Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik zou voor de 328I gaan en absoluut NIET tunen. (Ik vraag me af wat er nog te winnen valt, en hoe het voordeel opweegt tegen alle nadelen)
    Heb je nog een tankkaart, als je privé koopt ?

    Comment


    • #22
      Ikzelf het voor EXACT dezelfde keuze gestaan (verleden tijd want 330d met M-pack in bestelling)

      Ziehier mijn 'testverslag' van de 320dA/328iA vanop een ander forum:


      Rond 10u aangekomen bij de dealer en een 320dA in ontvangst genomen : 184pk - automaat - donkerblauw - zadelbruin stoelen (gewone geen sportstoelen)

      Alle tellers op nul en vertrekken maar.
      Eerste gedacht: dat stuur is enorm licht (servotronic) .... vond ik niet dadelijk goed (ik kwam wel net uit mijn S2000), maar na even wennen viel het wel mee
      Toch vrij stil van binnen
      Stuurt lekker
      Even doortrekken .... dat viel best nog wel mee !
      Hernemingen .... ook redelijk goed, maar koppel komt .... en is redelijk snel ook weer weg, maar toch ... de motor heeft mij aangenaam verrast
      acceleratieproefjes gedaan
      zuinigheidsproefjes gedaan

      Aangekomen in Bornem dan (met die 320dA) en overgestapt in ...

      328i - 245pk - ook zadelbruin - ook donkerblauw - geen sportstoelen - harman kardon muziek, open dak, automaat, adaptieve ophanging

      Eerste indrukken:
      zeker stiller dan de 320d
      bij de eerste acceleratietesten vond ik de wagen nogal steriel ....
      de motor gaat enorm snel de toeren in, en zelfs tot in 't rood als je plankgas gaf
      dan wat gespeeld met de adaptieve ophanging en die draagt zeker mijn voorkeur weg ! nog steeds comfortabel maar ook strakker indien nodig (optie: check!)
      stevige lange bocht gepakt die ik ken en dat ging vlotjes richting 110-120 er door
      Dan nog wat hernemingen en acceleratieproefjes en wat eco-driving
      Om uit te komen op een gemiddeld verbruik van 9,4 liter (de BC zelf stond op 12,4 gemiddeld, er stond al 15k km op) .... gelet het feit dat er gemiddeld 6,1 opgegeven wordt, vind ik het verbruik niet laag ....
      Nog een paar spurtjes gedaan en ik kon de motor al veel meer appreciëren

      Dan terug in de 320dA huiswaarts .... en na de 328i was het niet dadelijk een straf om daar mee te rijden (wat pleit in het voordeel van de 320d!)
      Gemiddeld verbruik bij terug afzetten: 6,3 liter (de BC stond gemiddeld op 7,4..., auto had 8k km)

      Conclusie: ze hebben beiden wel iets .... en aangezien de geconfigureerde prijs tussen beiden voor mij maar €1000 scheelt (in het nadeel van de 328i) is het heel heel moeilijk kiezen


      en dan is er ook nog de 330d .... die heb ik effe laten configureren (M-pakket net zoals 328i)
      2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
      2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

      Comment


      • #23
        Ik vind persoonlijk de 320d nogal duur tov bvb de 318d. En dan nog niet snel genoeg om mee te doen met de grote jongens. Dit is uiteraard mijn mening. Voor dat geld bestel ik me dan liever een 318d 143 pk met wat opties, als het een 4 pitter diesel moet zijn. Ik vind die al snel genoeg en gevoelsmatig lijkt me een 320 ede niet zoveel sneller. Heb wel geen ervaring met de 184 pk versie.

        Als je het je kunt veroorloven lijkt me de 328i nog altijd een meerwaarde tov de 330d. Al was het maar voor loopcultuur. Een diesel kan toch op dat vlak niet op tegen gelijk welke benzine...

        Comment


        • #24
          328i met MT, of -als het even zou kunnen- een 335i met automaat.

          Comment


          • #25
            Ga eens testrijden met de 328i. Als hij snel genoeg is, en niet te duur (brandstof / aankoopprijs), waarom dan nog voor de diesel gaan?

            Trouwens, als je een soepele krachtige motor wil, snap ik niet waarom je de 320d overweegt, een 4-pitter diesel is sowieso minder leuk dan de 2 andere, en niet veel goedkoper in aanschaf dan de 328i. En de 330d, zal misschien nog wat rapper en leuker zijn, maar of dat de (forse) meerprijs tov de 328i rechtvaardigt?

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              . En de 330d, zal misschien nog wat rapper en leuker zijn, maar of dat de (forse) meerprijs tov de 328i rechtvaardigt?
              Hoeveel bedraagt die meerprijs dan ? (alletwee met automaat)

              @ ts Het grote verschil zit hem in de toeren die ze maken, met de 28i ga je tussen de 5000t/m en 7000t/m toeren zitten als je eens doorttrekt. De diesel doet alles tussen de 1,5k en 3,5kt/m.

              Geniet je van het doortrekken in hoge toeren, niet tijfelen de 28i

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                Hoeveel bedraagt die meerprijs dan ? (alletwee met automaat)
                5000 of iets meer als ik goed kan tellen. Prijsverschil normaal is 7000€, en de automaat kost 2000€.

                Bij 20000km/jaar heb je dat er op 7 jaar uit.
                Financieel maakt het dus wss niet echt uit.

                Qua fun gehalte zullen ze elkaar ook niet ver ontlopen, maar de benzine zal wel toelaten om hoger in de toeren door te trekken.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                  ik sta een beetje voor hetzelfde dilemma, maar dan voor een privé aankoop.
                  Dat is het in mijn geval ook. De werkgever biedt aan om een (toch wel aanzienlijk) bruttobedrag uit te keren, en alles behalve privé en zuiver woon-werkverkeer (wat voor mij de uitzondering is) krijgt daarboven nog een kilometervergoeding. Tel daarboven de uitgespaarde VAA belasting en eigen bijdragen voor opties (wagens uit lijst ontbreken vaak in mijn ogen essentiële opties), en ik kom op een privé budget uit dat toelaat dezelfde wagen (als op de leaselijst) aan te schaffen en (als ik goed kan rekenen - en dat kan ik) zelfs nog over te houden. Maar ik wil natuurlijk niet dezelfde wagen , als ik dan toch zelf vrij kan kiezen.

                  Mijn keuze staat momenteel op de 330d
                  De sleutelvraag hierbij is natuurlijk welke van de twee (328i vs 330d) het meest kost. Net even voor de lol een mooie 328i config genomen en dan naar 330d omgezet: 7.150 EUR extra, dan wel incl. automaat maar die hoef ik niet per se. Dan nog eens 350 EUR extra verkeersbelasting, pakweg 200 EUR extra BIV, en hogere verzekering (door hogere prijs).

                  Qua afschrijving blijft het wel koffiedik kijken natuurlijk. Lijkt me eerder dat de cilinderinhoud voor verkeersbelasting minder zal tellen in de toekomst, en de CO2 meer (330d 129g vs 328i 149g). Echter daarbij zal men in principe een 'benzine-coefficient' invoeren, net zoals bij de BIV, en dan komt de 328i er waarschijnlijk toch nog beter uit.

                  Rest in de 'rationele' vergelijking enkel nog het brandstofverbruik wat mensen kan afschrikken, maar ik geloof nooit dat een 'doorgereden' 330d zoveel minder gebruikt. En het procentuele verschil tussen diesel en benzineprijs zal altijd maar kleiner worden, o.a. ook omwille van de fijnstofproblematiek (men kan aan de Europese normen nooit voldoen tenzij diesel ontmoedigd wordt).

                  Beetje een gok dus maar ik schat daarom dat een 330d procentueel evenveel afschrijft als een 328i, in absolute termen dus hoger omwille van hogere prijs. Alles tesamen verwacht ik dus dat beiden aan elkaar gewaagd zijn qua totale jaarlijkse kosten, waarbij de 328i op alle gebied in het voordeel is behalve brandstof (+30% meer betalen lijkt me een redelijke assumptie).

                  Rest dus finaal de veel minder rationele vraag of ik liever 'powerdiesel' (330d) of toeren maak (328i). Of dan uiteindelijk toch maar voor het rationele compromis (320d, nog geen straf) kies. Ik denk niet dat ik er zonder wat testritten aan uit ga raken .

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat dat voor een 3 opgaat, dat die privé goedkoper is dan op de zaak.
                    Zo'n dikke bak is dat nu ook weer niet he.
                    Ik heb zelf een 320dA en de belasting op mijn VAA is ongeveer € 90 omhoog gegaan. Daarvoor kan ik hem echt niet privé inschrijven en bekostigen.
                    Zie hierboven. De VAA is maar één aspect, echter het telt wel mee. De equivalente leasewagens waar ik voor kan kiezen zijn 520d, E220, A6 163 PK (maar dan sober uitgerust, veel verder dan leder, PDC en navi komen we niet). Echter zelfs dat kost me jaarlijks 2.000 EUR netto (VAA van pakweg 4.000 EUR). Dit uitgespaarde bedrag kan ik dus meetellen in mijn budget, wat voor de rest uit brutto toelage en kilometervergoeding bestaat.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                      vroeger had je immers een 5000 euro BIV penalty aan uw been.
                      Dat speelt idd een enorme rol. Tot voor de nieuwe BIV regeling zou ik dit nooit overwogen hebben wegens die enorme BIV, en eerder mijn plan voor een leuke 'second' uitgevoerd hebben. Ik heb begin 2012 ook een paar keer op een leuke benzine een bod gedaan maar dat werd niet aanvaard, gelukkig voor mij wat met wat voortschrijdend inzicht (evolutie BIV en nieuwe regeling op werk) lijkt net dat me nu een slecht idee (van een funcar in huis te halen). De meerprijs daarvan is zelfs bij beperkt gebruik veel hoger dan wat het extra kost om een 328i of 330d te nemen ipv. een 320d. En zoals aangegeven in de opening post: hier kan ik dan wel elke dag en elk moment mee rijden (en dat is me meer waard).

                      Ik persoonlijk ben afgehaakt van het idee om zakelijk te rijden met 'n 328i, het verbruik is sterk afhankelijk van uw rechter voetje, probeer u maar eens in te houden
                      (daar heeft een 330d veel minder last van).
                      Het is ook een compleet nieuw blok, eentje die ook nog eens aardige cijfers neerzet voor z'n longinhoud, vrees een beetje voor kinderziektes.
                      Die nieuwe 2-liter heeft toch al een aantal toepassingen gehad dacht ik, zeker in de 1-reeks en X1. Ik betwijfel ook dat een 330d, die toch wel zeer gesofisticeerd is, betrouwbaarder zou zijn. Alvast geen punt waar ik me zorgen over maak.

                      Wat betreft verbruik heb je m.i. wel gelijk, de 328i zal bij 'doorrijden' zeker een pak gevoeliger zijn voor grote dorst. Echter op die momenten vraag ik me af of hij ook niet veel meer fun te bieden heeft (die toerenteller tot 7.000 tpm jagen), wat het dan weer waard maakt. En de 95% 'gewone' kilometers (dus goed doorrijden maar niet vlammen) zal het echt niet *zo* veel uit elkaar liggen (cf. boven, ik schat 30% in combinatie verbruik en hogere brandstofprijs).
                      Last edited by ; 17/07/2012, 02:58.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit Bekijk Berichten
                        Ik vind persoonlijk de 320d nogal duur tov bvb de 318d. En dan nog niet snel genoeg om mee te doen met de grote jongens. Dit is uiteraard mijn mening. Voor dat geld bestel ik me dan liever een 318d 143 pk met wat opties, als het een 4 pitter diesel moet zijn. Ik vind die al snel genoeg en gevoelsmatig lijkt me een 320 ede niet zoveel sneller. Heb wel geen ervaring met de 184 pk versie.

                        Als je het je kunt veroorloven lijkt me de 328i nog altijd een meerwaarde tov de 330d. Al was het maar voor loopcultuur. Een diesel kan toch op dat vlak niet op tegen gelijk welke benzine...
                        Het budget is groot genoeg om een 320d mooi aan te kleden, dus da's geen punt. Als ik dan toch voor de strategie zou gaan om te proberen besparen (en het geld opzij zetten voor iets anders), dan kies ik resoluut een oudere 2e-hands (bv. 520d E61 van net na de facelift).

                        Comment


                        • #32
                          bij mij is de keuze 328i/330d uiteindelijk gemaakt door het feit dat ik al een toerenmachien heb (s2000) en dus 'de andere kant' (lees:veel koppel) als alternatief wil hebben
                          2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                          2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                            Hoeveel bedraagt die meerprijs dan ? (alletwee met automaat)

                            @ ts Het grote verschil zit hem in de toeren die ze maken, met de 28i ga je tussen de 5000t/m en 7000t/m toeren zitten als je eens doorttrekt. De diesel doet alles tussen de 1,5k en 3,5kt/m.

                            Geniet je van het doortrekken in hoge toeren, niet tijfelen de 28i

                            de 28i komt in de buurt van de oude 318is in zijn tijd. Topversie voor de gewone burger. Was ook een 4 cilinder, maar de duurste zonder naar de M te grijpen. Speels, toerenminnares, licht vooronder.

                            De 330d is toonbeeld van de moeiteloze moderne top BMW. Supertraktor. Gemaakt voor de autobahn. En een typisch zescilinderdiesel. Die zijn nu eenmaal te pruimen.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                              de 28i komt in de buurt van de oude 318is in zijn tijd. Topversie voor de gewone burger. Was ook een 4 cilinder, maar de duurste zonder naar de M te grijpen. Speels, toerenminnares, licht vooronder.

                              De 330d is toonbeeld van de moeiteloze moderne top BMW. Supertraktor. Gemaakt voor de autobahn. En een typisch zescilinderdiesel. Die zijn nu eenmaal te pruimen.
                              Wel grappig eigenlijk hoe wij advies geven over een combinatie f30 330d die nog niet eens in de showroom staat, laat staan gereden hebben...
                              We veronderstellen alleen maar. Het kan goed zijn dat door het extra gewicht vooraan hij totaal tegenvalt. En het een keuze blijft 328i, 320d, 325d
                              Last edited by ; 17/07/2012, 12:34.

                              Comment


                              • #35
                                Via deze link (http://www.bmw.com/com/en/newvehicle...ata/index.html) kan je de specificaties van de F30 330d vinden;

                                Daarmee zie je dat het verschil in gewicht tussen 328i en 330d ongeveer 85kg is (automaat)

                                Deze motor van de 330d (N57) is dezelfde als die in de 530d en 730d ligt
                                2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                                2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                                  Via deze link (http://www.bmw.com/com/en/newvehicle...ata/index.html) kan je de specificaties van de F30 330d vinden;

                                  Daarmee zie je dat het verschil in gewicht tussen 328i en 330d ongeveer 85kg is (automaat)

                                  Deze motor van de 330d (N57) is dezelfde als die in de 530d en 730d ligt
                                  Als die 85kg vooraan ligt kan het van invloed zijn op het rijgedrag. Je zou het gewicht moeten weten op de voor- en achteras.
                                  Normaal streven ze 50-50% na bij bmw...

                                  Het verschil is 110kg... al ik je link aanklik. (1505-1615)
                                  In de 330d zit zelfs een kleinere tank tov. de 328i

                                  Het verschil in hernemingen is bij een 528i vs 530d toch wel groot...
                                  Bedankt voor de link !
                                  Last edited by ; 17/07/2012, 14:25.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                    Als die 85kg vooraan ligt kan het van invloed zijn op het rijgedrag. Je zou het gewicht moeten weten op de voor- en achteras.
                                    Normaal streven ze 50-50% na bij bmw...

                                    Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat zo'n 330d retegoed rijdt
                                    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                    Comment


                                    • #38
                                      Het verschil tussen 328i en 330d (gewicht) is 85kg want je moet appelen met appelen vergelijken: 330d heeft standaard een automaat, de 328i met automaat weegt 1530kg
                                      2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                                      2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                                        Het verschil tussen 328i en 330d (gewicht) is 85kg want je moet appelen met appelen vergelijken: 330d heeft standaard een automaat, de 328i met automaat weegt 1530kg
                                        Had ik overgekeken; de 330d zou voor mij ook de keuze zijn in dit geval.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                          Als die 85kg vooraan ligt kan het van invloed zijn op het rijgedrag. Je zou het gewicht moeten weten op de voor- en achteras.
                                          Normaal streven ze 50-50% na bij bmw...

                                          Het verschil is 110kg... al ik je link aanklik. (1505-1615)
                                          In de 330d zit zelfs een kleinere tank tov. de 328i

                                          Het verschil in hernemingen is bij een 528i vs 530d toch wel groot...
                                          Bedankt voor de link !
                                          Ik heb een test gelezen (vraag me niet waar), waar men aangaf dat de 328i duidelijk minder zwaar op de neus was dan de 335i (was een US of UK test denk ik). De 330d weegt nog net iets meer dan de 335i. Is dus zeker iets om in overweging te nemen - een extra factor die van de 330d een autobahn raket maakt terwijl de 328i eerder 'poor man's M3' is.

                                          Waar zie je dat verschil in hernemingen trouwens? Niet dat ik daar echt van wakker lig, een motor (328i) die 350 Nm produceert vanaf de vloer (1.250 tpm) tot hoog vanboven (4.800 tpm) kan m.i. nooit een probleem zijn op dat gebied. Vergelijk met de 320d die zijn 380 Nm slechts 1000 tpm vasthoudt, en daar klaagt alvast niemand over koppel.

                                          Bijkomende gedachte: BMW heeft blijkbaar ook een Performance Package voor de 320d. Tuning naar 200 PK en 420 Nm, met garantie. Niet enkel software maar ook grotere intercooler (denk ik?). Zal wel wat meer kosten dan de chipboer, maar komt ongeveer neer op prijsverschil met 328i. Hmmm...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X