Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel kost je auto ? Poll

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
    Rekening die de meesten hier maken zijn serieus optimistisch dus want de duurste zaken aan autorijden worden niet meegeteld...
    Inderdaad. Net terug omnium binnen voor de S: 3200 euro/jaar

andere vaste zaken:

800 euro taks,
    1500 euro onderhoud,
    120 euro/ tankbeurt

En afschrijving: te veel.
    IRIDIUM
    Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

Groeipunt
    Helderzienden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Ja, kunnen we hieruit concluderen dat we met rijk volk op dit forum zitten??
      Of anders lage kosten hebben?

Of gewoon, een beetje dom. Zoals splinternieuwe autos na 6maanden resp. 1 jaar weer verkopen. Maar het was wel leuk Ik hoop dan ook innig dat ik ooit eens een auto 10jaar kan houden...
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Tzelfde hier, ben die auto nog niet tegengekomen.
        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten

Of gewoon, een beetje dom. Zoals splinternieuwe autos na 6maanden resp. 1 jaar weer verkopen. Maar het was wel leuk Ik hoop dan ook innig dat ik ooit eens een auto 10jaar kan houden...
          dom of niet dat is 1 zaak.
          feit blijft wel dat je het moet kunnen betalen, dus die vraag als we hier dan veel relatief kapitaalkrachtigen hebben is terecht. ik geef eerlijk toe dat ik het gewoon niet snap.
          bij mij op studentenjob, mensen zat met huis en 2 kids en die dan enkel tegen de 100 km pendelen met wagens die 8-9-10 liter verbruiken. dus dat is al 25 a 30% van je loon (arbeidersjob) weg ENKEL aan vebruik... en nog niet al de rest van de kosten en het kapitaalverlies. gek toch? hoe doen mensen dat??

overigens, de echte kost is dan weer wat lager voor degene die pendelkosten van de belastingen aftrekken voor zover mogelijk en niet gewoon voor de forfaitaire aftrek gaan, maar dat doet niet iedereen.

zelf houd ik ALLE kosten bij op spritmonitor en zit ook aan totaal kost van dik boven 50 cent per km (betreft moto hier overigens). dit zou wel sterk dalen als ik meer kilometers zou maken omdat marginale kilometerkost rond de 30 cent zit. maar ik doe maar 5 a 10k per jaar met de moto. sinds ik dat weet geniet ik meer van de mooie ritjes, maar switch ik ook al eens sneller naar de trein naar antwerpen ofzo vanuit brussel ipv met de moto te gaan wanneer het kan, en zeker wanneer het regent. tegen 50 cent per km door de kou of regen rijden is het niet waard :-).
          maar soms kan je niet anders natuurlijk.

heb drie studentenjobs, 1 is 35km enkel dus 70 retour, andere twee zijn ca. 10 km en dan ga ik met de fiets.
          eerste job is ettelijke euros meer per uur en zelfde werk als job 2 en 3, maar bij job 2 en 3 kost me met de fiets bijna niets aan transport. ik weet nu dat shitjes van maar 5 uur ofzo (ff inspringen) de moeite niet zijn op de eerste job, en je daar al 8 moet doen om bij job 2 een kortere shift te draaien en er evenveel aan over te houden.

Comment

als je volgens TS enkel maar zou rekening houden met aankoop-verkoop en brandstof komt ik slechts op 314.82€/maand
            Ik heb dit met opzet gedaan omdat oa. verzekering nogal variabel kunnen zijn. (leeftijd, bonus malus,...) De brandstof per maand mag je er zelfs uitlaten, want de ene rijdt 10km/ dag en de andere 200km...
            De bedoeling is een overzicht te krijgen; welke auto koop je het best, om het maximale uit je budget te halen. (alleen de afschrijving van de auto)

Ter aanvulling, om te kunnen vergelijken: (auto uit de eerste post)
            €169 voor de auto
            Verzekering: € 960/jaar € 80 per maand
            Brandstof: € 170 per maand
            Onderhoud(banden,...): €500 per jaar (gemiddeld) € 42 per maand
            Verkeersbelasting: € 400 = € 33 per maand
            Voor de 320d kwam ik op € 169+80+170+42+33= € 494 per maand uit (1686 km per maand) = € 0,29 per km

Hier moet nog bijkomen,gemiste intresten op het kapitaal. (geen zin om uit te rekenen)

Mensen die per maand meer dan € 500 uitgeven aan de afschrijving; rijden met een auto duurder dan €60.000 of rijden maar maximaal 3 jaar met een auto ter waarde van € 36.000. (de eerste 3 jaar maak je het grootste verlies)
            Last edited by ; 16/12/2013, 00:35.

Comment

En de ene doet zijn onderhoud zelf de andere bij onafhankelijke garage en de derde gaat bij de dealer.
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten

Ik vind het niet zo erg dat er mensen zijn die zo snel hun auto's weer verkopen, ik koop namelijk liever een jonge tweedehands dan een nieuwe.
                Tot nu toe heb ik nog geen enkele nieuwe auto gekocht (maar ja, zeg nooit nooit he).
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ja Fujin, van vergelijken wordt je ongelukkig. Andere mensen hun rekening maken is ook beetje gevaarlijk, dat is er meestal niet aan te zien of de voiture betaald is uit een nog veel diepere beurs of indien men lening op lening heeft die plots de hele facade kunnen doen vallen als er iets fout loopt.

Na een aantal jaar beroepsleven is het vaak een vraag van prioriteit. Wat ik bv. extra uitgeef aan mijn autointresse geven anderen aan stomme saaie reizen, moderne keuken die niet gebezigd word, uitgaansleven want thuis gaan ze eraan, kankerstokjes, een geldgat aka boot, merkkleren bij gebrek aan eigenwaarde, hun verzameling RC vliegtuigen even duur als een echte, eeuwige bouwprojecten, fotolenzen ter compensatie van compositietalent, (motor)fietsen die max 200km per jaar bollen, filantropie, etc.

En ja, de ene heeft meer dineros dan de andere, maar zover ik kan zien heeft een leuke autokeuze redelijk weinig te zien met het budget. De leeftijd van de wagen dan weer wel een beetje. Maar onzeker wat er eigenlijk toffer is, iemand die veel aan een leuke nieuwigheid heeft gegeven, of iemand die iets quasi even leuk heeft en er veelvouden minder voor heeft betaald...

PS: leuk =/= snel
                  Last edited by Onehp; 16/12/2013, 03:41.
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

In mijn geval toch liever minder d'r aan uitgeven. Alles wat ik nog over heb kan ik dan nog besteden aan extra's.

Het enige nadeel aan het kopen van tweedehands is dat je niet altijd 100% je goesting zal vinden, of er allersinds veel langer naar zal moeten zoeken.
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Voor mijn laatste privéwagen heb ik die berekening ooit eens gemaakt en kwam op 470€ per maand of 0,24€ per km, en dat voor een modale Renault Mégane. Die berekening was enorm ontnuchterend maar ook heel leerzaam: Ik koop privé nooit meer een nieuwe auto, nooit. En al zeker geen Renault, de afschrijving is echt geschift.

Comment

Ik heb de mijne (Alfa 166 jtd bj 2001) vijf jaar geleden gekocht voor 5000 euro met een kleine 80000 km op de teller.
                        Ondertussen staan er ruim 220000 km op, en schat ik de waarde op een 1000 euro.
                        Dus afschrijving 4000 euro op 60 maanden = 66 euro per maand.
                        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

ik heb uitgecalculeerd dat men gtd me ongeveer 250€/maand gaat kosten over een termijn van 4 jaar.

komt neer op: 0,35€/km. Restauratie budget op 7500€ geschat, 2200€ geschat, verkoop op 4000€(als de prijzen de huidige trend blijven volgen en hij is dan oldtimer).

Kost vooral veel in de eerste jaren natuurlijk dus dat moet je er wel voor overhebben.
                          2015 BMW S1000R
                          2010 Renault Clio RS Cup
                          1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                            €409 per maand afschrijving; Is zo een beetje tussen duur en goedkoop in. (zeker met die km-stand)
                            Oproep aan de anderen, Afschrijving van gelijk(w)aardig geomotriseerde voertuigen gezocht in hetzelfde segement. Kunnen we beginnen vergelijken. Thx bompa !!!

Bompa, al eens uitgerekend hoeveel hij zou gekost hebben als je hem zelf nieuw zou gekocht hebben ? €52000-verkoop=x/92 maanden.
                            Stel dat hij nog 10 000 waard was geweest na 5j. 5j want dan zat ik ook aan 300 000 km he. Als ik er 92 maand mee zou gereden hebben, was m'n onderhoudskost redelijk hoger.
                            (52 000 - 10 000)/60 = 700
                            Stel dat hij nog 15 000 waard was:
                            (52 000 - 15 000)/60 = 616
                            Stel toch 92 maand ermee gereden, dus even lang als m'n huidige nu oud is: dan zou ik er 440 000 km mee gehad hebben. Restwaarde geschat op 3 000 eur.
                            (52 000 - 3 000)/92 = 532 eur.

Geen slechte keuze gemaakt dus he (toch niet op gebied van afschrijving)

Als ik die poll hier zie dan word er hier toch wel veel geld in auto's gestoken.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat mijn huidige auto gekost gaat hebben als ik die ooit weg doe. Maar dat is iets voor een hopelijk verre toekomst, ik rij er nog veel te graag mee.
                            En je d'r niet meer aan uitgeeft dan je binnen krijgt, want dan komt het ook niet goed.
                            Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                            ik wou dat ik als extra informatie nog netto loon erbij kon zien :-) (ok voor de zelfstandigen ish et andere kwestie natuurlijk)
                            toch echt ongelofelijk (maar ook logisch) dat de grote hoop dik over de 500 gaat, en dat is dan vaak niet het enige voertuig in de familie..

soit, met huislening erbij en alle andere kosten moet je toch al echt mooie nettolonen hebben om aan privé vervoer 5-6-700 per maand te kunnen spenderen.
                            Gasten, naast m'n nettoloon is er ook nog een km-vergoeding werk-werk van mijn werkgever he.
                            Gemiddeld schat ik op (moet de finale afrekening nog maken over 44 maand maar zal er niet ver naast zitten) 650 eur/mnd gemiddeld = 28 600 eur.
                            Is nergens in rekening gebracht hierboven.

Rekening die de meesten hier maken zijn serieus optimistisch dus want de duurste zaken aan autorijden worden niet meegeteld...
                            Daarom dat ik wel een completer overzicht maakte. De twee gevraagde zaken uit de openingspost zeggen op zich niets.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                            2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Als ik die poll hier zie dan word er hier toch wel veel geld in auto's gestoken.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat mijn huidige auto gekost gaat hebben als ik die ooit weg doe. Maar dat is iets voor een hopelijk verre toekomst, ik rij er nog veel te graag mee.
                              Ach ja, als ge nen nieuwen auto koopt land je standaard bijna op dat < 500 euro plaatsje. Nen auto van 25000 euro op 4 jaar afbetalen = 520 euro per maand ... Auto's zijn nieuw onbetaalbaar als geen firmawagen / kmvergoeding hebt of niet 2de hands kijkt.
                              Last edited by ; 18/12/2013, 17:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk Berichten
                                Ach ja, als ge nen nieuwen auto koopt lande standaar bijan op dat < 500 euro plaatsje. Nen auto van 25000 euro op 4 jaar afbetalen = 520 euro per maand ... Auto's zijn nieuw onbetaalbaar als geen firmawagen / kmvergoeding hebt of niet 2de hands kijkt.
                                Na 4 jaar is hij nog wel iets waard...

Comment

Opel Astra G Coupe Turbo:
                                  gekocht: 2002, 23k euro, 0km
                                  nu: 2013, 2k euro, 221000km

= 150 euro/maand of 0.1 euro/km in afschrijving

brandstof: +/- 200 euro/maand
                                  verzekering: +/- 40 euro/maand
                                  tax: +/- 30 euro/mand
                                  onderhoud: 55 euro/maand (contract) + banden (600 euro/2j = 25 euro/maand)

Grand total: 500 euro/maand gedurende 11 jaar (excl. de omnium van de eerste 3j)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichten
                                    Opel Astra G Coupe Turbo:
                                    gekocht: 2002, 23k euro, 0km
                                    nu: 2013, 2k euro, 221000km

= 150 euro/maand of 0.1 euro/km in afschrijving

brandstof: +/- 200 euro/maand
                                    verzekering: +/- 40 euro/maand
                                    tax: +/- 30 euro/mand
                                    onderhoud: 55 euro/maand (contract) + banden (600 euro/2j = 25 euro/maand)

Grand total: 500 euro/maand gedurende 11 jaar (excl. de omnium van de eerste 3j)
                                    Ik zat ook op € 500 per maand all in. Bedankt voor de bijdrage !

Comment

Seat leon 1.9 tdi 105 pk gekocht op 07/01/2010
                                      verkocht op 25/02/2013(37.5maand) met 55 200 km

alles rekening gehouden(aanpassingen, verbruik, verzekering, brandstof, onderhoud, onderhoudsproducten,etc) komt dat op 830.81 €/maand of 0.56 €/km

als je volgens TS enkel maar zou rekening houden met aankoop-verkoop en brandstof komt ik slechts op 314.82€/maand

TCO per maand, wat aardig overeenkomt met jouw berekening hier, van onze bedrijfswagens is helemaal in lijn met jouw berekening. De Touran is 950 en de A4 900, rekening houdend met de looptijd van 4 jaar en 150 000 km. Voor de Touran geven ze 360 euro aan als afschrijving en rente. Voor een 318dA met businessline en nog wat prullen, TCO ook 950, was de afschrijving en rente 320. Het grote verschil tussen de VW en BMW/Audi is de fleetkorting, bij VW is die maar de helft nl 10%. Voor de restwaarde freaks, de restwaarde van de Touran wordt een paar 100 euro duurder ingeschat dan de BMW, de Audi een paar 100 euro hoger en die heeft minder opties

Als je als particulier een nieuwe wagen overweegt raad ik dan ook alleen maar aan om is even op zoek te gaan naar de prijs van een full operational lease van die wagen. Je mag gerust zijn dat die wagen je per maand als particulier niet minder gaat kosten dan het bedrag dat je terugvindt in leasing

ps: alle cijfers van leasebedragen en inschattingen zijn van 2011
                                      Last edited by josenjef; 18/12/2013, 18:34.
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ewald Bekijk Berichten
                                        Ach ja, als ge nen nieuwen auto koopt land je standaard bijna op dat < 500 euro plaatsje. Nen auto van 25000 euro op 4 jaar afbetalen = 520 euro per maand ... Auto's zijn nieuw onbetaalbaar als geen firmawagen / kmvergoeding hebt of niet 2de hands kijkt.
                                        Dat klopt wel ja, dat is 1 van de redenen waarom de kans heel klein is dat ik ooit een nieuwe auto zal kopen, liefst een jonge tweedehands.
                                        Alleen is het op die manier vaak wat langer zoeken naar iets dat je volledig aanstaat.

Comment

Even mijn vorige auto opnemen

BMW 320d ED E90 Touring van 2010

163 pk en 350Nm
                                          Nieuw: januari 2010 (€ 39.000)
                                          Aankoop: april 2013 (2de hands)
                                          € 20.000
                                          Verkoop: februari 2014
                                          13.000
                                          km bij aankoop: 95.000
                                          km bij verkoop: 140.000
                                          € 20.000-13000= € 7.000
                                          € 7000 / (140.000km-95.000km) 45.000 km = € 0,15 per km afschrijving
                                          of € 15 / 100 km

wagen 10 maanden in bezit gehad -> 4500 km / maand

kosten brandstof : verbruik was 4,5 liter -> 45 x 1,3 euro x 4,5 liter = 263 euro / maand

Verzekering: € 530/jaar € 44 per maand
                                          Onderhoud(banden,...): €500 per jaar (gemiddeld) € 42 per maand
                                          Verkeersbelasting: € 400 = € 33 per maand

Voor de 320d kom ik dan op

263 euro (brandstof)
                                          700 euro (afschrijving)
                                          44 euro (verzekering)
                                          33 euro (taks)

= € 1040 euro per maand uit (4500 km per maand) = € 0,23 per km

previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                          current : BMW 330D F30

Comment

Working...
                                          X