Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Die Performance Package is niet voorzien voor België, staat niet op de optielijst als je die bij een dealer hier bestelt.
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

I.v.m. je beginpost, de km worden vergoed zeg je, dan is dit toch een no brainer om voor de benzine te gaan. En dat een 328i veel sneller gaat afschrijven dan een 320d dat zou ik ook nog zo snel niet durven zeggen. De mentaliteit benzine-diesel is rap aan het veranderen, niet in het minst door de steeds kleiner wordende verschillen in verbruik en brandstofkost.
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Vraag van een leek : is zo een sportievere benzine veel goedkoper in onderhoud dan een diesel of scheelt dat niet veel?

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
          I.v.m. je beginpost, de km worden vergoed zeg je, dan is dit toch een no brainer om voor de benzine te gaan. En dat een 328i veel sneller gaat afschrijven dan een 320d dat zou ik ook nog zo snel niet durven zeggen. De mentaliteit benzine-diesel is rap aan het veranderen, niet in het minst door de steeds kleiner wordende verschillen in verbruik en brandstofkost.
          Vermoed dat een 320d toch nog wel minder zal afschrijven hoor. En zelfs met idem brandstofprijs blijft er het hogere verbruik. Maar de verschillen worden kleiner (klein), inderdaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
            Vraag van een leek : is zo een sportievere benzine veel goedkoper in onderhoud dan een diesel of scheelt dat niet veel?

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
            Lijkt me niet, gezien ze uit de 328i net die prestaties persen door er heel wat dieseltechnologie tegenaan te gooien (dikke turbo, injectoren).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
              Lijkt me niet, gezien ze uit de 328i net die prestaties persen door er heel wat dieseltechnologie tegenaan te gooien (dikke turbo, injectoren).
              maar wel geen roetfilter .

Vind dat trouwens wel een goeie zaak dat ze die technologie ook op benzine toepassen, bij diesels is het simpelweg een noodzaak om turbo en injectie (en commonrail) erop te zetten, of je hebt een trage traktor.
              Benzine levert normaal meer vermogen met dezelfde cylinderinhoud, met turbo erbij is het helemaal feest. Een 2 liter turbobenzine is dus rapper dan een 2 liter turbodiesel.
              Wel idd uitkijken voor kinderziektes... met de TSI's en THP's is er al genoeg miserie geweest. Denk dat je toch niet te veel pk's uit een relatief klein benzineblok mag persen, bv. 160pk uit een 1.4 TSI = dikke problemen.
              Is een 320i trouwens geen optie? (vermits een 320d blijkbaar ook al zou voldoen)

Comment

Ik heb een test gelezen (vraag me niet waar), waar men aangaf dat de 328i duidelijk minder zwaar op de neus was dan de 335i (was een US of UK test denk ik). De 330d weegt nog net iets meer dan de 335i. Is dus zeker iets om in overweging te nemen - een extra factor die van de 330d een autobahn raket maakt terwijl de 328i eerder 'poor man's M3' is.

Waar zie je dat verschil in hernemingen trouwens? Niet dat ik daar echt van wakker lig, een motor (328i) die 350 Nm produceert vanaf de vloer (1.250 tpm) tot hoog vanboven (4.800 tpm) kan m.i. nooit een probleem zijn op dat gebied. Vergelijk met de 320d die zijn 380 Nm slechts 1000 tpm vasthoudt, en daar klaagt alvast niemand over koppel.

Bijkomende gedachte: BMW heeft blijkbaar ook een Performance Package voor de 320d. Tuning naar 200 PK en 420 Nm, met garantie. Niet enkel software maar ook grotere intercooler (denk ik?). Zal wel wat meer kosten dan de chipboer, maar komt ongeveer neer op prijsverschil met 328i. Hmmm...
                Bij de 5reeks staan de hernemingen wel bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                  Die Performance Package is niet voorzien voor België, staat niet op de optielijst als je die bij een dealer hier bestelt.
                  Klopt! Mag niet volgens de (kromme) Belgische wetgeving .... (maar wat dan als je zo'n getunde 320d importeert vanuit Duitsland?)
                  2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                  2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

Comment

Ik heb een test gelezen (vraag me niet waar), waar men aangaf dat de 328i duidelijk minder zwaar op de neus was dan de 335i (was een US of UK test denk ik). De 330d weegt nog net iets meer dan de 335i. Is dus zeker iets om in overweging te nemen - een extra factor die van de 330d een autobahn raket maakt terwijl de 328i eerder 'poor man's M3' is.

Waar zie je dat verschil in hernemingen trouwens? Niet dat ik daar echt van wakker lig, een motor (328i) die 350 Nm produceert vanaf de vloer (1.250 tpm) tot hoog vanboven (4.800 tpm) kan m.i. nooit een probleem zijn op dat gebied. Vergelijk met de 320d die zijn 380 Nm slechts 1000 tpm vasthoudt, en daar klaagt alvast niemand over koppel.

Bijkomende gedachte: BMW heeft blijkbaar ook een Performance Package voor de 320d. Tuning naar 200 PK en 420 Nm, met garantie. Niet enkel software maar ook grotere intercooler (denk ik?). Zal wel wat meer kosten dan de chipboer, maar komt ongeveer neer op prijsverschil met 328i. Hmmm...
                    Hij heeft het vooral over de hernemingen tussen de 328i en de 330d (hij heeft het over de 528i en de 530d) Een 330d heeft 500NM!!!! koppel. Dat verschil ga je absoluut voelen
                    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Topic niet gelezen, enkel OP.

Even mijn korte mening: 320d gaat het niet worden.
                      Nu kijk je even naar die 328i, joepie een benzine, toeren trekken!

Je gelooft niet dat een doorgereden 330d 'weinig' verbruikt -> geloof het wel maar. 328i zal relatief zuinig zijn, akkoord, maar veel succes om dat onder de 9 liter te rijden. Ain't gonna happen. Deze zou je in manueel nemen? Gaat zeker niet lukken. Je koopt die 328i dan omwille van het fun-aspect van de benzine, maar hoeveel fun ga je er mee beleven als je na 25 000km en tientallen tankbeurten denkt: 'Pffff ik moet mij inhouden of ik verbruik te veel' ?
                      Met die 330d ga je ALTIJD de juiste prestaties hebben, en het meerverbruik van doorrijden tov rustig rijden is verwaarloosbaar, iets wat niet kan gezegd worden van een benzine.

330d met die automaat: beter gaat het niet worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                        Hij heeft het vooral over de hernemingen tussen de 328i en de 330d (hij heeft het over de 528i en de 530d) Een 330d heeft 500NM!!!! koppel. Dat verschil ga je absoluut voelen
                        ja je gaat dat voelen maar verschillend naargelang de situatie.
                        hangt af van je voorkeur. even pijlsnel van 2500 naar 3000 in het inhalen, akkoord. Maar denk nu niet dat dat een slakkegangetje is bij de turbonaft. Zeker niet. Maar als je lekker in toeren wil en een koppel wil aanhouden in een lange versnelling, ben je niets met die dieselpiek rond 2500 toeren. Appels en peren.

330d is de autobahn cruiser en zeker goedkoper op lange termijn bij veel km.
                        328i is fun bakske.
                        en niets zal dat veranderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                          ja je gaat dat voelen maar verschillend naargelang de situatie.
                          hangt af van je voorkeur. even pijlsnel van 2500 naar 3000 in het inhalen, akkoord. Maar denk nu niet dat dat een slakkegangetje is bij de turbonaft. Zeker niet. Maar als je lekker in toeren wil en een koppel wil aanhouden in een lange versnelling, ben je niets met die dieselpiek rond 2500 toeren. Appels en peren.

330d is de autobahn cruiser en zeker goedkoper op lange termijn bij veel km.
                          328i is fun bakske.
                          en niets zal dat veranderen.
                          Wat kan jij alles mooi samenvatten ;-)

Comment

als ik zie dat op Le Mans er diesels winnen, dan zou ik niet per definitie zeggen dat een 330d GEEN fun bakske kan zijn .... fun voor mij ligt niet zuiver in de rechte lijn en daar heeft een motor minder mee te zien

ikzelf heb ook altijd 'naft' gereden; maar sinds ik 'koppel' gewoon ben van turbo-benzines én gelet strikjes-man zijn nieuwe regels en zo, ga ik toch de 330d proberen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s2000jan Bekijk Berichten
                              als ik zie dat op Le Mans er diesels winnen, dan zou ik niet per definitie zeggen dat een 330d GEEN fun bakske kan zijn .... fun voor mij ligt niet zuiver in de rechte lijn en daar heeft een motor minder mee te zien
                              ikzelf heb ook altijd 'naft' gereden; maar sinds ik 'koppel' gewoon ben van turbo-benzines én gelet strikjes-man zijn nieuwe regels en zo, ga ik toch de 330d proberen !
                              Toch overschat je cijfertjes. Gewichtsverdeling speelt een rol, zeker als je spreekt over "niet de rechte lijn".
                              Uiteraard is de 30d een potent blok. Maar vooral alleen dat. Snel, power, zuinig etc... maar niet zo "speels" als de 28i. Nogmaals: hangt af wat je bedoelt en/of wat je wilt. En iedereen bedoelt andere dingen met dezelfde. snel =/= sterk =/= speels =/= sportief =/= goed =/= leuk

Er zit maar één ding op: testrijden met het gehele boeltje

Comment

daar wringt een beetje het schoentje: met de 330d kan je momenteel nog niet testrijden ... met de 320d en de 328i wel ....

misschien kunnen mensen met een E90/E91/E92 een verschil bevestigen in rijgedrag tussen 330d en euhm .... een 325i ? (de vergelijking loopt wel wat mank)

Comment

turbonaft met atmo vergelijken? neen 28i is nieuw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                    turbonaft met atmo vergelijken? neen 28i is nieuw
                                    juist ja, ge hebt gelijk ...

eerder 330/335d dan met 335i (come to think about it: heb met beiden - in E92 livrei - een 5-tal jaar geleden zélf een testrit gedaan, toen voor de 335i gekozen)

Comment

Wanneer hebde hem Janneman??dat ik nog es langskom om een spaghetti te fretten ,of gij bij mij ,kan ook natuurlijk ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                        Wanneer hebde hem Janneman??dat ik nog es langskom om een spaghetti te fretten ,of gij bij mij ,kan ook natuurlijk ....
                                        begin september

kzal er mee tot bij u komen, is 'em dadelijk ingereden !

Comment

begin september

kzal er mee tot bij u komen, is 'em dadelijk ingereden !
                                          Sounds like a plan : Happy2:

Comment

Working...
                                          X