Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Xenon of halogeen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Xenon of halogeen ?

De beslissing is genomen, omdat er een facelift van de Sprinter aan zit te komen en ik nu een leuke korting krijg op het huidig model ga ik me vrijdag een Sprinter bestellen.

Ik wou absoluut geen xenon nemen, waarom weet ik eigenlijk niet, ik ben nog van de 'oude stempel', airco enzo was voor mij ook niet nodig maar dan reed mijn vriendin niet meer mee zei ze dus dat heb ik dan maar aangevinkt maar nu zag ik op het internet een mooie afbeelding van Sprinter koplampen , dit omhulsel is wel achteraf gespoten denk maar de vraag is dus , maakt xenon een groot verschil of is dit weer zo'n overbodige optie ?

sprinter 6.jpg

Velen gaan dit een overbodige optie vinden (dbr2), maar voor mij maakt het wel een groot verschil, vooral de reflectie op de wegborden is veel beter. Ik zal op mijn wagen altijd xenon aanvinken als de mogelijkheid er is.
    Van toen tot nu:

MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
    #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
    #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
    #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
    #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
    #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
    #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

Comment

Hangt er van af hoe vaak je in het donker gaat rijden vind ik. Zoals ik elders al eens vermeld heb: Een optie is zijn geld maar waard afhankelijk van hoeveel gebruik je er van maakt, volgens mij.

Comment

Die overweging moet je toch zelf maken... ik heb een wagen met Xenon en eentje zonder, en ik vind het verschil toch enorm. 's nachts vind ik het niet meer prettig rijden met halogeen koplampen, zeker niet met lange ritten. Ik zie gewoon te weinig. Langs de andere kant, als jij vind dat je wel voldoende ziet met halogeen, en je rijdt zelden 's nachts, waarom er dan voor bijbetalen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
          Hangt er van af hoe vaak je in het donker gaat rijden vind ik. Zoals ik elders al eens vermeld heb: Een optie is zijn geld maar waard afhankelijk van hoeveel gebruik je er van maakt, volgens mij.
          Dat klopt, laten we het zo stellen als je het eenmaal gewoon zijt kun je niet meer zonder. Vooral s'nachts.

Comment

om gewoon in vlaanderen rond te bollen heb je geen xenon nodig
            het wordt een verschil als je vaak gaat rondrijden in de boerenbuiten, zeker in het buitenland, waar er geen straatverlichting is.
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Velen kopen dit omdat het extra uitstraling aan de auto geeft, waar zitten de mensen die zoveel belang hechten aan uiterlijk?
              Ik rij meer s'nachts als overdag, ikzelf heb geen xenon, men pa zijn auto wel.
              s'nachts of bij schemerweer is het een enorm voordeel om xenon te hebben.
              Als ik nu s'nachts met de mijne rij of met de auto's van het werk (hebben geen xenon) mis het ik elke keer opnieuw.
              Men volgende zal dus ook xenon hebben.
              BMW 118D E87 M-pack

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                om gewoon in vlaanderen rond te bollen heb je geen xenon nodig
                het wordt een verschil als je vaak gaat rondrijden in de boerenbuiten, zeker in het buitenland, waar er geen straatverlichting is.
                of op de belgische snelwegen waar ze de lichten doven 's nachts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hdvw Bekijk Berichten
                  of op de belgische snelwegen waar ze de lichten doven 's nachts
                  in Belgie valt dat nog mee omdat er meestal nog wat ander licht of de nodige lichtvervuiling is
                  in het buitenland durven autostrades 's nachts wel eens pekdonker te zijn
                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Eens je xenons gehad hebt zal je die willen blijven hebben.
                    dag en nacht verschil als je in donker rijd met of zonder xenons.
                    Als ik met die van mijn pa rij 's nachts zonder xenons lijkt het net of je zonder lichten aan het rijden bent.
                    Het kost wat als optie maar bied een wereld van verschil.
                    Ik kan ze zeker niet meer missen.
                    2013- Volvo V60 D3 R-Design
                    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Xenon en airco zijn voor mij een must desnoods een aftermarket xenon kit .

Comment

heel verstandige redenering, eigenlijk geldt dat gewoon voor alles, zaken moeten 'renderen' anders heeft het geen zin het beste van het beste te nemen.
                        dat is zoals goretex wandelschoenen voor 2 keer per jaar te wandelen in de ardennen of een carbonnen koersfiets van 5000 euro om 's zondags mee naar de ijsjeszaak te fietsen in de zomer.
                        het is ook daar dat wij west europeanen zo lang verwend zijn geweest, we konden/kunnen ons teveel onnodige zaken permitteren en dan valt de ratio meer weg :-)

on topic: hoeveel ga je het gebruiken en hoeveel kost het extra? in belgie lijkt het me dat het zelden nodig is, moderne halogeenlampen zijn ook zeer goed.

Comment

Reflectie van oa verkeersborden is een heel stuk beter met xenons. Nachtritten zijn ook een stuk minder vermoeiend door de betere lichtopbrengst.
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Mijn vorige had xenon, de huidige niet en ik kan niet echt zeggen dat ik dat mis. De lichtopbrengst is inderdaad verschillend maar in Vlaanderen zijn zelfs de abominabelste boerenwegels verlicht dus zie ik niet echt de meerwaarde. Meer nog, heb ik met beide wagens al eens problemen gehad met de voorlichten. Bij de vorige was eens een tijde de automatische hoogteregeling verstoord (stonden te hoog gericht en af en toe zag je ze 'knikkebollen'). Na één à twee maand heeft het probleem zichzelf opgelost maar mijn garagist zei indertijd dat het vervangen van die niveauregeling een dure kost is/kan zijn. Met mijn huidige heb ik beide lampen kapot gehad. Met wat goede raad van een forumlid, doorzettingsvermogen en een uurtje geprul heb ik die lampjes zelf kunnen vervangen, klaar.
                            Dusja voor de opvolger zal ik niet per se eentje zoeken met xenon op, ook goed.

Comment

Eigenlijk heb je wel gelijk maar dan kan ik ook beter mijn donkere ruiten, bekleding raamstijlen, dakbedieningseenheid met twee leeslampjes, halogene mistlichten, licht en regensensor, bijkomende waterverwarming, extra isolatie, klapdeksel voor aflegvak ook annuleren, heb ik op zich ook niet echt nodig en tja, waar trek je dan de grens tussen 'nodig' en overbodige luxe, zoals ik nu ondertussen gehoord heb heeft de Sprinter op zich al een goede verlichting, ik zal morgen eerst wel eens bekijken wat xenon kost, het is maar sinds ik weet dat ik een korting krijg boven verwachting dat ik erover nadenk om iets extra te nemen.

Comment

Xenons geven een stuk meer licht, maar zoals gezegd: is het echt nodig in een land als het onze?
                                Ik heb zelf ook xenons, maar ik ben er wel van overtuigd dat het nut van dat soort koplampen in het buitenland veel groter is dan in een overbelicht land als België. Geen idee of ik volgende keer opnieuw voor xenons zou kiezen. Ze zijn natuurlijk wel veel mooier dan standaard koplampen.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik heb geen Xenon verlichting en mijn vader wel. Op zijn Insignia zit dan ook het AFL (automatisch aanpassen van de lichtbundel).
                                  Meestal denk ik dat je met halogeenlampen je overal kunt redden. Ook op donkere buitenlandse wegen op de boerenwegen bij ons.
                                  Als de meerkost aanvaardbaar is zou ik het toch aanvinken. De helderheid op de baan is een stuk beter zeker in ons regenachtige belgenland.
                                  Daarbij vind ik die oranje straatverlichting verdomd lastig. Met mijn "normale" lichten zie ik kleine obstakels minder snel omdat het oranje wegdek deze zaken wat veranderd van kleur. Ik rij liever in de donker omdat je veel beter ziet met je eigen autolichten. Vooral onvoorziene obstakels. Met Xenon is de lichtsterkte hoger en ga je die oranje schijn gaan ovetreffen, zeker bij slecht weer.
                                  2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                                  2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                                  2014 Opel Astra OPC
                                  2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                    Xenons geven een stuk meer licht, maar zoals gezegd: is het echt nodig in een land als het onze?
                                    Ik heb zelf ook xenons, maar ik ben er wel van overtuigd dat het nut van dat soort koplampen in het buitenland veel groter is dan in een overbelicht land als België. Geen idee of ik volgende keer opnieuw voor xenons zou kiezen. Ze zijn natuurlijk wel veel mooier dan standaard koplampen.
                                    Je gaat dat echt missen. Luxe went.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                      Je gaat dat echt missen. Luxe went.
                                      Ja, dat kan. Daarom dat ik zeg dat ik het nog niet weet. Het is sowieso nog niet voor direct. Ik heb niet de gewoonte om de drie jaar van wagen te veranderen.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Dit kan een tussenoplossing bieden: http://www.osram.nl/osram_bx/nl/prod...Id=ZMP_1019822 10 jaar geleden heb ik een gelijkaardige lamp gebruikt in een xsara, en was toen heel tevreden. Wel kijken dat ze niet te blauw schijnen. Philips zal er ook wel hebben. https://www.youtube.com/watch?v=LNsQD3wv9kQ http://www.autoverlichting.eu/shop/m...&product_id=32
                                        Last edited by ; 09/05/2013, 20:38.

Comment

Working...
                                        X