Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alpina D5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
    ok maar dat is het abarth verhaal... los van wie eigenaar is van alpina (onafhankelijk zeker?) en abarth (fiat group) is dat zogezegd ook een eigen merk en dus 'fabrikant' maar ik veronderstel dat alpina's toch niet van scratch apart ineen worden gezet in een volledig onafhankelijke fabriek? zijn het niet modellen die gewoon worden omgebouwd achteraf bij de onafhankelijke 'fabrikant' alpina?

    ward
    Alpina is een fabrikant omdat ze eigen chassisnummers hebben, de auto's die daar onder handen genomen worden zijn nooit een BMW geweest op papier.

    Kwa constructie krijgen ze volgens mij halve auto's van BMW binnen.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
      Alpina is een fabrikant omdat ze eigen chassisnummers hebben, de auto's die daar onder handen genomen worden zijn nooit een BMW geweest op papier.

      Kwa constructie krijgen ze volgens mij halve auto's van BMW binnen.
      ahja ok interessant
      en is een abarth eerst een fiat geweest?

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
        en is een abarth eerst een fiat geweest?
        Volgens de wiki-pagina worden Abarths in NL als FIAT geregistreerd op het kenteken.

        Comment


        • #44
          Alpina's worden de dag van vandaag voor het overgrote deel gewoon tussen de BMW's gemaakt op de productieband. "Halve auto's" krijgt Alpina niet vaak (of zelfs niet) meer binnen; enkel het handwerk gebeurt nog bij Alpina zelf (Lavalina-interieurs b.v.). D.w.z. handwerk in 't interieur + de technische aanpassingen die niet op de productieband van BMW in te plannen zijn.
          Dus: de Alpina-kleuren (blauw en groen II), de velgen en banden, de voorspoiler, de uitlaat, de achterspoiler, de logo's, het stuur, de tellercombo, het productieplaatje, alle interieurbekledingen (inclusief emailplaatjes en evt. gekleurde Alpina-ruiten) m.u.v. Lavalina (Alpina Identity), interieurlijsten, ... dat alles wordt gewoon op de productielijn van BMW ingepland.
          Vroeger was een Alpina echt een (volledig) manueel aangepaste BMW: technisch werd hele wat uit de auto gehaald, aangepast, vervangen, versterkt e.d. en daarna weer ineen geschroefd. Nu beperken de aanpassingen van Alpina's zich voor het grootste deel tot het "slim gebruiken van andere BMW-onderdelen", b.v. het gebruiken van een onderdeel van een grotere/krachtiger auto in een kleinere auto. Zo gebruikte Alpina voor de D3 (de vorige '3 met 2-liter biturbo) de koeling van de 330d. Er zijn nog specifieke Alpina-onderdelen, zo gebruikt Alpina b.v. bijna altijd eigen zuigers in de motoren (meestal gesmeed door Mahle op instructie en volgens wens van Alpina) en passen ze ook de uitlaatlijn grondig aan naar wens. De laatste jaren echter wordt het accent (inzake motor) steeds meer verlegd van toevoegingen (b.v. een radiaalcompressor op een atmosferische motor schroeven, zoals in de vorige B5/B6/B7) naar software-aanpassingen ... in combinatie dus met aangepaste koeling, versnellingsbaksoftware, uitlaat en meestal ook finetuning van de ophanging.

          Als je een jaar geleden dus, ik zeg maar wat, een E90/E91 D3 bestelde in zwart metallic met zwart leder en Alpina-hout en een hele resem BMW-opties ... dan heeft die auto zelfs nooit Buchloe gezien. Aangezien de basis D5 niks Alpina-specifieks heeft dat niet op de productieband kan worden gepland, vermoed ik dat dat dus met de D5 net hetzelfde is (maar ik kan me vergissen).

          Alpina's krijgen inderdaad een eigen chassisnummer, worden ook overal als Alpina ingeschreven (en niet als BMW). Ze worden dus effectief als constructeur aanzien.

          De link met BMW blijft uiteraard zeer sterk (BMW is ondertussen ook meerderheidsaandeelhouder van Alpina). Zo kan je b.v. de BMW-logo's op de neus en de koffer niet laten vervangen door Alpina-logo's: Alpina heeft dat nooit gedaan en zal dat nooit doen, dus als je dat ziet dan is het fake. Anders is het met 't logo op het stuur (da's wel een Alpina-logo).
          Last edited by ; 12/03/2013, 17:29.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Alpina's zijn ook te krijgen zonder de optische opsmuk.
            Klopt dat?

            Vroeger, en zeker tot voor enkele jaren, was de aerodynamische finetuning van de basisauto ook één van de kernpunten van Alpina (niet in het minst omdat Alpina nooit de auto's softwarematig begrenst qua topsnelheid en je er dus tot voorbij de 300 km/u mee kan knallen). Ze bieden m.i. de optie niet om hun specifieke uitlaat "af te vinken", noch kan je andere velgen dan die van Alpina zelf bestellen, en ook de voorspoiler of de kofferspoilerlip (als die er is) is niet annuleerbaar. Op de vorige B5 had je wel een optionele achterdiffusor, maar die kwam niet standaard. Als ze andere motorkappen leveren (b.v. bij de B6), kan je ook die niet afbestellen ten gunste van de standaardversie van BMW.
            Ja, je hoéft geen Alpina-kleur te kiezen, en de striping is een gratis optie. Maar veel meer dan die twee dingen vallen vooral de aero-addenda, de velgen en de uitlaat op. En die moet je nemen - dacht ik. Heb jij weet van 't feit dat dat niet zo is?

            Comment


            • #46
              @gTa wat weet je over het sperdif dat alpina aanbiedt?

              Comment


              • #47
                Quiz-vraag!


                Sent from my iPad using Tapatalk
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • #48
                  Niet veel. Dat 't van bij Drexler komt, vermoed ik (zoals alle sperdifferentiëlen bij Alpina). Maar voor de rest niks.

                  Misschien wel nog een woordje uitleg over de types (sper)differentiëlen...

                  lamellensper vs TorSen-sper


                  (1) Drexler bouwt lamellensperdifferentiëlen. Dit systeem werkt met platen zoals een koppeling van een auto of in een koppelomvormer. Nadeel hiervan is dat ze met de jaren & kilometers (afhankelijk van het gebruik) geleidelijk aan hun werking verliezen door slijtage van die platen. Na verloop van tijd is een revisie nodig of zelfs noodzakelijk.
                  Maar daar stopt het qua nadelen dan ook, zeker in vergelijking met Torsen-sperdifferentiëlen.

                  Het voordeel van een lamellenkoppeling is dat ze beter instelbaar is. Bij een gesperd differentieel kan je b.v. de sperwerking bepalen door het veranderen van de platen die erin zitten. Je kan zelfs de sperwerking onder last en bij motorrem verschillend instellen. En nog meer: een lamellenkoppeling valt perfect elektronisch aan te sturen, waardoor je dus elektronisch gestuurde sperdifferentiëlen hebt (niet te verwarren met "elektronisch sperdifferentiëlen" zoals het EDS bij Volkswagen, waar de werking van een gesperd differentieel gewoon wordt nagebootst door het doorspinnende wiel middels de rem af te remmen) die zich aanpassen aan de omstandigheden. BMW heeft in bepaalde M-modellen elektronisch gestuurde sperdifferentiëlen. De xDrive-aandrijving van BMW verloopt ook via een (elektronisch gestuurde) lamellenkoppeling in de verdelerboite of tussenboite.

                  (2) Daartegenover heb je het torsen (torque sensing) systeem, dat werkt met een complexe set tandwielen. Een Torsen-sper gaat de differentieelwerking sperren van zodra er verschil in weerstand is om dan de aandrijfkracht te verdelen over de beide uitgaande assen. Het grote nadeel van zo'n differentieel is dat pas werkt als beide aangedreven wielen weerstand ondervinden. Als je bij een Torsen-diff één wiel in de lucht hangt, gaat 't diff niet werken, hetzelfde met een Torsen-verdelerbak voor 4WD (herinner je ook de video van BMW waar ze een X3 en een Q5 op een ramp met asverdraaiing zetten, zodat één wiel in de lucht hing -> de BMW met lamellen-tussenboite reed zo omhoog, terwijl de Audi met Torsen-tussenboite niet omhoog geraakte).
                  Bijkomend werkt een TorSen diff maar in één richting; een Torsen-sperdiff dat ingesteld wordt om te sperren onder last (bij gas geven) zal dus nooit werken bij het afremmen van de motor. Een lamellensper doet dat wel: de motorremwerking wordt dus ook over de beide wielen verdeeld ipv enkel naar het wiel met de minste weerstand.
                  Een Torsen-sper werkt niet met (verslijtende) platen en behoudt in principe voor eeuwig z'n werking. 't Is ook minder duur. Bijkomend werkt het dus ook niet bij het uitbollen (als er geen gas gegeven wordt) wat de belasting van de gehele aandrijflijn minder groot maakt dan bij een lamellensperdiff.

                  Met andere woorden: als je dus een Torsen-sper op circuit hard over een curb rijdt en één wiel komt los van de grond, dan werkt je sper niet omdat het binnenste wiel geen weerstand kent -> differentieel wordt niet meer gesperd -> alle aandrijfkracht naar wiel met minste weerstand. Hetzelfde op ondergrond met zeer weinig grip (ijs, natte gepolierde beton, ...): ook daar kan een Torsen je dus in de steek laten.
                  In de racerij (zeker in rallyen ook op circuit) wordt dan ook bijna altijd een lamellensper gebruikt dan een torsen-sper, owv de performantie en de instelbaarheid (evt. elektronisch gestuurd). In extreme omstandigheden heb je er dan ook meer aan.
                  Maar voor gewoon gebruik, nl. gebruik op de openbare weg waar sperwerking bij afremmen op de motor nauwelijks van tel is en waar je normaliter nooit op extreem gladde ondergrond gaat rijden of één van je wielen van de grond hebt ... zal een Torsen de facto even goed zijn. Het is goedkoper, vergt geen onderhoud (niet meer dan een gewoon differentieel) en leent zich iets meer tot rechttoe-rechtaan gebruik op de openbare weg, eigenlijk.




                  Edit: hiet de bewuste video.

                  + YouTube Video
                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


                  Dit illustreert zeer mooi de werking van het torsen-differentieel van de Q5 dat de kracht tussen voor- en achterwielen verdeelt. Van zodra één as geen weerstand heeft, voelt de torsen niks meer en geeft die zoals een niet gesperd differentieel alle kracht door aan de wielen met de minste weerstand.

                  Het lamellendifferentieel dat in de X3 de kracht tussen voor- en achterwielen verdeelt, heeft daar geen last van, en verdeelt altijd conform de elektronisch gestuurde verdelingsgraad. Vandaar dat de X3 zonder problemen over de in deze helling ingewerkte rollen rijdt, met beide assen.

                  In extreme omstandigheden kan je dit dus voor hebben , bijvoorbeeld op een helling naar je garage die volledig met sneeuw/ijs bedekt is. Kans is bestaande dat je met torsen dan met één as blijft doorspinnen.
                  Hetzelfde principe geldt dus voor sperdifferentiëlen die de kracht tussen de twee wielen van één as verdelen: torsen moét op beide wielen weerstand voelen, lamellensper niet.
                  Last edited by ; 13/03/2013, 15:26.

                  Comment


                  • #49
                    1)
                    Iemand toevallig ooit een offerte aangevraagd bij een leasingmaatschappij?
                    Ik vraag mij af of het verschil tussen een gelijkaardige alpina/BMW (D3 vs 335d met M of D5 vs 535d met M) groot is in leasing omwille van bepaalde redenen (herverkoopwaarde).

                    2)
                    Bedrijven vallen vaak binnen een bepaalde kortingscategorie wanneer ze een BMW bestellen (Dx fleet korting)
                    Ik vraag mij af of ze diezelfde korting ook krijgen indien ze een Alpina bestellen ipv een BMW?
                    (waarschijnlijk niet)

                    Comment


                    • #50
                      Je maakt me curieus... Seffens eens proberen


                      Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                      Comment


                      • #51
                        lap, Alpina's staan zelfs niet in de berekingstool van Alphabet...
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #52
                          Ik denk niet dat je een Alpina kunt leasen.

                          Comment

                          Working...
                          X