Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb een DAB radio voor thuis.
Enkel de VRT-netten zijn er op te beluisteren. en enkele speciallekes van de VRT: klara continuo is er ene van.
Door de krakende ontvangst heb ik meestal op de FM-band geluisterd.
Ik luister ook eens graag naar Radio Nostalgie als StuBru te veel beats geeft.
Ik heb een DAB tuner in de V60. Ik heb ook gewone FM, dus er valt te wisselen en dan valt het verschil op! Ik ben er content mee en zou het ook opnieuw kiezen.
Alle posten die ik wil opzetten, ontvang ik. Voor degene die Q-music graag horen hebben wel pech...
An "informal listening test" by Professor Sverre Holm has shown that for stationary listening the audio quality on DAB is lower than FM stereo, due to most stations using a bit rate of 128 kbit/s or less, with the MP2 audio codec, which requires 160 kbit/s to achieve perceived FM quality. 128 kbit/s gives better dynamic range or signal-to-noise ratio than FM radio, but a more smeared stereo image, and an upper cutoff frequency of 14 kHz, corresponding to 15 kHz of FM radio.[5] However, "CD sound quality" with MP2 is possible "with 256..192 kbps".[6]
Denk dus dat het niet echt de moeite loont erin te investeren...
Denk dus dat het niet echt de moeite loont erin te investeren...
Niet mee akkoord hoor.
Los van alle technische uitleg die er gegeven wordt op wikipedia, mag ik stellen dat mijn DAB-ontvangst en kwaliteit in mijn Audi echt wel uitmuntend is.
De DAB-tuner is gecombineerd met de Bang & Oluffson versterking, en dat geeft echt een uitmuntend resultaat.
Het verschil kan ik horen als er uitzonderlijk eens niet voldoende dab-ontvanst is, en de tuner automatisch overschakelt op FM-ontvangst => hemelsbreed verschil !!!
Tevens vind ik de meerwaarde van Klara Continuo en MNM-Hits ook wel de moeite om de optie DAB te kiezen.
Indien U veel reist, kan je ook genieten van uitmuntende ontvangst en muziekkeuze in Duitsland en Zwitserland.
Zelf zal ik steeds die optie blijven aankruisen als ik een auto aankoop.
Telkens ik uit Noord-Amerika terug kom mis ik XM/Sirius... Weinig tot geen reclame, en je kan luisteren wat je wil, waar je wil. Ik ben in België nog niet tegengekomen dat alle voetbalmatchen in eerste klasse live worden uitgezonden op de radio, maar dat lukt wel voor baseball.
Puur omwille van het belabberde radio-aanbod heb ik in België nog niet voor DAB gekozen. Het lijkt me zinloos om extra te betalen voor dingen die ik toch niet luister.
Ik wacht vol ongeduld op een deftige livestream integratie in den auto... Ik luister thuis bijna enkel naar Shoutcast, het radiosysteem van Winamp, waar meer dan 30000 radiozenders te beluisteren zijn!
Nog nooit een krakende radio gehad met klassieke systemen, dus het voordeel van DAB lijkt mij marginaal. Enige probleem is tunnels enzo, maar dat is niet zo erg
Telkens ik uit Noord-Amerika terug kom mis ik XM/Sirius... Weinig tot geen reclame, en je kan luisteren wat je wil, waar je wil. Ik ben in België nog niet tegengekomen dat alle voetbalmatchen in eerste klasse live worden uitgezonden op de radio, maar dat lukt wel voor baseball.
Puur omwille van het belabberde radio-aanbod heb ik in België nog niet voor DAB gekozen. Het lijkt me zinloos om extra te betalen voor dingen die ik toch niet luister.
Heb ook zo een satellietradio gehad in een huurwagen in de US ... ik herinner me idd. weinig reklame. Maar dat op zich is slechts een keuze, op zich heeft dat niks met de techniek te maken. Ontvangst was idd. OK, niks op aan te merken.
In Europa gaat dat niet doorbreken om dezelfde reden dat middengolf niet gebruikt wordt in Europa : 200 km in Europa wil zeggen dat je minstens 1 landsgrens passeert
Klopt... XM/Sirius is echt zalig... Alle mogelijke muziekgenres en quasi geen reclame... Perfecte ontvangst, kortom: ideaal. Sinds ik een keer een wagen met XM/Sirius gehad heb in de USA probeer ik ginder altijd eentje te huren met zo'n radio, bij voorkeur door het af te troggelen aan de rental desk en als 't echt niet anders gaat dan betalen we bij
Zoiets zouden ze eigenlijk hier ook mogen introduceren
Laatste keer hebben we 9000 km gereden door meerdere Canadese provincies en staten van de VS, en overal konden we lekker de dagelijkse wedstrijden van de MLB volgen. Niet alleen is honkbal ook nog makkelijk te verstaan over de radio, maar op het display van de radio werd zelfs aangegeven welke de teams waren, welke stand het was, hoeveel mensen out waren in een inning en in welke inning we waren.
Nu, als je geen XM/Sirius hebt, is het aanbod in Noord-Amerika dan weer rampzalig. FM-stations die maar 100 km meegaan, of zoemende AM in mono .
Wij hebben nu DAB op onze Range Sport. De geluidskwalitiet is echt wel veel beter dan bij de 'gewone' radio, maar het punt is dat 'm dikwijls geen ontvangst heeft, en dan valt de zender om de haverklap weg. Is dat normaal?
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Wij hebben nu DAB op onze Range Sport. De geluidskwalitiet is echt wel veel beter dan bij de 'gewone' radio, maar het punt is dat 'm dikwijls geen ontvangst heeft, en dan valt de zender om de haverklap weg. Is dat normaal?
De Radio Professional op onze BMW E90 heeft ook DAB.
Deze valt idd af en toe weg. Op deze plaats bv. https://goo.gl/maps/9D2pq is het altijd prijs.
Om de haverklap wegvallen is het bij ons zeker niet. Over het algemeen heb ik toch een goede ontvangst en het merendeel van de ritten die ik doe valt het signaal geen enkele keer weg.
Comment