Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine of diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
    tiens dus 2 x 25 + 2 x 35 x pak 200 = 24000 per jaar, zonder prive kms?
    of zie ik iets over het hoofd?

    wel handig als je maar 1 auto hebt die door 2 mensen voor hun job kan gebruikt worden, rendeert lekker zo :-)

    Ja de berekening is idd kort door de bocht, ik werk maar 130 keer per jaar en carpool nog de helpt van de tijd, maar met privé km zal de reële km stand idd meer naar de 20000 gaan, moeilijk te schatten
    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

    Comment


    • #22
      Benzine. In de jaren 80 en de beginjaren 90 was een diesel nog voordelig maar die tijd is voorbij. Enige tijd terug moest je al 25000km rijden om er voordeel uit te halen, nu gaat dat al naar de 30000km en als men diesel steeds zwaarder belast gaat het richting 35000km.
      En als je een benzine koopt ben je ineens van dat tractorgeluid vanaf. OK, een diesel heeft een lekker koppel maar koop een benzine met turbo en je beleeft veel meer plezier.
      Ideaal voor die zware voet van uw vrouw.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
        Benzine. In de jaren 80 en de beginjaren 90 was een diesel nog voordelig maar die tijd is voorbij. Enige tijd terug moest je al 25000km rijden om er voordeel uit te halen, nu gaat dat al naar de 30000km en als men diesel steeds zwaarder belast gaat het richting 35000km.
        En als je een benzine koopt ben je ineens van dat tractorgeluid vanaf. OK, een diesel heeft een lekker koppel maar koop een benzine met turbo en je beleeft veel meer plezier.
        Ideaal voor die zware voet van uw vrouw.
        zoveel meer dan een benzine kost een diesel nu ook niet en ze rijden zuiniger + diesel is nog altijd goedkoper aan de tank.
        technologisch gezien is de diesel ook altijd blijven vooruitgaan terwijl de benzine nogal terplaatse blijft trappelen.
        lets have some more member berries

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
          Enige tijd terug moest je al 25000km rijden om er voordeel uit te halen, nu gaat dat al naar de 30000km en als men diesel steeds zwaarder belast gaat het richting 35000km.
          Beetje overdreven vrees ik. Vroeger (nog niet zo heel lang geleden) was het +/- 13.500km. Nu zal je al rond de 16.000+ moeten gaan om je voordeel uit diesel te halen.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
            Benzine. In de jaren 80 en de beginjaren 90 was een diesel nog voordelig maar die tijd is voorbij. Enige tijd terug moest je al 25000km rijden om er voordeel uit te halen, nu gaat dat al naar de 30000km en als men diesel steeds zwaarder belast gaat het richting 35000km.
            Een toonaangevend Duits tijdschrift maakt elk jaar een dossier waarbij verschillende types auto met vergelijkbare diesel- en benzinemotoren (qua vermogen en kostprijs) tegenover elkaar worden gezet. Daarbij worden ook doorsnee onderhoudskosten, restwaarde, enz. in de rekening opgenomen.
            Wat jij stelt, klopt niet met de conclusies die AMS dan ook jaar na jaar opnieuw maakt. Hoe hoger het segment, hoe interessanter de diesel (doorgaans). In de hoogste segmenten blijken diesels zelfs vaak vanaf de eerste km al interessanter (b.v. Mercedes-Benz S-klasse, BMW 535i vs. 535d, ...). Voornamelijk in de kleinere auto's blijken benzines nog interessant, maar dan voornamelijk bij de simpele basisbenzines en niet de (recente) hightech benzinemotoren die zo in zijn t.g.v. de downsizing trend; b.v. een gewone basic tweekleps viercilinder 1.4 in plaats van een vierkleps turbo 1.1 of 1.2 drie- of viercilinder met veel techniek die (vaak) stuk gaat).

            Uiteraard betreft het enkel de objectieve criteria. Subjectieve criteria zoals rijplezier e.d. moet elk voor zich waarderen.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
              Benzine. In de jaren 80 en de beginjaren 90 was een diesel nog voordelig maar die tijd is voorbij. Enige tijd terug moest je al 25000km rijden om er voordeel uit te halen, nu gaat dat al naar de 30000km en als men diesel steeds zwaarder belast gaat het richting 35000km.
              En als je een benzine koopt ben je ineens van dat tractorgeluid vanaf. OK, een diesel heeft een lekker koppel maar koop een benzine met turbo en je beleeft veel meer plezier.
              Ideaal voor die zware voet van uw vrouw.
              Zo betrouwbaar is een turbo benzine nu ook weer niet.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Een toonaangevend Duits tijdschrift maakt elk jaar een dossier waarbij verschillende types auto met vergelijkbare diesel- en benzinemotoren (qua vermogen en kostprijs) tegenover elkaar worden gezet. Daarbij worden ook doorsnee onderhoudskosten, restwaarde, enz. in de rekening opgenomen.
                Wat jij stelt, klopt niet met de conclusies die AMS dan ook jaar na jaar opnieuw maakt. Hoe hoger het segment, hoe interessanter de diesel (doorgaans). In de hoogste segmenten blijken diesels zelfs vaak vanaf de eerste km al interessanter (b.v. Mercedes-Benz S-klasse, BMW 535i vs. 535d, ...). Voornamelijk in de kleinere auto's blijken benzines nog interessant, maar dan voornamelijk bij de simpele basisbenzines en niet de (recente) hightech benzinemotoren die zo in zijn t.g.v. de downsizing trend; b.v. een gewone basic tweekleps viercilinder 1.4 in plaats van een vierkleps turbo 1.1 of 1.2 drie- of viercilinder met veel techniek die (vaak) stuk gaat).

                Uiteraard betreft het enkel de objectieve criteria. Subjectieve criteria zoals rijplezier e.d. moet elk voor zich waarderen.
                Zo 'uiteraard' zijn die 'objectieve criteria' bijlange niet. Laat me toe het toch een klein beetje evident te vinden dat een toonaangevend Duits tijdschrift zoals AMS omwille van haar Duitse autoadverteerders een compleet andere conclusie trekt dan het Belgische VAB...

                Comment


                • #28
                  Dat van die vele kilometers zuig ik niet uit mijn duim, maar ja ieder zijn mening hé.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                    zoveel meer dan een benzine kost een diesel nu ook niet en ze rijden zuiniger + diesel is nog altijd goedkoper aan de tank.
                    technologisch gezien is de diesel ook altijd blijven vooruitgaan terwijl de benzine nogal terplaatse blijft trappelen.
                    Hoelang gaat diesel nog goedkoper zijn?
                    Wat uw technologisch inzicht betreft: de autoindustrie heeft zich altijd meer toegelegd op de ontwikkeling van de benzinemotor. Toen men zag dat meer mensen voor diesel kozen, is men de dieselmotor verder gaan ontwikkelen.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Een toonaangevend Duits tijdschrift maakt elk jaar een dossier waarbij verschillende types auto met vergelijkbare diesel- en benzinemotoren (qua vermogen en kostprijs) tegenover elkaar worden gezet. Daarbij worden ook doorsnee onderhoudskosten, restwaarde, enz. in de rekening opgenomen.
                      Wat jij stelt, klopt niet met de conclusies die AMS dan ook jaar na jaar opnieuw maakt. Hoe hoger het segment, hoe interessanter de diesel (doorgaans). In de hoogste segmenten blijken diesels zelfs vaak vanaf de eerste km al interessanter (b.v. Mercedes-Benz S-klasse, BMW 535i vs. 535d, ...). Voornamelijk in de kleinere auto's blijken benzines nog interessant, maar dan voornamelijk bij de simpele basisbenzines en niet de (recente) hightech benzinemotoren die zo in zijn t.g.v. de downsizing trend; b.v. een gewone basic tweekleps viercilinder 1.4 in plaats van een vierkleps turbo 1.1 of 1.2 drie- of viercilinder met veel techniek die (vaak) stuk gaat).

                      Uiteraard betreft het enkel de objectieve criteria. Subjectieve criteria zoals rijplezier e.d. moet elk voor zich waarderen.
                      Ten eerste: We zitten hier niet in Duitsland.
                      Ten tweede: Welke normale werkmens rijdt in een S-klasse of 535?

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
                        Ten eerste: We zitten hier niet in Duitsland.
                        Ten tweede: Welke normale werkmens rijdt in een S-klasse of 535?
                        Nieuwe Belgen rijden met zulke wagens.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          Nieuwe Belgen rijden met zulke wagens.
                          En daar is het woord werkmens niet van toepassing ...
                          Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
                            Hoelang gaat diesel nog goedkoper zijn?
                            Wat uw technologisch inzicht betreft: de autoindustrie heeft zich altijd meer toegelegd op de ontwikkeling van de benzinemotor. Toen men zag dat meer mensen voor diesel kozen, is men de dieselmotor verder gaan ontwikkelen.
                            Kijk , ik rij al jaren diesel ( afhankelijk van de werkprojecten zo tussen de 35dzd en 55 dzd km per jaar ) , mijn laatste wagen , een A4 avant 2.7tdi 190pk multitronic is sinds een 3 tal weken verkocht ( ik heb een nieuwe A6 3l tdi in bestelling ) , van de garage kan ik nu een 1.8 benzine gebruiken tot de levering van mijn nieuwe ( 3 maand oude A3 sportback ) .
                            Na 2 tankbeurten kan ik zeggen dat bij gelijke rijstijl ( en een toch aardig lichtere wagen ) die benzine ruim 50% ( ik ben dan nog voorzichtig ) mee litertjes nodig heeft dan mijn 6 cilinder diesel . Los van het feit dat diesel misschien even duur zal worden als benzine zal je steeds met dat meerverbruik zitten. Een benzine is in mijn ogen intressant wanneer er weinig km’s worden gedaan ( korte afstanden, geen tijd om motor op te warmen enz.. ), dan zijn diesels zeker niet aan de orde maar iemand die toch wat km’s doet en de wagen warm kan rijden is diesel toch nog steeds intressanter… Ik merk ook op dat die benzine bij ietwat sportief rijden gaat zuipen als een gek, mijn vorige diesel had vanzelfsprekend ook meer nodig maar in verhouding met het meerverbruik van die 1.8 was dat heel weinig meer...
                            Los daarvan hou ik veel meer van het lage toeren koppelrijden van m’n 2.7 tov die 1.8 benzine ondanks quasi gelijke pk’s… maar das puur persoonlijk natuurlijk.

                            Comment


                            • #34
                              Het is ondertussen toch een diesel geworden. We hebben de berekening nog eens gemaakt en we zouden op een 2000 km per maand komen. We zijn ook met de 116i gaan rijden voor een dagje. En was met sportieve rijstijl direct 8 a 9 liter kwijt. Volgens jaar of binnen 2 jaar gaat de scenic ook weg en nemen we daar een benzine voor in de plaats.
                              en liefst iets met 6 cilinders en achtertractie on Verra
                              2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                              2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                              2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                              2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                              2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                              2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                              Comment


                              • #35
                                Ik denk dat er twee dingen zijn die je je moet afvragen:

                                1. Is het cijfer het enige belangrijke? Het is mogelijk dat je met diesel enkele honderden Euros per jaar uitspaart inderdaad. Maar wil je je daarom het rijplezier ontzeggen?

                                2. Wat gebeurt er binnen x jaar? Nu zijn diesels nog in het voordeel qua brandstofkost en herverkoop? Maar blijft dat zo? Als de brandstofkost stijgt, de vervuiling van de diesels wordt juister belast, etc dan gaat dat allemaal kelderen. Voeg daar de hogere kost van onderdelen bij als er weer eens iets fout gaat (een injectiepomp voor een tdi-d-cdi-... is een ietteke duurder dan een inspuitpomp op een benzine en gaat ook veel vaker kapot...).
                                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                Comment


                                • #36
                                  pff rijplezier ontzeggen... alsof de gemiddelde benzine motor je veel rijplezier geeft...
                                  ik kan ook de CDI's constant 4 a 5000 toeren laten draaien.
                                  enige voordeel dat de benzine heeft is dat ze een tiende van een seconde rapper zal reageren als je je gaspedaal induwd.
                                  BMW heeft trouwens al eens getoond dat ze de dieselversie een betere prestatie kunnen laten leveren dan de top line benzineversie
                                  lets have some more member berries

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                    pff rijplezier ontzeggen... alsof de gemiddelde benzine motor je veel rijplezier geeft...
                                    ik kan ook de CDI's constant 4 a 5000 toeren laten draaien.
                                    enige voordeel dat de benzine heeft is dat ze een tiende van een seconde rapper zal reageren als je je gaspedaal induwd.
                                    BMW heeft trouwens al eens getoond dat ze de dieselversie een betere prestatie kunnen laten leveren dan de top line benzineversie
                                    Een diesel is niet gemaakt om constant 5000 toeren te draaien.
                                    Om eerlijk te zijn, ik rij zelf ook met diesel maar het enige dat ik daar plezant aan vind is het verbruik. Tot ik ga tanken, dan is het plezante er ook af.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
                                      Een diesel is niet gemaakt om constant 5000 toeren te draaien.
                                      true maar een benzine hou je ook niet contant hoog in toeren.
                                      benzine is leuker maar zoveel verschil als sommige koppig blijven beweren is er nu ook niet.
                                      grootste gemis aan diesel is een mooi geluid
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gertvdc72 Bekijk Berichten
                                        Dat van die vele kilometers zuig ik niet uit mijn duim, maar ja ieder zijn mening hé.
                                        Heb je dan zelf al eens de berekening gemaakt? Jou getallen liggen ver, zeer ver van de werkelijkheid, gelukkig maar.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                          Ik denk dat er twee dingen zijn die je je moet afvragen:

                                          1. Is het cijfer het enige belangrijke? Het is mogelijk dat je met diesel enkele honderden Euros per jaar uitspaart inderdaad. Maar wil je je daarom het rijplezier ontzeggen?

                                          2. Wat gebeurt er binnen x jaar? Nu zijn diesels nog in het voordeel qua brandstofkost en herverkoop? Maar blijft dat zo? Als de brandstofkost stijgt, de vervuiling van de diesels wordt juister belast, etc dan gaat dat allemaal kelderen. Voeg daar de hogere kost van onderdelen bij als er weer eens iets fout gaat (een injectiepomp voor een tdi-d-cdi-... is een ietteke duurder dan een inspuitpomp op een benzine en gaat ook veel vaker kapot...).
                                          1)Ik heb met mijn Tdi en 630Nm toch regelmatig veel (rij)plezier hoor.

                                          2)volledig akkoord.
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X