Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2de hands benzine echt interessanter op korte afstanden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 2de hands benzine echt interessanter op korte afstanden?

    Hallo,

    Ik rij enorm graag met een naft, maar telkens ik moet tanken doet het bij een naft toch (meestal) meer pijn dan bij een diesel. Zeker als je tweedehands auto's vergelijkt.

    Ik ben al m'n huiswerk aan het maken voor de volgende aankoop, maar bij bijna elke berekening komt een diesel interessanter uit dan een naft...

    Prijzen onderaan zijn de vraagprijzen op mobile.de, voor wagens met leder, onderhoudsboekje etc. en niet overdreven veel km. Benzine wel altijd minder km dan de diesels.

    (porsche is geen optie, maar leuk om eens te kijken hoe onhaalbaar het is )


    onze ford (met 65kW) zou ik volgens deze tabel zo snel mogelijk moeten wegdoen voor een 320d met 150PK zo blijkt uit deze tabel...

    Ik dacht dat PK's meer invloed hadden op verzekering en belasting etc maar valt eigenlijk goed mee, plus de 320 is zuiniger dan die slak van een ford!

    DISCLAIMER
    Voor nieuwe wagens is een benzine wel interessanter dan een diesel, verbruik is sterk gezakt en aankoopprijs is lager, ook biv etc. vaak lager door minder CC.

    DISCLAIMER 2: mijn BA is 10 (door een accident van m'n vrouw...) en ik reken met 1,3 euro voor diesel, 1,5 voor naft.

    wagen aankoop verbruik BIV belasting Verzekering onderhoud km/jaar totaal 3 jaar Restwaarde totaal Per jaar
    BMW 320d 3000 5,7 129 401 560 500 12000 10179,6 2500 7679,6 2560
    Ford Mondeo 1,8d 2000 6,2 100 300 570 400 12000 8811,6 1000 7811,6 2604
    Mazda MX5 naft 3500 7,2 105 266 650 300 12000 11141 3000 8141 2714
    BMW 316i touring 3500 7,3 65 309 514 300 12000 10876 2500 8376 2792
    BMW 525d 5000 7,2 208 585 630 600 12000 14022,6 4000 10022,6 3341
    Porsche Boxter naft 15000 10,7 1296 1007 1322 1000 12000 32061 12000 20061 6687
    Last edited by Atenza; 23/08/2013, 14:44. Reden: overbodige tabel gewist.

  • #2
    Als je korte afstanden aflegt ben je beter af met een naft.

    Comment


    • #3
      op basis waarvan? Die oude diesels hebben geen partikelfilters die uitgeblazen moeten worden...

      De afstanden zijn ook niet echt superkort, het gaat om woon werk verkeer (2x30 km per dag) en uiteraard ook naar de winkel gaan etc. Komt uit op rond de 20.000 per jaar, maar gespreid over 2 wagens.

      Maar dus niet om naar de kerktoren en terug te gaan, de motor wordt wel warm.

      Comment


      • #4
        Op die diesels zitten turbo's en andere prullen die al eens in de soep draaien en kosten geven. Die platte benzines in je vergelijking hebben daar geen last van. Ik denk dan ook dat je onderhoudskost die je telt heel optimistisch is.

        Hier staan genoeg verhalen van diesels uit die periode met dure stukken. Kijk maar naar de 5 reeks van beemer bijvoorbeeld.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • #5
          Ik reken op 2 kleine onderhouden per jaar, moet toch lukken voor die prijs? Is toch wat we de laatste jaren ongeveer uitgaven per jaar (vaak minder). Hoeveel zou jij rekenen, dan pas ik het aan.

          Ivm die turbo's op diesels, als je 'normaal' rijdt en laat opwarmen en afkoelen zoals het hoort gaan die toch een (auto)leven mee?

          Op hoeveel moet je rekenen dat je kwijt geraakt aan wisselstukken gemiddeld bij een goed onderhouden BMW 3 of 5? bestaan er nog modellen van <15 jaar met atmosferische diesels? Ken enkel die oude trage mercedessen.
          Last edited by ; 23/08/2013, 15:58.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
            Ik reken op 2 kleine onderhouden per jaar, moet toch lukken voor die prijs? Is toch wat we de laatste jaren ongeveer uitgaven per jaar (vaak minder). Hoeveel zou jij rekenen, dan pas ik het aan.

            Ivm die turbo's op diesels, als je 'normaal' rijdt en laat opwarmen en afkoelen zoals het hoort gaan die toch een (auto)leven mee?

            Op hoeveel moet je rekenen dat je kwijt geraakt aan wisselstukken gemiddeld bij een goed onderhouden BMW 3 of 5? bestaan er nog modellen van <15 jaar met atmosferische diesels? Ken enkel die oude trage mercedessen.
            In principe tel je toch een klein en een groot onderhoud per 2 jaar denk ik aan die kilometers?

            Turbo's gaan er vaak aan hoor op die wagens van begin 2000, is zelfs een gekend probleem op bepaalde 320's.

            100 euro verschil op een 3 en een 5 lijkt mij ook niet heel correct. Alle slijtage onderdelen zijn op de 5 in principe net iets duurder dan op een 3. Neem nu bijvoorbeeld de remmen, als je eens nieuwe blokken en schijven moet steken op je 5 ga je niet toekomen dat jaar met je 600 euro denk ik dan.
            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • #7
              ah ok, bedankt voor de info. Welke kost zou jij dan rekenen voor de verschillende modellen?

              Mijn vrouw wil per se een BMW, rijdt stukken beter vindt ze dan een voorwielaangedreven auto en betere ophanging...kan haar geen ongelijk geven maar heb idd ook 'schrik' voor de dure stukken. Je zou wel aannemen dat een grote zware 525 een stevigere mechaniek heeft dan een turbo opgedreven 3 diesel.

              Maar concreet, op hoeveel moet je gemiddeld rekenen voor naft vs diesel?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                ah ok, bedankt voor de info. Welke kost zou jij dan rekenen voor de verschillende modellen?

                Mijn vrouw wil per se een BMW, rijdt stukken beter vindt ze dan een voorwielaangedreven auto en betere ophanging...kan haar geen ongelijk geven maar heb idd ook 'schrik' voor de dure stukken. Je zou wel aannemen dat een grote zware 525 een stevigere mechaniek heeft dan een turbo opgedreven 3 diesel.

                Maar concreet, op hoeveel moet je gemiddeld rekenen voor naft vs diesel?
                Ik denk dat er veel afhangt van welke wagen je aankoopt, zeer belangrijk is niet enkel kijken naar aankoopprijs van de wagen maar ook naar onderhoudshistoriek. Probeer bvb in geval van een 320 1 te vinden met remmen in goede staat + een reeds vervangen turbo.
                Een occ met onderhoudsboek van officiele dealer zou ik zeker vertrouwen en zullen onderhoudskosten hopelijk meevallen.

                Ik heb enkele jaren terug een 318d gekocht , bewust met wat werk aan maar reeds koppeling vervangen. Ik heb die in die tijd onder de prijs gekocht voor 6500euro en een budget voorzien van 1500euro om verschillende onderdelen onmiddelijk weer op punt te zetten (luchtmassameter, remmen, aircothermostaat, licht carrosserie bijwerken, triangels vooraan, nieuwe xenon koplampen..). Ik had dan voor 8000euro een zuivere bmw die eigenlijk makkelijk 9a10waard was.

                ..

                Comment

                Working...
                X