Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW (f30) 320d vs 330d vs 328i - 328i de (toch ietwat) 'rationele' keuze??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
    Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Of het gevoel in prestaties tov je gepeperde 325d voelbaar is. Het grootste verschil met zo'n 5 gaat het comfort zijn. De geluidsisolatie is tov een E90/91 van een zeer hoog niveau.
    Persoonlijk vind ik niet dat je te jong bent voor een 5, maar de nieuwe 3 is zo onwaarschijnlijk knap dat ik deze ook zou kiezen in uw plaats.
    Te jong voor een 5, tjah, dat is zo een tijdloze auto dat je er moeilijk ooit te jong of te oud voor kan zijn. Maar hij is inherent toch een pak minder dynamisch (200 kg extra en een duidelijke comfortroeping), en je moet als jonge dertiger toch ook nog iets hebben om naar uit te kijken voor later . Waar moeten we anders straks aan 40 mee gaan rijden - een 7-reeks (als de strik dat dan nog niet verboden heeft)?

    Ik vind een 5 feitelijk perfect, maar dan enkel als je hem (als autoliefhebber) kan combineren met iets heftigers 'on the side' (ik zeg maar iets, een M3 of een 135i cabrio ). En als ik dan naar het kostenplaatje kijk, dan ziet die 328i (2-in-1) er toch weer zeer aantrekkelijk uit (nog los van het feit dat ik hem dan elke dag mag rijden i.p.v. enkel in het weekend bij goed weer).

    Comment


    • Bij mij is de beslissing ook genomen: ik ga voor de 328 i en had mij nochtans altijd voorgenomen om na mijn huidige 320d coupe van 2007 een 330d F30 te nemen; Het lezen van enkele lovende testverslagen en een rekensommetje qua kostprijs ( 9000 € in het voordeel van de 328 i als je buiten de aankoopprijs ook de verkeersbelasting over 5 jaar in rekening brengt) hebben echter mij van gedacht doen veranderen; Nu is het wel zo dat de tweede wagen ( die van mijn echtgenote) een X3 2.0d bwj 2007 is en dat vermits er inmiddels 2 kinderen zijn bijgekomen ook bijna altijd die wordt gebruikt in het weekend/op reis gelet op de praktische kant ervan, alhoewel ik die x3 voor de rest maar een veredelde tractor vind bij wijze van spreken;
      Nu hoop ik dat tijdens de voorstelling in september van de F 31 deze laatste mijn echtgenote ook kan bekoren ( vooral het opgeven van die hogere zitpositie in de X 3 zal niet evident zijn)
      en dan zal het dus een F 30 328i voor mij zijn ( vermits ik nu maar circa 18.000 km per jaar meer doe met mijn wagen ipv vroeger 25 a 30 , 9000 € goedkoper is
      , mooie prestatie levert...) en een 320d F31 voor mijn echtgenote oftewel terug een X3 ( F 25) 2.0d mocht de F 31 tegenvallen;

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door tintoretto Bekijk Berichten
        Bij mij is de beslissing ook genomen: ik ga voor de 328 i en had mij nochtans altijd voorgenomen om na mijn huidige 320d coupe van 2007 een 330d F30 te nemen; Het lezen van enkele lovende testverslagen en een rekensommetje qua kostprijs ( 9000 € in het voordeel van de 328 i als je buiten de aankoopprijs ook de verkeersbelasting over 5 jaar in rekening brengt) hebben echter mij van gedacht doen veranderen; Nu is het wel zo dat de tweede wagen ( die van mijn echtgenote) een X3 2.0d bwj 2007 is en dat vermits er inmiddels 2 kinderen zijn bijgekomen ook bijna altijd die wordt gebruikt in het weekend/op reis gelet op de praktische kant ervan, alhoewel ik die x3 voor de rest maar een veredelde tractor vind bij wijze van spreken;
        Nu hoop ik dat tijdens de voorstelling in september van de F 31 deze laatste mijn echtgenote ook kan bekoren ( vooral het opgeven van die hogere zitpositie in de X 3 zal niet evident zijn)
        en dan zal het dus een F 30 328i voor mij zijn ( vermits ik nu maar circa 18.000 km per jaar meer doe met mijn wagen ipv vroeger 25 a 30 , 9000 € goedkoper is
        , mooie prestatie levert...) en een 320d F31 voor mijn echtgenote oftewel terug een X3 ( F 25) 2.0d mocht de F 31 tegenvallen;
        Goeie keuze, echter zou je dan zelf niet beter wachten op de coupé? Sowieso wat vreemd om twee dezelfde wagens te hebben, echter in dit geval zou ik het nog kunnen begrijpen (een echt alternatief voor de f30/f31 bestaat er niet). Maar een sportieve coupé en daarnaast een rationele break lijkt me leuker.

        Comment


        • Laat mij nu niet opnieuw twijfelen :-), ik was er nu eindelijk uit
          puur esthetisch is de coupe waarschijnlijk mooier daarom heb ik hem destijds ook genomen en omdat we toch maar met twee waren zodat de achterbank nooit gebruikt werd, maar met twee kinderen is vier deuren toch wel handiger al was het maar om de gordels van de kinderen vast te klikken achteraan;de huidige F 30 heeft toch een ietwat coupe-achtige lijn tov de E 90 en de coupe zal ook al weer circa 4000 € duurder zijn

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door tintoretto Bekijk Berichten
            Laat mij nu niet opnieuw twijfelen :-), ik was er nu eindelijk uit
            puur esthetisch is de coupe waarschijnlijk mooier daarom heb ik hem destijds ook genomen en omdat we toch maar met twee waren zodat de achterbank nooit gebruikt werd, maar met twee kinderen is vier deuren toch wel handiger al was het maar om de gordels van de kinderen vast te klikken achteraan;de huidige F 30 heeft toch een ietwat coupe-achtige lijn tov de E 90 en de coupe zal ook al weer circa 4000 € duurder zijn
            Je hebt toch al een praktische wagen voor de kids (f31)? Betwijfel dat het verschil 4.000 EUR zal zijn eens je standaarduitrusting in rekening brengt!

            Comment


            • BMW en Audi zijn zowat de enige merken die een meerprijs vragen voor de 2 deursversies van hun gezinswagens. Raar toch want ze lijken me toch goedkoper om te produceren.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                BMW en Audi zijn zowat de enige merken die een meerprijs vragen voor de 2 deursversies van hun gezinswagens. Raar toch want ze lijken me toch goedkoper om te produceren.
                Dat heb ik ook altijd raar gevonden.
                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                  Dat heb ik ook altijd raar gevonden.
                  Bij een 1-serie is de 3-deurs toch gewoon goedkoper volgens mij...
                  Wat 3-coupé vs 3 sedan betreft, de coupé werd vanaf de E36 hoger in de markt gepositioneerd. je krijgt 2 deuren minder maar in ruil daarvoor (meestal) een iets rijkere uitrusting, een "exclusiever" model, en de basismotorisatie is ook meestal een stapje hoger... Over productiekosten ga ik me niet uitspreken, maar het is vrij naief om te gaan denken dat de eindprijs enkel uit productiekost+winst bestaat.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                    BMW en Audi zijn zowat de enige merken die een meerprijs vragen voor de 2 deursversies van hun gezinswagens. Raar toch want ze lijken me toch goedkoper om te produceren.
                    Minder volume = ontwikkelingskost (vaste kost) kan over minder wagens gespreid worden. Als men enkel met de variabele kosten zou rekening houden dan zouden wij met onze berlines en breaks allemaal meebetalen voor de enkelingen die een coupé rijden.

                    Maar dan nog, zal geen 4.000 EUR meer zijn m.i.

                    Comment


                    • Als je de prijzen van gelijke voertuigen in Amerika ziet dan bestaat de eindprijs in Belgie uit productiekost + zeer zeer veel winst :-)

                      Comment


                      • Ik zit in een gelijkaardige situatie. Eind oktober firmawagen buiten en prive iets in de plaats. F31 330d is een serieuze kandidaat indien ik een nieuwe koop. Configuraties zitten toch rond de 60k en dat doet me dan weer twijfelen een premium selection F11 525d ofzo te nemen...

                        Comment


                        • Het is al een oud topic, maar indien er nog mensen zouden twijfelen tussen voormelde wagens, hier mijn bedenkingen:

                          De 320d kies je als als je zo weinig mogelijk geld wil uitgeven (zowel in aankoop als verbruik), maar dan kan je mijn inziens beter een skoda kopen. Dergelijk merk biedt een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan BMW. Bij BMW betaal je natuurlijk PREMIUM voor een PREMIUM merk. Echter je krijgt hier op motorisch vlak niets voor terug in vergelijking met andere merken. Je hebt wel RWD, wat leuker is dan FWD..

                          De. 328i is een zeer leuke wagen, een vergelijkbare motor heb je niet bij de meeste andere merken of je moet naar een hot hatch gaan? Het grote nadeel is het verbruik dat sterk zal oplopen en het relatief lage koppel in vergelijking met.....

                          De 330d... De meeste mainstream merken (uitzondering Mercedes, Audi en ?) bieden mi geen vergelijkbare motor aan. In de herneming veel sneller dan de 328i en tevens zuiniger.

                          Ik heb de 328i, 330d en 335d op dezelfde dag test-gereden en de 328i heb ik na 10 minuten terug gebracht. Met de 335d heb ik een half uur langer dan voorzien gereden... Dat koppel is zo verslavend

                          Een bezine dient het voornamelijk van de toeren te hebben, een diesel van het koppel en in het dagelijkse verkeer ben je mijns inziens veel meer met koppel dan met pk's..

                          1 330D
                          2 328i
                          3 320D

                          Oh ja, de Automaat van de f30 reeks is zo goed, zeker nemen!

                          PS op de 330d/335d kan je niet anders dan de automaat
                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                          current : BMW 330D F30

                          Comment


                          • Voelt een 335d nog veel sneller aan dan een 330d?
                            OO 00 OO

                            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                            Comment


                            • 328i weinig koppel daar ben ik het nu toch niet mee eens. Vergeet ook niet dat het 'maar' een 2 liter is tegenover een 3 liter voor de diesels. Als je echt wil vergelijken dan moet je de 335i tegenover de 330/335d plaatsen.
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                328i weinig koppel daar ben ik het nu toch niet mee eens. Vergeet ook niet dat het 'maar' een 2 liter is tegenover een 3 liter voor de diesels. Als je echt wil vergelijken dan moet je de 335i tegenover de 330/335d plaatsen.
                                Was ik ook aan het denken: de 335i lijkt me een beter vergelijkingspunt met de 330d. Van 0-100 ligt dicht bij elkaar.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                  Voelt een 335d nog veel sneller aan dan een 330d?
                                  Om kort te zijn, neen.

                                  Hoewel de 330d die ik gereden heb RWD had en de 335d AWD, en dat maakt wel een serieus verschil!

                                  Bij nat weer is AWD geweldig

                                  De 335d is in realiteit een halve sec sneller naar de 100, dus sneller is hij zeker wel

                                  Maar 30d of 35d.. Ik zou zeggen dat je hier toch te maken hebt met de wet van het marginaal afnemende grensnut.. 20d naar 30d is een grote stap (gevoelsmatig). 30d -> 35d not so!
                                  Last edited by germinal; 10/02/2014, 19:19.
                                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                  current : BMW 330D F30

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                    328i weinig koppel daar ben ik het nu toch niet mee eens. Vergeet ook niet dat het 'maar' een 2 liter is tegenover een 3 liter voor de diesels. Als je echt wil vergelijken dan moet je de 335i tegenover de 330/335d plaatsen.
                                    In vergelijking met de 3L diesels een enorm verschil (gevoelsmatig) Zelfs de 335i komt niet in de buurt, voor mij dan toch... En dat gevoel wordt in elk geval bevestigd door de cijfers
                                    Last edited by germinal; 10/02/2014, 19:20.
                                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                    current : BMW 330D F30

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                      Je hebt wel RWD, wat leuker is dan FWD..
                                      Voilà.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten

                                        Bij nat weer is AWD geweldig
                                        Ik zou bij de zwaardere motoren (330/335) altijd voor een xDrive gaan
                                        Kun je tenminste het vermogen waarvoor je betaalde deftig kwijt
                                        70% van de tijd regent het hier en/of liggen de wegen nat en vettig
                                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                          De 320d kies je als als je zo weinig mogelijk geld wil uitgeven (zowel in aankoop als verbruik), maar dan kan je mijn inziens beter een skoda kopen. Dergelijk merk biedt een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan BMW. Bij BMW betaal je natuurlijk PREMIUM voor een PREMIUM merk. Echter je krijgt hier op motorisch vlak niets voor terug in vergelijking met andere merken. Je hebt wel RWD, wat leuker is dan FWD..
                                          -

                                          Comment

                                          Working...
                                          X