***123
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Alternatief 120/125D f21
Collapse
X
-
Ge weet dat ik normaal gezien factureer voor mijn consultingdiensten. En in tegenstelling tot freegeek tel ik er nog eens mijn onkosten bij (wees gerust, ik ga bij KFC en McDonalds eten ).
Dus gij wilt dat ik de advocaat van de duivel (weer) speel en een alternatief vind voor een BMW 123D ? (de 125D bestaat bij mijn weten niet)
Indien het een benzine is, dan moet die een 10000 Euro goedkoper zijn want je gaat er van uit dat dit het verschil is dat je krijgt wegens het meerverbruik en de restwaarde. Op zich aanvaardbaar.
Uw veronderstellingen zijn wel interessant
Verbruik: Hoe een diesel 7L moet verbruiken en een benzine 12L, dat weet ik niet. Maar duidelijk hou je d'r met een benzine en een diesel niet dezelfde rijstijl op na.
Ik werk zuiver op ervaring: Ik rij elke week met een andere wagen (doorgaans middenklasse of hogere middenklasse en een mengeling van benzine en diesel) en ik merk dat het verbruik nooit zo uiteenlopend is.
Over het vorige jaar zaten de zuinigste aan 8.5L (dat waren wagens als de 116d en de 318d) en 11 à 11.5L (530d, A6 3.0TDi, Mercedes E200 CGI, BMW 523i).
Herverkoopwaarde: Een BMW 3-reeks diesel van 2007 met 200000km, koop je nog voor rond de 11000 Euro. Een benzine zal je voor 2000-3000 minder hebben. Lijkt me realistisch
Soit, laten we uw 10000 in de eindafrekening als basis nemen. Dan zoek ik voor een reëel verschil van 8500 Euro in aankoop vandaag (verdisconteerd met 4%).
Ik ga ervan uit dat uw BMW 123d een minimum aan uitrusting meekrijgt en dus zit je rond de aan 40000 Euro (35000 Euro basisprijs). Mijn streefprijs wordt dus 32000 Euro voor een gelijkaardig uitgeruste wagen om een nuloperatie te hebben op het eind van de rit.
Vraag 1: BMW 1 of niet ?
Een andere dieselwagen vinden die meer te bieden heeft dan een BMW 1 voor minder geld is als vissen in een vat water. Een BMW 1 is klein, niet beter afgewerkt of betrouwbaarder dan een Ford Mondeo en als ge er een bocht mee induikt, dan hebt ge evenzeer onderstuur als met die Ford Mondeo. Die Mondeo is in 200pk dieselversie wel 10000 Euro goedkoper.
Vraag 1 opgelost.
Vraag 2: Benzine of diesel?
Ik ga even in dezelfde categorie blijven dan een 1-reeks ervan uitgaand dat je geen Mondeo wil, maar een sportievere en kleinere wagen.
- Renault Megane RS : 250pk, stukken betere wegligging, bakken meer rijplezier: 28000 Euro
- Golf GTi : 210pk, en ge krijgt uw Duits imago ! 29000 Euro
- Skoda Octavia RS : 200pk, bakken ruimer, comfortabeler en sportiever uitziend : 27500 Euro
- Audi A3 2.0 TFSI: 200pk, 28450 Euro (al moeten daar ook opties bij gezien hun gierig optiebeleid).
... Zo kan ik wel nog een tijd doorgaan.
Stuk voor stuk gaan hogergenoemde wagens meer rijplezier bieden dan uw 123 diesel en hun interieur gaat zeker niet nóg triester zijn dan die 1-reeks.
Als je dan toch de "rationele Belg" wil gaan spelen, weet dan dat de brave huisvader met 150pk meer dan genoeg heeft en ruimte wil voor zijn kroost. Als hij op 4 jaar inderdaad 200000km wil rijden (50000km per jaar), dan koopt hij een Skoda Octavia 2.0D en spaart hij 15000 Euro uit, geen BMW 1.
Ik kan economisch geen reden vinden waarom ge een BMW moet hebben om een "rationele" keuze te maken. Als je met een BMW wilt rijden, dan kies je daarvoor. Probeer ons niet wijs te maken dat het een "economische keuze was" of dat het om de goedkoop te doen was want dan komt ge pas echt als een blaaskaak naar voor.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
Maar die prestaties... trager dan een 320d...
Ik ga toch eens kijken bij de dealer... cijfers zijn niet alles.
Alleen dat verbruik !!!! Is 9 liter wel haalbaar ?
Of ga ik altijd met een ei moeten rondrijden ?
Comment
-
Wel, er zijn bepaalde aspecten die we niet in cijfers kunnen omzetten:
Het eerste is de rijstijl. Ikzelf rij steeds hoog in de toeren met een auto met handbak. Daarnaast moet ik toegeven, ik rij echt té snel En met té snel bedoel ik niet gewoon 160-180 of meer bollen op de snelweg, maar na het vertragen steeds terugschakelen en plankgas geven tot je weer op snelheid bent.
Het is dat "sleuren" dat de dooddoener is. Met een krachtige wagen (vb een 535d of mijn wagen) kunt ge niet vaak alles opentrekken want daar komen brokken van. Dus daar geef je "rustig gas". Met een 320d kan dat wel. Vandaar dat ik met wagens met kleinere cilinderinhoud geen verbruiksvoordeel haal.
Het ander aspect is: Waar hecht jij belang aan? Zijn autos ECHT je hobby? Waar wil je persoonlijk in het leven van genieten?
Als ik bvb 4 jaar elke dag met een 320d moet rijden, ipv met een (zelfs tweedehands) 330i, dan gaat mij dat ERG veel geld moeten uitsparen want ik moet er een andere opwindende hobby op kunnen nahouden die dat gebrek aan rijplezier moet compenseren. En boten, jetskis en hoeren zijn ook duur.
Als ik aan een nuloperatie moet komen, of zelfs over mijn 4 jaar 5000 Euro uitspaar door te dieselen (dus 15000 euro ipv 10000 euro in uw berekening), dan nog doe ik het niet.
Met 1250 Euro per jaar koop ik niks dat me het dagelijks plezier van een mooie 3.0 zes-in-lijn kan vervangen tegenover een 320d.
Je kan tenslotte vragen wat ik zou doen moest ik die 5000 Euro extra niet hebben om die over 4 jaar uit te geven. Wel, simpel, dan koop ik mij een goedkopere BMW zescilinder of koop ik me een ander merk wagen waar ik wél iets plezierig kan kopen.
Nu aan jou de keus waar je belang aan hecht bij het rijden en hoe erg autos een hobby zijn.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
Comment