Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
G is stoerder, en heeft een veel hogere restwaarde.
Dat exemplaar dat je daar laat zien is volgens mij de (ex-) testwagen van Mercedes zelf. Zit goed in de opties en heeft een heel erg mooie kleurencombo
ML is de betere auto op de weg, maar is een uitloopmodel. Er zijn normaalgezien garages genoeg die een ML 350 CDI Grand Edition in stock hebben staan, waar je ongetwijfeld leuke korting op kan krijgen.
Vandaag een gloednieuwe ML300CDI Grand Edition test gereden. De wagen ligt als een plank op de weg. Bijvoorbeeld: Daar we met onze huidige ML aan 80 km/u door de bocht gaan, neem je die met een nieuwe ML aan 120 km/u. Enig groot nadeel is dat dit model dan ook zeer hard (en oncomfortabel imo) rijdt ten opzichte van een G.
In volgorde (imo) volgens stroefheid van het onderstel (verbeter mij als dit niet strookt met de realiteit):
GLK - ML - GL - G
Omtrent de versnellingsbak verliep alles volgens de verwachtingen. De versnellingsbak blijft ook enkele tienden langer in de toeren hangen, daar de BMW X5 directer/sneller (en dus sportiever?) schakelt. Het 'karakter' van de 7G-TRONIC past imo beter bij de G dan bij de ML, omdat volgens mijn gevoel de bak 'zwaarder' doorheen de schakelpatronen vloeit in een ML dan in een G.
Wat het interieur betreft van de testwagens, vind ik het interieur van de G (mooi afgewerkt met notenhout) stukken mooier dan dat van de ML (eerder sober). Ook verkies ik de zitpositie in een G in plaats van in de ML. In de G zit je eerder rechtop (90°) en in de ML zit je eerder zoals in een normale auto (120°), wat je ook minder de indruk geeft dat je in een SUV aan het sturen bent.
Misschien ook niet onbelangrijk is het verbruik van de testrit. Dit schommelde tussen de 10 en de 11 liter, met zowel grote stukken autostrade/provinciale wegen als binnenwegen.
Niet relevant voor deze kolossen, maar toch even de acceleratietijden naar de 100 van onze huidige ML270CDI (handgeschakeld) (12,2 sec), de ML300CDI (8,3 sec) en de G350CDI (9,1 sec). Wat op zich sowieso een vooruitgang is ten opzichte van onze huidige ML.
Catalogusprijs incl. BTW vanaf €78.771 voor de G-klasse.
Catalogusprijs incl. BTW vanaf €53.361 voor de M-klasse.
Twee compleet anders rijdende auto's met elk z'n voordelen en nadelen. Enkel zal voor de G een hogere restwaarde gegeven worden dan voor een ML van hetzelfde jaar en kilometerstand, wat ook niet oninteressant is als je weet dat we er maar een 20.000 km per jaar zouden mee rijden...
Catalogusprijs incl. BTW vanaf €78.771 voor de G-klasse.
Catalogusprijs incl. BTW vanaf €53.361 voor de M-klasse.
Twee compleet anders rijdende auto's met elk z'n voordelen en nadelen. Enkel zal voor de G een hogere restwaarde gegeven worden dan voor een ML van hetzelfde jaar en kilometerstand, wat ook niet oninteressant is als je weet dat we er maar een 20.000 km per jaar zouden mee rijden...
Als die hogere restwaarde het prijsverschil tss beiden opheft wel
Als die hogere restwaarde het prijsverschil tss beiden opheft wel
Het blijft een bizar fenomeen dat die G's hun waarde behouden. Dit zal ook te maken hebben met de beperkte productieoplage van 11 exemplaren per dag en met het design die sinds 30 jaar quasi nog niet verandert is... Wie nu een nieuwe (of jonge occasie) ML koopt, is binnen het jaar terug 'uit de mode' wegens de komst van een facelift of een compleet nieuw model.
Ik zou voor de M gaan. Die M grand edition is toch zalig. De M ziet er super uit, heeft een prachtig interieur, hij rijdt super, hij is comfortabel en nog een stuk goedkoper ook dan de G... Ik vind de G echt om te kotsen, maar ik ben dan ook geen liefhebber van oldtimers.
Ik moet toegeven dat ik daar ook zeer graag mee rijd. Zeer comfortabel (comfortabeler dan de nieuwe ML) en een in mijn ogen mooi klinkende 5 cilinder dieselmotor... Hoewel zo'n 6 cilinder wel veel zachter klinkt...
Iemand die trouwens weet hoe het komt dat zo'n ML relatief stug geveerd is. Verkoper wist me te vertellen dat een Grand Edition sowieso wat stugger geveerd is en dat een ML optioneel luchtvering heeft. In hoeverre klopt dit?
Als die G echt comfy rijdt, en goed vooruit gaat in een rechte lijn ( in 9s van 0-100 in een G ), dan zou ik toch voor deze gaan. Als je pa hetzelfde denkt als wat jij hier schrijft dan lijkt het me al een uitgemaakte zaak.
Ook qua restwaarde zal de ML die je testte snel dalen doordat de nieuwe M er al is.
Comment