Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote dakkoffer: Thule of Hapro ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Grote dakkoffer: Thule of Hapro ?

Heb momenteel al een dakkoffer van 320 liter OEM BMW, maar die blijkt vaak wat te klein voor de bagage die we meesleuren op reis.

Dus ben ik op zoek naar een groter model. Na het nodige rondsurfen kom ik op een paar kandidaten van Thule die maximaal 460 liter zijn, en eentje van Hapro, de Traxer 8.6, die 530 liter groot is. Liefst van al zou ik voor de Thule Atlantis / Motion 900 kiezen gezien die direct 650 liter is, maar die is me veel te duur nieuw (± 625 €) en niet te vinden in tweedehands.

Wat mij opvalt is dat de Thule's doorgaans (veel) duurder zijn dan die van Hapro.

Vraag die ik me dan stel, is Thule zo duur door hun merknaam, of is de kwaliteit van Hapro (veel) lager ?

Iemand ervaring met de dakkoffers van Hapro ?
    Freude am Fahren

Ik heb sinds vorige week een Hapro Traxer 8.6 op mijn Zafira Tourer. Rij er volgende week mee naar de vogezen. Maar tot nu toe (nog niet echt gebruikt) zeer tevreden en zeer makkelijk te installeren. Je kan hem ook langs beide kanten openen en je hebt een zee van ruimte extra!
    De shop waar ik hem aangekocht, zei dat er geen kwaliteitsverschil is tov een thule!
    Hier het adres van Antwerp Auto Shop waar je een goede service krijgt, en gratis installatie!
    Opel Corsa 1.7 cdti (sold)

Opel Astra ST Sport (sold)

Opel Zafira Tourer Cosmo 2.0 cdti 165 pk start/stop

Comment

Ik gebruik een Kamei dus qua merk kan ik je niet helpen.

Het is wel ook zo een groot model dat ik gebruik en daar is toch het leeggewicht ook wel iets om rekening mee te houden. De meeste dakdragers laten maar 100kg toe op het dak, dus een grote koffer gaan volduwen is niet altijd een goed plan. Ik heb de indruk dat de Thule's iets lichter zijn leeg, dus daar zou al een reden voor het prijsverschil kunnen zitten. 75 kg laadvermogen voor 500 liter laadruimte is niet veel vind ik.
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik heb ook zo een Kamei van 450 l dacht ik.
        Mijn ervaring met dakkoffers is behalve het gewicht van de koffer op zich dat vooral de vorm belangrijk is, voornamelijk naar aerodynamica toe :
        - weerstand en extra brandstofgebruik
        - gevoeligheid aan zijwing
        - en vooral lawaai tijdens het rijden
        Ik denk dat Thule op dat vlak sterker scoort dan de meeste andere merken, vooral in zijn topgamma's ...

Behalve de vorm ook erop letten of de dakdragers in de bodem van de koffer integrerer (ook weer naar aerodynamica toe).

Je kan ook uitkijken naar die Thule koffer die je vanachter op de fietsdrager zet. Het is toch een veel elegantere oplossing die het rijgedrag van de auto minder aantast, geen extra lawaai veroorzaakt bij het rijden, gemakkelijker te plaatsen is en ook gemakkelijker te vullen. Moest ik het opnieuw doen ging ik daarvoor ...

Ook qua vorm een volume dat veel beter te gebruiken valt .... alleen niet bruikbaar voor de latten (maar het is niet duidelijk of dat al je bedoeling was). Die kunnen eventueel nog steeds door het skiluik of op het dak op een gewone dakdrager.
        Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

Ik heb zo een Thule Atlantis gehad , wel maar 1 keer gebruikt ( efkes 220 aangetikt met volle dakkoffer om te testen )
          de nieuwe eigenaar gTa van het forum is er alleszins super content van .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
            Ik heb zo een Thule Atlantis gehad , wel maar 1 keer gebruikt ( efkes 220 aangetikt met volle dakkoffer om te testen )
            de nieuwe eigenaar gTa van het forum is er alleszins super content van .
            @toere
            I know. Ik was vorig jaar al aan het rondkijken voor een grotere dakkoffer, maar was net te laat voor die van u

@MaXX99
            ik kan je redenering m.b.t. de Thule Back-Up oplossing wel volgen, maar gezien ik geen trekhaak noch fietsendrager heb zou dit toch wel een dure oplossing worden vrees ik.
            Freude am Fahren

Comment

Ene koffer is absoluut de andere niet: de gehuurde Thüle (type ontsnapt me)was perfect waterdicht. De gebruikte Mercedeskoffer absoluut niet.

Mercedeskoffer was, ondanks zijn kleiner volume, ook nog een heel pak zwaarder.

De Mercedeskoffer was dan wel weer stiller. De vorm was ook langer (ski's) en smaller dan de Thüle. De dakrails zaten verzonken, waar de Thüle met beugeltjes rond de dakdragers werkte.

Sent from my iPad using Tapatalk
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik ben dan weer zeer tevreden van mijn polyester d-box van deckline (in Eke aan de Makro) zeer groot, stil, 100% waterdicht en onverslijtbaar.

worden daar geproduceerd en top service na verkoop.

Er zou een dezer dagen ook een nieuw model uit komen dat nog groter is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enileinar Bekijk Berichten
                  Ik ben dan weer zeer tevreden van mijn polyester d-box van deckline (in Eke aan de Makro) zeer groot, stil, 100% waterdicht en onverslijtbaar.

worden daar geproduceerd en top service na verkoop.

Er zou een dezer dagen ook een nieuw model uit komen dat nog groter is.

www.d-box.be
                  ziet er idd een heel knappe dakkoffer uit

wel niet goedkoop
                  Last edited by titanliner; 02/02/2013, 16:45.
                  Freude am Fahren

Comment

Hier een foto van deze zomer,
                    image.jpg

Comment

Hier een foto van deze zomer,
                      [ATTACH=CONFIG]94968[/ATTACH]
                      knappe koffer en auto ! Tegen dat je één van beide of beide wegdoet geef je maar een seintje

hoe wordt die koffer eigenlijk op de dakdragers bevestigd ? Is dat gewoon met u-beugeltjes, of kan dat ook met van die t-slot metalen plaatjes ?
                      Freude am Fahren

Comment

Merci,

Als je aero dragers hebt met gleuf erin is het met inox T-plaatjes en in de koffer met schroefknoppen je hebt dus geen enkele tool nodig om hem te monteren. (Monteren=5min werk)

Bij gewone dragers wordt hij met u-beugels gemonteerd.

Ik vond het ook veel geld maar als je gaat vergelijken is hij echt iedere cent waard hiertegen zijn de rest plastiek prullen, is echt een box voor het leven, en een topmodel van Thule zit ook in deze prijsklasse.

Ik heb deze al +-10 jaar en ziet er nog steeds als nieuw uit, is ook bestand tegen hoge snelheden.

ps.: Auto zal nog een jaar of drie blijven, de box mag veel langer blijven is nu de derde auto waar hij opstaat ;-)

Comment

Merci,

Als je aero dragers hebt met gleuf erin is het met inox T-plaatjes en in de koffer met schroefknoppen je hebt dus geen enkele tool nodig om hem te monteren. (Monteren=5min werk)

Bij gewone dragers wordt hij met u-beugels gemonteerd.

Ik vond het ook veel geld maar als je gaat vergelijken is hij echt iedere cent waard hiertegen zijn de rest plastiek prullen, is echt een box voor het leven, en een topmodel van Thule zit ook in deze prijsklasse.

Ik heb deze al +-10 jaar en ziet er nog steeds als nieuw uit, is ook bestand tegen hoge snelheden.

ps.: Auto zal nog een jaar of drie blijven, de box mag veel langer blijven is nu de derde auto waar hij opstaat ;-)
                          zijn die inox t-plaatjes "standaard" meegeleverd, of is dat een accessoire ? Kwestie dat ik weet waar ik op moet letten moest ik een 2de handse tegenkomen voor een redelijke prijs. Heb zelf OEM BMW dagdragers, die hebben een gleuf erin, dus ik veronderstel dat die vergelijkbaar zijn met Thule "aero-bars"

P.S. 3 jaar, bijna ideaal, binnen 2 à 3 jaar is de mijne aan vervanging toe
                          Freude am Fahren

Comment

Als je een nieuwe koopt zijn het type dakdragers die bepalen of er u-beugels of t-plaatjes bij zijn ze zijn wel appart verkrijgbaar als accessoire.

En ze passen in de originele BMW dragers, die van mij zijn ook de originele van Mercedes.

Contacteer D-Box eens misschien heeft hij er wel in occasie binnenkort uit zijn verhuur, als zijn nieuw model klaar is?

Ik ben ooit al eens een mooi exemplaar tegengekomen 2de hands voor €350 (koopje) heeft toen een collega van mij gekocht.

Comment

Als je een nieuwe koopt zijn het type dakdragers die bepalen of er u-beugels of t-plaatjes bij zijn ze zijn wel appart verkrijgbaar als accessoire.

En ze passen in de originele BMW dragers, die van mij zijn ook de originele van Mercedes.

Contacteer D-Box eens misschien heeft hij er wel in occasie binnenkort uit zijn verhuur, als zijn nieuw model klaar is?

Ik ben ooit al eens een mooi exemplaar tegengekomen 2de hands voor €350 (koopje) heeft toen een collega van mij gekocht.
                              ik heb je goede raad opgevolgd en heb mij gisteren een 2de hands exemplaar aangeschaft wat nog in perfecte staat is.

ben er enkel nog maar mee naar huis gereden, dus echte gebruiksindrukken heb ik nog niet, maar de "fit and finish" lijken mij echt wel OK. De bevestigingen zijn nogal "rudimentair" maar zien er in ieder geval wel stevig uit. Ook windruis lijkt me zeer aanvaardbaar.

En ruim is'm zeker IMG-20130210-00113.jpg
                              Freude am Fahren

Comment

Proficiat met uw aankoop, je gaat het u niet beklagen!

ik zit er momenteel mee in italie (zuid Tirol) en hij lijkt groot maar als je ruimte hebt gebruik je die ook.

Onderweg trouwens een dakkoffer tegengekomen die opengesprongen was, dan heb je pas iets voor!

Comment

op http://www.rameder.be staan er ook nen hoop tegen redelijke prijzen.

ne nieuwe van 600L voor 267€. Kdenk ni da ge der veel goedkoper gaat vinden voor die prijs en grote
                                  DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Ik heb al een aantal jaar de Thule Excellence, die is speciaal ontwikkeld in een windtunnel, hierdoor heb je geen last van windgeluiden.
                                    Maar als ik het nog zou overdoen zou ik ook aan een Thule Backup denken. Dat in combinatie met een fietsendrager, zo heb ik er dubbel plezier van.

Als ik de sluitingsmechanismes van de d-box vergelijk met de thule merk ik toch een groot verschil.
                                    Maar uiteindelijk als de box zijn ding doet, maakt het niet echt uit hoe het er uit ziet.

Comment

D-box is ook ontwikkeld in windtunnel

De topreeks van thule is zeker niet slecht maar is en blijft een plastiek bakje (waarvan de sloten en scharnieren perfect weggewerkt zijn) je mag niet vergeten dat de d-box al een oud ontwerp is die al zeer lang mee gaat en zijn degelijkheid al bewezen heeft.

De nieuwe D-box (die trouwens anders gaat heten) is ontwikkeld in samenwerking met de universiteit Gent, en is een knap staaltje design waarbij alles weggewerkt is en al een eerste design prijs beet heeft!

Nogmaals ik heb niets met D-box te maken maar ben een (zeer) overtuigende gebruiker, D-box verkoopt trouwens Thule

Polyester staat kwa materiaal nu eenmaal veel sterker dan plastiek en is steeds te herstellen moest er al iets mee gebeuren.

In een Thule backup zie ik mijn 4 paar ski's, snowboard en al mijn ski materiaal niet opbergen. Veilig achter slot.

Comment

De d-box (huidig model) ziet er idd op het eerste zicht nogal "rudimentair" uit. Geen "power-clamps" of dergelijks voor de box op de dakdragers te zetten maar zeer klassieke metalen u-beugels door geboorde gaatjes, geen 3-punts sluiting maar 1 "slot" (haakje die rond een bout klemt), enz.

Maar zoals enileinar aanhaalt, het verschil zit'm vooral in het materiaal van de box zelf. Het glasvezel-versterkt polyester voelt en ziet er veel steviger uit t.o.v. bvb. mijn vorige (OEM BMW) dakkoffer. Nu ja, ik heb nog geen "reiservaring" met mijn d-box, maar voor de paar 100 km die ik er tot hiertoe mee heb gereden, lijkt hij mij vrij stil.

van de nieuwe d-box is er wel nog geen info te vinden
                                        Freude am Fahren

Comment

Working...
                                        X