Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??

    Mijn huidige wagen komt binnen minder dan 6 maanden aan het einde van zijn lease, en de vakantie moedigt aan tot wat 'configurator fun'. Dus ben ik maar eens beginnen rondkijken wat de opvolger zou kunnen worden.

    Belangrijk daarbij is dat ik de wagen deze keer privé kan kopen. Met strikmans nieuwe VAA belasting begint het in het hogere segment nl. interessanter te worden voor bedrijven om hun werknemers om een alternatieve regeling aan te bieden, zeker voor mensen met 'buitendienst'. Concreet: ik kan nu ipv. een leasecar (kar?) ook kiezen voor een compensatie (vast + variabel) waarmee ik (incl. vermeden VAA) beter af ben privé te rijden (voor dezelfde wagen). Ga de rekensom hier niet doen, maar hij lijkt voor mij alvast te kloppen.

    Al redelijk snel komt dan de nieuwe 3-reeks in beeld. Nieuw, want de fleetkorting blijft van toepassing (die is hoog, en dan is een occasie waar ik geen bijzondere korting krijg minder interessant). Hoewel de wagen op zich evengoed een klassieker als een cliché is, heb ik het gevoel zo'n symbool niet te kunnen overslaan in mijn eigen autoleven. Tegen dat ik weer al eens de volgende zal kiezen is de tijd om een 3 te rijden m.i. gepasseerd, dus het is nu of nooit.

    Echter de nieuwe situatie biedt ook wat meer flexibiliteit dan het kiezen uit een leaselijst. Bijgevolg zie ik 3 mogelijkheden:

    1) 320d
    : Rationeel gezien een no-brainer natuurlijk. Voor een 4-cilinder diesel een beest van een motor, en in deze lichte koets goed voor toch wel sportieve prestaties. Echter als het dan toch mijn eigen wagen wordt, dan wil ik niet besparen op uitrusting. Gezien een 320d uiteindelijk toch een comfortauto (met sportieve inborst) blijft, kom ik dan nogal snel op een luxueuze uitvoering uit. De 8-trapsautomaat vind ik ook een must om het beste uit de motor te halen (perfecte combinatie). Een touring ook, want dat hoort nu eenmaal bij deze motor. Finaal blijft de vraag wel waarom ik privé zou kiezen wat ik in lease even goed kan krijgen.

    2) 330d
    : Alles kan, dus waarom niet. De financiële pijn is natuurlijk niet min: men vraagt hier (like for like) toch al snel een 7.000 EUR extra voor, en dan moet strikmans nog de veel hogere jaarlijkse verkeersbelasting innen (BIV valt reuze mee als privé persoon). Verbruik en verzekering zal ook wel wat hoger zijn. En het blijft een comfortauto, dus opnieuw veel opties op de wishlist. Tel het allemaal op, en het wordt verdomd veel geld voor wat uiteindelijk nog altijd een diesel is (dan wel een superdiesel), en 'maar' een 3-reeks. Vraag ook hoe populair zo'n 3-liter 6-in-lijn nog zal zijn binnen pakweg 4-5 jaar? Ook hier zou ik voor een touring gaan (idem redenering).

    3) 328i
    : Ik had al een dozijn diesels geconfigureerd en de benzines zelfs niet bekeken. Echter voor de lol dan maar even aan de slag gegaan met de nieuwe 135i M, waar ik er in slaagde onder 45.000 Euro catalogusprijs te blijven - wat 'price for performance' natuurlijk enorm is. Maar dat is toch iets te veel een kleine hooligan om ook zakelijk te gebruiken, en hoewel de kinderen (net) achterin zullen passen is de koffer gewoon niet voor familiegebruik geschikt. En dan is het zonde om zoveel geld uit te geven aan iets wat je vaak niet zal kunnen gebruiken (met als 2e wagen iets saais, groots en des diesels). Vandaar dan maar de sprong gemaakt naar de 335i berline, als dichtste equivalent met wel genoeg ruimte voor all-round gebruik. Echter de 135i M staat zeer scherp geprijsd, en de grote broer is dus financiële zelfmoord. Maar net daaronder staat: de 328i. Hmmm... 2-liter motor (verkeersbelasting!), minder dan 150g CO2 (BIV), gecombineerd verbruik 6.4 liter, 'flatline' koppel van 350NM tussen 1.250 en 4.800 tpm, 0-100 in minder dan 6 seconden en maar liefst 245 PK. En dat voor een meerprijs t.o.v. de 320d (eens je extra standaarduitrusting in rekening brengt) van ongeveer 1.500 Euro. Het is/bijft natuurlijk een 4-cilinder, maar hij klinkt (cf. Youtube) nog steeds een pak beter dan eender welke diesel en trekt vlot naar een redline van 7000 tpm.

    Bij de 328i speelt dan bovendien nog het feit dat mijn ideale configuratie lichter is: een berline (sportiever en op zich voldoende als ik een trekhaak heb voor fietsen) en manueel (automaat zou zonde zijn in dit geval). Verdere uitrusting maakt geen verschil tussen de 3 (no pun intended), behalve misschien dat ik hier geneigd zou zijn voor het M Pack te gaan i.p.v. de Sport uitvoering (echter de meerkost daarvan is minimaal).

    Al met al kom ik dus uit op een wagen die in vergelijking met mijn 'ideale' 320d slechts een miniem hogere BIV heeft, alsook een brandstof kost van pakweg 40% meer. Ik schat 25.000 a 30.000 km per jaar te doen (grotendeels vergoed), dus dat scheelt pakweg 1.000 Euro. De afschrijving zal ook hoger zijn, neem misschien nog eens 1.000 tot 2.000 Euro per jaar. Echter voor dat geld kan ik geen 'funcar' van dit kaliber (250 PK RWD) hiernaast in huis halen. En ik mag er elke dag mee rijden, in een wagen met een (wat mij betreft) echte 'wow factor' (berline + M pack + toch wel beestige motor = very nice).

    Ben ik nu gek om dit te overwegen? Of is het dieseltijdperk, onder invloed van de VAA die leasen minder interessant maakt, efficiëntere benzinemotoren en kleinere prijsverschillen tussen diesel en benzine, mogelijk effectief ten einde aan het komen en ben ik gewoon bij de eersten om dit in te zien?

    Zeer geïnteresseerd wat de liefhebbers hier van denken.
    Last edited by ; 16/07/2012, 02:53.

  • #2
    ik sta een beetje voor hetzelfde dilemma, maar dan voor een privé aankoop. Ik heb gelukkig nog wat tijd ga pas over een jaar of 2 de beslissing maken.
    Als het fiscaal landschap in België zich niet te fel tegen diesels gaat keren, zou ik zoeizo voor de 330d gaan. Het geluid van een 6 in lijn en het kan idd wel eens één van de laaste 3 reeksen zijn waar ze hem inlepelen. Tegen 2020 of 2025(dacht ik) elke nieuw verkochte auto onder de 95 gr/100km.

    De 320d heb ik zelf reeds gehad in een touring en dat was idd een geweldige wagen, maar zoals ik zelf een beetje uit je bericht kan lezen. Zo zijn er 13 in een dozijn.

    De 328i is dan weer een geheel nieuwe motor en zoals je idd op youtube kan zien, een verdomd snel ding.

    Het is natuurlijk een 4 cyl. Volgens een lezerstest hier op het autoforum ook vrij zuinig. 6 a 7 liter.

    Mijn keuze staat momenteel op de 330d
    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

    Comment


    • #3
      F31 328i Mpack zou nu mijn keuze zijn !

      Comment


      • #4
        Idd, als die 328i over een jaar of 2, voor mij, betaalbaar wordt in premium selection, wordt het een dikke kandidaat.
        Als het verbruik idd zo goed meevalt is dat zeker doenbaar met 20k km per jaar denk ik.

        Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
          Belangrijk daarbij is dat ik de wagen deze keer privé kan kopen. Met strikmans nieuwe VAA belasting begint het in het hogere segment nl. interessanter te worden voor bedrijven om hun werknemers om een alternatieve regeling aan te bieden, zeker voor mensen met 'buitendienst'. Concreet: ik kan nu ipv. een leasecar (kar?) ook kiezen voor een compensatie (vast + variabel) waarmee ik (incl. vermeden VAA) beter af ben privé te rijden (voor dezelfde wagen). Ga de rekensom hier niet doen, maar hij lijkt voor mij alvast te kloppen.
          Ik kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat dat voor een 3 opgaat, dat die privé goedkoper is dan op de zaak.
          Zo'n dikke bak is dat nu ook weer niet he.
          Ik heb zelf een 320dA en de belasting op mijn VAA is ongeveer € 90 omhoog gegaan. Daarvoor kan ik hem echt niet privé inschrijven en bekostigen.

          Wat jouw keuze betreft, uit hetgene ik lees in je post denk ik dat de keuze al gemaakt is en het lijkt me geen slechte, al is het een berline.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
            Volgens een lezerstest hier op het autoforum ook vrij zuinig. 6 a 7 liter.
            Daar geloof ik dus niet veel van.
            Als je anders niets doet dan lange stukken autosnelweg aan max. 130km/u misschien ja, maar gecombineerd met stadsverkeer...
            Het laagste dat ik ooit gehaald heb met mijn E90 318i met een magere 129pk is 6,7l over een traject van 1000km autosnelweg. Normaal verbruik lag tussen 8,3 en 8,5 liter.
            For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
              Daar geloof ik dus niet veel van.
              Als je anders niets doet dan lange stukken autosnelweg aan max. 130km/u misschien ja, maar gecombineerd met stadsverkeer...
              Het laagste dat ik ooit gehaald heb met mijn E90 318i met een magere 129pk is 6,7l over een traject van 1000km autosnelweg. Normaal verbruik lag tussen 8,3 en 8,5 liter.



              2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
              2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
              2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


              2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
              2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
              2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten


                Lijkt me toch realistischer en betrouwbaarder dan iemand die enkele tientallen kilometers heeft gereden.

                Edit: Even gekeken op F30post, de meeste 328i's zijn uiteraard in de US te vinden en na omrekening zie ik daar dat de meesten rond de 8l draaien bij gemengd snelweg/stad verkeer.
                Last edited by N-D-D-V-D-B; 16/07/2012, 11:14.
                For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

                Comment


                • #9
                  Ben ik nu gek om dit te overwegen? Of is het dieseltijdperk, onder invloed van de VAA die leasen minder interessant maakt, efficiëntere benzinemotoren en kleinere prijsverschillen tussen diesel en benzine, mogelijk effectief ten einde aan het komen en ben ik gewoon bij de eersten om dit in te zien?


                  Ik heb dit een half jaar geleden ook al bedacht, en ben voor een 116i gegaan. Heb de ruimte van een 3 niet nodig, en zelfs de 1.6 turbobenzine in de 116i is best snel (0-100 in 8.5 sec), en stiller en soepeler dan een diesel.
                  Die turbobenzinemotoren zijn echt wel tof, en het verbruik nog vrij bescheiden, zij het niet zo laag dan beloofd.
                  M.a.w. heb geen spijt van mijn keuze, alhoewel een diesel nog wel goedkoper zal zijn als je veel rijdt. Ik doe maar 15000km per jaar en dan scheelt het echt niet veel.

                  Comment


                  • #10
                    Je bent niet de eerste die ziet dat zo'n 328i fiscaal interessant is, dat was één van de eerste auto's die ik door de VAA calculator joeg.
                    Mits een aanvaardbare catalogusprijs en co2 uitstoot is het nu de moment om eens meer vermogen te willen hebben, vroeger had je immers een 5000 euro BIV penalty aan uw been.

                    Ik persoonlijk ben afgehaakt van het idee om zakelijk te rijden met 'n 328i, het verbruik is sterk afhankelijk van uw rechter voetje, probeer u maar eens in te houden
                    (daar heeft een 330d veel minder last van).
                    Het is ook een compleet nieuw blok, eentje die ook nog eens aardige cijfers neerzet voor z'n longinhoud, vrees een beetje voor kinderziektes.

                    Zou in dit geval zonder verpinken een 330d nemen, 2 cilinders meer, mooi(er) geluid en meer punch (meer koppel én meer vermogen), lager verbruik.
                    Het enige wat imho in het voordeel van de 328i spreekt, qua rijden dan, is het mindere gewicht op de neus...

                    Comment


                    • #11
                      imho, waarom een 328i kopen om op het verbruik te letten? Als je die 328 met fluwelen voet zult bedienen, koop dan gewoon een 320d :/

                      Comment


                      • #12
                        Is het prijsverschil tussen 320D en 330d niet kleiner, heeft de 330d standaard geen automaat ?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          Is het prijsverschil tussen 320D en 330d niet kleiner, heeft de 330d standaard geen automaat ?

                          330d is standaard met 8 traps automaat ja klopt
                          2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                          2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                          2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                          2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                          2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                          2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                          Comment


                          • #14
                            Ik zou, zonder veel twijfel, gaan voor de 328i. Het is een super- efficiënte motor die zoveel mogelijk fun perst uit zo weinig mogelijk benzine (en daar goed in slaagt voor zover ik hoor/lees)

                            Ik heb laatst met een 530d F10 gereden en was toch wel een heel klein beetje ontgoocheld in de turbo-lag, ben vrij zeker, weliswaar nog niet mee gereden dat dit bij de 328i minder opvalt. Naar mijn vermoeden dus een heerlijke motor. En na verloop van tijd misschien te chippen naar 280-290pk ?
                            Jaguar XF - http://autoforum.be/showthread.php?t=30558

                            Comment


                            • #15
                              328i met chip = 300pk / 450Nm = no brainer...
                              My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

                              Comment


                              • #16
                                Ik zou voor de 335i gaan

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten
                                  328i met chip = 300pk / 450Nm = no brainer...
                                  Kunnen ze dat spel al tunen .
                                  Anyhow indien weinig km's 328i indien veel 330d. Beiden zijn parels dus een miskoop kun je niet doen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik ben al blij dat iemand eens afkomt met een benzine als echte rationele kandidaat tov een 320d. Of het nu de diesel wordt of niet. Je denkt niet alleen al na, je durft zelfs verder te denken. Maar wees consequent. Als je voor de 320d gaat, maak er een taxi van waar iedereen in wil. Als je voor de 330d gaat, doe dan km's en bewijs dat je echt vlot rijdt en klinkt zonder de pompkosten. Als je voor de 328i gaat ... krijg je een dikke duim als tegendraadse.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                      Kunnen ze dat spel al tunen .
                                      Anyhow indien weinig km's 328i indien veel 330d. Beiden zijn parels dus een miskoop kun je niet doen.
                                      Kelleners heeft een pakket naar 294pk en 420nm. Stond ergens op autoblog.nl

                                      Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #20
                                        328, maar neem dan een 320 en tune die? Zelfde blok niet?
                                        1999 Alfa Romeo 156 1.9 JTD
                                        2006 Ford Focus 1.8 TDCi Sport Clipper
                                        2010 Opel Astra 1.3 CDTI Sports Tourer

                                        Comment

                                        Working...
                                        X