Als beginnend zelfstandige (anderhalf jaar bezig) die op het punt staat een wagen te kopen (er moeten immers onkosten worden gemaakt) vraag ik mij af wat volgens jullie het interessants is. Normaal gezien zal voor een fiscaal zo interessant mogelijk wagen gekozen worden (type golf/polo bluemotion, mini d, enz.)
Op een dergelijke nieuwe wagen krijg je als particulier 15% overheidskorting. Als zelfstandige/onderneming (dus aankoop op de rechtspersoon) krijg je geen 15% korting maar is een dergelijk wagen wel 90% fiscaal aftrekbaar.
Nu vraag ik mij af wat het percentage fiscale aftrekbaarheid is van een dergelijke wagen als je hem tweedehands zou kopen op de onderneming?
Anders gezegd wat zou het meest interessant zijn?
1. Particulier aankopen van nieuwe , CO2 korting en dan niet aftrektbaar alleen de kosten en km vergoeding.
2. Aankopen op BVBA , geen CO2 korting , wel 90% fiscaal aftrekbaar.
3. Dan tweedhands aankopen, geen CO2 korting en dan welk % ?
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie advies.
Op een dergelijke nieuwe wagen krijg je als particulier 15% overheidskorting. Als zelfstandige/onderneming (dus aankoop op de rechtspersoon) krijg je geen 15% korting maar is een dergelijk wagen wel 90% fiscaal aftrekbaar.
Nu vraag ik mij af wat het percentage fiscale aftrekbaarheid is van een dergelijke wagen als je hem tweedehands zou kopen op de onderneming?
Anders gezegd wat zou het meest interessant zijn?
1. Particulier aankopen van nieuwe , CO2 korting en dan niet aftrektbaar alleen de kosten en km vergoeding.
2. Aankopen op BVBA , geen CO2 korting , wel 90% fiscaal aftrekbaar.
3. Dan tweedhands aankopen, geen CO2 korting en dan welk % ?
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie advies.
Comment