Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is een VOLVO automaat OK?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
    Multitronic is iets apart... ofwel hou je ervan ofwel wil je het niet. Ik persoonlijk hou het liefst van een simpele schakelbak en daar ligt een multitronic ver van af. Ik heb test gereden met de 1.8 Mutitronic voor m'n vriendin en is toch de manuele geworden (in een A5).

    Ik zou ook nooit voor een multitronic kiezen, zeer vreemd hoe die zijn "toeren" kiest. Ik word er alvast gek van
    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
      Ik zou ook nooit voor een multitronic kiezen, zeer vreemd hoe die zijn "toeren" kiest. Ik word er alvast gek van
      Gek worden , van wat dan ? Mijn ervaring kies je het toerental als bestuurder zelf, wat bedoel je dan hoe die multi zijn toerental kiest? Een multitronic gaat bij het optrekken in toeren afhankelijk van hoe diep je het gaspedaal indrukt, je blijft dan continu versnellen , als ie z’n snelheid heeft bereikt laat ie vanzelfsprekend het toerental zakken tot de motor het netjes aan een zuinig verbruik rondkrijgt.
      In mijn ogen is dit een zeer comfortabele en efficiente transmissie , het lijkt misschien dat het minder snel gaat als bij een conventionele automaat maar je zou nog serieus verschieten van hoe snel zo’n ding is. Met m’n vorige A4 kon je er aan de lichten veel doen verschieten ( was wel een 2.7tdi ) . Wat ik ook heel fijn vond was dat als je bvb aan 80 aan het rijden bent en even het gaspedaal indrukt hij mooi en ogenblikkelijk zonder in toeren te vliegen stevig doortrekt , ik rij ook wel eens met een 535 van BMW met een 8 traps automaat, als ik dat met deze doe dan wacht ie een fractie van een seconde, gooit hem 2 trappen lager en dan wordt ja als het ware als een rekker afgeschoten met een gierend motorgeluid… ok , dat gaat snel, heel snel zelfs maar comfortabel kan ik dat niet noemen eerlijk gezegd…

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
        Gek worden , van wat dan ? Mijn ervaring kies je het toerental als bestuurder zelf, wat bedoel je dan hoe die multi zijn toerental kiest? Een multitronic gaat bij het optrekken in toeren afhankelijk van hoe diep je het gaspedaal indrukt, je blijft dan continu versnellen , als ie z’n snelheid heeft bereikt laat ie vanzelfsprekend het toerental zakken tot de motor het netjes aan een zuinig verbruik rondkrijgt.
        In mijn ogen is dit een zeer comfortabele en efficiente transmissie , het lijkt misschien dat het minder snel gaat als bij een conventionele automaat maar je zou nog serieus verschieten van hoe snel zo’n ding is. Met m’n vorige A4 kon je er aan de lichten veel doen verschieten ( was wel een 2.7tdi ) . Wat ik ook heel fijn vond was dat als je bvb aan 80 aan het rijden bent en even het gaspedaal indrukt hij mooi en ogenblikkelijk zonder in toeren te vliegen stevig doortrekt , ik rij ook wel eens met een 535 van BMW met een 8 traps automaat, als ik dat met deze doe dan wacht ie een fractie van een seconde, gooit hem 2 trappen lager en dan wordt ja als het ware als een rekker afgeschoten met een gierend motorgeluid… ok , dat gaat snel, heel snel zelfs maar comfortabel kan ik dat niet noemen eerlijk gezegd…


        Ik word gek van dat koffiemolen effect. Dat gelijk toerental en toch versnellen soms toeren verminderen tijdens versnellen, de "fictieve" versnellingen die ze er dan toch maar hebben ingestoken. Gewoon geen fan van de werking. Ik zeg niet dat het een slechte versnellingsbak is he! Ik moet hem gewoon niet hebben, liever een s-tronic dan
        2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
        2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
        2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


        2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
        2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
        2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

        Comment


        • #24
          Ik rij nu met een DSG, en die bevalt me voor 85%.
          Waarom niet meer?

          Als ik doortrap, dan gaat hij tot 4500t, blijft dan even hangen, en schakelt dan pas. Dat mag echt wel sneller gaan, en eventueel wat vroeger schakelen (zeker in stand D).

          Ook het rijden in de bergen in stand D kan beter. Als je afremt voor een bocht, dan sta je dikwijls nog in 4e, de bak blijft in 4e (zolang je boven de 1000t blijft), en schakelt pas terug bij het gas geven na de bocht. En dan krijg je dat 'gat' effect. Je geeft gas, pas dan realiseert de bak dat hij moet terugschakelen, en daarna schiet je vooruit (en klaagt mijn vrouw).

          Dus in de bergen heb ik veel met de peddels gespeeld. Vlak voor de bocht, tijdens het afremmen terugschakelen van 4e naar 3e, en dan kan je in en na de bocht rustig terug gas geven, en trekt de auto ook rustig of vlot weg.

          In S rijden heb ik ook geprobeerd, maar dan blijft die naar mijn zin te lang in een kleine versnelling bij constante snelheid.
          70 km/h in D wordt in 6e afgehaspeld, terwijl dat in S dikwijls in 3e versnelling gebeurt.

          Een collega heeft de multitronic. Zelf gereden heb ik nog niet, maar dat ga ik zeker eens proberen.
          Als bijzitter is het in elk geval comfortabel!

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
            Ik word gek van dat koffiemolen effect. Dat gelijk toerental en toch versnellen soms toeren verminderen tijdens versnellen, de "fictieve" versnellingen die ze er dan toch maar hebben ingestoken. Gewoon geen fan van de werking. Ik zeg niet dat het een slechte versnellingsbak is he! Ik moet hem gewoon niet hebben, liever een s-tronic dan
            Ik beweer ook niet dat je hebt gezegd dat het een slechte bak zou zijn , ik concludeerde alleen uit wat je schreef dat je denk ik nog niet veel zelf met een multitronic hebt gereden ? Enfin je beschrijft dingen die mijn Multitronic toch niet doen vandaar mijn twijfel. Nu smaken verschillen natuurlijk , als je echt sportief wil rijden is een multitronic niet echt de beste keuze. ( vroeger ook niet want ze durfden nog al eens snel de geest geven, de laatste jaren hoor je dat nog heel erg weinig tot niet , ik ken er verschillende die al over de 200.000 zitten zonder problemen intussen ) , een oudere zou ik wel niet moeten hebben... Die fictieve versnellingen waarover je het hebt zitten er voor mij alleen maar op om bvb in de bergen te rijden, soms is het handig van die zelf in de hand te hebben. Voor de rest heb ik een automaat om net niet meer zelf te moeten schakelen dus hebben fictieve versnellingen geen nut da's waar.
            Last edited by Audidriver; 01/08/2013, 15:38. Reden: typo

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
              Ik beweer ook niet dat je hebt gezegd dat het een slechte bak zou zijn , ik concludeerde alleen uit wat je schreef dat je denk ik nog niet veel zelf met een multitronic hebt gereden ? Enfin je beschrijft dingen die mijn Multitronic toch niet doen vandaar mijn twijfel. Nu smaken verschillen natuurlijk , als je echt sportief wil rijden is een multitronic niet echt de beste keuze. ( vroeger ook niet want ze durfden nog al eens snel de geest geven, de laatste jaren hoor je dat nog heel erg weinig tot niet , ik ken er verschillende die al over de 200.000 zitten zonder problemen intussen ) , een oudere zou ik wel niet moeten hebben... Die fictieve versnellingen waarover je het hebt zitten er voor mij alleen maar op om bvb in de bergen te rijden, soms is het handig van die zelf in de hand te hebben. Voor de rest heb ik een automaat om net niet meer zelf te moeten schakelen dus hebben fictieve versnellingen geen nut da's waar.

              Ik heb er een goede 70.000 km mee gereden in een A4 2.0tdi 136pk, ik zal er een slechte gehad hebben , maar het is zoals MRJ al aanhaalde you hate it or you love it.
              You love it, i hate it!
              2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
              2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
              2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


              2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
              2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
              2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                Ik heb er een goede 70.000 km mee gereden in een A4 2.0tdi 136pk, ik zal er een slechte gehad hebben , maar het is zoals MRJ al aanhaalde you hate it or you love it.
                You love it, i hate it!
                De mogelijkheid bestaat ook dat die multitronic een ander gedrag heeft afhankelijk van de motorisatie, ik heb zoals ik al schreef geen ervaring met een 2 liter samen met die bak.

                Comment


                • #28
                  Tommie1; Heb ook de dsg7 en kan beamen wat je bedoelt... Net hetzelfde als je een rond punt aansnijdt; Je wilt op dat moment weerstand hebben wanneer je de bocht induikt en in D is het net alsof hij in neutraal staat. De S stand kan me in de bergen wel bekoren, maar wanneer hij te lang in vitesse blijft hangen zet ik hem tijdelijk weer in D tot de volgende bochten/ afdalingen er aan komen

                  Multitronic: Van wat er hier beschreven wordt is dit een CVT zoals op een (zware) motorscooter. Behalve dan dat je geprogrammeerde versnellingen kan inschakelen (Burgman650 heeft dit ook). Ik heb anderhalf jaar zware motorscoot gereden en was verbaasd over de soepelheid NA de bochten, omdat hij altijd bij volgas de ideaalste koppel en vermogensafgifte zoekt. Anderzijds is het koffiemoleneffect voor mij zeker wel storend geweest

                  Comment


                  • #29
                    Dat koffiemoleneffect vind ik nu eigenlijk terug bij mijn DSG als ik zeer traag (file) en licht bergop moet aanschuiven.
                    De bak gaat vrijwel direct naar 2e, en dan blijft die eigenlijk in 'slipmodus' hangen. Ik vraag me af hoe lang die dat gaat uithouden...

                    Comment


                    • #30
                      De bestaande gaan er uit bij Volvo. Volvo komt immers op het einde van het jaar met een volledig nieuw motorengamma (4 cyl.) voor alle modellen inclusief een nieuwe 8-traps automaat van Aisin : http://www.aisin-aw.co.jp/en/product...n/at/at02.html

                      Comment


                      • #31
                        zeer juist joodoo, zoals ik al eerder heb vermeld.

                        Ter aanvulling: rij nu met S60, MY 2011, D3 (163 pk) met geartronic.

                        Ben hierover in 95% v/d omstagheden tevreden, wat mij minder zint is :

                        * soms blijvend te laag in toeren hangen, ondanks beschikbaar koppel van 400 nm vanaf 1400 t/m
                        * als hij dan toch terugschakelt houd hij de lager gekozen versnelling niet lang vast en schakelt hij zo snel mogelijk terug op om verder te willen "tuffen" aan 1300 t-m.

                        Dit "fenomeen" doet zich weinig voor, gelukkiglijk.

                        Overigens zeer tevreden over schakelconfort en verbruik (6 l/100km)

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          Dat koffiemoleneffect vind ik nu eigenlijk terug bij mijn DSG als ik zeer traag (file) en licht bergop moet aanschuiven.
                          De bak gaat vrijwel direct naar 2e, en dan blijft die eigenlijk in 'slipmodus' hangen. Ik vraag me af hoe lang die dat gaat uithouden...
                          Tot dat de koppeling versleten is... En dan mag je tussen 1000 en 1500 euro neertellen.
                          Bij mij staat er ergens in het instruktie boekje dat je bij fileverkeer de dsg kan overhitten (ik vermoed dat ze hierbij de koppeling bedoelen) en als dit symbool op het dashboard verschijnt, je enkel mag voortrijden met een minimum snelheid van 20km/u (om de koppeling dus te sparen) of stoppen

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                            zeer juist joodoo, zoals ik al eerder heb vermeld.

                            Ter aanvulling: rij nu met S60, MY 2011, D3 (163 pk) met geartronic.

                            Ben hierover in 95% v/d omstagheden tevreden, wat mij minder zint is :

                            * soms blijvend te laag in toeren hangen, ondanks beschikbaar koppel van 400 nm vanaf 1400 t/m
                            * als hij dan toch terugschakelt houd hij de lager gekozen versnelling niet lang vast en schakelt hij zo snel mogelijk terug op om verder te willen "tuffen" aan 1300 t-m.

                            Dit "fenomeen" doet zich weinig voor, gelukkiglijk.

                            Overigens zeer tevreden over schakelconfort en verbruik (6 l/100km)
                            zo hoort een autobak te zijn, direct tuffen tegen lage toeren en niet gelijk terugschakelen bij een vleugje gas...wel bij doorduwen

                            Comment


                            • #34
                              Ik heb nu nog een A6 2.0 TDI 136 pk multitronic.

                              Met zo'n bak rij je voornamelijk op koppel, zelden hoge toeren. Het is supercomfortabele automaat, je voelt helemaal niets van schokken.
                              Hier op het forum zijn de liefhebbers van 'sportief' rijden goed vertegenwoordigd, irl is dit voor de meesten minder belangrijk.
                              Sportief is de bak niet, dat is zeker. Maar anderzijds toch vlot genoeg om aan 60 per uur rijdend achter een tegenligger een zeer vlot inhaalmaneuver te doen. Je hoort de motor wat meer toeren maken, die blijft dan effe op pakweg 2800 toeren/min, en zakt dan weer op het moment dat het inhaalmaneuver afgelopen is en de acceleratie stopt. Het is een ander geluid dan met een conventionele automaat of met een handbak, daar moet je even aan wennen.
                              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                                Ik heb nu nog een A6 2.0 TDI 136 pk multitronic.

                                Met zo'n bak rij je voornamelijk op koppel, zelden hoge toeren. Het is supercomfortabele automaat, je voelt helemaal niets van schokken.
                                Hier op het forum zijn de liefhebbers van 'sportief' rijden goed vertegenwoordigd, irl is dit voor de meesten minder belangrijk.
                                Sportief is de bak niet, dat is zeker. Maar anderzijds toch vlot genoeg om aan 60 per uur rijdend achter een tegenligger een zeer vlot inhaalmaneuver te doen. Je hoort de motor wat meer toeren maken, die blijft dan effe op pakweg 2800 toeren/min, en zakt dan weer op het moment dat het inhaalmaneuver afgelopen is en de acceleratie stopt. Het is een ander geluid dan met een conventionele automaat of met een handbak, daar moet je even aan wennen.
                                Klopt idd, maar die Multitronic maakt die wagen nauwelijks trager dan eentje met een DSG of variant , als ik kijk naar de cijfers van mijn bestelde A6 dan zou die op papier een sprintje moeten doen naar 100 in 7.4s ( 204 fiscaal gunstige 3 liter dus ) , dezelfde wagen met S-tronic doet dat 0.2 s sneller... Ik heb 3 jaar met een A4 gereden wat toch niet echt een zware wagen is samen met een Multitronic en V6 2.7 tdi motor en dat ding was best snel... Ik lees hier zaken over een DSG die ik met een Multi helemaal niet ervaarde , ik kan alleen de TS even de raad geven om eens een testritje te gaan doen met zo'n combinatie.
                                Last edited by Audidriver; 02/08/2013, 08:06. Reden: typo

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                  Tot dat de koppeling versleten is... En dan mag je tussen 1000 en 1500 euro neertellen.
                                  Bij mij staat er ergens in het instruktie boekje dat je bij fileverkeer de dsg kan overhitten (ik vermoed dat ze hierbij de koppeling bedoelen) en als dit symbool op het dashboard verschijnt, je enkel mag voortrijden met een minimum snelheid van 20km/u (om de koppeling dus te sparen) of stoppen
                                  En een manuele overhit niet bij file rijden ofwat. Dat is verwaarloosbaar als je het mij vraagt. De koppeling van een dsg gaat minstens evenlang mee als een manuele.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Allé, ik zal met die auto's moeten rijden hé.

                                    Bij Audi zal dat geen probleem zijn, daarvan weet ik dat je tal van configs kan testrijden in Erps Kwerps na afspraak.
                                    Hoe zit dat bij VOLVO en BMW?
                                    Kan je daar op een redelijke termijn een D4 Geartronic of 320d GT vastkrijgen voor een uurtje of zo?

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                                      zeer juist joodoo, zoals ik al eerder heb vermeld.

                                      Ter aanvulling: rij nu met S60, MY 2011, D3 (163 pk) met geartronic.

                                      Ben hierover in 95% v/d omstagheden tevreden, wat mij minder zint is :

                                      * soms blijvend te laag in toeren hangen, ondanks beschikbaar koppel van 400 nm vanaf 1400 t/m
                                      * als hij dan toch terugschakelt houd hij de lager gekozen versnelling niet lang vast en schakelt hij zo snel mogelijk terug op om verder te willen "tuffen" aan 1300 t-m.

                                      Dit "fenomeen" doet zich weinig voor, gelukkiglijk.

                                      Overigens zeer tevreden over schakelconfort en verbruik (6 l/100km)
                                      Dat verbruik van 6 liter verbaasd me wel. Ik heb er een korte tijd mee gereden en ik heb deze nooit onder de 7,5 liter gekregen bij een normale rijstijl.

                                      De automaat van Volvo vind ik zeker minder goed als deze van BMW (8 traps), maar niet in die mate dat ik de Volvo ervoor zou laten als dit de wagen is die je echt wil.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ik kon bij VOLVO onmiddellijk een uur testrijden met een D3 geartronic van de garage.
                                        Dat het geen D4 was vond ik niet belangrijk omdat ik vooral in de automaat interesse had.

                                        Bij BMW krijg je een afspraak in Bornem en moet je dus naar ginder om een uur te kunnen rijden met een bepaalde wagen.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                          Bij Audi zal dat geen probleem zijn, daarvan weet ik dat je tal van configs kan testrijden in Erps Kwerps na afspraak.
                                          Hoe zit dat bij VOLVO en BMW?
                                          Kan je daar op een redelijke termijn een D4 Geartronic of 320d GT vastkrijgen voor een uurtje of zo?
                                          BMW heeft quasi alles staan in Bornem waar je op afspraak mee kan gaan bollen al denk ik dat er momenteel bij veel dealers zelf ook wel een 320d GT automaat zal staan.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X