Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is een VOLVO automaat OK?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Is een VOLVO automaat OK?

    Binnen een dik jaar mag ik een nieuwe leasekar uitzoeken.

    Op de toegelaten lijst staan (al dan niet met meer of minder opties) de volgende auto's.
    De meesten met 163 pk, en een automaat past normaal wel in het budget.

    Audi A6
    VOLVO V70 - S80
    Mercedes E
    BMW 3 GT

    Als ik de leaseprijzen zo eens vergelijk wordt een VOLVO wel interessant omdat ik die dan bijna full option kan krijgen in de Summum versie, en dat spreekt me wel aan.
    Een automaat wil ik absoluut, en liefst ook een adaptive cruise.

    Nu, heb ik al met automaten gereden van de meeste merken, behalve van de VOLVO, en ik lees daar ook minder goed nieuws over.

    Wat ook opvalt is dat die VOLVO met automaat ineens een stuk trager is dan de broertjes: vb 0-100 in de BMW: 8s - VOLVO 9,9s

    Wie rijdt (of heeft die testgereden) er met zo'n D4 163pk automaat, en wil zijn ervaring delen?

    Alvast bedankt,

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Binnen een dik jaar mag ik een nieuwe leasekar uitzoeken.

    Op de toegelaten lijst staan (al dan niet met meer of minder opties) de volgende auto's.
    De meesten met 163 pk, en een automaat past normaal wel in het budget.

    Audi A6
    VOLVO V70 - S80
    Mercedes E
    BMW 3 GT

    Als ik de leaseprijzen zo eens vergelijk wordt een VOLVO wel interessant omdat ik die dan bijna full option kan krijgen in de Summum versie, en dat spreekt me wel aan.
    Een automaat wil ik absoluut, en liefst ook een adaptive cruise.

    Nu, heb ik al met automaten gereden van de meeste merken, behalve van de VOLVO, en ik lees daar ook minder goed nieuws over.

    Wat ook opvalt is dat die VOLVO met automaat ineens een stuk trager is dan de broertjes: vb 0-100 in de BMW: 8s - VOLVO 9,9s

    Wie rijdt (of heeft die testgereden) er met zo'n D4 163pk automaat, en wil zijn ervaring delen?

    Alvast bedankt,
    Voor zover ik weet hebben we het hier niet over de Powershift maar over de "oudere" automaat van Aisin. Mijn ervaringen (niet bij Volvo) met die automaat zijn niet goed: te traag reageren bij vertrekken is redelijk irritant. De rollende kickdown valt dan weer wel mee. Toen er nog PSA-diesels gebruikt werden bij Volvo heb ik eens getest met een Powershift, en dat ging wel goed. Vergelijkbaar met het DSG-verhaal van bij VAG (toch naar mijn aanvoelen). Als het dus Powershift is, zou ik me geen zorgen maken. Is het de andere, dan zou ik eerder voor de handbak gaan - maar dat is persoonlijk. Testen brengt uitsluitsel of het ook voor jou een probleem is.

    Comment


    • #3
      Ik wil in elk geval geen handbak.

      Bij de D4 noemen het nog steeds de Geartronic, maar die is sinds de facelift wel ineens een stuk zuiniger geworden.
      Verder vind ik nergens of dat een Aisin bak is of iets nieuws....

      Comment


      • #4
        Ik heb sinds 3 weken de nieuwe V60 D4 met automaat (geartronic). Ik kan maar 1 ding zeggen daarover: SCHITTEREND.

        Ik kan goed vergelijken want heb zowel met 3 reeks automaat, audi s-tronic en VW DSG gereden. De nieuwe geartronic moet absoluut niks onderdoen tov. die anderen.
        Reageert heel vlot wanneer je op het gas gaat, zowel in hernemingen als tijdens het vertrekken. Schakelovergangen zijn nauwelijks voelbaar.

        Een test die ik altijd deed was bij een snelheid van 120km/h laten terugzakken naar 70km/h zonder te remmen en dan plots opnieuw accelereren naar 120km/h.
        Als de automaat dan zoiets heeft van: "Ja, ik ga hier eerst ne keer 2 versnellingen zakken en dan zijn we weg!" dan hoeft het niet voor mij. Dat schokkerig gedrag vind ik zeer irritant.

        De Audi had dit gedrag heel erg terwijl de volvo automaat proper mee naar beneden schakelt als de snelheid daalt en weer naadloos kan hernemen vanaf 70km/h.
        De sportstand op de geartronic geeft me nog altijd een smile als de 5-cilinder zo heerlijk in de toeren gaat :-).

        Ik vond persoonlijk de Audi automaat slecht. Ik heb deze gereden in de nieuwe A3 1.8TFSI en vertrekken was om zot te worden. De reactiesnelheid vond ik echt ondermaats.

        Dit is ook mijn eerste Volvo maar ik weet nu al dat het absoluut de laatste niet zal zijn.

        Als je vragen hebt. Vuur maar af.

        Comment


        • #5
          De Geartronic bak de Volvo toepast op de D3/D4/D5/D6 is idd de AWAisin 6traps. Mijn ervaring met deze transmissie is (al technieker) eerst en vooral dat het een erg duurzame versnellingsbak is. Het gebeurt slechts zelden dat er een defect of falen is en deze bakken halen zonder revisie +300 000km. Wat wel is,is dat deze bak uit een ander tijdperk komt de ZF bak die BMW en Jaguar gebruiken (volgens mij hét summum van automaten). Dit wil niet zeggen dat de versnellingsbak onaangemaan is,in tegen deel: het is een zachte bak die altijd een mooi compris vind tussen het volgen van de reactie op het gaspedaal en rijcomfort. Een aanrader? volgens mij wel,rijdt beter dan de A6,E en vele andere hun automaten
          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

          Comment


          • #6
            Bedankt W@ltervoor je snelle reactie. Jij lijkt echt wel overtuigd van je VOLVO, en dat snap ik wel.

            Weet je ook of er nog een koppelomvormer in zit?
            Heb je ook de adaptive cruise control, en doet die ook start-stop in de file?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Bedankt voor je snelle reactie. Jij lijkt echt wel overtuigd van je VOLVO, en dat snap ik wel.

              Weet je ook of er nog een koppelomvormer in zit?
              Heb je ook de adaptive cruise control, en doet die ook start-stop in de file?
              Is idd een klassieke automaat met koppelomvormer tegen ankerplaat... startstop werkt nooit storend en in file kan je hem uitschakelen al zal ie gezien het kruipgedrag van de bak niet opspringen in de file
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #8
                De adaptive cruise heb ik niet dus daar kan ik niet veel over zeggen.

                Startstop is absoluut niet storend maar het is een automatisme van mij om dat direct uit te schakelen wanneer ik vertrek. Ik ben er geen voorstander van en geloof niet echt in het idee :-)

                Wat ik net zoals MRJ zegt kan beamen is dat de BMW automaat idd. ook fantastisch is.
                Die is feitelijk buiten categorie maar de reden waarom het Volvo geworden is en niet opnieuw BMW, zijn de magistrale zetels en de minderprijs van 8.000€ voor dezelfde opties tov. BMW.

                Comment


                • #9
                  als je voor de zetels kiest neem dan de E
                  lets have some more member berries

                  Comment


                  • #10
                    Bij de test in AMS van adaptieve snelheidsregelaars kwam deze van Volvo er het beste uit.

                    Comment


                    • #11
                      Tommie,

                      als je nog even geduld/tijd hebt, heb je bij VOLVO :

                      * nieuwe 2-liter I-ART dieselmotor (zuiniger, minder CO2, dus minder VAA)
                      * nieuwe 8-traps automaat (eveneens afkomstig van AISIN met koppelomvormer).

                      Vermoedelijk beschikbaar tegen het jaareinde.

                      Comment


                      • #12
                        Als dat waar is, dan is dat tegelijk een voor- en een nadeel.

                        Voordeel: betere automaat en waarschijnlijk iets zuiniger.
                        Nadeel: geen 5-cilinder meer...

                        Maar of ze dat nog in de "oude" V70 gaan steken, dat zou me eigenlijk verwonderen.

                        Comment


                        • #13
                          Als je een Volvo Geartronic zal gaan vergelijken met de automaat die in een A6 zal liggen ( in de veronderstelling dat het geen Quattro zal worden dan ) dan is er qua comfort simpelweg geen vergelijk mogelijk... Ik heb nog geen enkele automaat gereden die zo comfortabel is als die Multitronic bak. Je moet er wel voor zijn, ik heb op m'n nieuwe bestelde A6 zonder twijfelen terug zo eentje genomen, geen enkel gevoel meer van schokken/schakelen, gewoon blijven optrekken , in het begin een raar gevoel maar eens je er aan gewoon bent toch o zo comfortabel. Mijn collega heeft een 535 met 8 traps automaat en komt van een multitronic, hij heeft al meermaals het gemis van die bak geuit tegen me... Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb met de 2liter in combinatie met Multitronic, met zescilinders is het in elk geval een zalige combinatie.

                          Comment


                          • #14
                            Multitronic is iets apart... ofwel hou je ervan ofwel wil je het niet. Ik persoonlijk hou het liefst van een simpele schakelbak en daar ligt een multitronic ver van af. Ik heb test gereden met de 1.8 Mutitronic voor m'n vriendin en is toch de manuele geworden (in een A5).
                            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                              Tommie,

                              als je nog even geduld/tijd hebt, heb je bij VOLVO :

                              * nieuwe 2-liter I-ART dieselmotor (zuiniger, minder CO2, dus minder VAA)
                              * nieuwe 8-traps automaat (eveneens afkomstig van AISIN met koppelomvormer).

                              Vermoedelijk beschikbaar tegen het jaareinde.
                              Ik ga hem missen,de leuke 5-in-lijn diesel van Volvo die zo leuk is om aan te werken,een prachtige sound heeft en indien goed onderhouden héél lang kan meegaan
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Als dat waar is, dan is dat tegelijk een voor- en een nadeel.

                                Voordeel: betere automaat en waarschijnlijk iets zuiniger.
                                Nadeel: geen 5-cilinder meer...

                                Maar of ze dat nog in de "oude" V70 gaan steken, dat zou me eigenlijk verwonderen.
                                zal volgens mij iets worden voor het nieuwe platform dat met de XC90 zal worden ingeleid. Wel mooi dat Volvo zelf een nieuwe motorfamilie gaat ontwikkelen en een nieuw platform
                                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                  De Geartronic bak de Volvo toepast op de D3/D4/D5/D6 is idd de AWAisin 6traps. Mijn ervaring met deze transmissie is (al technieker) eerst en vooral dat het een erg duurzame versnellingsbak is. Het gebeurt slechts zelden dat er een defect of falen is en deze bakken halen zonder revisie +300 000km. Wat wel is,is dat deze bak uit een ander tijdperk komt de ZF bak die BMW en Jaguar gebruiken (volgens mij hét summum van automaten). Dit wil niet zeggen dat de versnellingsbak onaangemaan is,in tegen deel: het is een zachte bak die altijd een mooi compris vind tussen het volgen van de reactie op het gaspedaal en rijcomfort. Een aanrader? volgens mij wel,rijdt beter dan de A6,E en vele andere hun automaten
                                  De mijne is gesneuveld op 180.000 km... Revisie was duurder dan vervangen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tja, een Audi A6 is zeker geen verkeerde auto, maar die optiepolitiek...

                                    Als ik adaptive cruise wil, dan moet ik Xenon, en een heleboel andere extra's.
                                    En dan nog zijn die velgen op een basismodel zo lellijk, zelfs als je er een executive pack tegen aan gooit.

                                    Ik zal wel zien binnen een maand of 6 wat dat geeft op het leasingbudget. Dan is de A6 ook al een beetje ouder, en geven ze misschien wat meer.
                                    Of VOLVO moest iedereen verassen, en volgend jaar al met een nieuw model komen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tja, ik heb nog nooit een leasing wagen genomen, steeds zelf aangekocht maar toen ik eind mei m’n A6 avant bestelde kreeg ik voorwaarden die stukken beter waren dan degene die ik kreeg voor een 5-touring of XC60 ( de enige andere 2 wagens die ik ben gaan testrijden en offerte voor heb laten maken )… Optiepolitiek is idd soms wat vreemd, waarom adaptieve cruise moet gekoppeld worden aan Xenon weet ik niet, nu daar heb ik me geen vragen bijgesteld toen omdat adaptieve cruise mij helemaal niks doet… Wel is het zoiezo dat ik nooit nog een wagen met gewone halogeens zou moeten hebben , minstens Xenon en nu voor m’n nieuwe zelfs de stap naar Led’s gezet.
                                      Wat ook een must is in mijn ogen dat is een upgrade van de stoelen, de standaard Audi stoelen zijn echt wel bagger in vergelijking met degene die in de XC60 zitten ( bij de 5 reeks waren de standaard stoelen ook niet om over naar huis te schrijven ) , ik neem dan ook altijd sportzetels wat dan wel weer fantastisch zit voor mij.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tja, toch wel triestig dat ge bagger zit in auto's die met een paar opties de kaap van 50k makkelijk halen en men quasi verplicht is comfort-of sportzetels te bestellen om deftig te zitten.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X