Mededeling

Collapse
No announcement yet.

G-klasse of M-klasse

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• G-klasse of M-klasse

Als daily rijden we thuis met een Mercedes-Benz ML270CDI met 260k op de klok. Nooit echt noemenswaardige problemen mee gehad, tot vorige winter. Een elektronicaprobleem die tot op heden nog altijd niet opgelost is. Heeft al verschillende keren bij Ghistelinck in Waregem gestaan waar ze met de handen in het haar zitten. Enkel een volledig nieuwe bedrading zou het probleem 'misschien' kunnen oplossen... Sinds kort ook de koppelingsplaat die versleten was en die dan ook voorzien is van een nieuwe. Verder de gebruikssporen die 'normaal' te noemen zijn bij een wagen met een dergelijk aantal km op de klok, met de daarbijhorende deukjes en krasjes.

Vandaar zijn we dus op zoek naar een jonge occasie met relatief weinig (max. 50 á 100k) kilometers om als daily te gebruiken. Aangezien mijn vader een 'die hard'-fan is van Mercedes-Benz zal ook de opvolger van onze ML een ster worden. Sowieso wordt het een SUV. De keuze bestaat uit:
    - M-klasse
    - G-klasse

Waarom niet de GLK/GL-klasse? Om de eenvoudige reden dat we niet wild lopen van het uiterlijk/design.

Eergisteren een aanvraag ingediend om een model (dat te koop staat bij Nearly New Car) test te rijden. De dag erna al antwoord gekregen dat we verwacht waren bij Ghistelinkck om een korte rit te maken met een donkerbruine/-grijze (bijna niet zichtbaar op de foto) G350CDI.

(+) Pluspunten (vader):
    - Hoge overnameprijs (naar later toe wel interessant)
    - Soepele motor/versnellingsbak
    - Uitzonderlijke zitpositie

(-) Minpunten (vader):
    - Niet zo'n fan van het uiterlijk
    - Overhellen in de bochten
    - Verbruik

(+) Pluspunten (persoonlijk):
    - Uiterlijk (tank, tijdloos, etc.)
    - Soepele motor/versnellingsbak (blijft soms lang hangen in de toeren bij loslaten gaspedaal = gewenning?)
    - Enorm hoge zitpositie en een subliem zicht op de weg
    - Rijdt enorm comfortabel
    - Lange, uitgebreide optielijst (misschien ook negatief)

(-) Minpunten (persoonlijk):
    - Geen held in bochten (na 10 minuten wel een gevoel van 'gewenning', rijstijl pas je automatisch aan)
    - Hoge prijs (wel hoge overnameprijs?)

Foto exterieur

Oud versus nieuw?

Foto interieur

Bedankt alvast voor de suggesties/tips!

Matthias

Ik zou zelf voor de G gaan, ik vind het een enorm knappe wagen. Vele malen mooier dan een ML klasse.
    Zelf heb ik er nog nooit mee gereden maar als die hetzelfde rijdt als de GL klasse dan is het zeer comfortabel om mee te rijden. (buiten de bochten dan want dat is te bootachtig )
    Is de interieurafwerking echt slecht zoals de boekskes zeggen?
    BMW X5 45e

Comment

Je vader loopt dus niet wild van het design van GLK/GL en G-klasse als ik het goed lees? Enkel de ML bevalt hem dus?

Sowieso is een G zeer zeker waardevast. Ook al wordt de BIV-regeling binnenkort aangepast met minder interessante tweedehandsprijzen voor een dergelijke auto. Hier maakt dat ook zoveel niet uit gezien het enkel tussen G en ML gaat.

Wordt de wagen gebruikt als werkpaard of eerder als 'gewone' daily? Want ik zie daar toch een trailer staan..

Ik zou, als je pa het uiterlijk mooi genoeg vindt, de G-klasse nemen.

Comment

Kijk dat ML-elleke daar staan naast die G.

Ik zou persoonlijk de G kiezen. Ok, zijn weggedrag is niet te vergelijken met een moderne SUV maar zoals ge zelf zegt past ge u aan tijdens het rijden.

Comment

Ik zou ook voor de G kiezen, wat een auto . Met de zandbanken en dergelijke tegen sluipverkeer die overal komen, zal de G zijn mannetje wel staan

Comment

mijn schoonbroer heeft de vorige te koop gestane G CDI bij NNC gekocht, een goed jaar geleden. Persoonlijk vind ik dat echt geen auto om dagelijks mee te rijden.

Oncomfortabel, enorm hoog verbruik (op lange autostraderitten aan constante snelheid tot 14l) en redelijk kwetsbaar als je hem steeds in goede staat wenst te houden.

Comment

auto kiezen = rijstijl kiezen
              Dus oveduidelijke winnaar : de G.
              overhellen van G is .. uhum ... beetje te ver zoeken denk ik dan
              Op een mobilette is het ook "wat kouder"
              of beter: in mijn coupe is er ook "wat minder plaats"
              kiezen is kiezen
              en met de G win je meer dan je verliest
              Last edited by ; 03/08/2011, 09:57.

Comment

De G klasse is de vetste jeep ooit, in de wereld, in de geschiedenis van de wagen, voor altijd

Nee serieus, de G klasse aub.

Nu meteen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
                  De G klasse is de vetste jeep ooit, in de wereld, in de geschiedenis van de wagen, voor altijd

Nee serieus, de G klasse aub.

Nu meteen.
                  je bedoelt terreinwagen

Comment

potato potAto...

Comment

Persoonlijk zou ik ook voor de G gaan.
                      Het is natuurlijk wel een kwestie van hoeveel belang je hecht aan verbruik & rij-eigenschappen.

Comment

een g kan perfect als daily...om de kindjes aan de school gan afzetten, of je bent die hard-lover...maar dan heb je geen twijfels om te kiezen denk ik

voor mezelf is een g de ultieme onbetaalbare auto, heb ff het geluk gehad 1-tje te hebben...maar de pedaalopstelling stoorde mij toch wel vrij hard, meer dan het hellen het verbruik of de rijeigenschappen

de hogere aankoopprijs (20000 ?) krijge je niet zo snel terug bij verkoop

Comment

Ik zou zéker kiezen voor de ML.

Ik zie het zo:
                          Technisch gezien heeft de G niets meer dan de ML.

Wat afmetingen betreft (koffer, plaats achterbank,..) is dat ongeveer hetzelfde tussen deze twee.

Daarnaast vind ik ook dat, iemand die graag wat souplesse verwacht van een voertuig, zeker zal opteren voor de ML. Ze rijden immers toch helemaal verschillend!

Over het verbruik: Je kan misschien wel stellen dat je in zo'n aankoop-segment niet zal omkijken naar een litertje meer of minder per honderd km maar ik ben toch zelf al getuige geweest van het enorm hoge verbruik op de snelweg in de G. Ik spreek dan niet over een litertje meer maar over bijna de helft meer verbruik dan een ML. Dat kan toch al tellen, vind ik.

De looks van de G zijn ook niet 100% m'n ding, doch kan ik begrijpen dat iemand daar wel fan van is, ze zien er tenslotte wel wat specialer/stoerder uit.

M'n persoonlijke overtuiging is dan ook dat, iemand die beslist een G te kopen, is wel écht gevallen voor z'n looks

Veel succes met de keuze en ik ben in blijde verwachting naar je verslag van de ML binnenkort.

Comment

als volgende dingen je niet storen:
                            - dunne deuren
                            - dicht tegen die deur zitten
                            - old-skool 4X4zitpositie
                            - weggedrag
                            - verbruik
                            dan absoluut de G,

die zakt langzaam in waarde en eens je het weggedrag gewoon bent,
                            zal je nooit nog een SUV willen

ML= als 't zuiniger/comfy'er moet zijn en rijden als een "loempe" auto

Comment

Hoe 'cool' een G wel is toch zou ik een ML als daily prefereren de G heeft teveel belangrijke nadelen (rijgedrag, verbruik) tov de ML. Het verbruik is echt schrijnend een vriend van me heeft een G 300TD (ok die is al wat ouder) maar dat ding is niet onder de 15l te krijgen. Anderzijds is het wel een zeer sterke wagen heb er een ongeval mee gehad met die vriend op 't ei in Kortrijk in de vangrail gevlogen en daarna weggeslingerd. Enkel wat schade aan de spatborden, bumpers en een gesprongen band. Toen was ik wel blij dat ik niet in een (bv.) Opel Corsa zat...
                              Audi A6 Allroad 3.0TDI Quattro Tiptronic
                              Audi A5 Cabriolet 2.0TFSI Quattro S-Tronic
                              BMW 320d
                              Mercedes-Benz B180 CDI 'bompa'

Comment

wat verbruikt een ML?
                                En is dat niet de kas van een Ssangyong texton of zoiet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                  KRAPUUUUUUL, hoe durft ge
                                  (dat is de bmw-x6 die rexton )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                    wat verbruikt een ML?
                                    Een huidige ML320cdi zal rond de 9-12 liter verbruiken bij normaal gebruik. De Ssangyong Rexton is gebaseerd op de eerste generatie ML W163 en heeft ook Benz-motoren
                                    Audi A6 Allroad 3.0TDI Quattro Tiptronic
                                    Audi A5 Cabriolet 2.0TFSI Quattro S-Tronic
                                    BMW 320d
                                    Mercedes-Benz B180 CDI 'bompa'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mvl Bekijk Berichten
                                      De Ssangyong Rexton is gebaseerd op de eerste generatie ML W163 en heeft ook Benz-motoren
                                      rexton is ladderchassis als een g
                                      ml is zelfdragend

ook de 270 xdi is geen licensie motor van mercedes 270 cdi, maar een eigen aanpassing aan de 290, die wél in licensie werd gebouwd

zie boring * slag van die twee

Comment

Bedankt alvast voor de reacties!

Deze morgen telefoon gekregen om te zeggen dat we morgen een testrit kunnen maken met een ML350CDI. Ik verwacht vooral een scherper sturende auto en ook een 'iets' optimalere versnellingsbak (lees niet dat de G geen soepele bak heeft). Dit ook door het lichtere gewicht van de ML tegenover de G. Zoals Stebenz/bobo reeds zeiden, pas je automatisch je rijstijl aan, aan de wagen waarmee je dagelijks rondsnort. Dat is niet onmiddellijk iets waar ik van wakker lig...

Wat het verbruik betreft van een G, zal dat beduidend hoger liggen dan dat van de ML, dit ook door zijn veel hogere gewicht en het niet-aerodynamische koetswerk. Testverbruik van de G die we reden, lag op een 15 liter over een 50 tal kilometer. Het moet gezegd, we hebben enkel in de binnenbaantjes gereden zonder autostrade, en om nu te zeggen dat we 'rustig' gereden hebben is ook wat overroepen... In de terugrit van Kruishoutem naar Waregem (langs binnen weliswaar) eens 'eco' gereden en daar lag het verbruik op een 12 à 13 liter. Nuja, goed, mijn pa en ik zijn nu ook niet om te zeggen 'ecodrivers' (lees niet: hondsdolle chauffeurs, waarvan het gaspedaal constant horizontaal staat), maar ik denk dat een verbruik van 12 à 13 liter gecombineerd wel haalbaar moet zijn...

sinds kort ook een nieuwe vrachtwagen aangekocht die 500 pk heeft in plaats van de vorige 340 pk en die verbruikt nu ook 38 liter tegenover de vorige die 34 liter verbruikte... Tja?

Het interieur is alvast een pareltje (worden niet voor niets de S-klassen onder de terreinwagens genoemd) en is afgewerkt tot in de puntjes en voorzien van de meest banale (maar wel leuke) opties, zoals geventileerde zetels en achteruitrijcamera.

Comment

Working...
                                        X