Oorspronkelijk geplaatst door krikkie
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ongevallen met tractors
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door calendomatic Bekijk BerichtenDe laatste weken merk ik dat er diverse zware ongevallen met tractors gebeuren.
Hebben die mensen een andere rijstijl of zijn die tractoren zo lomp en onoverzichtelijk dat ze zeer moeilijk of onbestuurbaar zijn?
Moet de snelheid van die mastodonten (100 à 300 pk!!!), die niet per se in de landbouw gebruikt worden, beperkt worden tot een veilige snelheid?
Wat vinden jullie hiervan?
HERFELINGEN – De bestuurder van een tractor is deze morgen ingereden op een tegenligger. Een tweede wagen reed op de eerste in. Een van de ...
http://www.hbvl.be/nieuws/video/binn...t-tractor.aspx
Probleem is veelal tijdsdruk.Powered by Detroit Diesel.
Diene reclam werkt om mijn zenuwen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenBergaf gaan die wel sneller...nb: De impact van zo een tractor= (20000kg* 12,2m/s(44km/h))/2 = 122000J De impact van een 4x4 met aanhanger met een gewicht van 7,5 ton tegen 117km/h. (7500*48,8m/s(117km/h)2= 122000J Nu de remmen van die 2 zijn wel heel verschillend. + de wieldiameter. De banden van de tractor zijn veel groter, en draaien veel trager. En de luchtdrukremmen op de kar niet vergeten. We komen hiermee ook in de discutie terecht, topsnelheid inperken op lichte vracht... De remkracht van een lichte vracht en aanhanger met een totale lading van 7,5 ton tegen 117 km/h moet even groot zijn als die van een tractor van 20 ton tegen 44km/h... Ik weel al wie de beste remmen heeft en deze het best op de baan overbrengt. (of die 7,5 ton al dan niet wettelijk is in deze combinatie laat ik in het midden, maar als ik sommigen zie rijden) Het zijn die sommigen die het zuur maken voor de anderen...
Weinig gerustellende gedachte. Met de randvoorwaarde dat ze niet meer dan 44km/u rijden... . Over een vrachtwagen kan je het zelfde zeggen, maar het remvermogen zal wel beter zijn (banden, trailer remmen). Trouwens in welke conditie rijdt een gemiddelde tractor rond? Los dat de banden vervuild zijn wat nefast is voor het remvermogen, maar ik bedoel onderhoud e.d. , in het verleden al in contact geweest met het gebruik van tractoren (van verschillende eigenaars)... . Ik denk dat deze nog allemaal met hun oorspronkelijke remblokken rond reden.
Trouwens wat is de energie van zo'n ronddraaiend tractor wiel? + verhouding wieldiameter, remdiameter, ... Draagt de bestuurder een gordel?
Ik wil zeker niet tractorbashen, helemaal niet, de boerenstiel zou beter wat meer in trek zijn, zodat we als belgen zelfvoorziend zijn. Maar ik stel me gewoon al langer vragen dan dit topic omtrent de veiligheid van de medeweggebruiker.
Comment
-
De auto met aanhang van 7,5 ton tegen 44km/h zal volgens mijn menig een grotere remafstand nodig hebben dan die tractor met 20 ton tegen 44km/h. vb: Fendt 936 heeft een remvertraging van 4,8m/s http://www.youtube.com/watch?v=3yQF4WUN8lk De minimum wettelijke vertraging voor een vrachtauto is 4,5 m/s2. Voor een tractor die harder kan dan 30 km/u, is de minimum remeis 3,1 m/s2. Op het nieuws waren het meestal "nieuwe" tractoren. + de afstelling: http://www.youtube.com/watch?v=qZs8_oaCOU0 Zeker is, dat een grote lading in combinatie met een te hoge snelheid dodelijk is en dat hij goed onderhouden moet zijn. En daar is in het volle seizoen niet altijd tijd voor. Zie je ze aanstormen, neem dan niet zomaar je voorrang van rechts omdat je er recht op hebt. Ik zie stopafstanden van +-7m met ruim 30 ton tegen 25km/h. Kent er iemand de remafstanden van een vb: defender met de volle 3,5 ton tegen 25 km/h ?
Comment
-
Onze tractor met kar (max 12 ton) vertraagd minder snel als hij leeg is, de wielen van de kar slippen over de weg, beladen (zeg 10 T ) remt hij sneller dan menig auto.
Het lijkt raar maar t is zo, ik rijd ook met een vrachtwagen en die remt minder snel tegen dezelfde snelheid.
Ik erger me eraan dat als je op een wegversmalling rijdt de auto's er toch nog tussen willen wringen al heb je voorrang. Wil niet weten wat er daarna gebeurd, ik zou zomaar over een auto kunnen rijden.
En dan is t weeral de tractorToyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk BerichtenOnze tractor met kar (max 12 ton) vertraagd minder snel als hij leeg is, de wielen van de kar slippen over de weg, beladen (zeg 10 T ) remt hij sneller dan menig auto.
Het lijkt raar maar t is zo, ik rijd ook met een vrachtwagen en die remt minder snel tegen dezelfde snelheid.
Ik erger me eraan dat als je op een wegversmalling rijdt de auto's er toch nog tussen willen wringen al heb je voorrang. Wil niet weten wat er daarna gebeurd, ik zou zomaar over een auto kunnen rijden.
En dan is t weeral de tractor
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk BerichtenOnze tractor met kar (max 12 ton) vertraagd minder snel als hij leeg is, de wielen van de kar slippen over de weg, beladen (zeg 10 T ) remt hij sneller dan menig auto.
Het lijkt raar maar t is zo, ik rijd ook met een vrachtwagen en die remt minder snel tegen dezelfde snelheid.
Ik erger me eraan dat als je op een wegversmalling rijdt de auto's er toch nog tussen willen wringen al heb je voorrang. Wil niet weten wat er daarna gebeurd, ik zou zomaar over een auto kunnen rijden.
En dan is t weeral de tractor
Terwijl bv. een 15 tal jaar geleden kregen de boeren ook alles gedaan (ik ben vroeger als klein kind zelf nog vaak meegeweest met een loonbedrijf) in het mais seizoen en die deden het werk ook maar met tractors en aanhangers die de helft zijn als die recente van nu.
Comment
-
Is gewoon opschepperij tussen loonwerkers en boeren
Alles gaat wel sneller met een bredere machine, er zijn minder boeren dus meer land per boer/loonwerker.
Maar je mag maximaal 3 meter breed zijn geloof ik of t wordt uitzonderlijk vervoer zoals sommige pikdorsers.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Maandag hing ik achter eentje en ik had constant 72 op mijn teller staan ...
Zelf enkel rij-ervaring met eentje die na lang aandringen de 25 wil aantikken als hij wind mee heeft Als je die zijn rem instampt sta je stil, sneller dan je soms zou willen en dat is dan al een van 25 jaar oud.
Mijn ervaring is dat het probleem zit bij de bestuurders. Een tijd terug kwam ik elke ochtend een treintje loonwerkers tegen die gewoon straal de rode lichten negeerden om in hun treintje verder te knallen naar hun werf. Daar helpt natuurlijk geen enkele nummerplaat of snelheidsbeperking tegen ...
Mijn broer is nu zijn G aan het halen maar die zal eerst moeten bewijzen dat hij zijn verstand kan gebruiken vooraleer die alleen de baan op mag met die oude knar. En onze gronden liggen dan nog allemaal op landbouwwegen op minder dan een kilometer van de deur. Als je dan ziet dat hij klasgenoten heeft aan de tuinbouwschool die met de tractor naar school komen ...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Ben gisteren naar een info vergadering geweest ivm de nieuwe wetgeving. Er komen 3 groepen tractorgebruikers.
Groep 1 : enkel landbouw en landbouwwerken : G-nummerplaat / rode brandstof / G- rijbewijs.
Groep 2 : landbouwwerken gecombineerd met grondwerken : G-nummerplaat / rode brandstof / periodieke keuring - moeten accijnzen nabetalen voor niet landbouwgebruik.
Groep 3 : alle andere (grondwerken / tuinaanleg / openbare besturen / hobbyboeren / garages ....) normale nummerplaat - witte diesel - periodieke keuring en rijbewijs volgens gewicht.
Wij hebben zelf een garage voor tractoren en landbouwmachines. Onze mechaniekers moeten nu ineens een C-rijbewijs halen om met een tractor een testritje te doen of om naar de keuring te rijden. Als ze thuiskomen en bij een boer gaan rijden moeten ze voor dezelfde tractor geen rijbewijs hebben als ze van voor 1982 zijn of een G indien geboren na 1982.
Als wij zelf een tractor hebben om te vervangen of te verhuren moet deze een standaard nummerplaat hebben en op witte diesel staan, maar we kunnen hem niet meer meegeven aan een landbouwer want die zal geen C-rijbewijs hebben.
Leve de Belgische staat (en de vrachtwagensector).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BartVD Bekijk BerichtenBen gisteren naar een info vergadering geweest ivm de nieuwe wetgeving. Er komen 3 groepen tractorgebruikers.
Groep 1 : enkel landbouw en landbouwwerken : G-nummerplaat / rode brandstof / G- rijbewijs.
Groep 2 : landbouwwerken gecombineerd met grondwerken : G-nummerplaat / rode brandstof / periodieke keuring - moeten accijnzen nabetalen voor niet landbouwgebruik.
Groep 3 : alle andere (grondwerken / tuinaanleg / openbare besturen / hobbyboeren / garages ....) normale nummerplaat - witte diesel - periodieke keuring en rijbewijs volgens gewicht.
Wij hebben zelf een garage voor tractoren en landbouwmachines. Onze mechaniekers moeten nu ineens een C-rijbewijs halen om met een tractor een testritje te doen of om naar de keuring te rijden. Als ze thuiskomen en bij een boer gaan rijden moeten ze voor dezelfde tractor geen rijbewijs hebben als ze van voor 1982 zijn of een G indien geboren na 1982.
Als wij zelf een tractor hebben om te vervangen of te verhuren moet deze een standaard nummerplaat hebben en op witte diesel staan, maar we kunnen hem niet meer meegeven aan een landbouwer want die zal geen C-rijbewijs hebben.
Leve de Belgische staat (en de vrachtwagensector).'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
De tractoren vanaf bouwjaar 2007 moeten tegen 1 jan 2014 een nieuwe nummerplaat hebben, tractoren met bouwjaar 2002-2007 tegen 1 Juli en al de rest tegen 1 Jan 2015.
De regels van brandstof en rijbewijs gaan dan in op 01 Jan. 2015.
Van ons 4 mechaniekers heeft er geen enkele een C rijbewijs.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BartVD Bekijk BerichtenDe tractoren vanaf bouwjaar 2007 moeten tegen 1 jan 2014 een nieuwe nummerplaat hebben, tractoren met bouwjaar 2002-2007 tegen 1 Juli en al de rest tegen 1 Jan 2015.
De regels van brandstof en rijbewijs gaan dan in op 01 Jan. 2015.
Van ons 4 mechaniekers heeft er geen enkele een C rijbewijs.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Ik reed in de zilvergrijze Espace die achteraan aangereden werd in Geraardsbergen. Zonder stenen te werpen naar de chauffeurs van die dingen wil ik toch even meegeven dat die tractoren echt gevaarlijk zijn in het verkeer. Gelukkig reed ik in een grote volumewagen waardoor de tractor niet over me heen kon. Mocht ik aangereden zijn door een vrachtwagen met dezelfde lading, zou de inpact gans anders geweest zijn. Een vrachtwagen heeft een lagere bumper (doorgaans toch), kleinere wielen, minder uitstekende delen,... Die tractoren worden gewoon te groot, te log en vooral te snel om zomaar op onze drukke wegen losgelaten te worden. Dat men zulke voertuigen gebruikt in uitgestrekte landen. Wagens moeten voetganger vriendelijk zijn bij crashtesten. Aktieve motorkappen enzo. Deze mastodonten verpletteren alles wat niet op tijd weg is. Waar is de tijd dat een boer aan 25 per uur met z'n tracteurke van z'n boerderij naar z'n land reed? De tractor die me aanreed moest nog 30 a 40 kilometers afleggen vooraleer hij ter bestemming was. Hier stel ik me wel bepaalde vragen bij.
Comment
-
Ik zie dagelijks tractors in het centrum van Gent. Deze worden gebruikt voor grondwerken bij tal van nieuwbouwprojecten.
Dat werk kan volgens mij net zo goed door vrachtwagens gedaan worden en daar voel ik me toch heel wat veiliger bij als fietser. Zo'n tractor is echt niet gemaakt om mee op de baan te komen, zit vol dode hoeken en van bumpers is geen sprake. Hopelijk helpt die G-plaat wat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenDe tractor die me aanreed moest nog 30 a 40 kilometers afleggen vooraleer hij ter bestemming was. Hier stel ik me wel bepaalde vragen bij.
Comment
-
Ik doe soms 60km op een dag (of meer) met de tractor en dat gaat perfect.
De dode hoek bij een vrachtwagen zeker van een opligger is veeeeel groter (rij er ook mee) , de reden dat bouwbedrijven ermee rijden is de rode mazout en je mag meer laden/trekken.
Alles hangt van de bestuurder af, t kon ook een zot zijn die met een personenwagen reed en u met 150kmu aanreed, die zijn er genoegToyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Die dingen zijn er gewoon niet voor gemaakt om lange afstanden op onze wegen te doen. Rijden ze aan de max toegelaten snelheid, dan zijn ze een ernstige hindernis met als gevolg een ellenlange file achter de tractor. rijden ze 70-80, da's dan weer levensgevaarlijk. Daarbij, de bouw van een tractor heeft niets te maken met de openbare weg. Een tractor is gebouwd om te werken, niet om te vervoeren. Daarvoor bestaan vrachtwagens die onderworpen worden aan totaal andere controles, eisen,... Heb bvb nog nooit een crashtest gezien van een tractor, wel demonstraties van hetgene ze allemaal kunnen als werkpaard. Van trucks zie je echte crash test, deze worden volgestoken met moderne technologie... allemaal in functie van de verkeersveiligheid. Nee tractoren horen thuis op het land, er zou zelfs een verbod moeten komen om buitensporige pikdorsers en wat weet ik nog voor machines, over de openbare weg te laten rijden. Op een dieplader en begeleid zwaar transport lijkt me niet meer dan logisch voor die dingen. We wonen in Belgie, een dichtbevolkt land. Niet te vergelijken met landen die uitgestekt zijn en waar het inzetten van zulke grote machines verantwoord is. Daar worden honderden hectaren land bewerkt. En hier zou men dezelfde machine nodig hebben voor een halve hectare bij wijze van spreken. Nee, er is duidelijk iets mis.
Comment
Comment