Wanneer zou de 325d komen ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk BerichtenToch overschat je cijfertjes. Gewichtsverdeling speelt een rol, zeker als je spreekt over "niet de rechte lijn".
Uiteraard is de 30d een potent blok. Maar vooral alleen dat. Snel, power, zuinig etc... maar niet zo "speels" als de 28i. Nogmaals: hangt af wat je bedoelt en/of wat je wilt. En iedereen bedoelt andere dingen met dezelfde. snel =/= sterk =/= speels =/= sportief =/= goed =/= leuk
Er zit maar één ding op: testrijden met het gehele boeltje
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenAl met de nieuwe 8-bak gereden? Potent blok is het zeker, in manueel zou ik het kotsbeu komen, dat diesel-schakelen. Maar met die automaat hmm.
Als je vlak topkoppelverloop hebt van 2000 tot +5000 toeren met 6 versnellingen (turbonaft) kom je ongeveer op hetzelfde uit als 2000 tot 4250 met 8 versnellingen. Pure theorie allemaal zeggen ze dan. tot de praktijk hetzelfde zegt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenJe gelooft niet dat een doorgereden 330d 'weinig' verbruikt; geloof het wel maar. 328i zal relatief zuinig zijn, akkoord, maar veel succes om dat onder de 9 liter te rijden. Ain't gonna happen. Deze zou je in manueel nemen? Gaat zeker niet lukken.
Voor de 328i vind je natuurlijk nog nauwelijks info, maar op bv. Bimmerpost (werd hier in de thread al aangehaald en ben ik eens gaan kijken) zie je een gemiddeld gebruik van pakweg 8 liter (tamelijk consistente feedback). Sommigen beweren beter te doen (richting 7 liter, zeker op lange/rustige ritten), doorrijders gaan richting 9 liter. Een enkele gek haalt 10 of 11 liter.
M.a.w. een 330d lijkt ongeveer 10% zuiniger te zijn, zowel in gemiddelde als de (realistische) hoge/lage gevallen. Circuitgebruik is iets anders natuurlijk, maar bij gewoon gebruik is het verschil dus zeker niet extreem. M.i. bestaat er ook nogal een neiging om naar (BMW) benzines als gulzige slokkoppen te kijken op basis van hun atmosferische verleden, maar met alle technologie die ze er hier tegenaan gooien is er ook weinig reden waarom de 328i inherent zoveel minder zuinig zou zijn. De 328i heeft ook meer dan voldoende koppel opdat je hem niet constant hoeft te revven wat dan weer het verbruik zou opdrijven (maar het kan natuurlijk wel wanneer je het wil).
Niet dat ik hier per se de 328i tov. de 330d wil verdedigen, maar wil enkel aangeven dat het zo simpel niet is (nl. 330d: snel en zuinig en 328: snel en zuipen).
Je koopt die 328i dan omwille van het fun-aspect van de benzine, maar hoeveel fun ga je er mee beleven als je na 25 000km en tientallen tankbeurten denkt: 'Pffff ik moet mij inhouden of ik verbruik te veel' ?
Met die 330d ga je ALTIJD de juiste prestaties hebben, en het meerverbruik van doorrijden tov rustig rijden is verwaarloosbaar, iets wat niet kan gezegd worden van een benzine.
330d met die automaat: beter gaat het niet worden.
Anyway er zullen testritten aan te pas komen, en dan hangt het er vooral van af of een 328i ook qua rijbeleving het gehoopte kan leveren.
Comment
-
Bij nader inzicht is het mij niet helemaal duidelijk of de 30d nu een nieuwe motor is of dezelfde als voordien?
Echter zie dit van een Schot op Bimmerpost die met een F10 535d rijdt:
Having moved from a 330d E92 to my current 535d F10, I didn't think I'd ever consider anything other than a large 6cyl diesel, until I drove the new 328i.
It's slightly slower on paper, but in reality it feels much quicker and it's a lot more fun to drive, due not only to it being higher and more freely revving, but far more importantly because there's absolutely no turbo lag and that's the aspect which has convinced me to change next year when they launch the coupé.
Take one for a drive; you won't be disappointed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenHaving moved from a 330d E92 to my current 535d F10, I didn't think I'd ever consider anything other than a large 6cyl diesel, until I drove the new 328i.
It's slightly slower on paper, but in reality it feels much quicker and it's a lot more fun to drive, due not only to it being higher and more freely revving, but far more importantly because there's absolutely no turbo lag and that's the aspect which has convinced me to change next year when they launch the coupé.
Take one for a drive; you won't be disappointed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk BerichtenDat is dus wat ik noem sportief, zonder sneller te zijn
Beiden vmax 250 km/h, 0-100 is 5,6sec voor de 330d en 5,9sec voor de 328i. De 328i is imho snel, de 330d nog iets sneller.
Veel auto's zijn tegenwoordig snel, maar missen beleving. 120 km/h voelt dan aan alsof je stilstaat, maar hier in B mag je nergens rapper.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenWanneer is een auto snel? En wanneer is een auto snel genoeg?
Beiden vmax 250 km/h, 0-100 is 5,6sec voor de 330d en 5,9sec voor de 328i. De 328i is imho snel, de 330d nog iets sneller.
Veel auto's zijn tegenwoordig snel, maar missen beleving. 120 km/h voelt dan aan alsof je stilstaat, maar hier in B mag je nergens rapper.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichtenvoila correct
Je hebt er die sportief willen rijden
je hebt er die snel willen rijden.
Uiteindelijk halen de laatste de eerste in....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenHet punt dat jullie willen maken is ondertussen duidelijk.
Je hebt er die sportief willen rijden
je hebt er die snel willen rijden.
Uiteindelijk halen de laatste de eerste in....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichtendat hangt ook af van bochtenwerk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk BerichtenEven spritmonitor.de erbij: een 330d (E9x model vanaf LCI - zelfde motor) verbruikt gemiddeld 7.5 liter. De zuinige (maar niet hypermiling) gebruikers zitten aan 6.6 liter, de doorrijders (maar niet gekken) aan 8.3 liter. Dit alles wel in mix van break/berline, manueel/automaat, soms ook een enkele xDrive.
Voor de 328i vind je natuurlijk nog nauwelijks info, maar op bv. Bimmerpost (werd hier in de thread al aangehaald en ben ik eens gaan kijken) zie je een gemiddeld gebruik van pakweg 8 liter (tamelijk consistente feedback). Sommigen beweren beter te doen (richting 7 liter, zeker op lange/rustige ritten), doorrijders gaan richting 9 liter. Een enkele gek haalt 10 of 11 liter.
M.a.w. een 330d lijkt ongeveer 10% zuiniger te zijn, zowel in gemiddelde als de (realistische) hoge/lage gevallen. Circuitgebruik is iets anders natuurlijk, maar bij gewoon gebruik is het verschil dus zeker niet extreem. M.i. bestaat er ook nogal een neiging om naar (BMW) benzines als gulzige slokkoppen te kijken op basis van hun atmosferische verleden, maar met alle technologie die ze er hier tegenaan gooien is er ook weinig reden waarom de 328i inherent zoveel minder zuinig zou zijn. De 328i heeft ook meer dan voldoende koppel opdat je hem niet constant hoeft te revven wat dan weer het verbruik zou opdrijven (maar het kan natuurlijk wel wanneer je het wil).
Niet dat ik hier per se de 328i tov. de 330d wil verdedigen, maar wil enkel aangeven dat het zo simpel niet is (nl. 330d: snel en zuinig en 328: snel en zuipen).
Mezelf kennende ga ik dat zeker niet doen. Echter 90% van mijn kilometers zijn gewoon snelweg op cruise control, dus ik wil vooral dan een aanvaardbaar verbruik, en dat lijkt mogelijk te zijn. In die andere 10% wil ik gerust betalen voor mijn plezier, maar ook daar lijkt het niet dat we in extremen terechtkomen (>12 liter).
Vergeet wel niet: een 330d kost (als touring) ongeveer 7.000 EUR meer dan een 328i (zonder automaat - echter die vind ik toch enkel een meerwaarde hebben in de diesels omdat ze daar het kleine nuttige bereik camoufleren).
Anyway er zullen testritten aan te pas komen, en dan hangt het er vooral van af of een 328i ook qua rijbeleving het gehoopte kan leveren.
Na het lezen van deze post heb ik toch het gevoel dat je hart reeds gekozen heeft
Ga voor de 328i2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Comment
-
Benieuwd of dealers die binnenhebben of dat een bezoek aan Bornem betekent? Als je 320d - 330d - 328i wil vergelijken is dat laatste sowieso noodzakelijk vermoed ik. Maar eerst eens zien of de voorwaarden zijn wat ze moeten zijn, anders wordt het gewoon een mooie occasie (en nee dan geen benzine ). En zelfs als het financieel klopt, is het ook maar voor binnen 6 maand dus de proefrit zal nog niet voor morgen zijn (want proeven en dan zo lang wachten is zelfkwelling).
Comment
-
Die zeggen niet echt heel veel, behalve dat je in de 1e ziet dat de 328i de 320d makkelijk voorblijft en in de 2e dat vooral op hoge snelheid het verschil groot is.
Dit geeft m.i. een veel beter idee van de 'funfactor' en rauwe snelheid van de 328i: http://www.youtube.com/watch?v=MsUix...eature=related
Is met launch control van de automaat, maar dan nog: 0-60 mph (97km/h) in 5.6s en de quarter mile in 14.1s! Even wat vergelijkingsmateriaal gezocht, dat is even snel in 0-60 (en vaak ook 1/4 mile) als:
- Ferrari 328 GTS (note the number), zoals getest in Car & Driver in May 1986 (eigenlijk iets trager: quarter mile in 14.2s).
- Ferrari 348 Spider
- Porsche Cayenne S (latest generation)
- Model 2001 Porsche Boxster S
- Honda NSX
- 1982 Lamborghini Countach S
- 2003 Nissan 350 Z (fractie sneller)
- BMW M3 E36 (zie next link)
Hier beweren ze ook dat de 328i op Laguna Seca leuker/beter reed dan de 335i door de veel lichtere neus, en dat de (professionele) BMW instructeurs aangaven dat de lap times identiek waren (wegens betere bochtensnelheid 328i).
Ter vergelijking de 320d: http://www.youtube.com/watch?v=CzjgFtqdX6E
Feitelijk is het dus geen vergelijking. Dat blijft een gewone dieselberline, maar dan wel een uiterst goeie.
Comment
-
Ik was de 330d (258pk) versie een het zoeken, maar daar vind je nog niets van. (f30)
Daarom dat ik de 320d video's toevoegde. Om te laten zien dat de 330d de overtreffende trap zal zijn; als je lange ritten moet maken.
En de 328i als je met je brandstof niets moet inzitten.... en je fun wil hebben. (Ook al zal je niet veel sneller zijn dan een 320d/325d, als je je aan de snelheden wil houden in België)
Comment
Comment