Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Standverwarming: doen of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Standverwarming: doen of niet?

    Zo, aangezien mijn dieselkarretjes buiten slapen (geen garage, wel carport voorzien) en ik naar de toekomst toe meer en meer korte ritten zal doen met de auto (camionette voorde job) overweeg ik voor de volgende (of in de huidige als de crisis blijft duren) een standkachel voor motor en interieur. Is de motor op bedrijfstemperatuur als je de kachel een half u voor vertrek kan laten draaien? Iemand ervaring mee? Het is mij eigenlijk vooral voor het voorverwarmen van het motorblok te doen, dat ik zo weinig mogelijk korte koude ritten moet doen.

    Thx
    32
    Yep
    87,50%
    28
    Nope
    12,50%
    4
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
    Zo, aangezien mijn dieselkarretjes buiten slapen (geen garage, wel carport voorzien) en ik naar de toekomst toe meer en meer korte ritten zal doen met de auto (camionette voorde job) overweeg ik voor de volgende (of in de huidige als de crisis blijft duren) een standkachel voor motor en interieur. Is de motor op bedrijfstemperatuur als je de kachel een half u voor vertrek kan laten draaien? Iemand ervaring mee? Het is mij eigenlijk vooral voor het voorverwarmen van het motorblok te doen, dat ik zo weinig mogelijk korte koude ritten moet doen.

    Thx
    Hey Roger, wat de crisis betreft, we zitten er nog maar pas met ons klein teentje in en het voelt al koud aan ... wacht maar als we er kop en schouders in zitten .... verwacht dus zeker niet dat we aan het einde van de crisis zijn, integendeel.

    Als het je enkel om het voorverwarmen van het motorblok te doen is bestaat er een heel goedkoop alternatief .... dat is een soort van weerstand die in je carter wordt gedraaid, en die warmt de olie op (electrisch) ... ik weet de naam niet meer maar er zullen wel voldoende medeforummers zijn die je kunnen helpen.
    Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

    Comment


    • #3
      Ik zou dat doen die standverwarming, maar het alternatief van MaXX99 is mogenlijks nog beter : zo een blockheater.

      Wel is je olie niet warm, enkel je water wordt (50° ?) warmer dan de omgeving. Dus is het -10°C, dan is je water (en je blok) dus 40°C. Het warmrijden van je motor gaat dan opmerkelijk sneller.

      Wel moet je een stopcontact hebben, dus voor mensen in het stad is het niet echt een alternatief.

      Maar ik denk dat over dat electrisch ding je raad moet vragen aan The Swede.

      Maar ik hoop wel dat je niet van plan bent je standverwarming 24u/24 te laten draaien. Eerder afhankelijk van de temperatuur zoveel minuten voor vertrek

      Comment


      • #4
        Plan is idd half u voor vertrek even te laten warmdraaien ja. Meestal weet ik op voorhand wanneer ik 's avonds of in het weekend met de wagen wegmoet.
        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

        Comment


        • #5
          Standverwarming is beter dan een blokheater. Dan is niet alleen de motor al warm maar ook het interieur. Het ijs van de ruiten krabben is dan ook niet meer nodig en bij het instappen hebt ge het direct lekker warm. Kameraad van me had dat in z'n 320d en was daar zéér content over. Een andere kameraad heeft dat in z'n XC60 en die zal dat op al z'n volgende auto's laten installeren. Hij beweert zelfs dat het meerverbruik van de standkachel teniet wordt gedaan gezien de motor al warm is en daardoor in het begin veel minder verbruikt.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Standverwarming is beter dan een blokheater. Dan is niet alleen de motor al warm maar ook het interieur. Het ijs van de ruiten krabben is dan ook niet meer nodig en bij het instappen hebt ge het direct lekker warm. Kameraad van me had dat in z'n 320d en was daar zéér content over. Een andere kameraad heeft dat in z'n XC60 en die zal dat op al z'n volgende auto's laten installeren. Hij beweert zelfs dat het meerverbruik van de standkachel teniet wordt gedaan gezien de motor al warm is en daardoor in het begin veel minder verbruikt.
            Ik had er mij destijds in verdiept en ik had ergens een verkoper van die blokheaters gevonden die ook een verwarming verkocht voor het interieur. Het betrog eigenlijk een klein electrisch blazertje zoals je die ook in je badkamer hebt, maar in formaat dat onder de zetel of in de koffer past.
            Het was uiteraard veel goedkoper dan een Webasto, gewoon een doorvoer voor de kabel naar buiten en in het stopcontact; maar een Webasto werkt uiteraard ook als je ergens in een parkeergarage of zo staat, maar verbruikt brandstof. In vele diesels werkt de standverwarming trouwens met de voorverwarming van het interieur (is al een standkacheltje op zich eigenlijk)
            Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

            Comment


            • #7
              Doen !!

              Mijn huidige wagen is de 4 wagen waar een WEBASTO op staat.
              Ik zou het voor geen geld meer willen missen.

              Ik heb mij vele jaren geleden er ook in verdiept nl, bij de opkomst van de TDI's.
              De eerste generatie's hadden problemen wanneer het echt goed vroor om hun interieur opgewarmt te krijgen.

              Zo'n electrische blokverwarmer is zeker niet slecht, het nadeel is natuurlijk dat je steeds over een stopcontact moet kunnen beschikken.
              Wanneer je daar bij je werkgever niet over beschikt heb je maar 50% efficientie.
              Als optie bij een blokverwarmer kan je ook een kitje kopen voor het interieur, dit zou ik zeker doen, ijskrabben hoort dan ook bij het verleden.
              Of je dergelijke systemen ook kan overdragen van auto op auto weet ik niet ( type weerstand )
              daar zal the swede u waarschijnlijk meer over kunnen zeggen, zijn wagen is er nl mee voorzien.

              Ik zelf heb een standkachel van webasto, aangekocht in 1996, en deze heeft op 4 wagens van mij gestaan en staat nu in de wagen van mijn zoon. Het toestel wordt binnen een paar weken dus 16 jaar en werkt nog prima.
              Het grote voordeel van deze systemen is dat je ze kan overdragen van auto naar auto.
              Dit toestel verwarmd het blok en het interieur met brandstof uit de tank, je bent dus niet van een externe energiebron afhankelijk, en je kan waar of wanneer ook er gebruik van maken. Zelfs in de zomer kan je met een warm blok starten ( ik gebruik het 365 dagen per jaar ) en de verwarming in je auto af zetten, waardoor het interieur in de zomer wordt verlucht. Dit geeft ook een groot verschil wanneer je in de wagen instapt.
              De standkachel in mijn huidige wagen verwarmd enkel het interieur, maar na het starten is het blok in no time warm. Dit toestel staat er fabriek af op.

              Ook een zeer groot voordeel van dergelijke systemen is dat het een deugt is voor de motor.
              De grootste slijtage komt voor bij een koudstart en koud rijden.
              Ik heb met al mijn wagens tegen de 400.000km gereden en deze blokjes draaide nog als een zwitserse horloge en hadden geen olieverbruik.

              Het grote nadeel is dat ze wel wat kosten.
              Maar dit is relatief, als je ziet hoelang ze meegaan.
              Enveelkosten ligt bij iedereen anders, hier op het forum zijn mensen die +2000€ aan andere velgen geven voor hun wagen en blij zijn hoe hun wagen eruit ziet, meestal kan je er naderhand niets mee doen, want passen ze niet op de volgende wagen....
              Een standverwarming kost ongev. 1600€, je ziet het niet, maar je hebt er veel geniet van en ze zijn overdraagbaar, dus wat is veel geld kosten?

              Ik heb hier op het forum al een paar mensen kunnen overtuigen om ervoor te gaan.
              De meeste twijfelde eerst omwille van de prijs, maar waren naderhand zeer blij dat ze ervoor gegaan waren en zouden net als ik het voor geen geld meer willen missen.

              Comment


              • #8
                Nu het hier toch bezig is : past dat ook op naftes?

                Dat ze lang meegaan klopt : was indertijd ook een optie op de mercedes w123 en die worden nog altijd voor hoge prijzen verkocht (en werken nog na ondertussen 30 jaar)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                  Nu het hier toch bezig is : past dat ook op naftes?

                  Dat ze lang meegaan klopt : was indertijd ook een optie op de mercedes w123 en die worden nog altijd voor hoge prijzen verkocht (en werken nog na ondertussen 30 jaar)
                  Brandstofkeuze moet je maken bij de aankoop, benzine of diesel.

                  Indien je naderhand zou wijzigen bestaat de mogelijkheid om een aparte kleine tank te voorzien.
                  Gemakelijker is natuurlijk dat hij aangesloten is op de tank van de wagen.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb nope gekozen;

                    Mijn Opel Combo (ok, geen BMW das waar) had ook een webasto stoof als standkachel.

                    Dat was aanvankelijk SUPER! zeker in de winter, niet krabben, niet bibberen in de auto de eerste kilometers...

                    Maar na enkele weken haperde dat ding al, slechte verbranding en veel onverbrande diesel in de uitlaat. Gevolg: gans den hof wol witte rook. Een rookmachine uit den disco is er niks tegen
                    Ook grappig wanneer ik voor een licht stond: moest ik alle mensen die mij wilde duidelijk maken dat mijn wagen in brand stond 5€ geven, dan was ik failliet

                    Ze hebben dat 10x proberen herstellen, aanvankelijk nog onder garantie, maar niks.
                    Ontsteking weigerde dan volledig dienst waarna er gewoon diesel uit het uitlaatje druppelde
                    Gelukkig zette dat ding zich na 3 foute ontstekingen wel uit. Opnieuw garage, resetten, uitkuisen, nakijken... 2 weken warm, dikke rook, gedaan.

                    Dus als ik al bij al na ga hoeveel genot ik gehad heb tegenover de zorgen...
                    Overigens ook niet leuk dat je hele wagen en je kleding naar mazout stinkt bij die problemen.

                    Maar ja, just my two cents! Ik hoop dat dit bij BMW een pak beter is
                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                    www.meevliegen.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                      Ik heb nope gekozen;

                      Mijn Opel Combo (ok, geen BMW das waar) had ook een webasto stoof als standkachel.

                      Dat was aanvankelijk SUPER! zeker in de winter, niet krabben, niet bibberen in de auto de eerste kilometers...

                      Maar na enkele weken haperde dat ding al, slechte verbranding en veel onverbrande diesel in de uitlaat. Gevolg: gans den hof wol witte rook. Een rookmachine uit den disco is er niks tegen
                      Ook grappig wanneer ik voor een licht stond: moest ik alle mensen die mij wilde duidelijk maken dat mijn wagen in brand stond 5€ geven, dan was ik failliet

                      Ze hebben dat 10x proberen herstellen, aanvankelijk nog onder garantie, maar niks.
                      Ontsteking weigerde dan volledig dienst waarna er gewoon diesel uit het uitlaatje druppelde
                      Gelukkig zette dat ding zich na 3 foute ontstekingen wel uit. Opnieuw garage, resetten, uitkuisen, nakijken... 2 weken warm, dikke rook, gedaan.

                      Dus als ik al bij al na ga hoeveel genot ik gehad heb tegenover de zorgen...
                      Overigens ook niet leuk dat je hele wagen en je kleding naar mazout stinkt bij die problemen.

                      Maar ja, just my two cents! Ik hoop dat dit bij BMW een pak beter is
                      Ik heb mijn toestellen laten overbouwen bij een gespecialiseerde firma.
                      Betreffende firma doet niets anders dan dergelijke toestellen plaatsen en onderhouden voor bussen en vrachtwagens. Die weten dan waarschijnlijk wel beter waar ze mee bezig zijn.
                      Deze hebben trouwens ook uitleesapparatuur waarmee ze de fout kunnen uitlezen en aanpakken waar nodig. In een automerkgarage kennen ze meestal niet veel van de werking van deze toestellen. In Herk De Stad zit zo'n gespecialiseerde firma, LMS genaamd.
                      Deze zullen u zeker kunnen verder helpen.

                      Comment


                      • #12
                        voordeel is wel dat op het model dat ik overweeg 1/4de van de huidige eigenaars in Duitsland Standheizung heeft aangevinkt op de optielijst
                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                          voordeel is wel dat op het model dat ik overweeg 1/4de van de huidige eigenaars in Duitsland Standheizung heeft aangevinkt op de optielijst
                          inderdaad in het noorden en zuiden van Duitsland zijn veel wagens hiermee uitgerust.
                          Bij ons is het minder gekend

                          Comment


                          • #14
                            nadeel is dan wel dat het er fabriek-af inzit en je het dus wss niet kunt uithalen en overbouwen in een volgende auto
                            2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                            Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb ervaring met standverwarming op 2 bmw's, beide benzine (en gekocht in Duitsland waar de Standheizung veel meer verkocht wordt).

                              In de BMW 5 is het een fabrieksgemonteerde Webasto, die in zijn geheel verwerkt is in de bedieningen van de auto. Qua bediening en programmering is dat systeem van veel mogelijkheden voorzien. Maar, al die functies en sturingen zitten blijkbaar verweven in de electronica van de auto met 2 negatieve ervaringen: een groot stroomverbruik (lege accu) en onmogelijk te herstellen in geval van panne.
                              Het systeem werkt momenteel niet meer en noch BMW (want het is een Webasto), noch Webasto (want het is een fabrieksgemonteerd systeem) willen er aan werken.......

                              Op de 3-reeks zit een nageplaatste Webasto en hoewel die auto 4 jaar ouder is dan de 5, werkt de standverwarming daar veel betrouwbaarder dan op de 5. Alleen is de bediening daar beperkt tot het aan en uitschakelen via een afstandbediening. In mijn geval is dat geen hinderpaal en in optie zou ook een timer verkrijgbaar zijn.

                              Een groot verschil: het fabrieksfgemonteerd systeem lijkt niet over te bouwen, je kan dit zelfs niet zien steken onder de auto. Het lijkt alsof dit in het chassis mee werd gelast aan de band in de fabriek. Het nageplaatste systeem zie je duidelijk zitten en daar is ook al één of andere 'gloeibougie' op vervangen, wat heel gemakkelijk was, omwille van de gemakkelijke bereikbaarheid.

                              In mijn ervaring was de standverwarming fantastisch zo lang ik redelijke afstanden reed na het opwarmen: vanaf het ogenblik dat ik kortere afstand begon te doen, heb ik op beide auto's problemen gehad omwille van de batterij. Ofwel weigerde de standverwarming dienst wegens te lage batterijspanning, ofwel weigerde de auto dienst nadat de standverwarming had gedraaid.
                              Een regeltje dat werkzaam was: de standverwarming maar zo lang op zetten als de tijd die je daarna minstens rijdt (bijvoorbeeld een traject van 10 minuten, betekent max 10 minuten voorverwarmen). Alleen volstaan die 10 minuten nauwelijks om de auto op te warmen en zeker niet ijsvrij te krijgen.

                              Een weetje: op de diesel BMW's zit vaak al een ingebouwde webasto van fabriek af: door het grote thermische rendement geven die moderne diesels zeer weinig warmte, waardoor die webasto wordt bijgeplaatst als hulpverwarming. Normaal vind je dan een Webasto-sticker onder de motorkap.
                              Op sommige modellen kan je die hulpverwarming laten vrijschakelen ('freischalten') en dan kan die gebruikt worden als standverwarming! Alleen bekijken ze je bij de Belgische dealers alsof je van een andere planeer komt, als je zoiets zou vragen. Andere weten dat wel, maar weigeren om 'garantieredenen'.....
                              In Duitsland zouden dealers ook weer meer vertrouwd zijn met het "freischalten"".

                              Comment


                              • #16
                                ik heb kou zowel in de jeep als in de smart

                                zetelverwarming helpt deels maar is niet heilig

                                ik vind dat een goodie maar niet oke, het vreet energie

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                  nadeel is dan wel dat het er fabriek-af inzit en je het dus wss niet kunt uithalen en overbouwen in een volgende auto
                                  Inderdaad, de webasto die in mijn zoon zijn wagen zit is diegene die ik ooit heb laten naplaatsen.
                                  Die in mijn huidige wagen is fabriek af, die kan je niet demonteren en ergens anders in plaatsen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    @cedra

                                    Zonder een merk discusie uit te lokken even dit:

                                    Uit zeer goede bron heb ik het volgende vernomen:
                                    BMW legde webasto zeer hoge standaards op voor wat betreft de opwarmsnelheid -- te hoge standaards. Webasto heeft daarom tal van wijzigingen moeten uitvoeren voor de toestellen voor BMW -- wijzigingen die technisch niet zo betrouwbaar zijn, met alle gevolgen vandien.
                                    Gevolg is dat in het wereldje van de webasto techniekers het algemeen bekent is dat er veel problemen zijn met de standverwarmingstoestellen van BMW.

                                    Ikzelf heb op batterij vlak nooit enig probleem gehad met die toestellen, en mijn wagen slaapt ook buiten. Als je wagen niet start nadat de standverwarming heeft gedraaid, zal ie dat ook niet doen als je die niet had gebruikt. Het elektrisch verbruik is zeer miniem en een warme motor heeft minder stroom nodig om te starten dan een koude. Misschien was je batterij en of laadinstalatie aan vervanging toe..

                                    Ik ken de relatie niet van u met uw garagist, maar indien iets stuk is aan mijn wagen zullen ze het ook herstellen

                                    Comment


                                    • #19
                                      freischalten

                                      Voor wagens bij VW die met een hulpverwarming zijn uitgerust, bestaat er een kit die je bij de dealer kan bekomen en laten plaatsen om alzo een volwaardige standverwarming te krijgen.
                                      Misschien is het geen slecht idee om bij een wagenkeuze u niet blind te staren op merklogo's, maar op geleverde service en geboden mogelijkheden tegen een eerlijke prijs....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                                        Voor wagens bij VW die met een hulpverwarming zijn uitgerust, bestaat er een kit die je bij de dealer kan bekomen en laten plaatsen om alzo een volwaardige standverwarming te krijgen.
                                        Misschien is het geen slecht idee om bij een wagenkeuze u niet blind te staren op merklogo's, maar op geleverde service en geboden mogelijkheden tegen een eerlijke prijs....
                                        Lol, thx voor de tip maar ik ga mijn nickname niet veranderen
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X