Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo V60 D3 of D4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo V60 D3 of D4

    Hallo,

    ik ben van plan om me een Volvo V60 (Summum, met nieuwe facelift) aan te schaffen, maar twijfel nog of een D3 136PK vlot genoeg is voor deze wagen en ik niet beter zou opteren voor de 163PK sterke D4.
    Verder heb ik nog nooit volvo gereden, en zijn alle ervaringen uiteraard welkom.
    Ik veronderstel dat er ook wel V60 bezitters op het forum zitten, dus mijn vraag naar hun toe: zijn jullie tevreden van de wagen, gekende mankementen, ....?
    Thnx.

  • #2
    163 pk is meer fun, maar kost ook wat meer aan BIV, VAA etc.

    136 pk zal zeker voldoende zijn om vlot mee te gaan in het verkeer.

    Comment


    • #3
      insé dezelfde motor. Chipje doet dus wonderen. Blijf weg van de D2, die is echt astmatisch: piekerige koppelkurve - en 20 pk te kort om van een vlotte wagen te spreken. De D3 ken ik vanuit de XC60, en dat is een totaal ander verhaal.

      Mag ik je vragen welke je wagen nu is ? Kwestie van te weten wat je referentiekader is. Ik kwam van een BMW 1 reeks, en het was serieus aanpassen...

      De negatieve punten voor mij zijn:
      - enorme draaicirkel
      - krakend ontkoppelingspedaal bij warm weer (bij de eerste paar keer indrukken) (er zou hier voor een service-pack bestaan)
      - rammeltje aan de gordel aan de B-stijl, nervwrecking !!! (mits een beetje moeite en mousse zou dit ook opgelost kunnen worden)
      Dit zijn dus de gekende problemen , naast wat issues met de Sensus, maar die zouden door de recentste updates moeten opgelost zijn (daar heb ik nog geen last van gehad).

      Specifiek voor de D2:
      - ontgoocheld over het verbruik. Volgens Spritmonitor.de: 6,6 l. en dat voor een eco-müesli.
      - echt wel poer te kort, maar dat wist ik, toen ik 'D2' invulde op de bestelbon...

      Positieve punten:
      - comfortabel
      - comfortabel
      - comfortabel
      - stille motor
      - goede stereo
      - en vooral: ik heb het altijd een fantastisch mooie auto gevonden
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

      Comment


      • #4
        Ben soms op de baan met een XC60 D3 136pk met automaat, en die is tot mijn grote verbazing redelijk vlot (gezien de 136pk en de zware koets). De 5 cylinder motor maakt op de koop toe ook een leuke roffel. Kwaliteitsindruk is zeer goed maar kan nog altijd net niet typen aan de 3 duitse premium merken.

        Comment


        • #5
          @A160,
          Momenteel kom ik van een BMW 520D berline (nog 150PK versie).
          Maar heb een testrit gedaan met de V60 D3, en ik moet zeggen dat het mij verbaasde dat die zo vlot optrok. Eens in de hogere toeren is het idd. sneller gedaan en moet
          je dus wat vlugger schakelen. Verder vind ik het ook een mooie wagen en de zetels zitten echt wel heel comfortabel.

          Even vertellen hoe ik bij Volvo uitgekomen ben:
          Gezien ik nu van een berline kom en daar de koffer(opening) niet zo praktisch is wil ik dus een break of een hatchback/SUV.
          RR Evoque vind ik knap, maar de koffer is echt wel heel klein, en de vrouw vind 'm maar niks.
          Mercedes valt af want B-klasse is volgens mijn vrouw een echte vrouwenauto, en de C-klasse wordt in de lente volgend jaar vernieuwd. De E-klasse is niet mijn ding.
          Bij Audi ben ik niet geweest want volgens mij worden die modellen in 2014 ook compleet vernieuwd (zowel A4 als A5 sportback, correct me if I'm wrong).
          Bij BMW heb ik met de 3GT gereden, rijd goed (zoals altijd bij BMW vind ik), maar ik ben er na zoveel weken nog altijd niet uit of ik die nu wel echt mooi vind of niet...., komt nogal lomp
          over vind ik, en de wagen is ook weer een dikke 4m82 lang. Dat is het nadeel dat ik altijd wat ondervonden heb met mijn wagen nu ook, die is ook heel lang wat niet altijd even praktisch is om te parkeren,
          ondergrondse garages, ed.
          Blijft over een 3-reeks touring, maar die vind mijn vrouwtje nogal klein (hoewel die qua binnenruimte niet onderdoet voor de V60, maar dat is haar indruk...).
          De 3-reeks touring is natuurlijk ook een pakje duurder dan de V60, dus wordt het ook wat kiezen tussen een super uitgeruste V60 of een 'kalere' 3-touring.
          De V60 kan ik voor mijn vooropgesteld budget echt wel prachtig uitrusten, vandaar mijn peiling bij V60 eigenaars over de voordelen en mankementen.

          2 zaken die me bij het testrijden van de V60 wel al opvielen: de rechter ruitenwisser komt niet mooi plat te liggen, maar die ligt in ruststand een stukje hoger dan de linker ruitenwisser.
          Is visueel niet echt zo mooi. En ten tweede: de koppelingspedaal bij de volvo is echt wel heel lang, die steekt meer naar voor (dichter naar bestuurder) dan bijv. de rempedaal, wat in het begin
          toch wel wennen is om te schakelen (als het al went).

          Wat je negatieve punten betreft : grote draaicirkel, ok, daar kan ik wel mee leven.
          Kraken van de pedaal kan dus opgelost worden.
          Kraken thv de B-stijl: is dit typisch voor volvo of heb je gewoon 'bad luck'?
          Het Sensus systeem zou ik vervangen door de splinternieuwe Connected Touch navigatie, is volgens de dealer echt wel een compleet ander GPS systeem, gebaseerd op TomTom.

          Voor zover mijn verhaal, alle andere voorstellen, opmerkingen zijn welkom....

          Comment


          • #6
            Connected touch is geen TomTom, maar, het meer basic iGo.

            De ruitenwisser had ik ook al gemerkt, maar die gaat even later weer dieper liggen.
            Gekraak aan de Bstijl is geen badluck, maar standaard, blijkbaar.

            Kale 3serie, C-klasse met wat meer opties of een volvo met alles wat ik nodig had, of terug een 1reeks, maar dan fully loaded, dat waren ook mijn keuzemogelijkheden. Er zijn dagen dat ik mijn keuze beklaag...


            Sent from my iPad using Tapatalk
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

            Comment


            • #7
              Ik heb ook recent een V60 D3 summum 136pk aangeschaft. Gekraak ontkoppelingspedaal heb ik (nog steeds) niet gehad. Eveneens is het aangehaalde gekraak aan de B-stijl mij ook onbekend. De twijfel tussen D3 en D4 heb ik ook doorworsteld en heb uiteindelijk gekozen toch voor de D3 gekozen. Van deze keuze heb ik nog geen minuut spijt gehad. De roffel van de 5 cylinder is gewoonweg subliem!. Ik betrap mij erop dat ik soms gewoonweg de radio op off zet om te genieten van de roffel. Een optie die het gadgetgehalte overstijgt is de achteruitrijcamera.

              Comment


              • #8
                De achteruitrijcamera is ook in mijn offerte opgenomen.

                @A160, soms beklaag je je keuze nog zeg je, is dat enkel en alleen omwille van het gekraak van de pedaal en thv de B-stijlen, of ook omwille van de te lichte D2 motor?
                Of zijn er nog zaken die hierin meespelen?
                Kiezen blijft moeilijk, maar uiteindelijk is het tot op zekere hoogte een luxe probleem hé.
                Alvast bedankt voor de input!

                Comment


                • #9
                  De D2motor, dat vooral. Ik had gedacht dat het wel zou wennen, niet dus. Het gemis aan koppel maakt de wagen traag en doet je vrij veel schakelen in lokaal verkeer. Hiervoor had ik misschien beter de Cklasse gekozen, die kan meer koppel uit zijn 2.2 halen. Maar volgens mijn vrouw ben ik nog niet oud genoeg voor een ster, en ik rij ook geen taxi.

                  En de auto voelt ook niet aan als mijn voorbije BMWs, raar om uit te leggen, maar die 50/50 verdeling in een BMW, dat ervaar je zelfs in een 320d of een 118d. De push van een achterwielaandrijving tegenover het vnl op onderstuur gerichte karakter van een voorwieltrekker... Het stuurgevoel (welk stuurgevoel?) is niet te vergelijken met dat van een Beier. Het chassis kan wel wat aan, dat voel je (Mondeo is de donor, en die scoorde tot op het einde van zijn carrière meestal goede punten op dat vlak, in zijn klasse), maar het is allemaal nogal veilig en afstandelijk.
                  De BMW die paste in mijn budget was een kale 316d sedan, zelfs nog met wieldeksels, armoe troef. En de extra ruimte van een break komt regelmatig van pas.
                  Een 1reeks, dat kon ook, een 118d, met alle goodies. Maar die was te krap, met een kersverse tiener en haar zusje die nog sneller groeit.

                  Een V60 was dan het compromis: groot genoeg, stijlvol, alle opties die ik echt wou, en ik moest ook nog niet veel eigen bijdrage ophoesten, alleen die motor, dus. Maar met een D3 of D4 zal je veel beter af zijn (met de zalige roffel van de 5 cilinder als toetje).

                  Die piepjes en kraakjes worden wel opgelost bij mijn eerste onderhoud, het is vervelend (premium, anyone ?), maar de wagen rijdt er niet slechter door. Hier ben ik wel gerust op.

                  Ik ben blij dat onze 3reeks dit weekend vervangen wordt door een pittig sturend karretje (Mini) en niet door bv. een sterielere Golf of Polo... Op die manier is er toch nog één actieve auto in huis.

                  Maar om kilometers af te malen (en dat doe ik dus meestal: 14000 km sinds half februari), is de V60 een trouwe en comfortabele compagnon. Ik heb me erop betrapt dat ik trager rij dan voorheen, 120 op cruise, terwijl dat vroeger eerder naar 140 neigde. De wagen vraagt er gewoon niet naar: no stress, we komen er wel, ooit .

                  Ik ben aan het zagen als een verwend kind: het is een dus heel goede auto, maar misschien niet voor mij als autoliefhebber,,die graag eens een potje stuurt, maar wel voor mijn gezin, dat graag in alle comfort wordt vervoerd.

                  Nog een tip: ga voor het beechwood-leder in combinatie met offblack, d.i. echt mooi, zeker in combinatie met de donkere dakhemel.

                  De nieuwe achterbumper met de trapezium-vorige uitlaten is echt wel mega-chique, net als het nieuwe dashboard.





                  Sent from my iPad using Tapatalk
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                  Comment


                  • #10
                    Bij mijn vorige auto had ik 150 pk en gaf ik die regelmatig de sporen.
                    Ik had dus ook mijn twijfels of de D3 zou volstaan.
                    Uiteindelijk toch voor de D3 gekozen en nog niet echt spijt van gehad.
                    Zo'n wagen nodigt al uit om rustiger te gaan rijden waardoor je meer dan power genoeg hebt 95% van de tijd.
                    Enkel bij het inhalen merk ik soms wat tekort aan power op, je moet al een terug gaan schakelen en dan nog...
                    Zolang je daar rekening mee houd en voldoende afstand voorziet komt dat meer dan goed.
                    Als je geen racepiloot bent of chippen in latere fases tot een mogelijkheid ziet is de D3 meer dan vlot genoeg!

                    En de sound
                    2013- Volvo V60 D3 R-Design
                    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                    Comment


                    • #11
                      Ik kom dus ook van een BMW en dat rijd echt wel fantastisch, zoals A160 zegt, de gewichtsverdeling van de wagen is goed, en de achterwielaandrijving stuurt
                      idd. toch ook wel anders dan een voorwielaandrijver. Nu geef ik mijn 150PK ook regelmatig eens de sporen, en ben ik eveneens een autoliefhebber (maar geen freak)
                      Maar ik zit in een iets andere situatie dan hem, ik ben nl. zelfstandig en kan dus zowat kiezen wat ik wil, binnen een bepaald budget natuurlijk, rekening houdende met een voordelige
                      CO2 uitstoot.
                      Mijn wagen is al even afgeschreven en kan dus vervangen worden, en aangezien ik graag toch behoorlijk wat opties heb ben ik bij Volvo uitgekomen.
                      Prijs-kwaliteitverhouding is denk ik heel goed bij Volvo, dus daar zie ik geen probleem. Ook naar restwaarde toe zit dat goed volgens mij (ik koop mijn wagens ipv leasen).
                      Voor de restwaarde moet je tegenwoordig geen BMW meer kopen weet ik nu uit ondervinding...
                      En een testrit van pakweg een half uurtje, daarmee weet je wel iets, maar dat is toch nog anders dan elke dag een 100-tal km rijden in die wagen in alle omstandigheden.
                      Voor mijn budget kan ik ook een 3-GT met leder en navigatie kiezen, of een 3-touring met dezelfde opties, maar de V60 die ik op offerte heb heeft nog een pak van andere opties,
                      zoals xenon, panoramisch dak, achteruitrijcamera, zetelverwarming, 18duims velgen, zwarte dakhemel, enz.., en dan zit ik nog iets onder de BMW prijzen.
                      De diffusor achteraan vind ik ook wel knap, maar toch wel behoorlijk wat geld, en om daar nu een andere optie voor te laten vallen, dat zie ik niet zo zitten, dan misschien liever
                      de D4 ipv de D3.
                      En ook bij mij houden vrouw en kind van een comfortabele rit, en niet zozeer van een iets dynamischere rijstijl, vandaar mijn keuze naar Volvo.
                      Hoewel, het blijft moeilijk kiezen.

                      Comment


                      • #12
                        Is 18" geen aanslag op het grootste pluspunt van deze wagen, het comfort ?

                        Prijs van het rubber is ook niet mis. Misschien hierop besparen tvv de diffusor ?


                        Sent from my iPad using Tapatalk
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                        Comment


                        • #13
                          Een diffusor met dan maar 17", gaat dat wel staan?
                          Heb ook met een R design met 18" gereden, en dat viel eigenlijk wel goed mee.

                          Comment


                          • #14
                            Ik denk het wel:
                            ImageUploadedByTapatalk1372145782.956497.jpg
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb ook lange tijd getwijfeld om me een V60 D4 aan te schaffen, maar uiteindelijk toch maar terug een BMW gekocht. De V60 is een mooie (maar toch niet zo ruime) comfortabele wagen, maar ben er toch niet voor gegaan omwille van :
                              Ik wou absoluut een automaat en de geartronic van Volvo komt niet in de buurt van de ZF automaat van BMW
                              Motor van de Volvo klinkt wel leuker dan de diesel van de BMW (118d), maar het blijft een diesel. (Als ik een motor voor het geluid zou kopen zal het geen diesel zijn)
                              Verbruik van de Volvo ligt toch wel een stuk hoger dan dat van de BMW


                              Ik heb ook een proefrit gedaan met een D3, maar ik zou toch wat opties laten vallen en voor de D4 gaan.

                              Comment


                              • #16
                                De BMW automaat is idd. wel een stuk beter en ook al 8-traps ipv 6-traps bij Volvo, maar ik schakel nog steeds graag zelf ook, dus daar hoef ik het niet voor te doen. En qua verbruik, daar ben ik me van bewust. In dat opzicht is BMW nog steeds super goed: veel prestaties voor relatief laag verbruik. Een automaat verbruikt normaal gezien ook al meer dan manueel schakelen en de CO2 uitstoot is ook hoger, dus daar kan dat hoger verbruik dan wat mee gecompenseerd worden :-)

                                Comment


                                • #17
                                  2 jaar geleden ook voor de keuze gestaan d3 of d4 en ondertussen geen spijt van dat het de d4 is geworden. Nog geen enkel mankement meegemaakt ( ook niet aan de b-stijl ) en het is iedere km genieten.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als je zegt D4, bedoel je dan de 163PK versie?
                                    Want 2 jaar geleden had bij mijn weten de D3 nog 163K, nu is dat 136PK, en is de 163PK versie een D4 geworden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Rij dikwijls met een D4 en een D5.
                                      Voor in de V/S6O is een D4 goed genoeg, de huidige D3 (136pk) is te nipt voor zo'n wagen. De D4 is de beste oplossing. Natuurlijk taks enz gaan ook wat naar omhoog.
                                      Als het er niet echt zoveel om doet, koop maar de D4, Gewoon de betere oplossing.

                                      Natuurlijk is de D5 nog beter maar dat zal er wss wat over zijn

                                      Kameraad gaat nu een T6 R design bestellen, ben is benieuwd
                                      Zijn huidige D3 (163pk) R-design komt binnenkort te koop
                                      BMW 118D E87 M-pack

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk Berichten
                                        ....
                                        Voor in de V/S6O is een D4 goed genoeg, de huidige D3 (136pk) is te nipt voor zo'n wagen. De D4 is de beste oplossing. Natuurlijk taks enz gaan ook wat naar omhoog.
                                        Als het er niet echt zoveel om doet, koop maar de D4, Gewoon de betere oplossing.

                                        .....
                                        En waarom zou een D4 duurder zijn in taks? (Buiten dat de prijs net wat duurder is) beiden zijn 2L. (11pk) en beiden hebben 119 gr CO² dus BIV en jaarlijkse rijtaks zouden dezelfde moeten zijn.
                                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X