Mijn huidige wagen komt binnen minder dan 6 maanden aan het einde van zijn lease, en de vakantie moedigt aan tot wat 'configurator fun'. Dus ben ik maar eens beginnen rondkijken wat de opvolger zou kunnen worden.
Belangrijk daarbij is dat ik de wagen deze keer privé kan kopen. Met strikmans nieuwe VAA belasting begint het in het hogere segment nl. interessanter te worden voor bedrijven om hun werknemers om een alternatieve regeling aan te bieden, zeker voor mensen met 'buitendienst'. Concreet: ik kan nu ipv. een leasecar (kar?) ook kiezen voor een compensatie (vast + variabel) waarmee ik (incl. vermeden VAA) beter af ben privé te rijden (voor dezelfde wagen). Ga de rekensom hier niet doen, maar hij lijkt voor mij alvast te kloppen.
Al redelijk snel komt dan de nieuwe 3-reeks in beeld. Nieuw, want de fleetkorting blijft van toepassing (die is hoog, en dan is een occasie waar ik geen bijzondere korting krijg minder interessant). Hoewel de wagen op zich evengoed een klassieker als een cliché is, heb ik het gevoel zo'n symbool niet te kunnen overslaan in mijn eigen autoleven. Tegen dat ik weer al eens de volgende zal kiezen is de tijd om een 3 te rijden m.i. gepasseerd, dus het is nu of nooit.
Echter de nieuwe situatie biedt ook wat meer flexibiliteit dan het kiezen uit een leaselijst. Bijgevolg zie ik 3 mogelijkheden:
1) 320d: Rationeel gezien een no-brainer natuurlijk. Voor een 4-cilinder diesel een beest van een motor, en in deze lichte koets goed voor toch wel sportieve prestaties. Echter als het dan toch mijn eigen wagen wordt, dan wil ik niet besparen op uitrusting. Gezien een 320d uiteindelijk toch een comfortauto (met sportieve inborst) blijft, kom ik dan nogal snel op een luxueuze uitvoering uit. De 8-trapsautomaat vind ik ook een must om het beste uit de motor te halen (perfecte combinatie). Een touring ook, want dat hoort nu eenmaal bij deze motor. Finaal blijft de vraag wel waarom ik privé zou kiezen wat ik in lease even goed kan krijgen.
2) 330d: Alles kan, dus waarom niet. De financiële pijn is natuurlijk niet min: men vraagt hier (like for like) toch al snel een 7.000 EUR extra voor, en dan moet strikmans nog de veel hogere jaarlijkse verkeersbelasting innen (BIV valt reuze mee als privé persoon). Verbruik en verzekering zal ook wel wat hoger zijn. En het blijft een comfortauto, dus opnieuw veel opties op de wishlist. Tel het allemaal op, en het wordt verdomd veel geld voor wat uiteindelijk nog altijd een diesel is (dan wel een superdiesel), en 'maar' een 3-reeks. Vraag ook hoe populair zo'n 3-liter 6-in-lijn nog zal zijn binnen pakweg 4-5 jaar? Ook hier zou ik voor een touring gaan (idem redenering).
3) 328i: Ik had al een dozijn diesels geconfigureerd en de benzines zelfs niet bekeken. Echter voor de lol dan maar even aan de slag gegaan met de nieuwe 135i M, waar ik er in slaagde onder 45.000 Euro catalogusprijs te blijven - wat 'price for performance' natuurlijk enorm is. Maar dat is toch iets te veel een kleine hooligan om ook zakelijk te gebruiken, en hoewel de kinderen (net) achterin zullen passen is de koffer gewoon niet voor familiegebruik geschikt. En dan is het zonde om zoveel geld uit te geven aan iets wat je vaak niet zal kunnen gebruiken (met als 2e wagen iets saais, groots en des diesels). Vandaar dan maar de sprong gemaakt naar de 335i berline, als dichtste equivalent met wel genoeg ruimte voor all-round gebruik. Echter de 135i M staat zeer scherp geprijsd, en de grote broer is dus financiële zelfmoord. Maar net daaronder staat: de 328i. Hmmm... 2-liter motor (verkeersbelasting!), minder dan 150g CO2 (BIV), gecombineerd verbruik 6.4 liter, 'flatline' koppel van 350NM tussen 1.250 en 4.800 tpm, 0-100 in minder dan 6 seconden en maar liefst 245 PK. En dat voor een meerprijs t.o.v. de 320d (eens je extra standaarduitrusting in rekening brengt) van ongeveer 1.500 Euro. Het is/bijft natuurlijk een 4-cilinder, maar hij klinkt (cf. Youtube) nog steeds een pak beter dan eender welke diesel en trekt vlot naar een redline van 7000 tpm.
Bij de 328i speelt dan bovendien nog het feit dat mijn ideale configuratie lichter is: een berline (sportiever en op zich voldoende als ik een trekhaak heb voor fietsen) en manueel (automaat zou zonde zijn in dit geval). Verdere uitrusting maakt geen verschil tussen de 3 (no pun intended), behalve misschien dat ik hier geneigd zou zijn voor het M Pack te gaan i.p.v. de Sport uitvoering (echter de meerkost daarvan is minimaal).
Al met al kom ik dus uit op een wagen die in vergelijking met mijn 'ideale' 320d slechts een miniem hogere BIV heeft, alsook een brandstof kost van pakweg 40% meer. Ik schat 25.000 a 30.000 km per jaar te doen (grotendeels vergoed), dus dat scheelt pakweg 1.000 Euro. De afschrijving zal ook hoger zijn, neem misschien nog eens 1.000 tot 2.000 Euro per jaar. Echter voor dat geld kan ik geen 'funcar' van dit kaliber (250 PK RWD) hiernaast in huis halen. En ik mag er elke dag mee rijden, in een wagen met een (wat mij betreft) echte 'wow factor' (berline + M pack + toch wel beestige motor = very nice).
Ben ik nu gek om dit te overwegen? Of is het dieseltijdperk, onder invloed van de VAA die leasen minder interessant maakt, efficiëntere benzinemotoren en kleinere prijsverschillen tussen diesel en benzine, mogelijk effectief ten einde aan het komen en ben ik gewoon bij de eersten om dit in te zien?
Zeer geïnteresseerd wat de liefhebbers hier van denken.
Belangrijk daarbij is dat ik de wagen deze keer privé kan kopen. Met strikmans nieuwe VAA belasting begint het in het hogere segment nl. interessanter te worden voor bedrijven om hun werknemers om een alternatieve regeling aan te bieden, zeker voor mensen met 'buitendienst'. Concreet: ik kan nu ipv. een leasecar (kar?) ook kiezen voor een compensatie (vast + variabel) waarmee ik (incl. vermeden VAA) beter af ben privé te rijden (voor dezelfde wagen). Ga de rekensom hier niet doen, maar hij lijkt voor mij alvast te kloppen.
Al redelijk snel komt dan de nieuwe 3-reeks in beeld. Nieuw, want de fleetkorting blijft van toepassing (die is hoog, en dan is een occasie waar ik geen bijzondere korting krijg minder interessant). Hoewel de wagen op zich evengoed een klassieker als een cliché is, heb ik het gevoel zo'n symbool niet te kunnen overslaan in mijn eigen autoleven. Tegen dat ik weer al eens de volgende zal kiezen is de tijd om een 3 te rijden m.i. gepasseerd, dus het is nu of nooit.
Echter de nieuwe situatie biedt ook wat meer flexibiliteit dan het kiezen uit een leaselijst. Bijgevolg zie ik 3 mogelijkheden:
1) 320d: Rationeel gezien een no-brainer natuurlijk. Voor een 4-cilinder diesel een beest van een motor, en in deze lichte koets goed voor toch wel sportieve prestaties. Echter als het dan toch mijn eigen wagen wordt, dan wil ik niet besparen op uitrusting. Gezien een 320d uiteindelijk toch een comfortauto (met sportieve inborst) blijft, kom ik dan nogal snel op een luxueuze uitvoering uit. De 8-trapsautomaat vind ik ook een must om het beste uit de motor te halen (perfecte combinatie). Een touring ook, want dat hoort nu eenmaal bij deze motor. Finaal blijft de vraag wel waarom ik privé zou kiezen wat ik in lease even goed kan krijgen.
2) 330d: Alles kan, dus waarom niet. De financiële pijn is natuurlijk niet min: men vraagt hier (like for like) toch al snel een 7.000 EUR extra voor, en dan moet strikmans nog de veel hogere jaarlijkse verkeersbelasting innen (BIV valt reuze mee als privé persoon). Verbruik en verzekering zal ook wel wat hoger zijn. En het blijft een comfortauto, dus opnieuw veel opties op de wishlist. Tel het allemaal op, en het wordt verdomd veel geld voor wat uiteindelijk nog altijd een diesel is (dan wel een superdiesel), en 'maar' een 3-reeks. Vraag ook hoe populair zo'n 3-liter 6-in-lijn nog zal zijn binnen pakweg 4-5 jaar? Ook hier zou ik voor een touring gaan (idem redenering).
3) 328i: Ik had al een dozijn diesels geconfigureerd en de benzines zelfs niet bekeken. Echter voor de lol dan maar even aan de slag gegaan met de nieuwe 135i M, waar ik er in slaagde onder 45.000 Euro catalogusprijs te blijven - wat 'price for performance' natuurlijk enorm is. Maar dat is toch iets te veel een kleine hooligan om ook zakelijk te gebruiken, en hoewel de kinderen (net) achterin zullen passen is de koffer gewoon niet voor familiegebruik geschikt. En dan is het zonde om zoveel geld uit te geven aan iets wat je vaak niet zal kunnen gebruiken (met als 2e wagen iets saais, groots en des diesels). Vandaar dan maar de sprong gemaakt naar de 335i berline, als dichtste equivalent met wel genoeg ruimte voor all-round gebruik. Echter de 135i M staat zeer scherp geprijsd, en de grote broer is dus financiële zelfmoord. Maar net daaronder staat: de 328i. Hmmm... 2-liter motor (verkeersbelasting!), minder dan 150g CO2 (BIV), gecombineerd verbruik 6.4 liter, 'flatline' koppel van 350NM tussen 1.250 en 4.800 tpm, 0-100 in minder dan 6 seconden en maar liefst 245 PK. En dat voor een meerprijs t.o.v. de 320d (eens je extra standaarduitrusting in rekening brengt) van ongeveer 1.500 Euro. Het is/bijft natuurlijk een 4-cilinder, maar hij klinkt (cf. Youtube) nog steeds een pak beter dan eender welke diesel en trekt vlot naar een redline van 7000 tpm.
Bij de 328i speelt dan bovendien nog het feit dat mijn ideale configuratie lichter is: een berline (sportiever en op zich voldoende als ik een trekhaak heb voor fietsen) en manueel (automaat zou zonde zijn in dit geval). Verdere uitrusting maakt geen verschil tussen de 3 (no pun intended), behalve misschien dat ik hier geneigd zou zijn voor het M Pack te gaan i.p.v. de Sport uitvoering (echter de meerkost daarvan is minimaal).
Al met al kom ik dus uit op een wagen die in vergelijking met mijn 'ideale' 320d slechts een miniem hogere BIV heeft, alsook een brandstof kost van pakweg 40% meer. Ik schat 25.000 a 30.000 km per jaar te doen (grotendeels vergoed), dus dat scheelt pakweg 1.000 Euro. De afschrijving zal ook hoger zijn, neem misschien nog eens 1.000 tot 2.000 Euro per jaar. Echter voor dat geld kan ik geen 'funcar' van dit kaliber (250 PK RWD) hiernaast in huis halen. En ik mag er elke dag mee rijden, in een wagen met een (wat mij betreft) echte 'wow factor' (berline + M pack + toch wel beestige motor = very nice).
Ben ik nu gek om dit te overwegen? Of is het dieseltijdperk, onder invloed van de VAA die leasen minder interessant maakt, efficiëntere benzinemotoren en kleinere prijsverschillen tussen diesel en benzine, mogelijk effectief ten einde aan het komen en ben ik gewoon bij de eersten om dit in te zien?
Zeer geïnteresseerd wat de liefhebbers hier van denken.
Comment