Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongevallen met tractors

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ongevallen met tractors

De laatste weken merk ik dat er diverse zware ongevallen met tractors gebeuren.
    Hebben die mensen een andere rijstijl of zijn die tractoren zo lomp en onoverzichtelijk dat ze zeer moeilijk of onbestuurbaar zijn?

Moet de snelheid van die mastodonten (100 à 300 pk!!!), die niet per se in de landbouw gebruikt worden, beperkt worden tot een veilige snelheid?

Wat vinden jullie hiervan?

HERFELINGEN – De bestuurder van een tractor is deze morgen ingereden op een tegenligger. Een tweede wagen reed op de eerste in. Een van de ...

Bij een zwaar ongeval met een tractor in Geraardsbergen zijn zeven mensen gewond geraakt. Op het rondpunt bij de Volderstraat en de Zonnebloemstraat heeft een tractor drie auto's geramd. Twee wagens belandden onder de tractor. De brandweer heeft één slachtoffer moeten bevrijden.

deze 2 ongevallen waren met gierton, en daar hang je natuurlijk geen truck voor

maar grondwerkers gebruiken wel eens oneigenlijk tractoren omdat de kosten fiscaal lager liggen...zoals bouw liefkenshoek-spoortunnel...en jah, die reden 70

Comment

Met de nieuwe nummerplaat voor tractoren zou een einde moeten komen aan deze misbruiken en gesjoemel met rode mazout. Zeg wel 'zou' ...
      2.0 JTDm

Comment

Ik erger me er ook vaak aan als ik een tractor zie voorbijrazen op de kleine boerebaantjes. De meesten rijden even snel als auto's en voelen zich de koning te rijk. Als je daarmee een frontale botsing hebt, maak je geen schijn van kans, zeker niet als motorijder Ze moeten gewoon wat rustiger rijden door kruispunten en blinde bochten. Ik vind het ook absurd dat elke 16-jarige daarmee mag rijden
        1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
        1984 BMW E28 520i
        2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

Comment

Ik rij zelf al 40 jaar paard en woon redelijk landelijk.

Vroeger deed ik regelmatig tochten tussen de velden, maar sinds een paar jaar, is dat bijna niet meer te doen. Als je zo'n mastodont tegenkomt aan 50-60 per uur, zijn er maar weinig paarden die kalm blijven. Bovendien zitten er in de hoogseizoenen van het mais of idd het gieren, vaak snotneuzen op van 16-17 jaar. Voor mij mag daar direct een snelheidsbeperking van 30 kmh op komen.

Comment

Niet om te bekritiseren, maar als je ziet hebben je ze in de landbouw weinig last van een eventuele crisis. Tegenwoordig de landbouw voertuigen zijn massadonten, vaak nog breder dan een rijstrook. Voorbijsteken is tegewoordig een hele opgave zeker omdat je amper iets kunt zien.
            Nu natuurlijk iedereen die meedoet aan het verkeer moet zijn verantwoordelijkheid nemen en het gezond verstand moet primeren.

Comment

Tractoren en onverantwoord rijgedrag is ook iets waar ik mij de laatste tijd aan erger, als fietser in de kleine boerenbaantjes rijden ze je soms gewoon van de baan . Voor mijn part mogen ze tractoren op de grote banen (90km/u) gerust verbieden, die veroorzaken daar gigantische hinder/files. Ik Frankrijk bestaat dat al, tractoren moeten dan maar de binnenbanen nemen. Ik ga deze vakantie mij rijbewijs g proberen halen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door calendomatic Bekijk Berichten
                Ik heb gehoord dat de remmen niet werkten en daardoor de traktor het rondpunt opgevlogen is met 80km/h (70km/h baan maar wel een stijle bergaf naar het rondpunt toe). Of het waar is weet ik niet maar vorig jaar is er een gelijkaardig ongeval geweest met een vrachtwagen waarbij de remleiding defect was.

Maar van mijn part mogen tractors ook begrensd worden op 30km/h want die dingen gaan serieus vooruit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
                  Ik erger me er ook vaak aan als ik een tractor zie voorbijrazen op de kleine boerebaantjes. De meesten rijden even snel als auto's en voelen zich de koning te rijk. Als je daarmee een frontale botsing hebt, maak je geen schijn van kans, zeker niet als motorijder Ze moeten gewoon wat rustiger rijden door kruispunten en blinde bochten. Ik vind het ook absurd dat elke 16-jarige daarmee mag rijden
                  Alle tractoren zijn beperkt in snelheid ongeacht of ze 10 of 200pk hebben en ondertussen is er het G rijbewijs... Dus niet iedere 16 jarige mag zomaar rijden. Veel van die jonge mannen kunnen beter hun voertuig inschatten kwa afmetingen dan menig andere bestuurders... (ze rijden reeds vanaf hun 7 jaar op het veld) http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=274 http://www.dewulfagro.be/wetgeving.html Die tractoren van vandaag gaan in andere landen 65km/h. Hier is dit niet toegelaten, en zijn dus beperkt in snelheid bij invoer. Hier gaan ze maximaal 44km/h. Iemand met een hummer en aanhang zal zeker de 44km/h halen in de bebouwde kom... In de regio tienen mogen ze zelfs op de autoweg/autosnelweg tijdens het bietenseizoen. Zoals iedere discutie; het gaat niet om het voertuig maar over het gebruik ervan. Zolang ze niet zoals op de foto over de baan rijden....(is trouwens uitzonderlijk vervoer) fendt.jpg
                  Last edited by ; 11/06/2013, 18:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                    Ik heb gehoord dat de remmen niet werkten en daardoor de traktor het rondpunt opgevlogen is met 80km/h (70km/h baan maar wel een stijle bergaf naar het rondpunt toe). Of het waar is weet ik niet maar vorig jaar is er een gelijkaardig ongeval geweest met een vrachtwagen waarbij de remleiding defect was.

Maar van mijn part mogen tractors ook begrensd worden op 30km/h want die dingen gaan serieus vooruit.
                    Normaal zijn ze nu reeds begrensd op 44km/h.
                    Last edited by ; 11/06/2013, 18:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      Normaal zijn ze nu reeds begrensd op 44km/h.
                      Dan klopt het al niet wat er verteld werd.

Comment

Ik rij af en toe eens met zo een beestje van 200 pk, en die bolt toch met gemak 55km/h.
                        2012 Opel Astra ST Ecoflex
                        2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          deze 2 ongevallen waren met gierton, en daar hang je natuurlijk geen truck voor

maar grondwerkers gebruiken wel eens oneigenlijk tractoren omdat de kosten fiscaal lager liggen...zoals bouw liefkenshoek-spoortunnel...en jah, die reden 70
                          gierton : heel gevaarlijk, net zoals tankwagens vroeger nu zijn deze beter, baanvaster door tussenschotten, ...
                          nieuwe aanhangwagens zijn ook steeds zwaarder, grotere wielen (om land minder te verdichten, ...) en zo ligt zwaartepunt hoger
                          ...

nieuwe nummerplaat = G vooraan is enkel nog voor echte "landbouwers" deze mogen met rode diesel rijden
                          rest mag dit niet !

daar zit verschil in kostprijs

@prins207 : 200 PK : is niet zo heel veel meer voor een recente tractor ;-) en vermogen is één zaak, maar rijcomfort, rijgemak, ... zonder schakelen, kan je ongeveer alles aan, net zoals bij recente trekkers

Comment

D'r mag idd mee gereden worden vanaf 16 jaar, maar zoals reeds gezegd, je moet tegewoordig een g-rijbewijs hebben.
                            En, ook zoals reeds gezegd, ze zijn tegenwoordig al in snelheid begensd. Al word bij loonwerkers de begrenzing heel vaak omzeild, en dan kunnen die dingen heel snel, sommige zelfs een heel stukje over de 100 km/h, ze staan echter niet zo snel stil tenzij heel het remsysteem aangepast is.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

vanaf 16 jaar mag enkel onder voorwaarden : tussen erf en eigen veld, beperkte tonnage, ...

Comment

Er gebeurt eens een ongeval met een tractor en iedereen begint te zagen? Dafuq... Moest iedereen zagen telkens er een ongeval met een auto gebeurt zou er veel meer gezaagd moeten worden. T'is zoals bij alles. De goede moeten het met de slechte bekopen.

Comment

Ik rijd elke dag met zo'n "mastodont" , normaal zijn ze electronisch begrensd op 44kmu, t lijkt ook altijd sneller als je aan de kant van de weg staat omwille de omvang.
                                  Bv we hebben een Fendt die 36kmu kan, als je er zelf mee rijdt lijkt t traag maar als er een collega mee passeert lijkt t wel 60kmu.
                                  De meeste van onze tractors halen de 30 zelfs niet 40 jaar oud maar werkt perfect.
                                  3 van ons zijn nieuw en remmen, sturen, ....... als een vrachtwagen.
                                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                                    Dan klopt het al niet wat er verteld werd.
                                    Bergaf gaan die wel sneller...nb: De impact van zo een tractor= (20000kg* 12,2m/s(44km/h))/2 = 122000J De impact van een 4x4 met aanhanger met een gewicht van 7,5 ton tegen 117km/h. (7500*48,8m/s(117km/h)2= 122000J Nu de remmen van die 2 zijn wel heel verschillend. + de wieldiameter. De banden van de tractor zijn veel groter, en draaien veel trager. En de luchtdrukremmen op de kar niet vergeten. We komen hiermee ook in de discutie terecht, topsnelheid inperken op lichte vracht... De remkracht van een lichte vracht en aanhanger met een totale lading van 7,5 ton tegen 117 km/h moet even groot zijn als die van een tractor van 20 ton tegen 44km/h... Ik weel al wie de beste remmen heeft en deze het best op de baan overbrengt. (of die 7,5 ton al dan niet wettelijk is in deze combinatie laat ik in het midden, maar als ik sommigen zie rijden) Het zijn die sommigen die het zuur maken voor de anderen...
                                    Last edited by ; 11/06/2013, 20:57.

Comment

man laatste keer dat ik een tractor op de weg heb gezien... kan het me niet meer herinneren.
                                      :-) miss moet ik eens wat meer het stad/autostrade uitkomen haha

Comment

Ben nogthans al enkele keren met onze in Brussel geweest
                                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Working...
                                        X