Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??
Ik zou voor de 328I gaan en absoluut NIET tunen. (Ik vraag me af wat er nog te winnen valt, en hoe het voordeel opweegt tegen alle nadelen)
Heb je nog een tankkaart, als je privé koopt ?
Ikzelf het voor EXACT dezelfde keuze gestaan (verleden tijd want 330d met M-pack in bestelling)
Ziehier mijn 'testverslag' van de 320dA/328iA vanop een ander forum:
Rond 10u aangekomen bij de dealer en een 320dA in ontvangst genomen : 184pk - automaat - donkerblauw - zadelbruin stoelen (gewone geen sportstoelen)
Alle tellers op nul en vertrekken maar.
Eerste gedacht: dat stuur is enorm licht (servotronic) .... vond ik niet dadelijk goed (ik kwam wel net uit mijn S2000), maar na even wennen viel het wel mee
Toch vrij stil van binnen
Stuurt lekker
Even doortrekken .... dat viel best nog wel mee !
Hernemingen .... ook redelijk goed, maar koppel komt .... en is redelijk snel ook weer weg, maar toch ... de motor heeft mij aangenaam verrast
acceleratieproefjes gedaan
zuinigheidsproefjes gedaan
Aangekomen in Bornem dan (met die 320dA) en overgestapt in ...
328i - 245pk - ook zadelbruin - ook donkerblauw - geen sportstoelen - harman kardon muziek, open dak, automaat, adaptieve ophanging
Eerste indrukken:
zeker stiller dan de 320d
bij de eerste acceleratietesten vond ik de wagen nogal steriel ....
de motor gaat enorm snel de toeren in, en zelfs tot in 't rood als je plankgas gaf
dan wat gespeeld met de adaptieve ophanging en die draagt zeker mijn voorkeur weg ! nog steeds comfortabel maar ook strakker indien nodig (optie: check!)
stevige lange bocht gepakt die ik ken en dat ging vlotjes richting 110-120 er door
Dan nog wat hernemingen en acceleratieproefjes en wat eco-driving
Om uit te komen op een gemiddeld verbruik van 9,4 liter (de BC zelf stond op 12,4 gemiddeld, er stond al 15k km op) .... gelet het feit dat er gemiddeld 6,1 opgegeven wordt, vind ik het verbruik niet laag ....
Nog een paar spurtjes gedaan en ik kon de motor al veel meer appreciëren
Dan terug in de 320dA huiswaarts .... en na de 328i was het niet dadelijk een straf om daar mee te rijden (wat pleit in het voordeel van de 320d!)
Gemiddeld verbruik bij terug afzetten: 6,3 liter (de BC stond gemiddeld op 7,4..., auto had 8k km)
Conclusie: ze hebben beiden wel iets .... en aangezien de geconfigureerde prijs tussen beiden voor mij maar €1000 scheelt (in het nadeel van de 328i) is het heel heel moeilijk kiezen
en dan is er ook nog de 330d .... die heb ik effe laten configureren (M-pakket net zoals 328i)
2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III
Ik vind persoonlijk de 320d nogal duur tov bvb de 318d. En dan nog niet snel genoeg om mee te doen met de grote jongens. Dit is uiteraard mijn mening. Voor dat geld bestel ik me dan liever een 318d 143 pk met wat opties, als het een 4 pitter diesel moet zijn. Ik vind die al snel genoeg en gevoelsmatig lijkt me een 320 ede niet zoveel sneller. Heb wel geen ervaring met de 184 pk versie.
Als je het je kunt veroorloven lijkt me de 328i nog altijd een meerwaarde tov de 330d. Al was het maar voor loopcultuur. Een diesel kan toch op dat vlak niet op tegen gelijk welke benzine...
Ga eens testrijden met de 328i. Als hij snel genoeg is, en niet te duur (brandstof / aankoopprijs), waarom dan nog voor de diesel gaan?
Trouwens, als je een soepele krachtige motor wil, snap ik niet waarom je de 320d overweegt, een 4-pitter diesel is sowieso minder leuk dan de 2 andere, en niet veel goedkoper in aanschaf dan de 328i. En de 330d, zal misschien nog wat rapper en leuker zijn, maar of dat de (forse) meerprijs tov de 328i rechtvaardigt?
. En de 330d, zal misschien nog wat rapper en leuker zijn, maar of dat de (forse) meerprijs tov de 328i rechtvaardigt?
Hoeveel bedraagt die meerprijs dan ? (alletwee met automaat)
@ ts Het grote verschil zit hem in de toeren die ze maken, met de 28i ga je tussen de 5000t/m en 7000t/m toeren zitten als je eens doorttrekt. De diesel doet alles tussen de 1,5k en 3,5kt/m.
Geniet je van het doortrekken in hoge toeren, niet tijfelen de 28i
ik sta een beetje voor hetzelfde dilemma, maar dan voor een privé aankoop.
Dat is het in mijn geval ook. De werkgever biedt aan om een (toch wel aanzienlijk) bruttobedrag uit te keren, en alles behalve privé en zuiver woon-werkverkeer (wat voor mij de uitzondering is) krijgt daarboven nog een kilometervergoeding. Tel daarboven de uitgespaarde VAA belasting en eigen bijdragen voor opties (wagens uit lijst ontbreken vaak in mijn ogen essentiële opties), en ik kom op een privé budget uit dat toelaat dezelfde wagen (als op de leaselijst) aan te schaffen en (als ik goed kan rekenen - en dat kan ik) zelfs nog over te houden. Maar ik wil natuurlijk niet dezelfde wagen , als ik dan toch zelf vrij kan kiezen.
Mijn keuze staat momenteel op de 330d
De sleutelvraag hierbij is natuurlijk welke van de twee (328i vs 330d) het meest kost. Net even voor de lol een mooie 328i config genomen en dan naar 330d omgezet: 7.150 EUR extra, dan wel incl. automaat maar die hoef ik niet per se. Dan nog eens 350 EUR extra verkeersbelasting, pakweg 200 EUR extra BIV, en hogere verzekering (door hogere prijs).
Qua afschrijving blijft het wel koffiedik kijken natuurlijk. Lijkt me eerder dat de cilinderinhoud voor verkeersbelasting minder zal tellen in de toekomst, en de CO2 meer (330d 129g vs 328i 149g). Echter daarbij zal men in principe een 'benzine-coefficient' invoeren, net zoals bij de BIV, en dan komt de 328i er waarschijnlijk toch nog beter uit.
Rest in de 'rationele' vergelijking enkel nog het brandstofverbruik wat mensen kan afschrikken, maar ik geloof nooit dat een 'doorgereden' 330d zoveel minder gebruikt. En het procentuele verschil tussen diesel en benzineprijs zal altijd maar kleiner worden, o.a. ook omwille van de fijnstofproblematiek (men kan aan de Europese normen nooit voldoen tenzij diesel ontmoedigd wordt).
Beetje een gok dus maar ik schat daarom dat een 330d procentueel evenveel afschrijft als een 328i, in absolute termen dus hoger omwille van hogere prijs. Alles tesamen verwacht ik dus dat beiden aan elkaar gewaagd zijn qua totale jaarlijkse kosten, waarbij de 328i op alle gebied in het voordeel is behalve brandstof (+30% meer betalen lijkt me een redelijke assumptie).
Rest dus finaal de veel minder rationele vraag of ik liever 'powerdiesel' (330d) of toeren maak (328i). Of dan uiteindelijk toch maar voor het rationele compromis (320d, nog geen straf) kies. Ik denk niet dat ik er zonder wat testritten aan uit ga raken .
Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat dat voor een 3 opgaat, dat die privé goedkoper is dan op de zaak.
Zo'n dikke bak is dat nu ook weer niet he.
Ik heb zelf een 320dA en de belasting op mijn VAA is ongeveer € 90 omhoog gegaan. Daarvoor kan ik hem echt niet privé inschrijven en bekostigen.
Zie hierboven. De VAA is maar één aspect, echter het telt wel mee. De equivalente leasewagens waar ik voor kan kiezen zijn 520d, E220, A6 163 PK (maar dan sober uitgerust, veel verder dan leder, PDC en navi komen we niet). Echter zelfs dat kost me jaarlijks 2.000 EUR netto (VAA van pakweg 4.000 EUR). Dit uitgespaarde bedrag kan ik dus meetellen in mijn budget, wat voor de rest uit brutto toelage en kilometervergoeding bestaat.
vroeger had je immers een 5000 euro BIV penalty aan uw been.
Dat speelt idd een enorme rol. Tot voor de nieuwe BIV regeling zou ik dit nooit overwogen hebben wegens die enorme BIV, en eerder mijn plan voor een leuke 'second' uitgevoerd hebben. Ik heb begin 2012 ook een paar keer op een leuke benzine een bod gedaan maar dat werd niet aanvaard, gelukkig voor mij wat met wat voortschrijdend inzicht (evolutie BIV en nieuwe regeling op werk) lijkt net dat me nu een slecht idee (van een funcar in huis te halen). De meerprijs daarvan is zelfs bij beperkt gebruik veel hoger dan wat het extra kost om een 328i of 330d te nemen ipv. een 320d. En zoals aangegeven in de opening post: hier kan ik dan wel elke dag en elk moment mee rijden (en dat is me meer waard).
Ik persoonlijk ben afgehaakt van het idee om zakelijk te rijden met 'n 328i, het verbruik is sterk afhankelijk van uw rechter voetje, probeer u maar eens in te houden
(daar heeft een 330d veel minder last van).
Het is ook een compleet nieuw blok, eentje die ook nog eens aardige cijfers neerzet voor z'n longinhoud, vrees een beetje voor kinderziektes.
Die nieuwe 2-liter heeft toch al een aantal toepassingen gehad dacht ik, zeker in de 1-reeks en X1. Ik betwijfel ook dat een 330d, die toch wel zeer gesofisticeerd is, betrouwbaarder zou zijn. Alvast geen punt waar ik me zorgen over maak.
Wat betreft verbruik heb je m.i. wel gelijk, de 328i zal bij 'doorrijden' zeker een pak gevoeliger zijn voor grote dorst. Echter op die momenten vraag ik me af of hij ook niet veel meer fun te bieden heeft (die toerenteller tot 7.000 tpm jagen), wat het dan weer waard maakt. En de 95% 'gewone' kilometers (dus goed doorrijden maar niet vlammen) zal het echt niet *zo* veel uit elkaar liggen (cf. boven, ik schat 30% in combinatie verbruik en hogere brandstofprijs).
Ik vind persoonlijk de 320d nogal duur tov bvb de 318d. En dan nog niet snel genoeg om mee te doen met de grote jongens. Dit is uiteraard mijn mening. Voor dat geld bestel ik me dan liever een 318d 143 pk met wat opties, als het een 4 pitter diesel moet zijn. Ik vind die al snel genoeg en gevoelsmatig lijkt me een 320 ede niet zoveel sneller. Heb wel geen ervaring met de 184 pk versie.
Als je het je kunt veroorloven lijkt me de 328i nog altijd een meerwaarde tov de 330d. Al was het maar voor loopcultuur. Een diesel kan toch op dat vlak niet op tegen gelijk welke benzine...
Het budget is groot genoeg om een 320d mooi aan te kleden, dus da's geen punt. Als ik dan toch voor de strategie zou gaan om te proberen besparen (en het geld opzij zetten voor iets anders), dan kies ik resoluut een oudere 2e-hands (bv. 520d E61 van net na de facelift).
bij mij is de keuze 328i/330d uiteindelijk gemaakt door het feit dat ik al een toerenmachien heb (s2000) en dus 'de andere kant' (lees:veel koppel) als alternatief wil hebben
2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III
Hoeveel bedraagt die meerprijs dan ? (alletwee met automaat)
@ ts Het grote verschil zit hem in de toeren die ze maken, met de 28i ga je tussen de 5000t/m en 7000t/m toeren zitten als je eens doorttrekt. De diesel doet alles tussen de 1,5k en 3,5kt/m.
Geniet je van het doortrekken in hoge toeren, niet tijfelen de 28i
de 28i komt in de buurt van de oude 318is in zijn tijd. Topversie voor de gewone burger. Was ook een 4 cilinder, maar de duurste zonder naar de M te grijpen. Speels, toerenminnares, licht vooronder.
De 330d is toonbeeld van de moeiteloze moderne top BMW. Supertraktor. Gemaakt voor de autobahn. En een typisch zescilinderdiesel. Die zijn nu eenmaal te pruimen.
de 28i komt in de buurt van de oude 318is in zijn tijd. Topversie voor de gewone burger. Was ook een 4 cilinder, maar de duurste zonder naar de M te grijpen. Speels, toerenminnares, licht vooronder.
De 330d is toonbeeld van de moeiteloze moderne top BMW. Supertraktor. Gemaakt voor de autobahn. En een typisch zescilinderdiesel. Die zijn nu eenmaal te pruimen.
Wel grappig eigenlijk hoe wij advies geven over een combinatie f30 330d die nog niet eens in de showroom staat, laat staan gereden hebben...
We veronderstellen alleen maar. Het kan goed zijn dat door het extra gewicht vooraan hij totaal tegenvalt. En het een keuze blijft 328i, 320d, 325d
Daarmee zie je dat het verschil in gewicht tussen 328i en 330d ongeveer 85kg is (automaat)
Deze motor van de 330d (N57) is dezelfde als die in de 530d en 730d ligt
Als die 85kg vooraan ligt kan het van invloed zijn op het rijgedrag. Je zou het gewicht moeten weten op de voor- en achteras.
Normaal streven ze 50-50% na bij bmw...
Het verschil is 110kg... al ik je link aanklik. (1505-1615)
In de 330d zit zelfs een kleinere tank tov. de 328i
Het verschil in hernemingen is bij een 528i vs 530d toch wel groot...
Bedankt voor de link !
Als die 85kg vooraan ligt kan het van invloed zijn op het rijgedrag. Je zou het gewicht moeten weten op de voor- en achteras.
Normaal streven ze 50-50% na bij bmw...
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat zo'n 330d retegoed rijdt
2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Het verschil tussen 328i en 330d (gewicht) is 85kg want je moet appelen met appelen vergelijken: 330d heeft standaard een automaat, de 328i met automaat weegt 1530kg
2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III
Het verschil tussen 328i en 330d (gewicht) is 85kg want je moet appelen met appelen vergelijken: 330d heeft standaard een automaat, de 328i met automaat weegt 1530kg
Had ik overgekeken; de 330d zou voor mij ook de keuze zijn in dit geval.
Als die 85kg vooraan ligt kan het van invloed zijn op het rijgedrag. Je zou het gewicht moeten weten op de voor- en achteras.
Normaal streven ze 50-50% na bij bmw...
Het verschil is 110kg... al ik je link aanklik. (1505-1615)
In de 330d zit zelfs een kleinere tank tov. de 328i
Het verschil in hernemingen is bij een 528i vs 530d toch wel groot...
Bedankt voor de link !
Ik heb een test gelezen (vraag me niet waar), waar men aangaf dat de 328i duidelijk minder zwaar op de neus was dan de 335i (was een US of UK test denk ik). De 330d weegt nog net iets meer dan de 335i. Is dus zeker iets om in overweging te nemen - een extra factor die van de 330d een autobahn raket maakt terwijl de 328i eerder 'poor man's M3' is.
Waar zie je dat verschil in hernemingen trouwens? Niet dat ik daar echt van wakker lig, een motor (328i) die 350 Nm produceert vanaf de vloer (1.250 tpm) tot hoog vanboven (4.800 tpm) kan m.i. nooit een probleem zijn op dat gebied. Vergelijk met de 320d die zijn 380 Nm slechts 1000 tpm vasthoudt, en daar klaagt alvast niemand over koppel.
Bijkomende gedachte: BMW heeft blijkbaar ook een Performance Package voor de 320d. Tuning naar 200 PK en 420 Nm, met garantie. Niet enkel software maar ook grotere intercooler (denk ik?). Zal wel wat meer kosten dan de chipboer, maar komt ongeveer neer op prijsverschil met 328i. Hmmm...
Comment