kan van hard naar comfort zelf instellen + je kan hem volledig opkrikken als je in het terrein gaat rijden + voelt veel stabieler op de weg !

Heb zelf ook al met een G-klasse gereden en jah dat is een klasse appart. rijdt super comfy rijdt minder sportief (ook door zijn gewicht) maar je past de rijstijl zoals je al zelf meerdere malen aanhaalde.

Persoonlijk zou het een zeer moeilijk keuze zijn, en zou ik dan meer kijken naar de looks & prijs
                            Er is inderdaad al een keuze gemaakt. De G heeft vaderlief overtuigd vanwege zijn comfortabel rijgedrag en de ML heeft hem net daardoor niet kunnen overtuigen. Het moet gezegd, de ML die wij test gereden hebben, was (volgens mij) niet uitgerust met de optionele luchtvering waardoor de wagen imo totaal niet comfortabel reed. Onlangs een ML280CDI gereden van een leverancier en die reed wel stukken zachter. Was deze dan wel uitgerust met luchtvering of voelde de auto gewoon wat soepeler aan, daar de auto al 50k op de teller heeft staan en dus m.a.w. al wat 'losgereden' is...?

Nu ja, de G blijft imo de best ogende vervanger voor onze huidige ML. Ook door zijn tijdloze en ruige design. En aangezien vaderlief zweert bij Mercedes te blijven (en dus bijvoorbeeld geen BMW X5 zou kopen), zit er niets anders op 'vrees' ik...

Nog even over onze huidige ML. Ik vind dit een uitstekende daily, zowel comfortabel te rijden op lange stukken autostrades (met constante snelheden van 160 km/u) als langs binnenwegen en vooral de zee van ruimte wanneer de zetels platliggen. Ik vind de 5 cilinder dieselmotor zelf geen slecht klinkende motor... Enig minpunt (na gereden te hebben met de G en ML) vind ik de acceleratie, dat voelbaar sneller is bij de nieuwe ML/G. Het is en blijft ook meer een terreinwagen dan een SUV aangezien onze huidige ML ook wel de neiging heeft om over te hellen bij het nemen van een (scherpe) bocht, maar dat is kwestie van een auto aan te voelen en om er mee te leren rijden, zoals inderdaad reeds meerdere keren aangehaald...

Comment

de 270 cdi

mss in een clk niet helemaal op z'n plek wegens een toch wel wat vrachtwagen-sound, als c30 cdi amg dan weer hélemaal wel

Comment

Working...
                              X