Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine of diesel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
    Diesel heeft meer energie-inhoud per liter dan diesel, daarom zal een benzine nooit het verbruik van een diesel kunnen evenaren.
    Ik denk dat je bedoelt:

"Diesel heeft meer energie-inhoud per liter dan benzine".

Comment

Inderdaad.
      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Kunnen ze dan niet een gezond potteke "iets" bij de naft kappen dat de energie-inhoud per liter van naft verhoogt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
          Kunnen ze dan niet een gezond potteke "iets" bij de naft kappen dat de energie-inhoud per liter van naft verhoogt?

actimel?

Comment

Ondertussen is er al lang gekozen voor een diesel, blijkbaar goed, want we doen toch meer km dan verwacht. Deze auto wordt gewoon meer gebruikt door het gezin waardoor de Renault meer in de garage blijft staan dan wat anders (100 km op 2 weken) . In ieder geval is de setup perfect om voor mij volgend jaar ergens een nieuwe 3 of tegen dan misschien een mooi alternatief op naft. (Droom 335i f30)
            2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
            2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
            2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
            2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
            2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
              Diesel heeft meer energie-inhoud per liter dan diesel, ....
              Hoe bedoel je... Diesel met een hoofdletter heeft meer energie-inhoud dan diesel met een kleine letter?
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Missen is menselijk.
                Maar mijn punt blijft dat door de hogere energieinhoud een dieselmotor altijd minder liters zal verbruiken dan een benzinemotor, welke ook de ontwikkelingen van de benzinemotor zijn.
                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Hopelijk niet al te off topic, maar ik vraag me soms af wat de technische beperkingen zijn waarom ze een diesel maar tot max een 4-4500 rpm laten gaan? Stel nu dat het mogelijk zou zijn een diesel tot pakweg 8000rpm te laten draaien. Wat zou daar het effect van zijn?

Comment

als je de piston well groter maakt is dat wel mogelijk.
                    voordeel zal meer vermogen zijn

HP = Torque * RPM / 5,252
                    Last edited by Doa; 10/08/2013, 12:05.
                    lets have some more member berries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                      Hopelijk niet al te off topic, maar ik vraag me soms af wat de technische beperkingen zijn waarom ze een diesel maar tot max een 4-4500 rpm laten gaan? Stel nu dat het mogelijk zou zijn een diesel tot pakweg 8000rpm te laten draaien. Wat zou daar het effect van zijn?
                      Je geraakt tot ca 5000rpm, maar dan verlies je enorm aan rendement omdat de zelfontbranding van een diesel gewoon te traag is. Ook brandt diesel trager dan benzine, dus sneller zal niet echt goed lukken.

Comment

Ik ben een totale leek in auto's, dus mijn excuses voor de frustraties die ik jullie aandoe

Mijn vrouw wil me opzadelen met een benzine, terwijl ik eerder diesel zou nemen.
                        Ik snap het punt niet om benzine te gebruiken. Het is een ideefix te denken dat het goedkoper, zuiniger en properder is. Want als je de specificaties bekijkt, merk je het tegendeel:

- Diesel is (zie overzicht op de link) al jaren goedkoper dan benzine...
                        http://www.brandstofprijzen.be/official_prices.php

Ga eens op pagina 24 van deze brochure over de Skoda Fabia:
                        http://www.dmkeith.com/upload/files/brochure_fabia.pdf

- Je merkt dat je met een dieselmotor gemiddeld 1 liter per 100km minder verbruikt.
                        - Je merkt ook dat de uitstoot van een dieselmotor gemiddeld 20 gram CO² minder uitstoot per km.

Misschien heb ik het verkeerd op, maar ik denk niet dat de cijfers liegen ;-)

Of zijn er nog andere factoren om naar te kijken?
                        Zijn onderhoudskosten groter bij diesel dan bij benzine?
                        Is diesel beter voor lange afstanden en benzine voor korte, en waarom?
                        Kan iemand me de mythes uitklaren !
                        Last edited by ; 02/10/2013, 13:20.

Comment

diesel stoot idd minder CO² uit, maar benzine stoot minder schadelijke stoffen uit dan een diesel.
                          onderhoud van een diesel kan duurder uitvallen. vb: mijn vorige auto was een 1.4 benzine ibiza. klein onderhoud was 90€. kennis van mij gaat bij dezelfde garage met een 1.4TDI, klein onderhoud was 140€.

een benzine warmt sneller op dan een diesel en is daarom beter voor kortere ritjes, al zijn echt kortje ritjes nooit goed voor elke auto ==> fiets gebruiken.
                          een diesel die te korte ritten doet, daar kan de roetfilter van vol geraken en dat kan resulteren in grote kosten, grotere kosten dan het verschil aan de pomp tussen benzine en diesel.

en aangezien diesel bijna evenveel kost aan de pomp + eventuele nieuwe dieseltaksen die toch er aan zitten te komen ben je beter af met benzine.
                          BMW X5 45e

Comment

Alright, verklaart zowat alles
                            Benzine it is...

Doch... nu moet ik mijn vrouw gelijk geven, bevalt me minder

Comment

Als je je vrouw geen gelijk wil geven, kan je nog altijd voor een electrische gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulevardi Bekijk Berichten
                                Alright, verklaart zowat alles
                                Benzine it is...

Doch... nu moet ik mijn vrouw gelijk geven, bevalt me minder
                                En waarom zou benzine je minder bevallen?
                                Als de prijs gelijk zou zijn, dan zeker benzine!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  En waarom zou benzine je minder bevallen?
                                  Oh, wel, ik ken nog niet veel van auto's... maar zoals ik hierboven al zei in bericht #71, aan de hand van dat theoretisch voorbeeld, kwam een diesel goedkoper en zuiniger uit, en minder uitstoot.

Doch, intussen weet ik dat het onderhoud van een diesel duurder is. En dat het voor korte ritten beter is een benzine te nemen.

12 jaar terug leerde ik rijden met een diesel, ging vlotjes. En toen ik mijn pa zijn benzine uittestte, viel ik constant stil.

Daarom was ik wat argwanend voor benzine. Veel te nerveuze motoren.

Maar sommigen hier beweren dat dat probleem van stilvallen er niet meer is met nieuwe auto's van tegenwoordig. 't is wellicht ook gewoon oefenen en ervaring.

Comment

idd gewoon oefenen
                                    BMW X5 45e

Comment

Heel slechte gewoonte van de rijschool om de mensen met diesels te leren rijden.
                                      Ipv ze eerst met de meest nerveuze motoren te leren rijden, dan kunnen ze meteen met alles rijden.

Of zijn de benzinemotoren van tegenwoordig al beter?

Comment

Gewoon een automaat nemen in benzineversie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulevardi Bekijk Berichten
                                          Heel slechte gewoonte van de rijschool om de mensen met diesels te leren rijden.
                                          Ipv ze eerst met de meest nerveuze motoren te leren rijden, dan kunnen ze meteen met alles rijden.

Of zijn de benzinemotoren van tegenwoordig al beter?
                                          Misschien ben ik een averechtse gast, maar toen ik vroeger leerde rijden, viel ik meer stil met de TDI's dan met atmosferische benzinemotoren...

Comment

Working...
                                          X