Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 330d touring of 530d touring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    De config van de 530d Touring van 75k (catalogus incl BTW) bevat alle opties die ik nu heb, plus enkele zaken die ik nu mis waaronder M-sportpakket en de comfortzetels.
    Terug naar een 2-liter zou ik niet kunnen, al heb je puur rationeel natuurlijk niet meer nodig voor dagdagelijks verkeer. Ik doe echter gewoon overdag buiten de spitsuren ook redelijk wat verplaatsingen, dan is het wel leuk om 'af en toe' dat vermogen aan te spreken, ik geniet daarvan. Voor mij is de 530d wel meer dan genoeg, zoals hierboven al vermeld, voel ik niet veel verschil met alles daarboven. Voor mijn 530d had ik een 325d en daar was wel een groot verschil voelbaar.
    Bij de testritten zal de 330d enorm overtuigend moeten zijn om me toch in die richting te doen gaan.

    Comment


    • #62
      Hou ons zeker op de hoogte van je proefrit. Een dezer misschien zelf ook eens gaan proefrijden. Al heb ik nog tijd tot 05/2014 (einde renting)

      Maar eigenlijk zou je enkele dagen moeten kunnen proberen. Vanuit een vervangwagen in mijn 5 stappen is altijd een verademing, maar die zijn natuurlijk geen d3 of full option 330 Xd..

      Zelf kom ik op 84k€ voor 530 Xd Touring, 90k€ Alpina D5. 73k€ voor 330 Xd en 81k€ voor Alpina d3. Alpina op basis van Duitse prijzen , aangepast voor BTW 21%. Dit k..t VAA maakt het me moeilijk , anders zou D5 ook heel veel kans maken (alhoewel, service bij ver - en naverkoop ?). Nu zit zowel d5 als 530 Xd boven een bepaalde budgettaire grens, oa door dit VAA (hogere catalogus en CO2).

      Enfin die hoge prijzen is met individual kleuren, leder merino en veel vinkjes links en rechts. Ik moet misschien eens leren snoeien in de opties 😁. M-pakket voor mij persoonlijk wel een must.

      Ofwel een Golf GTI, moet toch ook plezant zijn, ik amuseer me al in Mini One D (gechipte versie weliswaar &#128517 kost me minder als de helft all-in, daar kunnen ook twee klein mannen in en Duitse scheper hebben we ook al eens in de Mini gestoken :-) En binnen 3 jaar dat naar privé overhevelen om Mini mee te vervangen. Teveel stress, die luxeproblemen. Beter gaan fietsen. (Alhoewel, nemen we dan een Cannondale met groep X of een Merckx met Carbon, etc etc boys en toys &#128520
      2014 BMW (F31) 335 d
      2011 Mini One D
      2007 Kawasaki ZX6R
      1997 Honda VFR

      1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
      1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
        True true true... puur op het gevoel, moet ik je gelijk geven.
        Maar ik heb ook 'n hatelijk rationele kant die mijn leven moeilijker maakt dan nodig is.
        Ik redeneer als volgt, vanochtend heb ik er bijna 2u over gedaan om van Antwerpen tot Leuven te geraken.
        En eerlijk gezegd, in het beste geval kom ik geen files tegen, dan nog is het vaak te druk om meer vermogen te kunnen gebruiken in de rijdende files aan 110 per uur.
        Enkel in de zomermaanden eh, wanneer het rustiger is op de baan, komt dat gevoel weer bovendrijven... dan mis ik soms vermogen (heb in die periode dan ook meer met m'n A5 gereden).
        Maar tijdens de rest van het jaar is het behoorlijk triestig op de baan.
        Ik moet al iets aan mijn woon-werkverkeer gaan doen om de keuze van auto te vereenvoudigen/verbeteren.
        Heb er ook aan gedacht om m'n 2 auto's in te ruilen voor een VW Golf GTI... een goeie allrounder, veel goedkoper ook. Ik kan alleszins niet kiezen tussen 330d of 530d, wat je enerzijds wint aan rijbeleving, verlies je weer op comfort. En comfort is net zoals vermogen, niet iets wat ik altijd nodig hebt. VAA is tevens iets wat jaarlijks blijft terugkomen, dus niet een bittere pil die je maar 1 maal moet slikken.
        Mja, die "eenmalige bittere pil" is voor bedrijfswagens niet van toepassing met die VAA die blijft terugkomen, daar hield ik even geen rekening mee.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door mr-e Bekijk Berichten
          De config van de 530d Touring van 75k (catalogus incl BTW) bevat alle opties die ik nu heb, plus enkele zaken die ik nu mis waaronder M-sportpakket en de comfortzetels.
          Terug naar een 2-liter zou ik niet kunnen, al heb je puur rationeel natuurlijk niet meer nodig voor dagdagelijks verkeer. Ik doe echter gewoon overdag buiten de spitsuren ook redelijk wat verplaatsingen, dan is het wel leuk om 'af en toe' dat vermogen aan te spreken, ik geniet daarvan. Voor mij is de 530d wel meer dan genoeg, zoals hierboven al vermeld, voel ik niet veel verschil met alles daarboven. Voor mijn 530d had ik een 325d en daar was wel een groot verschil voelbaar.
          Bij de testritten zal de 330d enorm overtuigend moeten zijn om me toch in die richting te doen gaan.
          De 530d is een dijk van een wagen. Daar kan je niet omheen. En je zal het je zonder twijfel beklagen dat je geen 530d weer nam als je morgen in een 3 rijdt.

          Probeer misschien de redenering eens anders te stellen. Je weet hoeveel een 530d je meer gaat kosten per jaar. Bedenk even wat je met dat geld wil doen. Is dat om meer te sparen om later je je droomwagen te kunnen kopen? Zo ja, dan is de vraag waarom je nu 4 jaar ontzien van dat plezier. Misschien maken ze binnen 4 jaar geen 3.0 zescilinder meer in die categorie en moet je dan met een 1.6 diesel met electrische hulp rijden...
          Er is ook de mogelijkheid dat je op dit ogenblik graag je iets anders zou permitteren in het leven (hobby, vakantie, etc) en dat je daarvoor wat extra cash zou kunnen gebruiken die nu naar je auto gaat. In dat geval kan enkel jij die knoop doorhakken.
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Ik heb ooit een week met een 335d rond gereden, en ook af en toe eens gespeeld.
            Maar hoe lang kan je plankgas geven hé.
            In een seconde of 6 zit je aan 100. Als je dan natuurlijk vol in de remmen gaat om dan opnieuw op te trekken, dan kan je aan 18l geraken.

            Ik zat toen op die week rond de 8,5l.

            Maar eerlijk, voor een week vond ik dat een toffe auto, maar zou er niet altijd mee willen rijden. Die had ook een sportvering en banden met een te laag profiel om wat comfort te hebben.
            Raar, ik heb zondag bijna de hele dag in een 335D non mpack gezeten en ik vond dat zeer comfortabel rijden..

            Comment


            • #66
              Vandaag heb ik de hele dag met een nieuwe 320d berline rondgereden als vervangwagen. Op zich rijdt dat zeker niet slecht, is vinnig en zeer wendbaar, maar ik voelde me toch niet echt thuis in die wagen en dat had alles met het interieur en de vreselijke standaardzetels te maken. Ik had echt het gevoel dat ik op de wagen te zitten ipv erin, het interieur zit niet echt rond je. Ik vind dat gat waar de bekerhouders zitten heel vreemd, plots stopt het dashboard, net daar waar het je een cockpit-gevoel moet geven. Bij mijn vorige testrit (kort na de release van de nieuwe 3) met een 335i met sportzetels etc. was me dat niet zo opgevallen, maar dat was dan ook maar een testrit van 2u waarbij ik vooral onder de indruk was van de motor en het snedige rijgevoel. Vandaag heb ik redelijk wat in de file gestaan en dan begin je op dat soort zaken te letten. Ik ben benieuwd of de 330d me kan bekoren, maar vandaag was ik in ieder geval zeer blij om terug in mijn 530d te kunnen stappen, dat blijft toch een klasse apart...

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
                Raar, ik heb zondag bijna de hele dag in een 335D non mpack gezeten en ik vond dat zeer comfortabel rijden..
                Als ik me niet vergis hebben die trouwens altijd de M-ophanging, ongeacht pack.
                Bij m'n 335i (zonder Mpack) was dat alleszins het geval.
                En dat veerde als een droom.

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  Ik heb ooit een week met een 335d rond gereden, en ook af en toe eens gespeeld.
                  Maar hoe lang kan je plankgas geven hé.
                  In een seconde of 6 zit je aan 100. Als je dan natuurlijk vol in de remmen gaat om dan opnieuw op te trekken, dan kan je aan 18l geraken.
                  Ik zou niet weten hoe je er in slaagt op een ganse dag met een 335d op 18 liter te geraken... dat lijkt me gewoon fysiek onmogelijk. Deze zomer heb ik een route van een uur of 6 gedaan, deels Route Napoléon en dan verlaten bergpassen en départementales en de toeren constant hoog gehouden... dan zat ik op 15 liter... in een 335i.

                  Terug naar de OP: geen van beiden, maar een 335i. Prachtige motor, zuinig, de BIV stelt niets meer voor (800-900 EUR vermoed ik?), en je rijdt er makkelijk minder dan 10 liter mee bij 'gewoon' gebruik. De redenering dat je bij veel km dan maar diesel moet rijden is gewoon de omgekeerde wereld: hoe meer km, hoe meer genot van een goeie motor . En op 50.000 km/jaar scheelt het 2.000 EUR in brandstof per jaar, met die 530d. Als je je een 996 Turbo als funcar kan permitteren, dan lijkt me dat niet onoverkomelijk (hoewel ik natuurlijk je rekening niet wil maken). You only live once, en zo voort...

                  Voor mij graag eentje in Individual Tanzaniet blauw trouwens (schitterende keuze), met het beige Individual interieur (naam ontsnapt me nu even), en pianozwarte Individual lijsten... very Individual, maar de enige manier om een 3-reeks qua uitstraling buiten/binnen op het niveau van een 5 te hijsen. Ooit foto's gezien van een Engelse wagen met die combo - werkelijk . M-pack ook niet vergeten!

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
                    Als ik me niet vergis hebben die trouwens altijd de M-ophanging, ongeacht pack.
                    Bij m'n 335i (zonder Mpack) was dat alleszins het geval.
                    En dat veerde als een droom.
                    De 335i krijgt idd altijd M-pack ophanging. Ik kan enkel voor de E9X spreken maar dat rijdt gewoon schitterend comfortabel (wel 18" en non-RF), terwijl het tegelijk wel 'baangevoel' geeft en de koets goed vlak houdt (helt natuurlijk een beetje maar dat draagt enkel bij aan het rijgevoel en de beheersbaarheid).

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
                      wel 18" en non-RF
                      Bij m'n E92 ook, eigenlijk geen detail.

                      Comment


                      • #71
                        indien budgettair haalbaar altijd de 5, is op alle vlakken zoveel méér auto dan de 3
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten
                          Ik zou niet weten hoe je er in slaagt op een ganse dag met een 335d op 18 liter te geraken... dat lijkt me gewoon fysiek onmogelijk. Deze zomer heb ik een route van een uur of 6 gedaan, deels Route Napoléon en dan verlaten bergpassen en départementales en de toeren constant hoog gehouden... dan zat ik op 15 liter... in een 335i.
                          dat is echt mogelijk hoor. heb eens een weekend goed doorgereden en gespeeld met zo'n 335d. Nu geen 18ltr maar 15 was toch haalbaar.
                          Hoe jij 15 haalt in zo'n i wil ik wel eens weten .

                          heb een uur of 4 op wat gespeeld met zo'n i en kwam op volgend verbruik uit

                          BMW X5 45e

                          Comment


                          • #73
                            Wie speelt er nu ook dag in, dag uit met z'n wagen?
                            Zo'n verbruik normaliseert zich automatisch na een tijdje.
                            Bovenstaand voorbeeld is een momentopname.
                            Daar is geen kunst aan.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
                              Wie speelt er nu ook dag in, dag uit met z'n wagen?
                              Zo'n verbruik normaliseert zich automatisch na een tijdje.
                              Bovenstaand voorbeeld is een momentopname.
                              Daar is geen kunst aan.
                              das waar, maar ik vind dat verbruik van 15ltr nogal laag om 6uur te liggen rijden met redelijk hoge toeren in bergpassen.


                              soit, Ik zou de 530 nemen als het kan. is voor mij momenteel de mooiste bmw die ze maken.
                              BMW X5 45e

                              Comment


                              • #75
                                En op 50.000 km/jaar scheelt het 2.000 EUR in brandstof per jaar, met die 530d.

                                Vergeet dat maar, minimaal 3000€, en indien je sportief rijdt nog veel meer, om nog niet te spreken van de herverkoopwaarde van een benzine in deze klasse, als je het eindplaatje maakt na 4 jaar...

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ZAZOO Bekijk Berichten
                                  En op 50.000 km/jaar scheelt het 2.000 EUR in brandstof per jaar, met die 530d.

                                  Vergeet dat maar, minimaal 3000€, en indien je sportief rijdt nog veel meer, om nog niet te spreken van de herverkoopwaarde van een benzine in deze klasse, als je het eindplaatje maakt na 4 jaar...
                                  Tja, en wat ga je dan met dat geld doen na 4 jaar? Uitgeven aan je droomauto eindelijk?

                                  Pa heeft ook zijn gans leven gedieseld om te sparen... om later eens een "echte" auto te kopen... Ah ja, hij is wel gestorven voor het later was.

                                  Hoeveel 530i's denk je gaan we nog kunnen kopen in de toekomst?
                                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Tja, en wat ga je dan met dat geld doen na 4 jaar? Uitgeven aan je droomauto eindelijk?

                                    Pa heeft ook zijn gans leven gedieseld om te sparen... om later eens een "echte" auto te kopen... Ah ja, hij is wel gestorven voor het later was.

                                    Hoeveel 530i's denk je gaan we nog kunnen kopen in de toekomst?
                                    Hoeveel 35d denk je gaan we nog kunnen kopen in de toekomst?
                                    Even snel uit de pols de rekening maken dat een benzine op 50.000KM in feite niet zoveel meer kost ;-) als je zo alles berekent, zal je snel zonder auto zitten denk ik...

                                    Comment


                                    • #78
                                      De grootste kost bij een auto is nog altijd de afschrijving, vooral op de dure opties die niet veel opbrengen in de herverkoop. Een 5-reeks koop je sowieso al niet voor de goedkoop.

                                      Wat gaan we dan liggen mekkeren op meerverbruik van 1 a 2 liter brandstof per 100 km, de prijs van een liter diesel of benzine ligt ook al niet veel meer uit elkaar. Reken ook de hogere belasting op dieselwagens, hogere aanschafwaarde, duurdere herstellingen (roetfilter, brandstofpomp, twee-massa vliegwiel, ... ) en vraag mij af of je uiteindelijk nog wel goedkoper uitbent. Met 50k km per jaar waarschijnlijk wel, maar met 25k ben ik daar al niet meer zo zeker van.

                                      Een benzineblok is ook niet versleten na 200000 km, in tegenstelling van wat beweerd wordt. Vroeger begon een oudere benzinewagen wel eens kuren te krijgen bij hoge kmstanden maar dat lag meestal eerder aan de carburator dan aan de motor.
                                      Last edited by sunking; 27/09/2013, 16:37.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                        das waar, maar ik vind dat verbruik van 15ltr nogal laag om 6uur te liggen rijden met redelijk hoge toeren in bergpassen.
                                        En toch is het zo. Je kan natuurlijk niet gans de tijd voluit rijden (zeker op de Route zijn er steden/dorpen, voor Sisteron een saai stuk rechtdoor, etc.) en er is nog altijd zoiets als snelheidslimieten (hoewel je op vele baantjes al echt je best moet doen om daar boven te geraken - korte bocht van 45 graden aan 90km/u iemand?). Maar dan nog, dat was echt zonder enig omzien naar verbruik rijden, voor het plezier. De N55 is gewoon een ongelooflijk efficiënte motor. Een 335d op hetzelfde traject zou het niet eens zo veel beter gedaan hebben.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ZAZOO Bekijk Berichten
                                          En op 50.000 km/jaar scheelt het 2.000 EUR in brandstof per jaar, met die 530d.

                                          Vergeet dat maar, minimaal 3000€, en indien je sportief rijdt nog veel meer, om nog niet te spreken van de herverkoopwaarde van een benzine in deze klasse, als je het eindplaatje maakt na 4 jaar...
                                          10l/100km x 500 x 1.55 = 7.750 (95 maar dat volstaat)
                                          8l/100km x 1,4 = 5.600

                                          'Indien je sportief rijdt' valt verbruik met een 35i zeer goed mee, zoals vorige post aangeeft. De redenering dat een diesel bij doorduwen 3-4 liter extra deed en een benzine 10 liter extra, gaat hier gewoon niet meer op. Het verbruik zal gewoon proportioneel toenemen.

                                          Herverkoopwaarde is een argument, maar ik denk dat dat aan het keren is. De BIV en verkeersbelasting vooral heeft er jaren voor gezorgd dat een zware benzine (die het van PKs nog altijd meer dan koppel moet hebben, dus snel >211pk, en zonder turbo vaker een groter volume had) onbetaalbaar was. Zeker in privé is dat verschil er nog nauwelijks (Vlaamse BIV en kleinere turbo-blokken). Ik zie de populariteit van dit soort motoren dus wel goed komen. De N54 doet het op dat gebied momenteel nog niet zo goed (prijzen soms echt laag), maar die sleept dan ook een bepaalde reputatie mee op gebied van betrouwbaarheid (al dan niet terecht).

                                          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                          Tja, en wat ga je dan met dat geld doen na 4 jaar? Uitgeven aan je droomauto eindelijk?

                                          Pa heeft ook zijn gans leven gedieseld om te sparen... om later eens een "echte" auto te kopen... Ah ja, hij is wel gestorven voor het later was.

                                          Hoeveel 530i's denk je gaan we nog kunnen kopen in de toekomst?
                                          This.
                                          Last edited by ; 28/09/2013, 11:16.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X