Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenkeuze

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten
    Wat je van plan bent is "accepted practice" om hem wat meer naar overstuur te doen neigen. Het contactvlak met de weg zal idd nog steeds achter lichtjes groter zijn dan voor door de verchillende velgmaten, maar veel maakt dit niet uit. Misschien toch woordje van waarschuwing: hij zal achteraan makkelijker uitbreken, vooral bij het aanremmen van bochten (en op nat wagdek), en het kunnen in dat geval listige smeerlapjes zijn, dus opgelet!
    I know, ik heb er ondertussen 11.000km opzitten, vooral bij slecht weer. In zomersetup vond ik hem lekker overstuurd en erg fijn. Maar in wintersetup zit ik met massa's onderstuur. En ik heb schrik dat wanneer ik nieuwe zomerbanden ga leggen, dat onderstuur zal blijven. Daarmee dat ik naar iets andere maten wil gaan.

    Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
    @tjeu. Dat is allemaal moeilijk te zeggen. Veel hangt af van de setup van de wagen.
    Welke setup? Standaard camber? Veervoorspanning? Cijfers heb ik er niet van... Wat ik wel weet is dat de gewichtsverdeling ongeveer 48/52% is en dat de vering eigenlijk vrij zacht is. Door het lage gewicht zijn ingaande en uitgaande demping mooi in balans is, wat bij een gewone personen auto wel vaak anders is, mede door het laadvermogen. De veren zijn niet zo hard. Het koetswerk heeft vrij veel bewegingsvrijheid, wat op gripvol wegdek zorgt voor een mooi progressief weggedrag. Op natte ondergrond, waar de grip beperkt is en de vering minder gebruikt kan worden, is het het giftig kereltje.
    Maar daar ben je niet veel mee waarschijnlijk...
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Schitterend gTa. Ik hou wel van je vastberadenheid!

      Terzijde, stel dat het effectief wel mag en dat ik naar 195 rondom ga, ipv 185 voor en 205 achter. Zuiver theoretisch heb ik dan overal evenveel rubber en zou er vooraan wat meer grip zijn en achteraan wat minder.
      Maaaaaar, dat is wel zonder rekening te houden dat mijn velgen vooraan smaller zijn dan achter. Dus de band zal anders getrokken staan. Vooraan eerder wat "bol" en achteraan "strak".
      Zal dat een invloed hebben? En ga ik, zuiver theoretisch, het beoogde doel (meer overstuur) dan wel bereiken? Of zal ik vooraan door de bollere band eerder grip verliezen? Of zal dit reageren als een wiel met meer camber?
      Banden met een hoge flank hebben meer grip. Waarom weet ik niet maar dat is mij op school verteld..

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door fstsven Bekijk Berichten
        listige smeerlapjes


        Ze maken dat niet meer. Nochtans zo leuk om daarmee te rijden...

        Comment


        • #84
          Welke online banden winkel wordt er aangeraden? Banden-online?

          Merci!
          BMW X5 45e

          Comment


          • #85
            Ik heb reeds besteld bij banden-pneus-online.be en autobandenmarkt.be. In beide gevallen geleverd bij een "partner/montagecentrum" en daar gemonteerd. In beide gevallen tevreden.

            Comment


            • #86
              Merci, ga ik daar eens een setje bestellen
              BMW X5 45e

              Comment


              • #87
                Ik bestel de mijne in Duitsland en laat ze monteren bij mijn bandenboer (die ook met banden-pneus-online werkt)
                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                Comment


                • #88


                  Daar heb ik er ook al gekocht.
                  De zondagmiddag besteld en maandag rond de middag al geleverd.
                  Ze waren zelf nog niet betaald.
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • #89
                    Da's straf.

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Da's straf.
                      ? Heb ik iets gemist ?
                      Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                      Comment


                      • #91
                        gTa, al antwoord gehad op uw mailke?
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

                        Comment


                        • #92
                          Buiten die automatisch gegenereerde antwoordmail: niks. Van géén van de 4 instanties.

                          Straf hé.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                            Banden met een hoge flank hebben meer grip. Waarom weet ik niet maar dat is mij op school verteld..
                            De grip van een band wordt in grote mate bepaald door de oppervlakte van het deel dat in contact staat met de weg. Naar wat ik begrijp kan een band met een hogere flank meer 'uitgesmeerd' worden over de weg, vermoedelijk omdat het extra rubber iets meer beweeglijkheid biedt en dus minder 'strak' zit.

                            Maar ik laat mij graag corrigeren.

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
                              De grip van een band wordt in grote mate bepaald door de oppervlakte van het deel dat in contact staat met de weg. Naar wat ik begrijp kan een band met een hogere flank meer 'uitgesmeerd' worden over de weg, vermoedelijk omdat het extra rubber iets meer beweeglijkheid biedt en dus minder 'strak' zit.

                              Maar ik laat mij graag corrigeren.
                              Ik bedoel natuurlijk bij gelijke bandbreedte In mijn cursus staat er helaas niets van in. De docent heeft dat toen gewoon vertelt in de les. Ik ga het wel eens opzoeken binnenkort

                              Comment


                              • #95
                                Lijkt me een theoretisch punt te zijn dat - alleenstaand op zichzelf - wel correct is, maar in realiteit en samen bekeken met alle andere factoren niét correct is.

                                Bijvoorbeeld: rechtdoor is dat correct, om de reden die Dust aanhaalt. De band "squat" zichzelf en creëert daardoor een groter contactoppervlak.
                                Da's de reden waarom je die dragsters met gigantische ballonbanden ziet rijden. Check youtube naar highspeed cam beelden van die banden bij acceleratie.

                                In bochten klopt dat vaak echter niet. Een band met hoge flanken gaat meer vervormen in een bocht, waardoor het contactoppervlak vervormt en minder groot wordt. En minder contactoppervlak is minder grip (grosso modo).
                                Dat men bij de F1 nog altijd met 13" rijdt en banden met enorme flanken b.v., heeft alles met de technische voorschriften te maken en niet met 't feit dat dat "het beste" is.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Even een uurtje op zitten studeren en zoeken.

                                  De regel is niet duidelijk.

                                  (...)

                                  Heb een mailtje verstuurd naar GOCA, mobilit.fgov.be, BIVV en FBAT. Eens zien of daar antwoord op komt...
                                  GOCA heeft geantwoord!

                                  Ik citeer ongewijzigd:

                                  Geachte heer,

                                  De wetgeving is op dat punt gewijzigd. U vindt hieronder de nieuwe regel die toegepast wordt in de keuringscentra. Onze website wordt binnenkort aangepast.

                                  Banden met verschillende afmetingen op de voor- en achteras worden enkel aanvaard indien dit voorzien is in een aanvaardbare bron*.
                                  - In dat geval kunnen per as toleranties op de buitendiameter toegepast worden, voor een welbepaalde bandencombinatie (VA en AA) voorzien in een aanvaardbare bron*.
                                  - Banden van verschillende combinaties worden niet onderling gemonteerd, toleranties worden er evenmin op toegepast.

                                  Ter verduidelijking:

                                  Banden in een aanvaardbare bron:
                                  1) 205/60R16 VA & AA
                                  2) 215/50R17 VA & 235/45R17 AA
                                  3) 225/45R18 VA & 245/40R18 AA

                                  Dit voertuig mag uitgerust worden met banden van verschillende afmetingen op de voor- en achteras aangezien dit voorzien is in een aanvaardbare bron* (2 en 3).
                                  --> Indien de verschillende afmetingen per as niet overeenkomen met de mogelijke combinaties van een aanvaardbare bron*, mogen hierop per combinatie toleranties worden toegepast (2 of 3). Toleranties toepassen op bvb 215/50R17 vooraan en 235/45R17 achteraan (combinatie 2) is toegestaan, maar op 215/50R17 vooraan en 245/40R18 achteraan niet (gemengde combinatie 2 en 3).
                                  --> Indien dit voertuig uitgerust is met dezelfde banden op de voor- en achteras, kan men in dit voorbeeld enkel toleranties toepassen op de afmeting 205/60R16 (1)

                                  * Aanvaardbare bron:
                                  - COC
                                  - PVG
                                  - Goedkeuring alleenstaand geval
                                  - Instructieboekje van de constructeur
                                  - Originele sticker van de constructeur
                                  - Attest van de constructeur of mandataris
                                  - Inschrijvingsbewijs
                                  Dus: toleranties op de zgn. staggered sets kunnen nu wél.

                                  Met andere woorden: GOCA en dus ook de keuringsstations hebben hun zienswijze aangepast aan de wet. Ik denk dat dat de enige correcte handelswijze is; de vorige regeling die wel 'toleranties' toeliet tov. de zgn. 'squared' sets en niét tov. de zgn. 'staggered' sets, was onwettig.




                                  Ik leid daaruit af (maar corrigeer me gerust indien ik foute conclusies zou trekken):
                                  - Je mag enkel verschillende maten V/A leggen indien dit ook zo is voorzien in een "aanvaardbare bron".
                                  - Van zodra een aanvaardbare bron dit voorziet, gelden de "afwijkende regels" zoals die in de bandenberekeningstool van GOCA zitten, ook voor een voorziene bandenset met verschillende maten V/A.

                                  De 'tolerantie' slaat hedentendage nog altijd maar enkel op de buitendiameter van de band, en niet op de diameter van de velg, de breedte van de velg, de breedte van de band, de flankhoogte van de band, enz. (Uiteraard moet wel worden voldaan aan de bijkomende wettelijke eisen inzake spoorbreedte, afdekking door koetswerk enz.)

                                  Dus: als de "aanvaardbare bron" voorschrijft:
                                  185/55R15 VA en 205/50R15 AA
                                  dan: 195/50R15 VA en AA = legaal want binnen toleranties (buitendiameter band)
                                  dan: 195/55R15 AA =/= legaal want niet binnen toleranties
                                  dan: 205/50R15 VA en AA = legaal want binnen toleranties
                                  dan: 225/45R15 VA en 235/35R15 AA (ik zeg maar wat) = mogelijks legaal indien binnen toleranties (niet gecheckt)
                                  Last edited by ; 26/03/2013, 19:39.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Met andere woorden: als ge met uwe Porsche 911 (991) GT3 met standaard 245/35R20 VA en 305/30R20 AA op "driftsetup" naar 't circuit wilt rijden, dan moogt ge dat. En kunt ge dus met 265/35R20 vooraan en 275/40R20 achteraan legaal rondbollen.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Zaaaalig! Tnx GTA!
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #99
                                        Iemand ervaring met de Uniroyal Rainsport 2? De Bridgestone Potenza's (op de achteras) van m'n mustang zijn bijna aan vervanging toe. Had vroeger op m'n Audi 100 altijd Uniroyal's liggen en was er content van, maar da's natuurlijk een totaal andere wagen .

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Lijkt me een theoretisch punt te zijn dat - alleenstaand op zichzelf - wel correct is, maar in realiteit en samen bekeken met alle andere factoren niét correct is.

                                          Bijvoorbeeld: rechtdoor is dat correct, om de reden die Dust aanhaalt. De band "squat" zichzelf en creëert daardoor een groter contactoppervlak.
                                          Da's de reden waarom je die dragsters met gigantische ballonbanden ziet rijden. Check youtube naar highspeed cam beelden van die banden bij acceleratie.

                                          In bochten klopt dat vaak echter niet. Een band met hoge flanken gaat meer vervormen in een bocht, waardoor het contactoppervlak vervormt en minder groot wordt. En minder contactoppervlak is minder grip (grosso modo).
                                          Dat men bij de F1 nog altijd met 13" rijdt en banden met enorme flanken b.v., heeft alles met de technische voorschriften te maken en niet met 't feit dat dat "het beste" is.
                                          Nochthans gaat dit
                                          BMW_BDAY030.jpg
                                          sneller door de bocht dan dit
                                          exterior_wheels.jpg

                                          Comment

                                          Working...
                                          X