Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij kiezen van coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Er zijn hier heel veel mensen die ervan uitgaan dat een diesel minder betrouwbaar is dan een benzine. Gaan jullie hier enkel vanuit vanwege de turbo of zijn er andere zaken die jullie tot deze conclusie brengen? Het grootste deel van mijn familie rijdt met een diesel alsook mijn schoonfamilie en die hebben nagenoeg nooit motorproblemen. Mijn schoonvader heeft nu al drie generaties diesel mondeo's versleten en rijdt gemiddeld met die wagens als vertegenwoordiger een slordige 350 000km zonder (motor)problemen.

    Het is opnieuw niet dat ik jullie oordeel in twijfel trek, ik vraag het me gewoon af ... .

    Verder een vergelijking :

    330d ( bj 2008 ) :

    [155kW, 181g CO2, euro 4 roetfilter]

    BIV : 819 euro
    VB : 769 euro

    330i ( bj 2008 ) :

    [200kW, 175g CO2, euro 4]

    BIV : 1112 euro
    VB : 769 euro

    Het feit dat de 330d duurder is dan de 330i qua tax en inschrijving is ook niet waar. Wel vind ik 330d's met 155kW en er met 175kW. Is dit enkel voor die inschrijvingstaks te omzeilen? Of zijn dit effectief andere motoren? Als laatste vond ik op de bmw website nog dat de nieuwe 3l motor 180kW heeft. Is dit een nieuwe motor? Of gewoon iets getweaked?

    Als laatste tank ik veel voordeliger diesel dan de overgrote meerderheid, waardoor de optie diesel daardoor voor mij aantrekkelijker wordt.

    Ik denk dat ik best gewoon ook eens ga testrijden met beide wagens om het verschil te voelen.
    Last edited by BoTJe; 19/07/2013, 18:50.

    Comment


    • #22
      Een diesel is niet persee onbetrouwbaarder dan een benzine.

      Maar dat is bijna enkel als je de diesel niet goed gebruikt, koud volle gas geven, kleine stukskes rijden, keihard knallen en bv turbo niet laten nadraaien (al is dat nu ook wel met de turbonaftjes), amper lange stukken rijden,...
      BMW X5 45e

      Comment


      • #23
        met gelijk welke auto korte afstanden rijden is slecht
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #24
          Wat gaat eigenlijk je traject zijn met de wagen? Korte of lange afstanden?

          De 330i heeft de N52B30 motor, geproduceerd van 2004-2011. Vermogens beschikbaar van 218 pk (160 kW) tem 272 pk (200 kW).
          De 330d heeft de M57TU2D30 motor, geproduceerd vanaf 2005. Vermogens beschikbaar van 194 pk (145 kW) tem 282 pk (210 kW) (335d).
          Echter, vanaf 2008 heeft de 330d de N57D30O0 motor.
          Dus om op je vraag te antwoorden ivm de verschillende motor van de 330d, dit is dus afhankelijk van het jaartal. Al zullen die 2 versies die jij aanhaalt in ons land wel te maken hebben met het fiscale aspect.

          Testrit moet je zeker doen, diesel zal meer koppel hebben, dus aangenamer in de lage toeren rijden, terwijl een benzine meer fun zal geven, en je die dus lekker hoog in de toeren kan sleuren.

          Gemiddeld verbruik van de 330d zal op 7,5l zitten, terwijl je bij de 330i eerder naar de 10l zal gaan.

          Verder nog ter info, de 130i heeft ook de N52B30 motor, terwijl de 123d de N47D20T0 motor (de enige 4-cilinder in de lijst) heeft. 123d zou ik persoonlijk links laten liggen, omdat de zescilinders toch wel aangenamer zullen zijn. Kies voor zo eentje, nu het nog kan met die downsizingtrend.

          Denk dat je meer fun zal beleven in een 1-serie. Moest het een 1 serie benzine moeten zijn, zou ik voor een E81 gaan, zoals deze.
          Langs de andere kant vind ik een 3-serie wel stijlvoller, en de funfactor zal er ook zeker zijn.
          Last edited by ; 20/07/2013, 10:27. Reden: foutje en extra info

          Comment


          • #25
            Die 282pk diesel is toch de 335d versie? Dat is toch een ander blok dan een 330d niet?

            En de 325 is dan gelijk aan de 330d. Hebben ze mij toch zo eens verteld .
            BMW X5 45e

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
              Die 282pk diesel is toch de 335d versie? Dat is toch een ander blok dan een 330d niet?

              En de 325 is dan gelijk aan de 330d. Hebben ze mij toch zo eens verteld .
              Deels correct, de 282 pk is inderdaad de 335d (foutje van mij, had wat duidelijker moeten zijn, heb het erbij gezet ), maar het is hetzelfde blok.
              Idem voor de 325d, die heeft inderdaad ook hetzelfde blok als de 330d, en dus ook de 335d.
              Last edited by ; 20/07/2013, 10:30.

              Comment


              • #27
                Ik verkies benzine omdat de TS te weinig kilometers doet om er voordeel uit te halen.
                En op een diesel zit er toch wel meer op dan een 6 cylinder atmo benzine dat kapot kan gaan: turbo, partikelfilter, ...
                En vooral: in een coupe hoort een romige 6-cylinder benzine, geen 4-cylinder, nagelende, walmende diesel.

                TS lijkt me toch vooral wat plezier aan die wagen te willen beleven. Ja, een diesel heeft koppel, maar ook pas vanaf een bepaald toerental, terwijl een atmo benzine altijd trekt, misschien niet zo hard, maar wel continu! En veel verder in de toeren! Persoonlijk vind ik dat leuker...

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                  Ik verkies benzine omdat de TS te weinig kilometers doet om er voordeel uit te halen.
                  Kan je me uitleggen waarom ik er geen voordeel kan uithalen? Volgens de berekening via "belastingsportaal vlaanderen", zal een 330d me heel wat minder kosten dan een 330i in initiële instantie en ook op de langere termijn qua verbruik.

                  Rijplezier is ook een factor inderdaad, maar daar zal ik maar na een testrit kunnen over oordelen.

                  Wat verder kijkend naar de aankoop vroeg ik me af waar je best de wagen koopt?

                  Ongetwijfeld zal een particuliere verkoop het meeste rendabel zijn puur op prijs. Maar daarbij heb je natuurlijk niet dat jaartje garantie én hoe zit dat met de service achterna?

                  Onderhoud doe ik al jaren zelf, maar als er effectief iets serieus scheelt aan de wagen, hoe zit dat dan?

                  **Als je dat vraagt met jan aan de pet, dan zal ie vertellen : "Je moet nergens lopen met een defect aan je auto, als je die auto niet specifiek in die garage gekocht hebt".

                  **Echter heb ik me door wat ingewijde personen al laten zeggen dat de pure winst dat een garage maakt op de verkoop van een nieuwe wagen zeer gering is. Het "grotere" geld zit hem in de service na verkoop.

                  Met deze twee tegenstrijdige zaken ben ik natuurlijk niet veel. Zijn er mensen die me hier een eenduidig antwoord kunnen op geven? maw : is het beter om een auto te kopen bij een garage voor de service achterna? Of zal een garage je altijd met open armen ontvangen bij een defect?

                  Aan de andere kant zal je bij een garage waarschijnlijk altijd TE veel betalen voor de auto die je koopt...? Daar zit natuurlijk de garantie voor iets tussen, maar ook een bepaalde winstmarge.

                  Als laatste meen ik me te herinneren dat je ook een wagen kunt invoeren vanuit Duitsland. Enige jaren geleden (en nu misschien nog) zaten er hier heel wat mensen die auto's opzochten op een duitse site en posten op het topic van mensen die een wagen zochten. Hoe zit dat juist met invoeren (en de kosten). En opnieuw ... wat met service achterna?

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                    Wat gaat eigenlijk je traject zijn met de wagen? Korte of lange afstanden?
                    Bedankt voor je reactie.

                    Als antwoord op je specifieke vraag : een mengeling van voornamelijk korte ritten en de occasionele langere trip.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk Berichten
                      Kan je me uitleggen waarom ik er geen voordeel kan uithalen? Volgens de berekening via "belastingsportaal vlaanderen", zal een 330d me heel wat minder kosten dan een 330i in initiële instantie en ook op de langere termijn qua verbruik.

                      ...
                      een aantal onder jullie vergelijke 150 KW met 200 KW wagen en komen tot de vaststelling dat 2e duurder is ???
                      heeft ook 33% MEER vermogen !!!

                      Comment


                      • #31
                        Voornamelijk korte ritten: slecht voor een diesel vooral de roetfilter, komt nooit op bedrijfstemperatuur.
                        Voor korte ritten kan je beter een 1600 nemen, dan een 3000, is veel sneller op bedrijfstemperatuur.

                        Benzine voordeliger: diesel was in aankoop duurder, ik neem aan dat die 2dehands ook duurder zullen zijn.
                        Prijsverschil diesel en benzine is klein, dus je moet al redelijk wat kilometers doen om dat te compenseren.
                        Heeft VAB daar geen calculator voor?
                        Enfin, ik zou puur voor het rijplezier een benzine kiezen, maar dat is misschien omdat ik dagelijks met een diesel rij en dus blij ben als ik nog eens met een benzine toeren kan maken.

                        Invoeren uit Duitsland: zeer simpel voor jonge tweedehands, want die hebben Europees gelijkvormigheidsattest! Er bestaat ook een draadje over.
                        1) auto kiezen in Duitsland en door garage laten uitvoeren
                        2) Duitse transitplaten met verzekering aanvragen (reken een 150€, zo uit het hoofd, kan ook de helft zijn) Je kan ook traileren, maar zal niet goedkoper zijn. Kan zijn dat de garage dit ook voor je kan doen.
                        3) naar Belgische douane gaan, kost 10 cent (heb ik vorige week nog gedaan voor een oldtimer)
                        4) keuren en verzekering en platen aanvragen
                        5) rijden!
                        De volgende auto voor mijn vrouw zal ik wel in NL kopen, want veel meer keuze in middenklasse benzine.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                          een aantal onder jullie vergelijke 150 KW met 200 KW wagen en komen tot de vaststelling dat 2e duurder is ???
                          heeft ook 33% MEER vermogen !!!
                          Een aantal mensen vergelijken beide en denken dat de eerste duurder is !

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                            Voornamelijk korte ritten: slecht voor een diesel vooral de roetfilter, komt nooit op bedrijfstemperatuur.
                            Voor korte ritten kan je beter een 1600 nemen, dan een 3000, is veel sneller op bedrijfstemperatuur.

                            Benzine voordeliger: diesel was in aankoop duurder, ik neem aan dat die 2dehands ook duurder zullen zijn.
                            Prijsverschil diesel en benzine is klein, dus je moet al redelijk wat kilometers doen om dat te compenseren.
                            Heeft VAB daar geen calculator voor?
                            Enfin, ik zou puur voor het rijplezier een benzine kiezen, maar dat is misschien omdat ik dagelijks met een diesel rij en dus blij ben als ik nog eens met een benzine toeren kan maken.

                            Invoeren uit Duitsland: zeer simpel voor jonge tweedehands, want die hebben Europees gelijkvormigheidsattest! Er bestaat ook een draadje over.
                            1) auto kiezen in Duitsland en door garage laten uitvoeren
                            2) Duitse transitplaten met verzekering aanvragen (reken een 150€, zo uit het hoofd, kan ook de helft zijn) Je kan ook traileren, maar zal niet goedkoper zijn. Kan zijn dat de garage dit ook voor je kan doen.
                            3) naar Belgische douane gaan, kost 10 cent (heb ik vorige week nog gedaan voor een oldtimer)
                            4) keuren en verzekering en platen aanvragen
                            5) rijden!
                            De volgende auto voor mijn vrouw zal ik wel in NL kopen, want veel meer keuze in middenklasse benzine.
                            Bedankt voor duidelijk antwoord.

                            Is prijsverschil met Duitsland significant?

                            Comment


                            • #34
                              [QUOTE=BoTJe
                              Als laatste meen ik me te herinneren dat je ook een wagen kunt invoeren vanuit Duitsland. Enige jaren geleden (en nu misschien nog) zaten er hier heel wat mensen die auto's opzochten op een duitse site en posten op het topic van mensen die een wagen zochten. Hoe zit dat juist met invoeren (en de kosten). En opnieuw ... wat met service achterna?[/QUOTE]
                              Men 130i (10/2011) heb ik aangekocht begin v/h jaar bij een BMW dealer (KRUFT ) in Duitsland. Kwa verzekering / transitplaat / douanetaks / keuring tweedehands heeft dit mij een 250 euro gekost dus daarvoor moet je het niet laten. Ik heb op de wagen nog één jaar fabrieksgarantie + één jaar van de dealer uit gekregen. De transitplaat heeft de verkoper voor mij geregeld zoals we vooraf afgesproken hadden. Met de fabrieksgarantie heb ik zelfs de wagen in belgië kunnen laten maken bij dichtstbijzijnde dealer . Het is zeker een aanrader op te shoppen in Duitsland , de keuze is veel ruimer en de wagens zijn in Duitsland doorsnee genomen beter onderhouden. Neem maar eens een kijkje op Autoscout.de en Mobile.de .... Alleen de zoektocht opzich vond ik al een spannend gebeuren ....
                              Last edited by ; 20/07/2013, 19:54.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk Berichten
                                Wat verder kijkend naar de aankoop vroeg ik me af waar je best de wagen koopt?
                                Bij BMW vind ik ofwel particulier - mét onderhoudshistoriek (!) -, ofwel Premium Selection. Bij een gewone handelaar ga je ook garantie krijgen, al heb ik persoonlijk al ervaren dat het maar "zo-zo" is. Kan natuurlijk zijn dat andere handelaars wél goeie service kunnen geven.
                                Tevens, koop je die aan bij Premium Selection, zal de garagehouder volgens mij je ook al liever zien komen, aangezien je de wagen bij hem hebt gekocht. Indien niet, zal hij misschien al wat meer durven aanrekenen.

                                Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk Berichten
                                **Echter heb ik me door wat ingewijde personen al laten zeggen dat de pure winst dat een garage maakt op de verkoop van een nieuwe wagen zeer gering is. Het "grotere" geld zit hem in de service na verkoop.

                                Met deze twee tegenstrijdige zaken ben ik natuurlijk niet veel. Zijn er mensen die me hier een eenduidig antwoord kunnen op geven? maw : is het beter om een auto te kopen bij een garage voor de service achterna? Of zal een garage je altijd met open armen ontvangen bij een defect?

                                Aan de andere kant zal je bij een garage waarschijnlijk altijd TE veel betalen voor de auto die je koopt...? Daar zit natuurlijk de garantie voor iets tussen, maar ook een bepaalde winstmarge.
                                Klopt, en zie antwoord hierboven ivm open armen ontvangen van een garage. Bij een garage "te" veel betalen, mens moet ook leven natuurlijk

                                Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk Berichten
                                Bedankt voor duidelijk antwoord.

                                Is prijsverschil met Duitsland significant?
                                In Duitsland ga je (veel) rijker uitgeruste BMW's vinden voor dezelfde prijs als in België. Doorgaans zijn Duitse wagens ook beter onderhouden, aangezien de Belg al wat sneller zal besparen op onderhoud.

                                Comment


                                • #36
                                  In Duitsland zijn ook niet alle wagens top hoor. Je moet geluk hebben.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                    Voornamelijk korte ritten: slecht voor een diesel vooral de roetfilter, komt nooit op bedrijfstemperatuur.
                                    Voor korte ritten kan je beter een 1600 nemen, dan een 3000, is veel sneller op bedrijfstemperatuur...
                                    Absoluut correct, maar gewoon als kanttekening: een hele week korte ritten en 2 keer per week een langere rit (pakweg 60 km of meer, zo'n grootte-orde) is dan weer voldoende om problemen met roetfilters te vermijden.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                                    In Duitsland ga je (veel) rijker uitgeruste BMW's vinden voor dezelfde prijs als in België. Doorgaans zijn Duitse wagens ook beter onderhouden, aangezien de Belg al wat sneller zal besparen op onderhoud.
                                    Een belangrijk verschil is ook dat je in Duitsland in verhouding meer BMW's van eigenaars vindt dan ex-leasewagens en met een beetje geluk zijn die eigenaars er zorgzamer op geweest.
                                    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                      In Duitsland zijn ook niet alle wagens top hoor. Je moet geluk hebben.
                                      Je vind er zelfs Belgische met teruggedraaide kilometerstand.
                                      Snel even invoeren en weg is de carpass historiek.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • #39
                                        even off topic:
                                        Ik snap niet waarom de mensen benzine of diesel als een breekpunt nemen voor betrouwbaarheid. De brandstof is eigenlijk een gegeven dat totaal geen rol speelt in betrouwbaarheid.
                                        Dé factor van betrouwbaarheid is de motorconstructie en het ontwerp,is het ontwerp in staat een lange levensduur te hebben? is de motor op een kwaliteitsvolle manier gebouwd (toleranties,montage)?
                                        Even enkele modellen als voorbeeld:

                                        Citroen C5:
                                        2.0 HDI/2.2HDI: waarschijnlijk de degelijkste diesels van het moment op gebied van levensduur: een oerklassiek ontwerp van motormechanisch deel,een simpele en doeltreffende distributie (tot 240d km alvorens te vervangen),een smeer systeem van grote betrouwbaarheid met nog relatief grote carterinhoud,...
                                        1.6THP: een ramp op gebied van betrouwbaarheid. Smeersysteem is onvolmaakt,ketting is van inferieure kwaliteit

                                        Lexus IS:
                                        V6 benzine: Een dijk van een Japanse benzine die zelfs zonder enige vorm van onderhoud en aftrappen nog blijft draaien. Olie lekken of verbruiken doen ze nooit,geluid is symbool van balans en onderhoudskost best laag
                                        Diesel D4D: de 2.2's zullen olieverbruiken,er zullen zeker en vast injectoren falen en uiteindelijk mag je er op wedden dat de koppakking er ook aan gaat...

                                        Dit zijn nu voor mij uitersten op gebied van betrouwbaarheid in één model,en er zijn zoveel voorbeelden van goede benzines en slechte diesels en van goede diesels en slechte benzines....
                                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                        Comment


                                        • #40
                                          Vandaag eens naar de plaatselijke premium verkoper geweest, maar zag direct dat een premium bimmer buiten mijn prijscategorie valt. Wel wist de vriendelijke eigenaar van het etablissement me te vertellen dat een auto uit Duitsland invoeren me wat meer kost dan enkel die invoertaks/keuring/... van 250 euro waar hier sprake van was. Die vertelde me namelijk dat er ook zoiets was als een uitschrijfvergoeding en nog een btw vereffening bijkomt (verschil van 2 procent). Is er ergens een recent topic (of website) waar dit nagekeken kan worden?

                                          Verder zei ie ook dat het wat interessanter geworden is om in Frankrijk een wagen te kopen. Door Hollande zijn crisismaatregelen worden 3liters wat vlugger (en goedkoper) op de tweedehandsmarkt verkocht en kun je daar wel soms een "batje" doen. Na een eerste zoektocht op autoscout en de franse premium website bleek dit echter wat overdreven te zijn. Zijn er trouwens mensen op de hoogte hoe het zit met het invoeren van een wagen vanuit Frankrijk? Of is dezelfde procedure te volgen?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X