Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bandenkeuze
Collapse
X
-
Ik houd er inderdaad de Hankook Ventus S1 Evo op na in mijn shortlist. Al wie ik erover hoor is er zeer over te spreken en wordt ook goed aangeschreven door verschillende webshops. Wel jammer dat de S1 Evo² niet in de grotere maten beschikbaar is.
De Vredestein Vorti is in 225 recent door ADAC ook als een van de betere beoordeeld. Dat zegt natuurlijk niet zo heel veel over het gedrag onder een 'sportieve' SUV van 2.2 ton met 315's onder. Helaas zijn er niet zo heel veel recente reviews te vinden van SUV banden, dus kan ik me enkel baseren op de vakpers voor totaal andere voertuigen en van horen zeggen.Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk zeg niet dat je ongelijk hebt, ik haal alleen aan dat énkel de levensduur betrekken in een vergelijking van banden zeer moeilijk is, omdat dat van veel factoren afhankelijk is. En uiteraard kan je de oem rubbers wel met de opvolgers vergelijken, ook dat beweerde ik niet.
Waarmee goede huisvaders rekening houden: geen idee. Je zou wel 'es gelijk kunnen hebben maar dan hebben die goede huisvaders m.i. géén gelijk(zijde nog mee?
) want veel belangrijker dan prijs en levensduur is de veiligheidsreserves van een band. Zoveel mensen beweren dat een goedkope Auto5-band even goed als een duurdere "want ik rijd toch zeer rustig". Klopt, maar de extra capaciteiten van een band heb je doorgaans maar één keer nodig: als het eens onverwachts goed fout gaat (slippertje, noodremmanoeuver). Met een goede band kan je nadien verder, met een slechte band ga je je banden moeten vervangen maar ook je hele auto.
Over banden is al veel gezegd maar één ding weet ik uit ondervinding: 9 op 10 van de bandenboeren lult hard uit z'n bek en verkoopt dat wat 'ie nog in stock heeft staan. De keren dat ik al "Jamaar meneer dat zijn goeie banden hoor die Kleber of TsjingTsjangTsjongs, want die zijn in de fabriek gemaakt van [noemt een a-merk]".Het erge is dat ze doorgaans even veel winst maken op een B- of C-merk band dan op een A-merk band, ook al is die laatste tot dubbel zo duur (gewoon omdat de marges kleiner zijn), dus als ze geen zin hebben om tegoei advies te geven (en er zijn er veel teveel die daar chronisch last van hebben) dan verkopen ze je gewoon iéts, met een uitleg waarvan ze hopen dat je 't slikt.
Ik ben ooit nog om nieuwe winterbanden geweest in een redelijk zeldzame maat, en de banden waren, toen ik ze ging halen, al bijna 4 jaar oud (zie je aan de DOT). Toen ik zei dat ik nieuwe banden wou, zei 'ie "awel die hebben nog niet gereden hoor".Heb me stante pede omgedraaid en ben er sindsdien nooit meer geweest.
Enkele vergelijkende tests opzoeken en zo kunnen lezen waar de verschillende modellen beter of minder goed in zijn, leert je 't meest van al. Met wat zoeken vind je in een half uurtje een uitgebreide vergelijkende test of 5, en dan weet je al heel wat en kan je voorbereid naar de bandenboer. Bovendien weet je ook ongeveer wat ze mogen kosten, en sta je ook zo wat sterker (wat niet misstaat in die sector).
Wat de 1ste alinea betreft, zal ik jouw reactie misbegrepen hebben, my bad.
Toch kon ik je nog net volgen in de eerste zinnen van 2de alinea.
Je haalt een goed punt aan omtrent de veiligheid van de band, waarschijnlijk nog een goede reden om vergelijkende tests op te zoeken.
We hebben precies wat meer geluk met onze bandenboer.
Hij raadde ons destijds de (toen een stuk goedkopere) Hankook Ventus aan voor de RRS als zomerband in plaats van de (duurdere) Continental, Dunlop & Bridgestone. Hij had toen een klant (veelrijder) die met een Cayenne (met dezelfde bandenmaat) reed en reeds Michelins, Bridgestones & Continentals gekocht had. Telkens waren die na gemiddeld 20.000 km versleten tot ie de Hankook Ventus kocht waarmee ie 40.000 km gebold heeft & zeer tevreden van was.
Ook de winterbanden, Nexen Winguard SUV, hebben we op zijn advies gekocht. Toen hadden ik & mijn vader nog nooit van dat merk gehoord en stond ik er wat sceptisch tegenover, maar ook van deze banden kunnen we weinig slecht zeggen wat betreft levensduur & grip (ook off road een degelijke band).
Nog woordje over de Hankook Ventus. Mijn vader zegt dat deze wat harder rijden dan de Continentals, maar wel wat minder lawaaierig zijn.
Betreffende de vergelijkende testen, is hier een topic op het forum waarin goede sites staan?"Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and cuts through to the essence of the evolutionary spirit."
Comment
-
Ik kijk al eens rond op http://www.reifentrends.de/
Daar staan al heel wat bandentests verzameld (Duiste uiteraard). Anders kan je ook op Tirerack terecht, maar die zijn iets te Amerikaans weer ...
Hier vind je anders wel een mooi overzichtje : http://www.tyrereviews.co.uk/Article/
De Vredestein Vorti "zou" volgens de laatse ADAC zomertest beter op droog en nat zijn en slijtvaster dan de Hankook Ventus S1 Evo² (welke beter zou zijn dan de S1 Evo vermoed ik). Nu nog iemand vinden die ervaring heeft met die Vreds op een SUVLast edited by MaXX99; 08/03/2013, 16:40.Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
@Tjeu: wat late reactie misschien, maar als je doorgaat met je plan kan je met die banden NIET naar de keuring (en ben je illegaal onderweg). De regel van de 1,5/2% afwijking geldt namelijk niet als de wagen af-fabriek verschillende bandenmaten voor- en achter heeft. ENKEL de fabrieksmaten zijn dan toegelaten. Trust me, ik weet het uit ervaring2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense
Comment
-
Klopt niet, as far as I know.
- Mijn 120d had af fabriek 215/40R18 vooraan en 245/35R18 achteraan. Ik heb 'm gekeurd met 225/245R18 combo (zomerbanden) en 225R18 rondom (winterbanden). De maat 225/40R18 is niet vrijgegeven voor die '1, noch vooraan, noch achteraan. Ik heb ze beide keren zelf zién narekenen, terwijl ze erover aan 't babbelen waren. Dat was in 2011 en 2012 (telkens januari).
- Ik vind wat jij zegt nérgens terug in de wet. Maar ik kan me vergissen en ik kijk misschien niet naar een later uitvoeringsbesluit...
Als je gelijk hebt: thanks, 't is nieuw voor me. Nu nog uitvissen waar die regel z'n basis vindt.
Als je ongelijk zou hebben: ik vermoed dat je bij de neus genomen bent door een keurder die wederom niet weet hoe 't ineen zit (ook al is 't moeilijk, 't is wél hun job).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten@Tjeu: wat late reactie misschien, maar als je doorgaat met je plan kan je met die banden NIET naar de keuring (en ben je illegaal onderweg). De regel van de 1,5/2% afwijking geldt namelijk niet als de wagen af-fabriek verschillende bandenmaten voor- en achter heeft. ENKEL de fabrieksmaten zijn dan toegelaten. Trust me, ik weet het uit ervaring
Kan dat eigenlijk ergens nagelezen worden? Op welke wagen heb jij daarmee miserie gehad en wat was de wijziging?Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Tjeu, wat fstsven vertelt, daarvan heb ik tot twee keer toe het tegendeel meegemaakt. Dus niet meteen voor waar aannemen.
Maar het kan zeker! Ik ben dan ook meteen op zoek gegaan naar latere wetgeving m.b.t. banden dan die, gewijzigd in 2003. Tot nu toe niks gevonden. De m.i. meest recente versie van het artikel dat alles behelst daaromtrent: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/312-art34. Ik blijf zoeken.
Edit: gevonden!
Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
"Deze bandentool is enkel van toepassing op personenwagens. Personenwagens zijn voertuigen van de categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum acht zitplaatsen.
De oorspronkelijke afmetingen voorgeschreven door de constructeur van het voertuig worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur. Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
Banden met verschillende afmetingen per as (voor/achter) zijn enkel aanvaard indien ze vermeld staan in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of de originele sticker van de constructeur. In dit geval zal enkel de door de constructeur gegeven combinatie voor/achter toegepast worden. Deze specifieke verschillende afmetingen per as mogen niet gebruikt worden in de bandentool."
Met andere woorden:- als er ook een "squared set" op je COC staat, mag je de tool toepassen -> enige beperking is dan de verbreding van het spoor (max. 2 cm per as)
- als er géén squared set maar enkel staggered sets op je COC staan, mag je de tool niet toepassen
Mijn auto was gehomologeerd met 215-245R18 staggered set, maar ook met 205/50R17 squared set. Dus: ik mag de tool toepassen en dus qua diameter de -2/+1,5 regel toepassen, én ik mag bredere banden nemen zoveel ik wil (maar zolang ik het spoor niet meer dan 2 cm verbreed en de wielen en banden binnen het koetswerk blijven zoals de wegcode vereist).
Dus, hamvraag: is jouw kar ook gehomologeerd met een squared set?
Comment
-
@Tjeu: Toyota MR (de rode die een eeuwigheid te koop heeft gestaan, remember?)
@gTa: http://www.goca.be/nl/banden derde paragraaf aandachtig lezen. Wss heb jij dan geluk gehad dat de keurders niet bij de les waren. Die bij mij waren wel goed wakker
2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten@Tjeu: Toyota MR (de rode die een eeuwigheid te koop heeft gestaan, remember?)
@gTa: http://www.goca.be/nl/banden derde paragraaf aandachtig lezen. Wss heb jij dan geluk gehad dat de keurders niet bij de les waren. Die bij mij waren wel goed wakker
Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
O ja, wijziging was 205/50/15 vooraan en 225/45/16 achter ipv 185/55/15 en 215/45/16 origineel. Reden was meer grip vooraan krijgen en zeer weinig (high performance) keus in 215/45/16.2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten@Tjeu: Toyota MR (de rode die een eeuwigheid te koop heeft gestaan, remember?)
@gTa: http://www.goca.be/nl/banden derde paragraaf aandachtig lezen. Wss heb jij dan geluk gehad dat de keurders niet bij de les waren. Die bij mij waren wel goed wakker
Zie hoger in mijn edit van vorige post.
Hamvraag is: is je auto ook gehomologeerd met een squared set (gelijke banden vooraan en achteraan)?
-> zo ja: je mag afwijken (diameter -2/+1,5, spoor max +2, banden binnen koetswerk, ...) ZELFS als er op 't COC ook een staggered set staat ggk.d
-> zoniet: enkel met de op COC vermelde bandenmaten kan 'ie gekeurd worden
Welke auto was het bij jou? Een MR? En die heeft énkel goedkeuring met staggered set? Dan ben je idd eraan voor de moeite...
Comment
-
Een MR? En die heeft énkel goedkeuring met staggered set? Dan ben je idd eraan voor de moeite...
Hamvraag is: is je auto ook gehomologeerd met een squared set (gelijke banden vooraan en achteraan)?
-> zo ja: je mag afwijken (diameter -2/+1,5, spoor max +2, banden binnen koetswerk, ...)Last edited by fstsven; 14/03/2013, 00:16.2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense
Comment
-
Even een uurtje op zitten studeren en zoeken.
De regel is niet duidelijk.
(1) Er is geen legistieke basis te vinden voor het standpunt dat GOCA verkondigt op http://www.goca.be/nl/banden. Ik vond alvast geen enkele rechtsnorm die dit afwijkend standpunt van art. 34 van het K.B. van 28.03.1968 onderbouwt.
(2) GOCA is zelf niet consequent in haar standpunt, want op http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden (alwaar de regels die de technische eisen omtrent banden van voertuigen van categorie M1 worden "samengevat") wordt deze uitzondering niet vermeld.
(3) In tegenstelling tot wat ik daarnet zei, stelt GOCA dat énkel verschillende bandenmaten voor- en achteraan worden toegelaten indien deze overeenstemmen met de gehomologeerde bandenmaten op het PVG e.a. Zelfs als de auto ook gehomologeerd is met dezelfde bandenmaat voor- en achteraan, mag je dus geen verschillende afmetingen monteren voor- en achteraan als deze van de toegestane combinaties op het PVG afwijken.
Dit leidt tot volgende inconsequentie:- een auto gehomologeerd met 235/40R18 rondom, voldoet aan de technische regels met combinatie 235/35R19 rondom
- een auto gehomologeerd met combinatie 235/40R18 vooraan en 265/35R18 achteraan, voldoet niét aan de technische regels met de combinatie 235/35R19 vooraan en 265/30R19 achteraan
Nochtans, als we er van uit gaan dat in dit geval 19"-velgen gebruikt worden die qua breedte en offset identiek zijn als de 18"-velgen, dan wijzigt in géén van beide gevallen iets m.b.t. spoor of afdekking van de banden door het koetswerk, en alle verschillen inzake rolomvang zitten binnen de -2/+1,5% regel.
Compleet onlogisch dus. Ik zou durven denken dat GOCA hier iets uit z'n duim heeft gezogen...
Heb een mailtje verstuurd naar GOCA, mobilit.fgov.be, BIVV en FBAT. Eens zien of daar antwoord op komt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk BerichtenWant ik zou graag op de BMW 265/35/18 Michelin Pilot Super Sport leggen (255/35/18 maken ze niet) en dat mag dus niet icm met 225/40/18 voor... Of heb ik dat verkeerd en mag het wel?
Als ge dus malchance hebt, geraakt ge er niet door...
Ik geraakt er toen wel door. Een keer met een niet gehomologeerde setup 225/40R18 rondom (wat legaal is), en een keer met setup 225/245 (wat niet legaal zou zijn).
Benieuwd of ik een antwoord ga krijgen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenHeb een mailtje verstuurd naar GOCA, mobilit.fgov.be, BIVV en FBAT. Eens zien of daar antwoord op komt...
Wij hebben uw mail goed ontvangen en doorverwezen naar de bevoegde dienst. Zij zullen deze zo snel mogelijk behandelen.
Met vriendelijke groeten
De infobalie
FOD Mobiliteit en Vervoer
http://www.mobilit.belgium.be/
Comment
-
Schitterend gTa. Ik hou wel van je vastberadenheid!
Terzijde, stel dat het effectief wel mag en dat ik naar 195 rondom ga, ipv 185 voor en 205 achter. Zuiver theoretisch heb ik dan overal evenveel rubber en zou er vooraan wat meer grip zijn en achteraan wat minder.
Maaaaaar, dat is wel zonder rekening te houden dat mijn velgen vooraan smaller zijn dan achter. Dus de band zal anders getrokken staan. Vooraan eerder wat "bol" en achteraan "strak".
Zal dat een invloed hebben? En ga ik, zuiver theoretisch, het beoogde doel (meer overstuur) dan wel bereiken? Of zal ik vooraan door de bollere band eerder grip verliezen? Of zal dit reageren als een wiel met meer camber?Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Wat je van plan bent is "accepted practice" om hem wat meer naar overstuur te doen neigen. Het contactvlak met de weg zal idd nog steeds achter lichtjes groter zijn dan voor door de verchillende velgmaten, maar veel maakt dit niet uit. Misschien toch woordje van waarschuwing: hij zal achteraan makkelijker uitbreken, vooral bij het aanremmen van bochten (en op nat wagdek), en het kunnen in dat geval listige smeerlapjes zijn, dus opgelet!2016 PEUGEOT 308sw GT-line 1.6 BlueHdi bleu magnetique
2016 PEUGEOT 2008 allure 1.2 cleartec 110 gris artense
Comment
Comment