Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine of diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Benzine of diesel

    Wij zijn aan het uitzien voor een nieuwe auto voor mijn vrouw.
    Haar top 3, alfa giulietta, Mercedes À klasse en de BMW 1 reeks met een lichte voorkeur voor de laatste.
    nu had ik bij de drie merken steeds voor een diesel versie gekozen, 180cdi, 1,6jtd en 116d.
    Nu stelde (als enige) de verkoper van bmw voor dat ze beter af is met een benzine . Dus 116i ipv de 116d. Wij doen ongeveer 17 à 19000 km met die auto, maar dat zal wel naar 15000 km zakken volgend jaar.

    nu is vooral de vraag op welke parameters dat gebaseerd is? Aankoopprijs is hetzelfde 116d (115pk) en de 116i (136pk)
    biv is in het voordeel van de benzine en het verbruik waarschijnlijk de diesel.
    waar zit hem dan nog het verschil? Onderhoud? Betrouwbaarheid?
    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

  • #2
    zijn die 15000km vooral korte ritten en stadsverkeer? zoja zeker voor benzine gaan

    verschil zit hem in te verwachten grote kosten. Een diesel is daaraan meer gevoelig. Als je de auto na 2j wegdoet, moet je daar natuurlijk niet naar kijken

    en je mag ervan uit gaan dat de nieuwe accijnsverhoging op diesel ervoor zal zorgen dat de prijs van diesel en benzine per liter gelijk zal worden

    Comment


    • #3
      Het zijn niet zozeer de km die van belang zijn maar wel het type gebruik.
      Als je bijvoorbeeld 15000km/jaar doet verspreid over wekelijks 2 ritten van 150km dan zou ik toch voor een diesel gaan.
      Zijn het 30 ritten van 10km dan liever een benzine.
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • #4
        Het zijn ritten van 25 km half autostrade half stadsverkeerEn als ik er mee ga werken is het 35 km autostrade ( allemaal enkel natuurlijk)
        2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
        2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
        2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


        2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
        2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
        2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

        Comment


        • #5
          Op het eerste zicht zou ik zeggen benzine, maar aangezien er toch veel op de autostrade zal mee gereden worden... dat maakt het al wa moeilijker om te kiezen. En de prijs van diesel zijn ze stelselmatig aan het gelijktrekken met benzine, dus daarvoor moet je het ook al niet doen. Misschien dat rijplezier eerder in het voordeel van de diesel zal zijn... Zo een nieuwe 116d rijdt erg aangenaam met die koppelrijke motor.

          Comment


          • #6
            Accijnzen op diesel gaan ze zeer binnenkort verhogen dus zal de aankoop van een diesel nog minder snel renderen. Ik zou de benzine nemen.

            Comment


            • #7
              Ik zou bij dit gebruik ook voor diesel gaan, met een paar kantekeningen; Als je er maar een paar jaar mee gaat rijden, lijkt het mij niet de (dieselaankoop) meerkost waard. En toch wel met een lage cilynderinhoud kopen

              Comment


              • #8
                Qua kostprijs zal het niet zoveel uitmaken in je geval. Diesel wordt meer en meer belast en ook is de jaarlijkse verkeersbelasting lager voor de 116i, dus beiden zullen het lagere verbruik van de 116d compenseren over 15000km. Komt dus op neer wat je (vrouw) persoonlijk het leukst rijden vindt. Ik zou steeds voor benzine gaan in deze categorie maar ieder zijn voorkeuren.

                Comment


                • #9
                  Dit is echt een randgeval. Lichte voorkeur naar benzine. Ik zou wel voor de Mercedes A gaan. Veruit de mooiste van de drie.

                  Comment


                  • #10
                    vandaag testeerden, en prijzen laten maken voor de giulietta en de 1 reeks 116d en bij deze vergelijking is het duidelijk dat de alfa meteen afvalt. Motor (diesel) kan ons niet echt bekoren, en de ophanging ook niet echt. Zeer spijtig want hij had op papier mijn voorkeur.
                    Maar tenslotte moet je rijden met een auto, dus heeft rijgedrag onze voorkeur.
                    Ik merkte nu pas hoe hard ik de achterwielaandrijving heb gemist.
                    Maar goed er is nog niets beslist. Volgende week proberen om de 116i te kunnen rijden.

                    Het feit dat er 80 procent snelweg mee gedaan wordt en mijn vrouw toch een zware voet heeft, zou ik precies toch liever voor de 116d gaan, maar we gaan het allemaal bekijken.
                    De a-klasse moet nog bekeken worden natuurlijk!
                    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                    Comment


                    • #11
                      als jij er vooral mee rijdt 35 km puur autostrade, is diesel te verdedigen, als het vooral je vrouw is met maar 25 km waarvan 50% autostrade dan is dat echt niet voldoende om een diesel te verantwoorden lijkt me. 25 km is voor iedere auto eigenlijk een relatief kort ritje.

                      vergeet niet dat een benzine op de autostrade ook geen vrij zuinig is.
                      vraag is ook herverkoop waarde.
                      als je hem niet te lang houdt gaat een diesel makkelijk verkoopbaar zijn (bij ongewijzigde wetgeving dan toch) maar als je hem lang plant te houden zou ik persoonlijk voor een diesel gaan omdat het net dan is dat de diesel gebonden risico reparaties en problemen zich kunnen voordoen + de herverkoopwaarde minder belang heeft.

                      maar ik ben geen expert :-)

                      Comment


                      • #12
                        Als je voor een 1-reeks gaat, zou ik de 116d kiezen. Maar dan wel de 2,0l versie en niet de 1,6l. De ene doet veel aangenamer zijn werk dan de andere, die precies steeds tegen zijn zin bezig is. Ook de 116i is niet echt een aangename motor, zeker niet als je hoge verwachtingen hebt omdat het een benzine is. Stil is hij wel, maar hij heeft een beperkt nuttig toerentalgebied, geen zin in hoge toeren en hangt niet goed aan de gas. Hij rijdt een beetje als een diesel dus, maar sommige mensen hebben dat misschien net graag. Maar dan zou ik direct voor de diesel gaan en genieten van het lagere verbruik.

                        Maar als je ervaringen hebt opgedaan met de A-klasse had ik graag een verslagje

                        Comment


                        • #13
                          114d = 1.6
                          116d = 2.0

                          Comment


                          • #14
                            Na jaren gedieseld te hebben heb ik nu toch ook gekozen voor benzine. Waarom? Heb het niet zo gemunt op de "delicate" techniek die er tegenwoordig huist in dieselmotoren, dit vooral om te beantwoorden aan de strenge emissienormen. Ik werk in een merkgarage (ga het merk niet noemen) en de meeste problemen treden tegenwoordig op met de dieselmotoren, problemen met onderdelen zoals vastzittende EGR-kleppen, verstopte roetfilters, verstuivers, enz.... zijn dagelijkse kost geworden en kosten een aardige duit. Iemand die weinig kms. doet of korte afstanden (en 25km valt daar nog onder) krijgt geheid problemen omdat de te korte afstand de regeneratie van deze filter verstoort wegens onderbroken procedures of motortemperatuur die niet hoog genoeg is (vooral in de winter) waardoor de regeneratie niet gestart wordt. Eénmaal slechte diesel tanken is/kan al direct nefast zijn voor het hogedrukbrandstofsysteem en jaagt je ook weer op kosten...... nee, geef mij maar een benzinemotor, verbruikt weliswaar wat meer maar bezorgt je een pak minder zorgen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              114d = 1.6
                              116d = 2.0
                              116d EDE Efficient Dynamics = 1.6 in tegenstelling tot de 'gewone' 116d

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                                Als je voor een 1-reeks gaat, zou ik de 116d kiezen. Maar dan wel de 2,0l versie en niet de 1,6l. De ene doet veel aangenamer zijn werk dan de andere, die precies steeds tegen zijn zin bezig is. Ook de 116i is niet echt een aangename motor, zeker niet als je hoge verwachtingen hebt omdat het een benzine is. Stil is hij wel, maar hij heeft een beperkt nuttig toerentalgebied, geen zin in hoge toeren en hangt niet goed aan de gas. Hij rijdt een beetje als een diesel dus, maar sommige mensen hebben dat misschien net graag. Maar dan zou ik direct voor de diesel gaan en genieten van het lagere verbruik.

                                Maar als je ervaringen hebt opgedaan met de A-klasse had ik graag een verslagje

                                De a klasse valt nog te bezien, want ze staat al redelijk zotcvan de 1
                                2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                                  als jij er vooral mee rijdt 35 km puur autostrade, is diesel te verdedigen, als het vooral je vrouw is met maar 25 km waarvan 50% autostrade dan is dat echt niet voldoende om een diesel te verantwoorden lijkt me. 25 km is voor iedere auto eigenlijk een relatief kort ritje.

                                  vergeet niet dat een benzine op de autostrade ook geen vrij zuinig is.
                                  vraag is ook herverkoop waarde.
                                  als je hem niet te lang houdt gaat een diesel makkelijk verkoopbaar zijn (bij ongewijzigde wetgeving dan toch) maar als je hem lang plant te houden zou ik persoonlijk voor een diesel gaan omdat het net dan is dat de diesel gebonden risico reparaties en problemen zich kunnen voordoen + de herverkoopwaarde minder belang heeft.

                                  maar ik ben geen expert :-)

                                  Het is wel zo ( ben ik vergeten te vermelden) dat wij alletwee de wagen gebruiken omzet gaan werken, mijn vrouw overdag en ik savonds en in het weekend, dus opgeteld rijdt die dagelijks wel wat autostrade kilometers
                                  2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                  2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                  2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                  2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                  2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                  2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                                    Het is wel zo ( ben ik vergeten te vermelden) dat wij alletwee de wagen gebruiken omzet gaan werken, mijn vrouw overdag en ik savonds en in het weekend, dus opgeteld rijdt die dagelijks wel wat autostrade kilometers
                                    Dat is wat anders. In deze situatie zeker voor de benzine kiezen. Je zegt zelf dat jullie 15.000 km gaan maken per jaar. Nu 4 ritten per dag aan 200 keer per jaar zijn 800 ritten. 15.000 / 800 = 18.75 km. En dan mag de wagen geen kilometer privé gaan rijden. Dit is totaal geen dieselprofiel. Doe je vrouw toch een plezier mits haar zware voet. De keuze is heel simpel > Mercedes A45.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                                      Dat is wat anders. In deze situatie zeker voor de benzine kiezen. Je zegt zelf dat jullie 15.000 km gaan maken per jaar. Nu 4 ritten per dag aan 200 keer per jaar zijn 800 ritten. 15.000 / 800 = 18.75 km. En dan mag de wagen geen kilometer privé gaan rijden. Dit is totaal geen dieselprofiel. Doe je vrouw toch een plezier mits haar zware voet. De keuze is heel simpel > Mercedes A45.
                                      Haha graag maar een a45 kan spijtig genoeg de bruine niet trekken, anders graag!
                                      Het dieselen zit idd diep ingebakken en geraakt er zeer moeilijk uit, wordt zeker vervolgd
                                      2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                      2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                      2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                      2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                      2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                      2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                                        Het is wel zo ( ben ik vergeten te vermelden) dat wij alletwee de wagen gebruiken omzet gaan werken, mijn vrouw overdag en ik savonds en in het weekend, dus opgeteld rijdt die dagelijks wel wat autostrade kilometers
                                        tiens dus 2 x 25 + 2 x 35 x pak 200 = 24000 per jaar, zonder prive kms?
                                        of zie ik iets over het hoofd?

                                        wel handig als je maar 1 auto hebt die door 2 mensen voor hun job kan gebruikt worden, rendeert lekker zo :-)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X