Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW F30 316i of 320i efficientdynamics

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

    Dat 'extra' zit er even goed niet in bij een 218i, 316i... je geeft zelf aan in een ander topic dat doortrekken er niet in zit. Ze spelen in dezelfde league.
    Ik vergelijk dan ook met mijn 320d... en de 18i doet alles veel rustiger hoor!! Moet je zo niet doorjagen! We hebben hier de x1 18i en at2 18i... tov de 1.0 tsi.
    Door de kracht bij de lagere toeren voelt alles veel rustiger en aangenamer aan, en zijn ze bij lage toeren een stuk vlotter dan de 1.0 tsi bij een rustige rijstijl.

    En elders heb ik ook reeds geschreven dat ik de 18i niet wil doortrekken en ik hem daarom voorlopig niet wil als dagelijkse wagen... omdat ik een paar keer per week de 180pk zou missen...

    Ik ben zeker niet sneller in het dagelijkse verkeer dan de gemiddelde auto, maar wel in alle rust...

    Als ik voel dat ik mijn auto meer en meer moet opjagen om mee te zijn, koop ik iets krachtiger...
    Niet om de snelste zijn, maar om in all comfort te cocoonen...

    Op dit moment kijk ik uit naar de tesla 3 dual engine met air suspention... Enige motivatie om mijn huidige auto te houden, en wat extra te sparen...
    Last edited by ; 01/10/2017, 12:07.

    Comment


    • Hoe kan jij nu weten, dat een 18i alles zoveel rustiger doet dan een 1.0 tsi, als je je niet wil baseren op zeperfs, je niet wil baseren op filmpjes, en vooral: je niet met beiden gereden hebt.
      En toch trek je hem in twijfel. Terwijl ik ze beiden goed genoeg ken.
      Dus: op wat baseer je je? Op de universele en door iedereen gekende wet die zegt dat downsizing niet werkt?


      Comment


      • Ik heb ermee gereden hoor....

        luister nog eens we bezitten x1 en at 18i automaat... ik doe de grootste afstand en rijd met de 320d

        En test gereden met 1.0 en 1.2 tsi... golf

        misschien lig het gebrek aan ervaring met de motoren wel bij u...

        Het enige positieve bij de tsi was het verbruik... op 2000 km haalde ik 5,7l met de 1.2 tsi.(huurauto)
        Bij de 1.0 tsi was de afstand te kort, en verbruikte meer... maar das normaal op een te korte test periode.

        En dan spreek ik me enkel uit over de motor.
        Last edited by ; 01/10/2017, 12:28.

        Comment


        • Een 1.2 ja, niet een 1.0, toch?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Een 1.2 ja, niet een 1.0, toch?
            Jawel hoor... heb jij met de 18i gereden? De at bv?

            En om met filmpje te antwoorden: https://youtu.be/t2jmva8x330
            Last edited by ; 01/10/2017, 12:32.

            Comment


            • Nope, maar ik zie wel dat die het ook beter doet dan de 316i qua hernemingen, die 1.5 heeft best wel wat bruikbaar koppel.

              Van die testrit met een 1.0 wist ik niet, was dat recent dan? Welke uitvoering? Manueel/dsg?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Nope, maar ik zie wel dat die het ook beter doet dan de 316i qua hernemingen, die 1.5 heeft best wel wat bruikbaar koppel.

                Van die testrit met een 1.0 wist ik niet, was dat recent dan? Welke uitvoering? Manueel/dsg?
                Wat mij interesseerde dsg en 1.0 tsi. Voor de rest was er te weinig tijd, en de rit te kort. En deed het gevoelsmatig niet beter dan de 1.2tsi.
                Gewoon een vlotte auto, zonder meer. De 18i brompt anders bij gas, waardoor deze ook al anders aanvoelt... soms zit het ook tussen de oren.

                In de lagere toeren voelt de 18i gewoon snediger aan. Heeft ook nog koppel boost... Opmerkelijk sneller? Alles is relatief. Ik zou de 20d ervoor kunnen wegdoen, maar als je de motor gebruikt blijft de 20d zeer spaarzaam... in tegenstelling tot de 3 cilinders... die dan ook niet eens de power hebben... tov de 20d. Ik zit dan ook 70% op de autosnelweg.

                80% van de tijd voldoet de 18i, de 20d 90% en de 1.2 tsi 70%
                Ieder bepaalt zelf welke prijs je hiervoor over hebt.
                Last edited by ; 01/10/2017, 14:51.

                Comment


                • Het klopt dat de 1.0 tsi niet veel koppel heeft in de lage toeren. Zeker met DSG in D stand is dat een nadeel, hij pakt altijd de hoogst mogelijke versnelling en dan bromt hij en pakt niet vlot genoeg op van < 1500 rpm. Ik geloof best dat die 1.5 het dan beter doet in D stand. Maar ik rijd hem in S, en voor mij werkt dat perfect, nog steeds geen hoge toeren (schakelt meestal rond de 2500 rpm op), stil en 90% van de tijd meer dan vlot genoeg.
                  Ik heb al vaak met een 1.0 en een 1.2 gereden (ooit eens een week een 1.2 tsi 110pk gehuurd), en naar mijn gevoel doet de 1.0 het toch echt wel beter, vooral door het koppel tussen 2000 en 3500 rpm.

                  Comment


                  • Ik rijd met de 18i ook in sport...

                    Tussen 2000 en 3500 noem ik geen koppel...
                    pook, linkse stand

                    Is spijtig genoeg reeds meer vermogen, in verhouding.

                    Het ontbreken van koppel in de lage toeren is volgens mij ook de rede waarom de kleine TSI Motoren zo zuinig zijn.
                    Last edited by ; 01/10/2017, 14:52.

                    Comment


                    • Hmm, dus je hecht veel belang aan koppel onderin, maakt niet graag toeren... en rijdt dan in S, dus altijd boven de 2000 rpm. Ikke niet begrijp.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Het klopt dat de 1.0 tsi niet veel koppel heeft in de lage toeren. Zeker met DSG in D stand is dat een nadeel, hij pakt altijd de hoogst mogelijke versnelling en dan bromt hij en pakt niet vlot genoeg op van < 1500 rpm. .
                        Als de motor zwaarder is laten ze die toeren nog meer zakken. Bij mijnen otto zakt dat zelfs tot 1000 toeren, net op het randje van brommen. Maar schakelt wel direct als je beetje gas bijgeeft. Heb met een Q3 diesel gereden, die bromde ook. Denk dat dit eigen is aan de moderne versnellingsbakken. Ideaal zou iets zijn tussen sport en gewoon in. Maar da bestaat ni he.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Hmm, dus je hecht veel belang aan koppel onderin, maakt niet graag toeren... en rijdt dan in S, dus altijd boven de 2000 rpm. Ikke niet begrijp.
                          Waar haal je die kennis...
                          met de diesel rijd ik laagtoerig, met de 18i doe ik korte ritten in sport. En die rijdt echt niet gejaagd... Je moet er dringend eens mee rijden... In sport bij gewone snelheden laag toerental.... Optrekken tot snelheid is niet rijden in die snelheid... En blijven hangen aan 2000 plus. Hij is zelflerend zoals de uwe...

                          Comment


                          • Ik zeg toch nergens, dat die 218i gejaagd zou rijden. Ik geloof best dat die prima rijdt.
                            Maar jij denkt dat een 1.0 niet goed rijdt omdat het max koppel er pas vanaf 2000 rpm is, en je rijdt zelf zelden onder de 2000rpm met je 218i, wat maakt het dan uit?
                            Trouwens zelfs al heeft hij al zijn max koppel bij 1000 rpm, dan is het vermogen nog steeds maar de helft van wat je aan 2000 rpm hebt... een benzine rijd je nu meestal niet onder de 1700-1800rpm en vanaf dat toerental heb ik ook al 170 nm en dat is gewoon prima, ik heb er nooit last van, tenzij als ik in D ga rijden want dan gaat hij op 1300 hangen bij lagere snelheden. Dat deed mijn 316i ook in D en dat was niet prettig.

                            Comment


                            • De helft van 110 pk is niet de helft van 136 pk... Om het Simpel te stellen.


                              Ik heb er wel mee gereden, en wat ik ervaren heb weet ik zeker. En is geen internetkennis. Je heb nog geeneens gereden met de 18i

                              Je kent mijn ervaring en blijf er bij.

                              Last edited by ; 01/10/2017, 18:22.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Als de motor zwaarder is laten ze die toeren nog meer zakken. Bij mijnen otto zakt dat zelfs tot 1000 toeren, net op het randje van brommen. Maar schakelt wel direct als je beetje gas bijgeeft. Heb met een Q3 diesel gereden, die bromde ook. Denk dat dit eigen is aan de moderne versnellingsbakken. Ideaal zou iets zijn tussen sport en gewoon in. Maar da bestaat ni he.
                                Idd, da's een nadeel van die moderne automaten. Nu ze programmeren de verschillende standen natuurlijk gelijk ze willen, dus iets 'tussen sport en gewoon' in, is technisch perfect mogelijk. Bij mijn 316i had ik vaak de neiging om toch manueel te gaan schakelen, want in D schakelde hij te vroeg op en in S te laat.
                                Mijn DSG nu, schakelt ook veel te vroeg in D, maar in S schakelt hij wel prettig, ook niet te laat dus, waardoor ik altijd die stand gebruik en ook niet de neiging krijg om manueel te schakelen. Misschien daarom dat ik hem zo goed vind, was die 316i automaat wel gewoon een miskleun van bmw..
                                Die 'S' zie ik dan eigenlijk als een soort tussenin stand, want een échte sportstand, is er dan weer niet, hij blijft op zuinigheid gericht.. als je plakgas geeft, gaat hij wel tot de redline, maar dat doe ik dan weer nooit.
                                Last edited by sunking; 01/10/2017, 18:22.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                  De helft van 110 pk is niet de helft van 136 pk... Om het Simpel te stellen.
                                  Dit is idd zeer simpel gesteld, want het piekvermogen zegt niks over het vermogen bij lagere toerentallen.

                                  Comment


                                  • BMW en vw geven geen piekwaarde op. Reëel ligt de piekwaarde hoger.

                                    Geef nu gewoon toe dat je een duscutie aangaat waar je geen ervaring mee hebt... De 18i... Rij er eens mee en kom dan terug.
                                    Last edited by ; 01/10/2017, 18:27.

                                    Comment


                                    • Wat probeer je nu feitelijk aan te tonen? Ik geloof best dat die 218i prima rijdt maar voor mij, komende van nen 316i, voelt die 1.0 niet aan als een achteruitgang, integendeel. Waarschijnlijk rijdt die 218i ook daadwerkelijk beter dan mijn 316i, minder gewicht, en voldoende koppel. Maar kom niet zeggen dat 200nm tussen 2000 en 3500 rpm gelijk staat aan 'geen koppel', want dat is gewoon dikke zever. Ik ondervind elke dag dat dat ding gewoon meer dan voldoende koppel heeft voor een vlotte rijstijl. En jou testrit, hoe lang duurde die, 15 minuten?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Wat probeer je nu feitelijk aan te tonen? Ik geloof best dat die 218i prima rijdt maar voor mij, komende van nen 316i, voelt die 1.0 niet aan als een achteruitgang, integendeel. Waarschijnlijk rijdt die 218i ook daadwerkelijk beter dan mijn 316i, minder gewicht, en voldoende koppel. Maar kom niet zeggen dat 200nm tussen 2000 en 3500 rpm gelijk staat aan 'geen koppel', want dat is gewoon dikke zever. Ik ondervind elke dag dat dat ding gewoon meer dan voldoende koppel heeft voor een vlotte rijstijl. En jou testrit, hoe lang duurde die, 15 minuten?
                                        Koppel is nuttig onderaan in het toerental, en mijn argumenten weerleggen met dikke zever is alles behalve... Vanaf 2000 toeren zal je 1.0 op vermogen beginnen draaien...
                                        Wat wil jij bewijzen?

                                        Zoek de vermogenscurve van je 1.0i op, en je zal het licht zien....

                                        Comment


                                        • Het gaat over het totaalconcept, over hoe alle componenten op mekaar zijn afgestemd en hoe dit alles (subjectief) wordt aangevoeld ... dàt samenspel bepaalt de driveability van het geheel, niet enkel één of meerdere curves.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X