Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop LR discovery 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop LR discovery 3

    Hallo,

    als zelfstandige in bijberoep dien ik wat kosten te maken. Mijn oog is gevallen op een 2007 land rover discovery 3 hse 2.7 tdv6. De wagen heeft nu 147.000km. Ombouw naar lichte vracht dient nog te gebeuren.
    de bedoeling is om hem af te schrijven op 3 jaar en dan iets anders te kopen.

    nu zit ik een beetje in met onvoorziene kosten en de betrouwbaarheid in die 3 jaar. Wagen zal max 30.000 km per jaar doen.

    Wat zijn de ervaringen met een disco 3? Kopen of beter van wegblijven?

    mvg

  • #2
    Moeilijk te zeggen. Hangt veel af van de voorgeschiedenis. Op zich is die 2.7 wel een sterke motor. Een Disco is vooral een lastdier/people carrier en geen 'geblondeerde madammekes SUV'. Dit maakt dat Disco's in regel meer 'gebruikt' worden dan bijvoorbeeld een RRS. Ga anders eens grasduinen op het LR3 forum http://landroverforums.com/forum/lr3-28/
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

    Comment


    • #3
      Kennis heeft sinds 2005 een Disco 3 SE TDV6, nu met 220.000 km op de teller. Hij is erg tevreden van zijn wagen & heeft er geen enkel mankement aan gehad.
      Ook de vader van een kameraad van me rijdt met een Disco 4 TDV6 uit 2010 en heeft geen noemenswaardige problemen gehad.

      Hier thuis een iets ander verhaal.
      Het betreft wel een Range Rover Sport, maar aangezien die veel gemeen heeft met de Discovery 3, pen ik de ervaring hier even neer.

      We hebben een RRS TDV6 uit 2008 met nu ongeveer 127.000 km op de teller. Tot 100.000 km geen enkel probleem gehad.
      Problemen begonnen "tactisch" te rijzen toen de garantie verviel.
      Na iets meer dan 3 jaar oud & 100000 km, had de wagen last van een zingende pont (of hoe noemt men dat correct), die weliswaar nog onder garantie vervangen is door het toedoen van de garagehouder. Enkel de werkuren moeten betalen achteraf, dus eigenlijk nog een redelijke goede service & afloop.
      Ongeveer een half jaar geleden tijdens het rijden op autostrade,viel de wagen opeens stil en deed erna niets meer. Gesleept naar de garage & garagist zei onderweg nog dat het zeker een kapotte alternator was gezien dit bij de Disco 3 & RRS veel voorviel . Na een dag onderzoek, bleek de motor stuk te zijn. Land Rover weigert bovendien onderdelen van de motoren vrij te geven (enkel 3 kleine onderdelen, maar die ben ik uit het hoofd verloren), dus ofwel zo verkopen aan een veelal oost-eurpese marchand of laten herstellen.
      Gezien de nog jonge leeftijd van de wagen, hebben we maar besloten de motor te laten vervangen.

      Echter kennen we nog andere RRS-eigenaren die vol lof spreken over hun auto en niets anders meer willen.

      Zoals bij iedere auto wel het geval zal zijn, zelfs nog wat meer bij Land Rover, kan ik dus besluiten dat je een portie geluk nodig hebt.

      In jouw geval zeker een goede onderhoudshistoriek navragen (eventueel met onderhoudsfacturen) & rekening houden met dure herstellingskosten als er iets aan de luchtvering schort.
      Ook zijn de onderdelen & service bij Land Rover niet van de goedkoopste.
      "Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and cuts through to the essence of the evolutionary spirit."

      Comment


      • #4
        mijn pa rijd nu +- 8j met zijn disco 3 tdv6 SE
        5jaar geen 'euro' kosten aan gehad,
        sinds 2j het een na het ander... heeft nu nog maar pas105000km...
        luchtzakken, compressor, automatische versnellingsbak volledig in de soep gedraaid (op autosnelweg aan 120...plots een knal en gekraak en geen aandrijving meer... ZEER kostelijk grapje geweest)
        egr kleppen meermaals, koffer niet meer open te krijgen( bedieningskabel gebroken), triangels compleet L+R, wat elektronische prutsen, problemen met centrale vergrendeling,
        was wel een van de eersten die geleverd werd hier in belgie
        de auto heeft nog nooit terrein gezien, word enkel hoogstens 1 keer per maand door mij gebruikt om mijn autotrailer te trekken...
        zeer goede auto met veel trekkracht, alleen spijtig van alle breuken de laatste 2jaar...
        mocht mijn pa de zijne wegdoen, zou ik ook geinteresseerd zijn, alleen spijtig van de hoge kosten als er iets kapot gaat... en het hoge verbruik (12l gemiddeld)
        is nog ingeschreven als dubbelcab lichte vracht, bij verkoop moet deze ofwel omgebouwd worden naar personenwagen, of lichte vracht met 2 zitplaatsen...
        BMW E10 1600ti 1967
        BMW E10 2002tii 1973
        BMW E30 325i sedan 1986
        BMW E36 318is cabrio 1995
        BMW E36 320i cabrio 1994
        BMW E91 318d touring 2006
        MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

        Comment


        • #5
          Vader van mijn vriendin rijdt al jaren discovery als daily.
          Heeft momenteel ook een discovery 3, met de 2.7 TDV6.
          Hij is er alleszins tevreden van. Staat nu op 146k km denk ik.

          Heeft er wel al een paar keer kosten aan gehad denk ik, maar hij wordt dan ook gebruikt waarvoor hij gemaakt is.
          Zal het een dezer eens navragen.

          Comment


          • #6
            Vader van m'n vriendin kocht in de laatste 6 jaren 2 RRS met de 2.7 TDV6. Heeft daar toch telkens 3 jaar aardig wat kilomters op gezet, zonder ook maar één noemenswaardige kost. Op die tweede heeft zelfs nooit een sleutel gezeten, als ik hem even mag citeren.

            Maar gezien de meeste hun problemen hier pas aan 100000km beginnen, is dat hier minder relevant, dan deed hij ze alweer van de hand (einde leasing).

            Comment


            • #7
              Tja, tis een grote auto met veel features en techniek (bv; luchtvering op vier wielen, geavanceerde permanent AWD systeem) en de kans is dan ook groter dat er iets kapot gaat dan een doordeweekse 2liter diesel FWD wagen.
              Ik denk dat ook dat ondehoudsprijzen duur zijn. De kans is er dat de disco veel offroad en veel remorqen heeft getrokken... . Om eigenlijk te concluderen dat het geen auto is die je met het verstand koopt 2de hands, maar eerder gevoelsmatig. Hoewel dat die veronderstelling ook niet logisch is, m.i. zijn er bijv. voor de Disco 4 of 3 geen concurrenten die een gelijkwaardige machine aanbieden (ruimte, comfort, terreinwaardigheid en tegelijkertijd zeer comfortabel op de baan, afwerking/premiumfeel,..) Een "concurrent" die veel eenvoudiger is zoals een pajero, LC of à la X5 gaan doorgaans minder problemen of kleine ongemakken vertonen die je verplichten naar de garage te gaan.

              Anderzijds in mijn vriendenkring rijdt er een disco 3 die over de 200k km zit. Gebruikt om remorqen te trekken en als reparatievoertuig in Europa. Nog nooit problemen mee gehad itt tot 2 hun andere range rovers en discos.

              Comment


              • #8
                Gewoon van de dealer eisen dat hij je 5 jaar garantie geeft zoals bij Toyota. Als hij overtuigd is van de kwaliteiten van dit voertuig dan zal hij daar zeker geen bezwaar tegen maken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                  Gewoon van de dealer eisen dat hij je 5 jaar garantie geeft zoals bij Toyota. Als hij overtuigd is van de kwaliteiten van dit voertuig dan zal hij daar zeker geen bezwaar tegen maken.
                  Daar zal de verkoper (ik kan uit zijn post niet afleiden dat het een dealer is) geen enkel probleem van maken, aangezien de wagen van 2007 is en aan z'n 6de levensjaar bezig is en hij dus exact even veel garantie meekrijgt als een prachtige Toyota.


                  jo den dbr3

                  Comment


                  • #10
                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                    Comment


                    • #11
                      Even een oud topic naar boven halen. Een LR Disco 3 staat nog af te vinken op mijn lijst. En volgens mijn cijfers zou nu best wel eens een interessant moment zijn er eentje aan te schaffen. Mss zijn er hier nog forumleden die ervaringen van hen zelf of naasten kunnen delen? Broodje aap verhalen over de lamentabele betrouwbaarheid hoef ik jiet per ce. Ik ben me wel bewust dat dit model niet op 1 staat in de reliability survey's

                      Comment


                      • #12
                        Niemand?
                        Toch een uitgelezen kans om een model volledig met de grond gelijk te maken. Hetgeen soms dé sport is hier ;D

                        Comment


                        • #13
                          In die klasse van terreinwagens zou ik altijd kiezen voor een Mitsu Pajero, Toyota LandCruiser of een Nissan Patrol.

                          Comment


                          • #14
                            Tja, je hebt goed en je hebt slechte...
                            Als de kosten eens beginnen stopt het dikwijls niet meer en LR is niet goedkoop...
                            Ga eens grasduinen op de Britse forums zou ik zeggen. disco3.co.uk en landroversonly.com
                            2.0 JTDm

                            Comment


                            • #15
                              meestal adviseert men een kijkje op landroverhell.com

                              Mijn doel is niet zo zeer off-road gebruik. Meer trekken van lasten (sporadisch) en een Disco heeft altijd op de bucketlist gestaan.

                              Comment

                              Working...
                              X