Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke compacte MPV met derde zetelrij?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Is die nieuwe 318d niet zuiniger dan de huidige, wat zou resulteren in een lagere VAA?
    Natuurlijk krijg je korting ieder jaar de auto wat ouder wordt.

    Verder verbaast het me een beetje dat je met echt aangekochte auto's werkt.
    Nog nooit gedacht aan leasing? Leg je niet te veel kapitaal van je bedrijf vast in auto's?

    Comment


    • Ze worden gefinancierd.
      OO 00 OO

      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

      Comment


      • Leasing is sowieso altijd vele duurder. Als een gezond bedrijf kan financieren zal dit veel goedkoper uitkomen. Ook blijf je eigenaar van de wagen, dit heeft belang bij de verkoop na afschrijving (voor de goede verstaander).

        Comment


        • Let maar goed op mùet dat laatste.
          Het wordt simpelweg niet meer aanvaard dat je de auto aan je broer verkoopt voor de boekwaarde (pak 1500€) als een auto 5 jaar oud is.
          Dan gaat de fiscus eens in de tabellekes kijken, en als er een te groot verschil is, dan 'corrigeren' ze dat wel.

          Trouwens, een auto afschrijven op 4 jaar willen ze ook niet meer accepteren.

          Ik begrijp dat leasing duurder is, maar normaal gezien doen die ook iets voor U hé.
          Als er in een groot bedrijf 100 auto's zijn, en je wil dat zelf beheren, dan is daar een hele afdeling mee bezig (verzekering, aankoop nieuwe auto's, verkoop van afgeschreven modellen, vervangwagens, ongevallen, brandstofkosten, onderhoud,...), en met full leasing kan dat met één persoon.

          In een bedrijf met 3-4 auto's valt dat nog behoorlijk mee. Dan gaat dat tussen de soep en de patatten.

          En wees eens eerlijk BWMMB, hoeveel van uw kostbare uren heb je in deze onderhandeling en aankoop gestoken?

          Comment


          • Eerlijk, een uur of 6, incl. de verplaatsingen. Ik heb spijt dat ik er niet meer tijd heb kunnen insteken, want er is niks zo plezant is het kiezen en aankopen van een auto.

            Wij financieren op 3 of 4 jaren. Voordeel is dat de wagen ingeschreven is op naam van de firma. Bij een leasing moet je opnieuw BIV betalen als je de wagen overkoopt.
            Onze 135i hebben we wel gekocht via een financiele leasing over 3 jaar. Dat is gewoon een financiering met een verhoogde laatste schijf.
            OO 00 OO

            Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

            Comment


            • Een gezond bedrijf....

              Comment


              • Ach, als de baas plezier heeft aan het aankopen van een auto, OK.
                Maar als die bij een groter bedrijf de helft van zijn tijd spendeert aan onderhandelen over auto's, dan is er iets mis, of het zal mis gaan.

                Anderzijds, een goed en eerlijk beleid over auto's levert tevreden werknemers op.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  Ik begrijp dat leasing duurder is, maar normaal gezien doen die ook iets voor U hé.
                  Als er in een groot bedrijf 100 auto's zijn, en je wil dat zelf beheren, dan is daar een hele afdeling mee bezig (verzekering, aankoop nieuwe auto's, verkoop van afgeschreven modellen, vervangwagens, ongevallen, brandstofkosten, onderhoud,...), en met full leasing kan dat met één persoon.

                  In een bedrijf met 3-4 auto's valt dat nog behoorlijk mee. Dan gaat dat tussen de soep en de patatten.
                  Klopt slechts gedeeltelijk!
                  Bij onze onderneming (+50 wagens) is deze oefening (wagenpark in eigen beheer vs uitgeven aan een leasingbedrijf) als een aantal keer gemaakt waarbij een wagenpark in eigen beheer telkens als de meest voordelige formule scoorde.
                  Een leasingsmaatschappij biedt inderdaad een pakket diensten. Deze bedrijven moeten uiteraard winst maken en rekenen dus minstens 15 à 20% brutomarge aan.
                  • De verzekeringen zelf afhandelen is peanuts. Mits eenmalig (jaarlijks, tweejaarlijks) goed onderhandelen en een goede makelaar is een goede prijs en dito service voor dergelijk wagenpark bekomen eenvoudig werk. Naast deze autoverzekering heb je als onderneming immers ook je andere verkzekeringen af te sluiten. Hier is geen FTE mee bezig.
                  • Idem voor brandstofverbruik. Jaarlijks één, misschien twee dagen evalueren welke of je leverancier marktconform is. Een leasebedrijf koopt misschien een paar eurocent /liter voordeliger aan omwille van volumekorting maar dit vertegenwoordigt nooit hun meerprijs omwille van noodzakelijke brutomarge.
                  • Voor de aankoop van de nieuwe wagens geldt in principe hetzelfde. Bij ons heeft men de keuze uit 1 merkgroep (VAG) met een beperking inzake modellen (Golf, Jetta, Octavia, Passat, Touran, Sharan, A4, A6). Vijfjaarlijks krijgt de werknemer een budget ifv het remuneratiepakket en kan hij gaan kiezen bij de vaste dealer. Ook hier blijft de kostprijs voor de firma beperkt. De jaarbudgetten vastleggen moet immers ook bij leaseoptie gebeuren, alle andere afhandeling gebeurt door de vaste dealer.

                    Daarenboven is er een afspraak met de dealer: een nieuwe wagen aankopen = de oude wagen overnemen.
                  • Voor wat betreft het 'dagdagelijks onderhoud' is er een beperkte onderhoudsafdeling met 3 FTE. De verantwoordelijke (1 van de 3 dus) regelt de onderhoudsbeurten, houdt de km-standen bij, regelt de tankkaarten. Buitengewoon onderhoud (carrosseriewerk, elektronische problemen) wordt volledig uitbesteed.

                    Ook hier geldt hetzelfde: zolang deze 3 FTE maximaal kosten wat de leasingmaatschappij aanrekent (hun verkoopprijs dus) maak je winst. Je mag met andere woorden 15 à 20% duurder/minder efficient werken dan de leasemaatschappij. De brutomarge is voor hen winst, onze onderhoudsafdeling is een kostenpost, deze hoeft geen winst te maken.
                  • Vervangwagens zijn al helemaal geen probleem. De onderhoudsafdeling heeft 4 reservewagens in de garage staan (afgeschreven voertuigen welke nog in goede staat zijn) en houdt deze in orde tijdens de 'verloren uren'. In plaats van vrijdagavond 30min de garage op te kuisen doet 1 van de drie een checkup en onderhoud. Kost je geen bal want dat half uur was je andere ook kwijt...
                  Een eigen wagenpark is dus niet gratis. Naast een bediende die zich hier maximum 10% van zijn tijd kan mee bezig houden zijn er 3 FTE garagisten die moeten betaald worden. Maar zolang dit totaalplaatje goedkoper blijft dan de prijs die je aan een leasemaatschappij zou betalen (lees: onze eigen mensen mogen dus 15 à 20% minder efficient werken, zijnde de brutomarge van het leasebedrijf) heb je winst.

                  Daarenboven wordt een eigen onderhoudsafdeling sterk gewaardeerd door de medewerkers. Zij moeten immers voor klein prutswerk (lampje vervangen, kraakje of piepje) geen afspraak te maken met dealers of vrije tijd spenderen technische schouwingen.

                  Comment


                  • In wat je zegt zit zeker wat waarheid, de leasemaatschappij wil ook winst maken en die betalen de klanten.

                    Vervangwagens: dat klopt niet helemaal meer, die wagens zijn afgeschreven, maar verzekering en wegenbelasting moet je er nog wel voor betalen.
                    Grootste voordeel van leasing is dat je niet het volledige bedrag ineens op tafel moet leggen, hoewel daar ook weer financieringsformules voor zijn natuurlijk.
                    Aan de andere kant, vanaf 5 wagens, beginnen veel leasemaatschappijen ook garanties te eisen (bij een nieuw bedrijf toch) en moet je dus toch weer een hele pot op tafel leggen.

                    Ik heb in ieder geval toch ook het gevoel dat in de vorige firma waar ik werkte de leasemanager toch ook nog veel te veel tijd moest besteden aan allerlei dingen die Leaseplan voor je zou doen. Maar dat is natuurlijk maar een gevoel.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      Vervangwagens: dat klopt niet helemaal meer, die wagens zijn afgeschreven, maar verzekering en wegenbelasting moet je er nog wel voor betalen.
                      klopt maar deze kost wordt verrekend in de jaarbudgetten (en dus in de interne verhuurkost per voertuig) wat ongetwijfeld ook verrekend zit in de leasekost. Voor ieder tuig worden x-aantal onderhoudsbeurten/jaar geprovosioneerd, incl. gebruik van vervangwagen. Een werknemer immobiel zetten omwille van gebrek aan vervangtuig kost immers meer dan een afgeschreven tuig verzekeren (hoeft geen omnium te zijn) en er belasting op te betalen.

                      Daarenboven bespaar je door deze manier van werken (een aantal afgeschreven wagens in roulatie te houden als vervangtuig) op bijstandsverzekering. Je hoeft immers geen polis mét vervangtuig aan te kopen, over die tuigen beschik je zelf.
                      Indien een bedrijfswagen door een ongeval niet meer kan worden gebruikt zorgt de verzekering enkel voor takeling naar de hoofdzetel alwaar een eigen tuig beschikbaar is.
                      Op +50 wagens is deze besparing aanzienlijk en de bijkomende kost voor verzekering en belasting van afgeschreven voertuigen zelfs marginaal!
                      Last edited by ; 02/08/2013, 13:20.

                      Comment


                      • 3FTE's voor 50 wagens vind ik wel enorm veel, zelfs al gaat het over onderhoud.

                        Eigenlijk betekent dat dat die 50 auto's allemaal samen ca 600 dagen in de garage doorbrengen, of in totaal 11 dagen per auto.
                        1 FTE is ca 200 werkdagen aanwezig, en je zegt zelf dat ze meer moeten doen dan hun garage opkuisen.

                        Ga je het op kosten nakijken, dan reken ik als volgt: 3 FTE's kosten een bedrijf circa 200.000€ all in (belastingen, verzekeringen, sociale bijdragen, etc..).
                        Dat zou dus per auto een onderhoudskost zijn van 4000€ per jaar, en dan mogen er nog geen onderdelen vervangen worden.

                        Het lijkt me sterk dat ik ooit 4000€ per jaar betaald heb voor het onderhoud van mijn auto.


                        Mijn leasebak gaat per jaar ca 2 dagen naar de garage...

                        Het ging mij dan ook niet om het onderhoud, maar eerder om het volledig beheer.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          3FTE's voor 50 wagens vind ik wel enorm veel, zelfs al gaat het over onderhoud.
                          Eigenlijk betekent dat dat die 50 auto's allemaal samen ca 600 dagen in de garage doorbrengen, of in totaal 11 dagen per auto.
                          1 FTE is ca 200 werkdagen aanwezig, en je zegt zelf dat ze meer moeten doen dan hun garage opkuisen.

                          Ga je het op kosten nakijken, dan reken ik als volgt: 3 FTE's kosten een bedrijf circa 200.000€ all in (belastingen, verzekeringen, sociale bijdragen, etc..). Dat zou dus per auto een onderhoudskost zijn van 4000€ per jaar, en dan mogen er nog geen onderdelen vervangen worden.

                          Het lijkt me sterk dat ik ooit 4000€ per jaar betaald heb voor het onderhoud van mijn auto. Mijn leasebak gaat per jaar ca 2 dagen naar de garage... Het ging mij dan ook niet om het onderhoud, maar eerder om het volledig beheer.
                          De onderhoudsdienst wordt naast het onderhoud van de personen- en bestelwagens ook ingeschakeld in het elektromechanisch onderhoud van oa het centraal magazijn en de productieafdeling. Ik zou de exacte berekening kunnen nakijken maar, zo los uit de pols, worden ze volgens mij voor 60% geventileerd op de autowerkplaats.
                          Met 200k euro zit je daarenboven wat hoog. De cijfers zijn opnieuw los uit de pols en het hoofd maar ik denk dat de gemiddelde loonkost van onze onderhoudsdient rond 31 euro/mu schommelt voor een equipe van 1 gekwalificeerd hoofd en 2 uitvoerende mecaniciens (x 215 x 8 x 3 x 0.60 = 95k). Dit voor 57 personenwagens waarbij de hoofdmecanicien deels de organisatie regelt .
                          Het beheer is, zoals ik al aanhaalde, echt zeer weinig hoor, eens je systeem op poten staat. In de uren van de hoofdmecanicien zit daarenboven zelfs al een groot deel beheer inbegrepen (bijhouden km's, bijhouden tankkaarten, coördineren van onderhoudsbeurten, herstellingen enzovoort).
                          Wanneer je echter ieder laat kopen wat hij/zij wil en bijgevolg een allegaartje krijgt van merken, modellen, onderhoudsintervallen enzovoort kan ik mij voorstellen dat de beheerskost zwaar kan oplopen. Mits slim aanpakken is de kost marginaal (je gaat toch niet immers iedere maand je brandstofleveranciers gaan vergelijken, een studie maken van winterbanden of de aankoopprijzen van verschillende dealers vergelijken)
                          Last edited by ; 02/08/2013, 16:17.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door svbt Bekijk Berichten
                            De onderhoudsdienst wordt naast het onderhoud van de personen- en bestelwagens ook ingeschakeld in het elektromechanisch onderhoud van oa het centraal magazijn en de productieafdeling. Ik zou de exacte berekening kunnen nakijken maar, zo los uit de pols, worden ze volgens mij voor 60% geventileerd op de autowerkplaats.
                            Met 200k euro zit je daarenboven wat hoog. De cijfers zijn opnieuw los uit de pols en het hoofd maar ik denk dat de gemiddelde loonkost van onze onderhoudsdient rond 31 euro/mu schommelt voor een equipe van 1 gekwalificeerd hoofd en 2 uitvoerende mecaniciens (x 215 x 8 x 3 x 0.60 = 95k). Dit voor 57 personenwagens .
                            Dan nog blijft het zéér hoog met een kost aan uurlonen van ca 1500€ per jaar per auto.
                            Daarbij komt nog olie, filters, banden, ruitenwissers,.....

                            Als ik jou was zou ik snel een besparingsvoorstel indienen. Mogelijk scoor je goede punten bij je baas.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Dan nog blijft het zéér hoog met een kost aan uurlonen van ca 1500€ per jaar per auto.
                              Daarbij komt nog olie, filters, banden, ruitenwissers,.....

                              Als ik jou was zou ik snel een besparingsvoorstel indienen. Mogelijk scoor je goede punten bij je baas.
                              Ik vrees ervoor, de rekenoefening is al meermaals gemaakt. Geloof me vrij, indien leasing ook maar 1 symbolische euro voordeliger zou zijn wordt er vanaf morgen geen auto meer zelf aangekocht. Jij mag altijd je kans wagen :-)
                              Last edited by ; 02/08/2013, 16:39.

                              Comment


                              • Leasing is nog een andere vraag, maar ik zou dat onderhoud wel DIRECT buitengooien.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Leasing is nog een andere vraag, maar ik zou dat onderhoud wel DIRECT buitengooien.
                                  Zoals ik hierboven reeds meegaf zijn 2 mecaniciens noodzakelijk voor dringende technische interventies aan de productielijn. Geen mecaniciens is geen optie doch ze krijgen slechts 40% van hun tijd gevuld met interventies en preventief, klein mechanisch onderhoud.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Leasing is sowieso altijd vele duurder. Als een gezond bedrijf kan financieren zal dit veel goedkoper uitkomen. Ook blijf je eigenaar van de wagen, dit heeft belang bij de verkoop na afschrijving (voor de goede verstaander).
                                    Proberen we ook altijd zo te doen. Jammer genoeg hebben we het met de laatste aankoop niet gedaan en toch maar geleast.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Trouwens, een auto afschrijven op 4 jaar willen ze ook niet meer accepteren.
                                    Behalve voertuigen die 100% voor beroepsdoeleinden gebruikt worden.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Wij nemen nooit een onderhoudscontract. Als er een onderhoud moet gebeuren wordt de wagen naar de garage gebracht en wordt de rekening gewoon
                                      betaald.
                                      Bij onze 135i hebben we wel een onderhoudscontract, maar deze hebben we er gratis bijgekregen bij de aankoop.
                                      OO 00 OO

                                      Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                        De keuze is al gemaakt door mijn bediende. Mijn voorkeur ging uit naar de Grand C-Max, omdat ik de eigenaar van de plaatselijke Ford-garage goed ken. De S-Max was boven budget. Maar mijn bediende is een VW-liefhebber, en ik merkte dat hij liever met een Touran zou rijden. Als autoliefhebber begrijp ik dat je een voorkeur voor een bepaald merk kan hebben, en dus heb ik 'm zo'n Touran besteld. Uiteindelijk moet hij er jaren mee rijden, en dan is het toch plezant als je dat kan doen met een auto die je graag ziet.
                                        Zoals ik al eerder zei is hij tevreden, en ben ik ook tevreden met deze keuze.
                                        Ik ben ook naar de Grand C-Max gaan kijken, maar dat is toch een maatje kleiner dan een Touran hoor. Op zich wel een goede keuze denk ik, die Tourans zijn ook vrij waardevast blijkbaar.
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          Wij nemen nooit een onderhoudscontract. Als er een onderhoud moet gebeuren wordt de wagen naar de garage gebracht en wordt de rekening gewoon
                                          betaald.
                                          Bij onze 135i hebben we wel een onderhoudscontract, maar deze hebben we er gratis bijgekregen bij de aankoop.
                                          Dat lijkt me een gezonde politiek.

                                          Indien ik zelf een bedrijf had met minstens een auto of 20, dan zou ik enkel financieel leasen, en zorgen voor tankkaarten.
                                          Onderhoud direct bij de garage (na een onderhandeling), en geen omnium verzekeringen.
                                          Van de premie van een omnium gaat toch >20% naar de staat, en nog eens 20% naar de makelaar. Dat kan je beter gebruiken om schade af te dekken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X