Mij hebben ze ne 900 cc in mijn handen geduwd als vervangwagen. Moest er 130 km mee naar huis toe. Amai zulle, dan nog liever ne 190D of zoiets. Een Dacia 1,5 dCi rijdt ook merkelijk beter.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW F30 316i of 320i efficientdynamics
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenMij hebben ze ne 900 cc in mijn handen geduwd als vervangwagen. Moest er 130 km mee naar huis toe. Amai zulle, dan nog liever ne 190D of zoiets. Een Dacia 1,5 dCi rijdt ook merkelijk beter.
Comment
-
Dus als ik het koopadvies goed begrijp, koop je bij Renault best geen nieuwe Clio 0.9 (90 pk) of Twingo 0.9 (110 pk) voor 17000 €, want die rijden beide even slechts als een Twingo 0.9 (70 pk) van 10.000 €. (Captur 0.9 met 90 pk voor 21000 € ook ?)
Het beste advies is, alleen met een 2e hands 1.5 DCI (65 pk) Clio of Twingo kan je vlot, comfortabel, in alle stilte rijden... (ondanks het hogere diesel toerental...)
Last edited by quovadis; 30/09/2017, 14:54.
Comment
-
Ach quovadis, ge weet toch, enkel cylinderinhoud is van belang. There is no replacement for displacement. Al de rest is dikke zever.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAch quovadis, ge weet toch, enkel cylinderinhoud is van belang. There is no replacement for displacement. Al de rest is dikke zever.
http://www.zeperfs.com/en/duel5822-6774.htm
jij gaf vroeger ook reeds aan, dat het in de toeren jagen van een motor zelden nog voorkomt in het dagelijkse gebruik.
Voor mij is een motor met een grotere cilinderinhoud niet perse sneller, maar wel rustgevender in gebruik en onrechtstreeks ook levensduurverlengend..
Ieder zijn goesting zeker?
Ik geniet er van om mij motor niet verder door te jagen dan 2500 toeren en vlot mee te kunnen met het verkeer. Ik heb die 180pk bij 4000 toeren absoluut niet altijd nodig, maar wel de 130pk bij 3000 toeren... (schatting) wat niet wil,zeggen dat ik af en toe de 180pk gebruik...
En nog meer het koppel dat vroeger vrijkomt... Eigenlijk voldoet de 1500cc 3 cilinder voor mij... De 1200tsi was echter een ramp. Alleen zou ik af en toe de 180 pk missen....
zepferd vergelijkingen zijn leuk, maar voor mij niet bepalend... rijden blijft de boodschap.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenDus als ik het koopadvies goed begrijp, koop je bij Renault best geen nieuwe Clio 0.9 (90 pk) of Twingo 0.9 (110 pk) voor 17000 €, want die rijden beide even slechts als een Twingo 0.9 (70 pk) van 10.000 €. (Captur 0.9 met 90 pk voor 21000 € ook ?)
Het beste advies is, alleen met een 2e hands 1.5 DCI (65 pk) Clio of Twingo kan je vlot, comfortabel, in alle stilte rijden... (ondanks het hogere diesel toerental...)
https://tickets.roodfluweel.be/echt-antwaarps-teater
Cilinderinhoud is bijlange niet het belangrijkste, maar dat speelt uiteraard een rol. Je kan met deze auto niet comfortabel rijden jammer genoeg. Snelweg is een geseling voor de motor, constant terug schakelen om beetje snelheid te maken, veel lawaai en toch een verbruik van dik 7 liter.
Misschien is een Golf beter he, ik weet dat niet. Heb daar nog nooit mee gereden, dus kan niet beoordelen. Maar als het op die Captur trekt dan is het echt niet aangenaam, voor mij dan. En nee, ik vergelijk niet met de 7 hoor. Ik vergelijk met bvb de 1.2 16V van destijds. Dat reed toch een pak aangenamer hoor.
In vergelijking met de diesel moet je ook de dCi 90 nemen. Dat rijdt ook veel rustiger.
Het zijn niet de nul tot honderd resultaten die een auto aangenaam maken. Die zeperf vergelijkingen geven totaal geen beeld van de rijervaring.
Jammer, maar ik ben niet overtuigd, ik zou voor de 1.5 dCi gaan in deze auto. Kan goed zijn dat ik bvb de 1.5 driecilinder van BMW wel tof vind he.
Ik volg Dirk zijn redenering...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAch quovadis, ge weet toch, enkel cylinderinhoud is van belang. There is no replacement for displacement. Al de rest is dikke zever.
http://www.zeperfs.com/en/duel5822-6774.htm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Ik geniet er van om mij motor niet verder door te jagen dan 2500 toeren en vlot mee te kunnen met het verkeer. Ik heb die 180pk bij 4000 toeren absoluut niet altijd nodig, maar wel de 130pk bij 3000 toeren... (schatting) wat niet wil,zeggen dat ik af en toe de 180pk gebruik...
Met getallen kan je alles…. bewijzen…natuurlijk...
Een 30% kleinere MultiAir benzinemotor (1.4 i), kom dus:BMW 2.0 D 150 pk (318 D)
Standaard werkelijk vermogen pkMultiAir 1.4 i 170 pk
Standaard werkelijk vermogen pkTheoretisch vermogen pk voor -30% kleinere motor 2000 t/m 85 56 59,5 2500 t/m 115 88 80,5 3000 t/m 130 108 91 3500 t/m 140 126 98 4000 t/m 150 143 105 4500 t/m 4300 max 157 105 5000 t/m 164 105 5500 t/m 169 105 6000 t/m 6500 t/m 6500 max - Bij 2000 t/m overeen met en 1.33 cc D (0.07 cc nadeel t.o.v. diesel)
- Bij 2500 t/m overeen met een 1.53 cc D (0.13 cc voordeel t.o.v. diesel)
- Bij 3000 t/m overeen met een 1.66 cc D
- Bij 4000 t/m overeen met een 1.91 cc D
- Bij 5000 t/m overeen met een 2.20 cc D
- Bij 5500 t/m overeen met een 2.25 cc D
Kan een +/- 20% kortere versnellingsbakverhouding trekken (Alfa) waarvoor alle extra koppel (2.0 D) dient...
2400 tm t.o.v 1900 tm bij 120 km/u
Alleen bij 2000/t/m komt een 1.4 i een klein beetje, kracht te kort, vanaf 2500 t/m is er dus steeds meer overschot…
Het komt niet vaak voor dat wij zo lang hebben moeten wachten tot een bepaald communicatie protocol beschikbaar was. Vele..
PS
In een MultiAir motor moet je wel 3.5 L synthetische diesel motorolie gebruiken, misschien is daarom het rendement zo hoog….
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Ja, zo kun je het stellen. Ik raad deze motor ten stelligste af. Gisteren startte ik hem en ik dacht dat de startmotor bleef lopen. Bleek de motor te zijn die draaide.
Cilinderinhoud is bijlange niet het belangrijkste, maar dat speelt uiteraard een rol. Je kan met deze auto niet comfortabel rijden jammer genoeg. Snelweg is een geseling voor de motor, constant terug schakelen om beetje snelheid te maken, veel lawaai en toch een verbruik van dik 7 liter.
Misschien is een Golf beter he, ik weet dat niet. Heb daar nog nooit mee gereden, dus kan niet beoordelen. Maar als het op die Captur trekt dan is het echt niet aangenaam, voor mij dan. En nee, ik vergelijk niet met de 7 hoor. Ik vergelijk met bvb de 1.2 16V van destijds. Dat reed toch een pak aangenamer hoor.
In vergelijking met de diesel moet je ook de dCi 90 nemen. Dat rijdt ook veel rustiger.
Het zijn niet de nul tot honderd resultaten die een auto aangenaam maken. Die zeperf vergelijkingen geven totaal geen beeld van de rijervaring.
Jammer, maar ik ben niet overtuigd, ik zou voor de 1.5 dCi gaan in deze auto. Kan goed zijn dat ik bvb de 1.5 driecilinder van BMW wel tof vind he.
Ik volg Dirk zijn redenering...
Maar een 1.2 TCE 4cyl (130 pk) valt best mee
Een Opel 1.0 i (105 pk 3 cyl met balans assen) valt ook mee, in het gewone verkeer, maar is natuurlijk geen raket ....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Bij het gebruik van een auto zoals een goede huisvader, gaat de motor veel vlotter en met meer rust tot dezelfde snelheid komen met een grotere cilinderinhoud bij een lager toerental.
jij gaf vroeger ook reeds aan, dat het in de toeren jagen van een motor zelden nog voorkomt in het dagelijkse gebruik.
Voor mij is een motor met een grotere cilinderinhoud niet perse sneller, maar wel rustgevender in gebruik en onrechtstreeks ook levensduurverlengend..
Ieder zijn goesting zeker?
Ik geniet er van om mij motor niet verder door te jagen dan 2500 toeren en vlot mee te kunnen met het verkeer. Ik heb die 180pk bij 4000 toeren absoluut niet altijd nodig, maar wel de 130pk bij 3000 toeren... (schatting) wat niet wil,zeggen dat ik af en toe de 180pk gebruik...
En nog meer het koppel dat vroeger vrijkomt... Eigenlijk voldoet de 1500cc 3 cilinder voor mij... De 1200tsi was echter een ramp. Alleen zou ik af en toe de 180 pk missen....
zepferd vergelijkingen zijn leuk, maar voor mij niet bepalend... rijden blijft de boodschap.
Idd en net dat koppel (en vooral verhouding koppel/gewicht), zorgt voor aangenaam en soepel rijden, daarom dat die combo 1.0i / 200 nm / 1200 kg minder hoeft terug te schakelen dan bij mijn vroegere BMW 1.6i / 220 nm / 1400 kg ... de hernemingen zijn gewoon vlotter en tegelijk is hij ook stiller, en dat geeft eigenlijk een enorme rust.
Je zal er echt eens mee moeten rijden, dan hoef ik dezelfde argumenten niet nog eens 500x te herhalen ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
Ja, zo kun je het stellen. Ik raad deze motor ten stelligste af. Gisteren startte ik hem en ik dacht dat de startmotor bleef lopen. Bleek de motor te zijn die draaide.
Cilinderinhoud is bijlange niet het belangrijkste, maar dat speelt uiteraard een rol. Je kan met deze auto niet comfortabel rijden jammer genoeg. Snelweg is een geseling voor de motor, constant terug schakelen om beetje snelheid te maken, veel lawaai en toch een verbruik van dik 7 liter.
Misschien is een Golf beter he, ik weet dat niet. Heb daar nog nooit mee gereden, dus kan niet beoordelen. Maar als het op die Captur trekt dan is het echt niet aangenaam, voor mij dan. En nee, ik vergelijk niet met de 7 hoor. Ik vergelijk met bvb de 1.2 16V van destijds. Dat reed toch een pak aangenamer hoor.
In vergelijking met de diesel moet je ook de dCi 90 nemen. Dat rijdt ook veel rustiger.
Het zijn niet de nul tot honderd resultaten die een auto aangenaam maken. Die zeperf vergelijkingen geven totaal geen beeld van de rijervaring.
Jammer, maar ik ben niet overtuigd, ik zou voor de 1.5 dCi gaan in deze auto. Kan goed zijn dat ik bvb de 1.5 driecilinder van BMW wel tof vind he.
Ik volg Dirk zijn redenering...
als ik met de golf van mijn ma rijd (1.2 85pk), dan is die ook lichtjes buiten adem op de snelweg, maar het valt nog wel te doen.
Comment
-
Ik ken het koppel niet, maar je zal het wel juist hebben. Op gevoel heeft die inderdaad totaal geen bruikbaar koppel. Ik wil niet negatief doen hierom tov driecilinders of zo. Maar dit is echt te licht voor de snelweg. We wonen hier in heuvelachtig gebied, alleen al vertrekken vraagt om attentie op een bergop. En dan hoog de toeren in om boven te geraken aan een aanneembare snelheid. Ik moet niet persé een PK monster of zo. Maar soepelheid is belangrijk. Vandaar dat ik bvb die 1.2 veel liever reed.
Kan je dan geloven dat, wanneer ik zeg dat een 1.5dCi beter rijdt, dat dit dan ook echt wel zo is?
Comment
-
Maakt me wel nieuwsgierig om eens met andere kleine motoren te rijden. Vooral jij maakt me curieus omdat ge zo vol lof zijt van uwen 1000. En ik meen da serieus, ben niet aan t trollen of zo. Ook de Ford-motoren zou ik wel eens willen proberen. Voorlopig blijf ik bij mijn idee dat een kleine diesel beter rijdt dan een kleine naft... maar ik sta open om dat te herzien
Die 1.5 dCi zat in een 95 pk versie in de Scenic van mijn vrouw. Prestatiegewijs is dat zeker niet snel of zo. Maar 'k vond dat niet slecht. Zou het voor mezelf niet kopen, maar op een dag zal ik ook kleiner gaan rijden. Om terug op BMW hier te komen zie ik mezelf bvb wel een 3.0 E rijden. Zo'n tweeliter met electromotor. Daar zie ik meer toekomst in. Het aangename van een benzine combineren met het koppel van een electromotor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
Rijden blijft de boodschap idd, dat is wat ik gedaan heb, voor ik hem kocht, en het reed goed, anders zou ik hem niet gekocht hebben .
Idd en net dat koppel (en vooral verhouding koppel/gewicht), zorgt voor aangenaam en soepel rijden, daarom dat die combo 1.0i / 200 nm / 1200 kg minder hoeft terug te schakelen dan bij mijn vroegere BMW 1.6i / 220 nm / 1400 kg ... de hernemingen zijn gewoon vlotter en tegelijk is hij ook stiller, en dat geeft eigenlijk een enorme rust.
Je zal er echt eens mee moeten rijden, dan hoef ik dezelfde argumenten niet nog eens 500x te herhalen ...
en dat zit er niet in...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Ik trek nergens je combinatie met je 1.0 in twijfel... en je moet me echt niet overtuigen. Is vlot bij normaal rijden, maar af en toe wil ik iets extra...
en dat zit er niet in...
Comment
Comment