Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiscale aftrekbaar nieuwe vs tweedehands

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Fiscale aftrekbaar nieuwe vs tweedehands

Als beginnend zelfstandige (anderhalf jaar bezig) die op het punt staat een wagen te kopen (er moeten immers onkosten worden gemaakt) vraag ik mij af wat volgens jullie het interessants is. Normaal gezien zal voor een fiscaal zo interessant mogelijk wagen gekozen worden (type golf/polo bluemotion, mini d, enz.)

Op een dergelijke nieuwe wagen krijg je als particulier 15% overheidskorting. Als zelfstandige/onderneming (dus aankoop op de rechtspersoon) krijg je geen 15% korting maar is een dergelijk wagen wel 90% fiscaal aftrekbaar.

Nu vraag ik mij af wat het percentage fiscale aftrekbaarheid is van een dergelijke wagen als je hem tweedehands zou kopen op de onderneming?

Anders gezegd wat zou het meest interessant zijn?

1. Particulier aankopen van nieuwe , CO2 korting en dan niet aftrektbaar alleen de kosten en km vergoeding.

2. Aankopen op BVBA , geen CO2 korting , wel 90% fiscaal aftrekbaar.

3. Dan tweedhands aankopen, geen CO2 korting en dan welk % ?

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie advies.

Aftrekbaarheid is dezelfde voor nieuwe en tweedehands wagens.

Je kan mij het best een tweedehands wagen kopen met de BVBA. 90% aftrekbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
      Goeie reden!

komt wel in orde met de jaren

Comment

Goeie reden!
        Idd. Velen vergeten dat iedere onkost in de eerste plaats een uitgave is.

En nee, onkosten genereren geen inkomsten.

Comment

Met het risico de goeroe tegen te spreken: Bwa.
          De theorie is dat een uitgave een onkost wordt (aftrekbaar dus) wanneer die rechtstreeks of onrechtstreeks, nu of in de toekomst, bijdraagt aan de verhoging van de omzet.

Maar in de praktijk zie je vooral bij starters dat ze gaan 'overinvesteren' omdat ze er van uit gaan dat 'onkosten' eigenlijk betaald worden door belastingsterugaaf, en dat ze zich toch professioneel moeten equiperen als zelfstandige.

Ik heb wel wat voorbeelden, zoals iemand die wijn verkoopt (starter) die een nieuwe camionette koopt van €30k, en misschien max 500 flessen per maand verkoopt. Hij zou zich beter eerst concentreren op de inkomsten ipv op de uitgaven. Op op je punt te komen: zijn oude break (quasi geen uitgave/onkost) zou hem dezelfde inkomsten brengen. Zijn onkost van de nieuwe camionette brengt hem dus geen (bijkomende) inkomsten.

Comment

Word!

Maar onkosten zouden dus eigenlijk wel inkomsten moeten genereren
            In theorie. In praktijk niet altijd, en dat wordt vaak over het hoofd gezien.

Ik verdien geen € meer met een smartphone van €600 dan met een toestelletje van €60.

Ik verdien geen € meer met een dure kar, dan met een eenvoudige wagen.

Ik verdien geen € meer met een color-laserjet-multifunctional printer op m'n bureau dan met een gewone printer/copier.

Ik verdien geen € meer met een sneller internet abonnement, ...

Comment

Dat hangt er allemaal vanaf waar je mee bezig bent:

1. Als je een smartphone developper bent, wel

2. Als je aan Vip-vervoer doet, wel

3. Als je in de grafische sector zit, wel

4. Als je websites bouwt, wel
              Word!

Ik sprak dus voor mezelf. Maw, niet altijd dus. De les van vandaag is: weet goed waar je je geld aan uitgeeft, want uiteindelijk moet jij het toch betalen.

Comment

Misschien best deze vraag aan uw accountant stellen, dan weet je het antwoord direct!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof S. Bekijk Berichten
                  Misschien best deze vraag aan uw accountant stellen, dan weet je het antwoord direct!
                  Lees je voorgaande posts voordat ze zelf iets zet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    Ik denk zo net even aan een derde scenario...

Jij koopt die kar privé en neemt die 15% korting en dan verkoop je die kar van je privé naar je vennootschap en trek je die daar 90% af.

Weet wel niet zeker of dat kan/mag en waarschijnlijk ga je wel 2 keer BIV moeten betalen en daarmee dus rekening houden.
                    Er zijn nog meer opties. Privé kopen en verhuren aan de vennootschap bvb, maar ik zou daar toch niet mee beginnen.

Comment

Privé kopen en een kilometervergoeding aan jezelf betalen via de vennootschap.

Comment

Ik zou vandaag nog naar de UK gaan, daar ergens een etalageraam ingooien en een auto pikken van dealer.. Ombouw van RHD naar LHD, alles voor slechts 20% van de prijs

En nu serieus, er zijn zoveel argumenten waarmee men rekening moet houden, dat ik er na 8 jaar nog niet uit ben wat nu het interessantste is voor m'n portefeuille. Mijn account hier stopzetten zou kunnen helpen, want forumdruk is moordend
                        My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

Ik zal de vraag natuurlijk voorleggen aan mijn boekhouder, maar die is momenteel met verlof dus vandaar dat ik hem hier stelde.

De reden is dat ik meen een interessante jonge tweedehands te kunnen kopen van een kennis. Echter het prijsverschil (+/- 4.000 EUR) met een nieuwe, zij het dan particuliere aankoop (15% eco-korting, budget 17 à 18.000) vind ik dan misschien iets te klein om toch niet van eerste keer voor de nieuwe wagen te gaan.

Als de tweedehands dan weer 90% fiscaal aftrekbaar is aan de andere kant denk ik idd dat deze het meest interessant zou zijn. Aan de andere kant vrees ik dan weer dat de fiscus dit niet zal aanvaarden, vandaar mijn vraag of iemand hiermee ervaring had en effectief een wagen voor 90% kunt afschrijven.

Best dus eens grondig bekijken met de boekhouder...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nox Bekijk Berichten
                            Ik zal de vraag natuurlijk voorleggen aan mijn boekhouder, maar die is momenteel met verlof dus vandaar dat ik hem hier stelde.

De reden is dat ik meen een interessante jonge tweedehands te kunnen kopen van een kennis. Echter het prijsverschil (+/- 4.000 EUR) met een nieuwe, zij het dan particuliere aankoop (15% eco-korting, budget 17 à 18.000) vind ik dan misschien iets te klein om toch niet van eerste keer voor de nieuwe wagen te gaan.

Als de tweedehands dan weer 90% fiscaal aftrekbaar is aan de andere kant denk ik idd dat deze het meest interessant zou zijn. Aan de andere kant vrees ik dan weer dat de fiscus dit niet zal aanvaarden, vandaar mijn vraag of iemand hiermee ervaring had en effectief een wagen voor 90% kunt afschrijven.

Best dus eens grondig bekijken met de boekhouder...
                            Budgetgewijs: als je tweedehands wil kopen, moet je dat direct op de vennootschap doen, dat is duidelijk.

Als je nieuw wil kopen kan je kiezen tussen privé aankopen (CO2) korting e n verhuren/km-vergoeding laten betalen, of direct op vennootschap kopen.

Je haalt aftrekbaarheid en afschrijven door elkaar. De aftrekbaarheid ligt vast voor vennootschappen: voor die kar 90%. Het afschrijven is voor een nieuwe wagen gebruikelijk op 4 à 5 jaar, wat je wil of kan verantwoorden.
                            Een tweedehands wagen zal je nog op 3 jaar of zo moeten afschrijven.

Ik zou toch voor een aankoop op de vennootschap gaan. Het jaarlijkse afgeschreven bedrag (bvb 15000/3=5000) kan je niet integraal als onkost aftrekken van je belastbaar inkomen, maar 'slechts' voor 90%.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Ik denk zo net even aan een derde scenario...

Jij koopt die kar privé en neemt die 15% korting en dan verkoop je die kar van je privé naar je vennootschap en trek je die daar 90% af.

Weet wel niet zeker of dat kan/mag en waarschijnlijk ga je wel 2 keer BIV moeten betalen en daarmee dus rekening houden.
                              Dan heb je wel geen BTW voordeel.. die trouwens groter of zeker evenredig zal zijn dan aan uw CO voordeel..

Comment

1. Je vergeet 50% van de BTW in het verhaal;
                                2. Je kan altijd je privé wagen nog doorverhuren aan je eigen vennootschap, zo doe ik het toch.
                                sigpic

Comment

Zorg U ne goeie boekhouder, die gaat u meer opbrengen dan die paar % verschil op dat hele verhaal, en kan U de juiste info geven.
                                  ----------------------------------------------------------------------------------
                                  2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                  2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                  Pictures here: BMW 7 Series
                                  1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                  Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                                  It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                  It might need half a starsystem to turn around,
                                  but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                  Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Als je nog niet lang bezig bent, dan begin je best met een budget vriendelijke 2de hands op de zaak vind ik. En liefst een lichte vracht.

Privé kopen en verhuren is voor een eerste wagen niet interessant aangezien je dan met privé geld in je bedrijf aan het investeren bent.
                                    Het voordeel daarvan is natuurlijk wel dat de wagen van jou blijft als er iets met het bedrijf gebeurt. En het 2de voordeel is dat je door verhuring op termijn meer terug kan vorderen dan de totale waarde van de wagen.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                    Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                      Als je nog niet lang bezig bent, dan begin je best met een budget vriendelijke 2de hands op de zaak vind ik. En liefst een lichte vracht.

Privé kopen en verhuren is voor een eerste wagen niet interessant aangezien je dan met privé geld in je bedrijf aan het investeren bent.
                                      Het voordeel daarvan is natuurlijk wel dat de wagen van jou blijft als er iets met het bedrijf gebeurt. En het 2de voordeel is dat je door verhuring op termijn meer terug kan vorderen dan de totale waarde van de wagen.
                                      Nadeel is wel das de fiscus deze constructie niet graag ziet en het u derhalve lastig kan maken

Comment

Working...
                                      X