Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Standverwarming: doen of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Na wat ik hier gelezen heb is het precies toch beter te laten naplaatsen.

    - Meer keuze in de tweedehandsen
    - Betrouwbaarder en herstelbaarder
    - En ik kan er nu op mijn 3 al van genieten
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

    Comment


    • #22
      @Multitronic

      No problem, zoals gezegd staat er op één van beide auto's een nageplaatst systeem, dat volle tevredenheid schenkt (en dat op eender welk automerk ook goed zal werken). Mijn ervaringen bij het fabrieksingebouwd systeem bevestigen alleen maar uw bron. Ze hebben de alternator (hoewel niet stuk!) vervangen en een nog zwaardere batterij geplaatst, toen de standverwarming nog werkte. Zonder standverwarming geen startproblemen, na gebruik van de standverwarming, bleven de startproblemen.

      De relatie met de garagist is verbroken, op het ogenblik dat die vertelde dat ik tevreden mocht zijn dat de auto geen startproblemen meer had, omdat de standverwarming niet meer werkte. De prijs van herstelling bij een andere (merk)dealer, was bijna even hoog als het nieuw nageplaatste systeem op onze andere auto.

      Dagelijks rijden we overigens met een auto uit de VW-stal, maar die slaapt lekker warm binnen ;-)

      To the point: een standverwarming is voor een buitenslaper een absolute aanrader op het vlak van verbruik, slijtage, uitstoot, veiligheid en comfort.

      Comment


      • #23
        ik heb vandag net een jonge 2dehands toegezegd in Duitsland, het is een vw passat variant ,ook met standverwarming.
        Leuk dat het erin zit, want deze optie koste maar eventjes 1500 euro!
        de wagen heeft trouwens ook voor deze standverwarming een 2de batterij.
        Voor mij, doe ik niet al te vaak lange ritten, en omdat dit een diesel is, denk ik dat die standverwarming mij goed gaat uitkomen.
        De wagen staat weliswaar altijd binnen, dus kou lijden doet hij niet, maar als ik hiermee het blok gemakkelijk kan opwarmen, zal dit wel ten goede komen voor de roetfilter….
        efein, ik ben benieuwd…..
        ik ging eerst een nieuwe passat kopen, maar dan een benzine uitvoering, maar gezien de prijs had ik voor iets minder , een 1 jaar oude diesel die er eigenlijk nieuw uitziet, maar dan met 10x meer optie's erop….en nog jaar Europese garantie erbij van vw

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
          Hey Roger, wat de crisis betreft, we zitten er nog maar pas met ons klein teentje in en het voelt al koud aan ... wacht maar als we er kop en schouders in zitten .... verwacht dus zeker niet dat we aan het einde van de crisis zijn, integendeel.

          Als het je enkel om het voorverwarmen van het motorblok te doen is bestaat er een heel goedkoop alternatief .... dat is een soort van weerstand die in je carter wordt gedraaid, en die warmt de olie op (electrisch) ... ik weet de naam niet meer maar er zullen wel voldoende medeforummers zijn die je kunnen helpen.
          Iemand riep mij?

          Het systeem dat je zoekt is een DEFA Blockheater. Die dingen kosten een goei 100 Euro. Het werkt met een weerstand die in het motorblok wordt gedraaid en een kabel is dan uit de voorbumper komt.
          Ongeveer gans Finland rijdt daarmee rond en ik heb het op mijn E230 gehad, mijn Impreza en de Evo. Het is simpel, goedkoop, betrouwbaar, maar je moet een stopcontact in de buurt hebben. Op de parking van de Colruyt gaat het niet werken

          Ga nu wel niet denken dat je wagen plots volledig op bedrijfstemperatuur gaat starten. Je sluit je wagen gewoon aan met een goedkope timer op je stopcontact en laat die een uur voor vertrek 's ochtends aanslaan. Het "haalt de kou uit het systeem" door koelwater en olie naar een 30-40°C te brengen (niet op 90°C).

          Je moet bij serieus vriesweer wel redelijk blijven. Ik voel bij de Evo bvb aan dat de motor wel warm is, maar de olie van de versnellingsbak en differentielen is dat niet. Dus ik van bij -39°C ook niet direct gaan vlammen omdat de wagen aan een blockheater hing.

          Ik kan het wel enkel aanraden. Ook in Belgie en zo voel je echt wel dat je wagen een stuk minder afziet. En voor deze prijs mag je niet twijfelen.

          Die spullen bestaan voor alle types wagens. Als ge er eentje nodig hebt, laat mij tegen woensdag efkes het type weten en ik kijk dit weekend in Finland efkes wat dat kost etc.

          Een "opties" bij dit systeem is een kabel met een Y-connectie. De ene kant gaat naar de blockheater, de andere naar een 220V stopcontact dat je ergens onder het dashboard hangt in de voetruimte van de voorpassagier. Daarop kan je een klein kacheltje aansluiten om zo de wagen ook binnenin te verwarmen voor vertrek. (en ik vind het ook altijd handig om de stofzuiger op aan te sluiten als ik de wagen uitkuis).


          Stand-alone systemen zoals Webasto, zijn een alternatief. Ik had er zo één op de S320. Enkel handig wel mét radio-bediening want zo kan je het op afstand aanzetten voor je vertrekt. Gewoon programmeren is alleen goed voor je op voorhand al weet wanneer je gaat vertrekken, en dat is meestal enkel het geval voor als je 's morgens gaat werken (in welk geval je even goed een DEFA kan gebruiken). Om de auto op te warmen na een restaurantbezoek of een winkelnamiddag, ben je met een programmatie bitter weinig.
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #25
            Leuk. Type: Beiers vierpitterig dieselkrel

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Leuk. Type: Beiers vierpitterig dieselkrel
              Mijn vliegende schotel was op Melmak gebouwd, niet in Beieren.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • #27
                In onze e38 zit een af-fabriek standverwarming. Het systeem is nu 11 jaar oud en werkt nog steeds, al moet ik erbij zeggen dat het zeer weinig is gebruikt (auto heeft altijd binnen geslapen). De enkele keren dat ze buiten moest staan hebben we het gebruikt en dan was het wel leuk in een warme auto in te stappen.

                Comment


                • #28
                  Heeft diene pippo hier nu nen blockheater nodig of nie?
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #29
                    Dat topic is hier al bijna 1 jaar oud ...
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Dat topic is hier al bijna 1 jaar oud ...
                      Ah, maar dan mag hij ons wel updaten over welk systeem erin zit nu.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #31
                        Nu het toch weer in de kijker staat dit topic, kunnen de mensen die het nadien hebben laten installeren eens zeggen welk systeem ze gekozen hebben en wat ze betaald hebben?
                        Naar aanleiding van dit topic ben ik ook prijzen beginnen vragen.
                        Voor onze A4 allroad zou het met een webasto op 2210€ excl BTW komen, wat ik toch net iets te veel vind.
                        Op de site rekenen ze 5 tot 7 u inbouwtijd, maar ik krijg nu een offerte van +800€ voor de montage, da is verdikke meer als 100€/u .
                        Iemand andere prijzen?

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                          Nu het toch weer in de kijker staat dit topic, kunnen de mensen die het nadien hebben laten installeren eens zeggen welk systeem ze gekozen hebben en wat ze betaald hebben?
                          Naar aanleiding van dit topic ben ik ook prijzen beginnen vragen.
                          Voor onze A4 allroad zou het met een webasto op 2210€ excl BTW komen, wat ik toch net iets te veel vind.
                          Op de site rekenen ze 5 tot 7 u inbouwtijd, maar ik krijg nu een offerte van +800€ voor de montage, da is verdikke meer als 100€/u .
                          Iemand andere prijzen?

                          Da's wel flink duur. De vraag is of je 800 Euro een afstandsbediening inhoudt en of die in de 2210 Euro zit. Da's nl een flink verschil.

                          Ik heb beide systemen gehad. Zowel de Webasto op mijn S320 als gewone blockheaters (op Mazda 626, E230, Impreza en Evo). Wanneer het hoodzakelijk is om 's ochtends een warme wagen te hebben en koudstarten te voorkomen, dan geeft ik steevast de voorkeur aan het blockheater systeem. Voor 150 Euro heb je een systeem dat niet kapot kan gaan en ook geen "neveneffecten" heeft (zoals uw batterij leeg zuigen). Het is ook krachtiger dan een systeem dat onafhankelijk in de wagen zit.

                          Webasto is enkel practisch in twee gevallen:
                          1. er is geen stopcontact in de buurt van waar je je wagen 's nachts parkeert.
                          2. je wil ook tijdens je verplaatsingen op de parking van winkel, restaurant of klant even de wagen tevoren opwarmen. Daarvoor moet het echter wel erg goed koud zijn voor dat de investering waard is en dergelijke temperaturen heb ik in Belgie nooit geweten.
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                            Da's wel flink duur. De vraag is of je 800 Euro een afstandsbediening inhoudt en of die in de 2210 Euro zit. Da's nl een flink verschil.
                            Daarin zit zo een Thermo Call in, zodat ik de heater kan aansturen met mijn smartphone. Maar dan nog, da is niet slecht +100€/u

                            Nu, zou voor dit kiezen, vooral omdat ik toch in de winter al gemerkt heb dat ik veel moet krabben als ik bij de klant vertrek. Als je het systeem dan toch hebt, kan je het evengoed maar verstandig gebruiken.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                              Daarin zit zo een Thermo Call in, zodat ik de heater kan aansturen met mijn smartphone. Maar dan nog, da is niet slecht +100€/u

                              Nu, zou voor dit kiezen, vooral omdat ik toch in de winter al gemerkt heb dat ik veel moet krabben als ik bij de klant vertrek. Als je het systeem dan toch hebt, kan je het evengoed maar verstandig gebruiken.
                              Als je vaak de wagen lange tijd ergens moet parkeren in de koude, dan kan het onafhankelijk systeem wel handig zijn. Vraag is wel of het sop wel de kool waard is.

                              Als het enkel is om de ramen ijsvrij te maken, dan is een bus ruitenontdooier een stuk goedkoper als oplossing voor die paar dagen vorst.

                              Koudstart en dus reparaties op termijn vermijden, is eigenlijk de grootste kwaliteit. Maar daarvoor moet een Webasto altijd wel een goeie tijd draaien en dat gaf altijd een weerslag op de batterij, merkte ik.
                              Bovendien is het eerder een investering die je wil maken als het je eigen auto is waar je ook na 180000km en 5-6 jaar geen problemen wil mee hebben. Voor een bedrijfswagen die er na 3-4 jaar uitgaat, is het een investering die je zelf nooit terugwint.
                              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                              Comment


                              • #35
                                Goh, mijn wagen heeft 177k km en wil er toch zeker nog 3 jaar mee doen.

                                Kunt ge zo nen blockheater zelf installeren?
                                Want moet zeggen, zo nen webasto zou pure luxe zijn hoor.
                                Sms-ken sturen op het werk en half uur later een "warme" wagen is voor mij pure luxe.
                                Eens bij andere prijzen vragen dus en zal dan wel zien.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
                                  Goh, mijn wagen heeft 177k km en wil er toch zeker nog 3 jaar mee doen.

                                  Kunt ge zo nen blockheater zelf installeren?
                                  Want moet zeggen, zo nen webasto zou pure luxe zijn hoor.
                                  Sms-ken sturen op het werk en half uur later een "warme" wagen is voor mij pure luxe.
                                  Eens bij andere prijzen vragen dus en zal dan wel zien.
                                  Afhankelijk van de wagen wel. Uiteindelijk zitten er in de zijkant van elk blok van een wagen een soort "gaten" met een ronde stop erin. De handleiding zegt je welke van stoppen er moet uit doen. Dan gewoon de blockheater met wat speciale lijm erin zetten en dan gewoon de bijgeleverde kabel naar je bumper leggen zodat hij mooi ergens door het radiatorrooster komt.
                                  Je moet wel het koelwater vervangen in deze operatie (of het oude opvangen en er weer ingooien) want de stop die je eruit trekt, zit in het koelwatercircuit van het blok.

                                  Ietwat knutselaar doet dit werkje in een uur tijd.
                                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ok, een andere offerte gehad.
                                    Deze keer is het 2350€ incl btw met de grootste afstandbediening.
                                    Lijkt mij al meer aanvaardbaar.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk Berichten
                                      In onze e38 zit een af-fabriek standverwarming. Het systeem is nu 11 jaar oud en werkt nog steeds, al moet ik erbij zeggen dat het zeer weinig is gebruikt (auto heeft altijd binnen geslapen). De enkele keren dat ze buiten moest staan hebben we het gebruikt en dan was het wel leuk in een warme auto in te stappen.
                                      Hoelang op voorhand zet je deze op?
                                      Van toen tot nu:

                                      MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
                                      #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
                                      #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
                                      #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
                                      #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
                                      #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
                                      #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ik denk er ook aan om een standverwarming te laten naplaatsen.
                                        heeft iemand recente ervaringen met bepaalde types/merken?

                                        is een systeem voor een benzine of diesel anders in prijs?

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door fredoo Bekijk Berichten
                                          Ik denk er ook aan om een standverwarming te laten naplaatsen.
                                          heeft iemand recente ervaringen met bepaalde types/merken?

                                          is een systeem voor een benzine of diesel anders in prijs?

                                          ik heb er ééntje(webasto) in mijn vw passat 2.0 diesel zitten.
                                          gezien de mijne een 1 jaar oude Duitse versie is, zat dit erop.
                                          Ben er nu wel (na een jaartje) blij mee...als het lekker koud is, terwijl anderen in hun ijskoude wagen stappen....
                                          afstandbediening kan 1000meter in openlucht overbruggen.
                                          Mocht ik een nieuwe wagen kopen zou ik dit niet als optie aanvinken, gezien we hier niet echt strenge winters hebben (en mijn wagen toch altijd binnen slaapt)
                                          maar in een occasie is dit natuurlijk wel altijd meegenomen

                                          de standkachel werkt op een 2de batterij bij mij, die achterin de koffer nettjes weggewerkt zit.Dus geen lege batterij voor de start....
                                          Last edited by ; 24/01/2014, 18:36.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X