Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Yaris Verso of Berlingo Multispace

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Yaris Verso of Berlingo Multispace

    Mijn Micra K11 is dermate verrot dat ik het niet meer door de keuring krijg. Om nu met een Daily bestelwagen elke dag tussen Antwerpen en Gent te pendelen tegen 12 liter per 100 km.

    Ik zoek naar een voertuig dat de goede eigenschappen van de beiden kan combineren.
    • 1 op 16 of zuiniger in woon-werkverkeer.
    • Tweedehands 4000 euro in gewone verkoop en tot 6000 euro bij een merkdealer met een jaar garantie.
    • Betrouwbare motorisatie zoals de Micra uit de jaren 90.
    • Onder de 1,85m tolpoort naar Engeland kunnen kruipen en zoveel mogelijk tolwegen tegen personenwagentarief kunnen afrijden.
    • Diesel voor 30000 km per jaar.
    • Zoveel mogelijk kubieke meters laadruim om een studentenkamer in de UK in 1 rit terug naar België te kunnen verhuizen. 3 m³ zou ideaal zijn, want een particuliere hoge-voertuigen-ticket voor de Eurotunnel heeft een 3 m³ aan lading als beperking op de bestelwagens.
    • De stoelen moeten ook nog teruggeplaatst kunnen worden om als een personenwagen gebruikt te worden. Ik wil niet meer zoals vroeger dat er mensen op de dozen in het laadruimte zitten om naar een familiebezoek mee te rijden.
    • Functie boven vorm. Iets lelijks dat niemand wilt hebben en goedkoop te verkrijgen is, is ook goed als het 2+ m³ ruimte en zuiniger dan 6 liter per 100 km kan combineren.

    Volkswagen Transporter, Mercedes Vito,... is met 1,9+ m te hoog om onder de tolpoort te kruipen.

    De Fransen zijn specialisten in het maximaliseren van ruimte in een voertuig steken dat je onder een tolpoort kan jagen. Ik heb liever niet een Franse Kangoo, Berlingo,... wegens betrouwbaarheid. Vanaf het moment dat je Franse motorisatie in een auto steekt, komt het niet meer goed. Al is het een Japanse merk zoals Nissan. Sinds ze te hard met de Fransen samenwerken, halen ze niet meer de betrouwbaarheid van in de jaren 90.

    Tijdens mijn zoektocht viel vooral Toyota Yaris Verso 1.4 D4-D op. Op autoweek lees ik 1 op 20 (5 liter per 100 km), 1 op 18 (5,6 liter per 100 km) en Autobahnsnelheid + hellingen 1 op 16 (6,3 liter per 100 km). Tweedehands zijn ze te verkrijgen vanaf € 3000 (schade), € 4000 (gewone tweedehands) en 5500 à 5750 euro (Toyota Topcar met een jaar garantie). 12 jaar garantie op corrosie op het carrosserie, ze hebben vertrouwen in de antiroestbehandeling dat het niet zoals een Micra gaat roesten. Deze monovolume zit in de top 3 van de betrouwbaarste monovolumes volgens een test. Met 1,715 m hoogte kan ik gerust naar de UK rijden en 2.16 m³ kan ik een studentenkamer verhuizen (de verhuis naar de UK was ongeveer 1,5 m³). Toyota UK heeft de brochures online staan met duidelijke specificaties, want op andere websites zegt dat ene dat het 1,3 m³ groot is, de andere 1,7 m³,... en wie kan wel de juiste specs leveren? Volgens autoweek is het de ruimste compacte MPV in zijn tijd. Als ik een categorie grotere MPV neem, dan vrees ik dat het verbruik ook omhoog schiet.

    In de topics valt het comfort van de Berlingo tov Partner en Kangoo op. Laadruim van ongeveer 3 m³ (2,8?) is interessant. De reviews spreken over zijwindgevoeligheid, roeren met de versnellingspook en andere bestelwageneigenschappen zodat het rijdt alsof ik met een zeilboot of 2,6+ m hoge bestelwagen rij? De Franse motorisatie liep 5 jaar achter op die van Toyota, 69 pk uit 1.9 diesel versus 75 pk uit 1.4 liter en dat merk je in het verbruik/uitstoot. Het verbruik en het geklaag van Berlingo rijders over de 1.9 diesel, 1.6 HDi, normale gewoonte om 1 à 2 keer de koppeling te moeten vervangen,... schrikt mij af. Terwijl de Yaris Verso rijders best wel tevreden zijn en der zitten zelfs tussen die hun caravan door Frankrijk trekken. Zorgt 160 km/h topsnelheid van de Yaris Verso erdoor dat je met tegenwind 120 km/h in België of 130 km/h in Frankrijk/Nederland kan rijden? En 140 km/h topsnelheid van een Berlingo zorgt ervoor dat het voelt alsof je met een volgeladen 60 pk diesel Transporter op een brug probeert te klimmen?

    Bij caravantrekker kan ik de auto's vergelijken in trekkracht. Om een Yaris Verso 75 pk 1.4 D-4D in hellingen bij te houden heb je 90 pk 2.0 HDI in een oudere Berlingo nodig. Een recente 90 pk 1.6 HDi Multispace die de Yaris Verso kan bijhouden en drijft de prijs naar 8000 à 10000 euro op. Met een huur Berlingo heb ik gereden en het reed ok, maar die is ook modern gemotoriseerd tov een tweedehandse met jaren 90 techniek.

    Yaris Verso zit dus dichter bij de personenwagen in verbruik, rijeigenschappen, pendelbaarheid en kan op Toyota betrouwbaarheid rekenen. Berlingo is groter, maar is Frans en rijdt alsof het een zeilboot is. De afweging tussen meer ruimte voor ongeveer 3 m³ lading onder de tolpoorten jagen (doe je maar enkele keren per jaar, maximaal 10 keer?) of een voertuig dat in de meeste omstandigheden beter is. Voor gelijkaardige techniek/trekkracht/zuinigheid betaal je dubbel zoveel voor 2,8 m³ of 30 % meer ruimte.

    Zijn er alternatieven dat ik gemist hebt? Andere monovolumes/MPV's/peoplecarriers die zuinig zonder een Franse motor met een grotere laadruim kunnen rijden? Of breaks/stationwagens die met gemak aan 2 m³ laadruim geraken zonder de prijs of het verbruik de hoogte in te jagen?

    [edit]
    Als ik ver in Wallonië gaat zoeken, dan is een 90 pk 1.6 HDi Multispace rond 5000 euro wel mogelijk.
    Last edited by ; 04/02/2012, 17:39.

  • #2
    Wil je echt een betrouwbare motor zou ik de oude 2.0 of 1.9 in de Berlingo nemen. Zowel de Toyota 1.4 D4D als de 1.6 HDI hadden in hun begin jaren betrouwbaarheidsissues
    (Toyota: koppakking+turbo) (Citroen: Injectoren+grote turbo problemen)
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

    Comment


    • #3
      Ik rij al 7 jaar met een Partner.
      De 2.0 HDi weliswaar. (De 1.9D was destijds ook nog verkrijgbaar maar je voelde, zag en hoorde dat die motor verouderd was.) De 2.0 komt niets tekort en is al 7 jaar heel betrouwbaar. De versnellingsbak is niet z'n sterkste punt, maar is nooit storend. Doordat het hoge wagens zijn, heb je bij felle wind wel wat... beweging Ik heb nog nooit moeten laten van rijden daardoor. Nadeel van de 2.0 i0s natuurlijk de verkeersbelasting van 500+ euro...

      Laadruimte is indrukwekkend. Je kan wel de achterzetels er niet helemaal uithalen. Die plooien dubbel en staan dan rechtop tegen de voorzetels.

      Ik heb me deze auto nog geen moment beklaagd. Is heel handig. Topsnelheid zelf gemeten is bij mij net geen 170. Maar tot 140 rij je vlot met alle verkeer mee, en veel sneller moet je ook niet gaan rijden hé

      Als deze auto binnen enkele jaren "op" is, ga ik weer naar Berlingo/partner kijken. tegen dan zou er al weer een nieuw model moeten zijn.
      Last edited by Hayes; 05/02/2012, 10:03.
      Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

      Comment


      • #4
        In het algemeen worden nieuwe dingen te vroeg op de markt gezet om de concurrentie (die hetzelfde doet) bij te houden.
        • 1.4 D4-D kwam in 2002 op de markt en had enkele jaren nodig om de kinderziektes weg te werken. Tegen dan wordt de Yaris Verso niet meer gemaakt.
        • 1.6 HDI kwam in 2003 op de markt en zat vanaf 2006 in de Berlingo, maar op het Britse Berlingo forum zijn ze niet zo blij mee.

        2.0 HDI is betrouwbaar in de bouwjaren dat in mijn budget past en voldoende krachtig voor 120 à 130 km/h, maar hoe zit het met de verzekerbaarheid, verkeersbelasting en verbruik?

        Comment


        • #5
          Eigenlijk moet je in zo'n geval zonder veel twijfel voor de Yaris gaan; wel even aanstippen dat de Verso één van de lelijkste auto's is die de laatste jaren de wegen ontsiert heeft
          2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
          2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense

          Comment


          • #6
            Op een Toyotaforum lees ik dat de kapotte koppakkingen in eerste helft van 2002 voorkwamen. In de 2003 Yaris (Verso) ga je het niet meer tegenkomen. Dus ik kan gerust voor een zuinige Yaris Verso gaan zonder de kosten van een 2.0 en de rij-eigenschappen van een 2,6+ m hoge bestelwagen.

            Comment


            • #7
              problemen met de 1.6 hdi zijn te wijten aan verkeerd onderhoud. Als de gebruiksomstandigheden er naar zijn moet dat blok om de 10.000 km op onderhoud. Doet ge dat niet dan verstopt het filter naar de turbo en komt die zonder olie te zitten. Doet ge het wel, hebt ge geen problemen.
              www.peugeotforum.be

              Comment

              Working...
              X